دنده عقب خودرو های ایرانی در جهان
در حالی که ایران در سال ۲۰۱۴ از نظر میزان تولید خودرو جایگاه ۱۷ را در جهان داشت طبق آخرین گزارش انجمن جهانی خودروسازان رده ایران با سه پله سقوط به رده ۲۰ رسیده است. طبق گزارش انجمن جهانی خودروسازان تولید ایران در حدود ۱۰ درصد کاهش یافته و به ۹۸۰ هزار دستگاه در سال رسیده است.
در حالی که ایران تا سال 90 خود را به آرامی به 10 کشور برتر تولیدکننده خودرو از نظر تیراژ نزدیک کرده بود، طی چند سال اخیر با کاهش رشد تولید چندین پله سقوط را در ردهبندی جهانی تجربه کرده است.
آمار انجمن جهانی خودروسازان از میزان تولید خودرو در کشورهای مختلف جهان طی سال ۲۰۱۰ میلادی حاکی از آن است که ایران با تولید یک میلیون و ۵۰۰ هزار خودرو رتبه ۱۳ را بین کشورهای خودروساز دنیا داشت. در سال ۲۰۱۴ رتبه ایران به جایگاه ۱۷ با میزان تولید یک میلیون و ۹۰ هزار دستگاه خودرو در سال کاهش پیدا کرده بود. در سال ۲۰۱۵ هم جایگاه ایران با تولید ۹۸۰ هزار خودرو، مکان بیستم بود.
بر اساس گزارش انجمن جهانی خودروسازان در سال ۲۰۱۵ چین با تولید ۲۴ میلیون و ۵۰۰ هزار خودرو در مقام اول، آمریکا با تولید ۱۲ میلیون و ۱۰۰ هزار خودرو در مقام دوم و ژاپن با تولید ۹ و میلیون ۲۷۸ هزار خودرو در مقام سوم است.
در سال 2014 کشور کره جنوبی -که همزمان با کشورمان پای به عرصه صنعت خودرو گذاشته- با تولید سالانه 5 /4 میلیون دستگاه در مکان پنجم این رتبهبندی قرار گرفته بود.
در سال ۲۰۱۵ به ترتیب آلمان با حدود شش میلیون، کره با حدود ۵ /۴ میلیون، هند با چهار میلیون، مکزیک با ۵ /۳ میلیون، اسپانیا با دو میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه، برزیل با دو میلیون و ۴۰۰ هزار دستگاه و کانادا با تولید حدود دو میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه در مقامهای چهارم تا دهم قرار دارند.
در مقام ۱۱ تا ۲۰ هم به ترتیب فرانسه، تایلند، انگلیس، روسیه، ترکیه، جمهوری چک، ایتالیا، اندونزی، اسلواکی و ایران قرار دارند.
تولید خودرو ایران چرا در سال 2015 کاهش یافت؟
تحریم خرید خودروهای صفر توسط مردم و نبود نقدینگی را میتوان از دلایل اصلی کاهش تقاضای خودرو در سال ۲۰۱۵ دانست بحرانی که به انبار شدن ۱۰۰ هزار خودرو انجامید، بحرانی که البته صنایع خودروسازی با کمک موقت دولت در دادن وام برای خرید خودرو، کمی توانستهاند آن را از سر بگذرانند اما این بحران عملاً دو موضوع را نشان میدهد. افزایش قیمت خودرو به بیش از سه برابر طی شش سال گذشته قدرت خرید مردم را به شدت کاهش داده است و مردم دیگر توان افزایش قیمت دیگری را ندارند از طرفی مردم از کیفیت خودروهای تولیدی در ایران و نبود تنوع و رقابت خسته شدهاند.
البته یکی از دلایلی که مردم را در خرید خودرو در سال گذشته دودل کرده بود انتظار برای ورود محصولات جدید خودرو به بازار است. مردم منتظرند تا با قراردادهای جدید صنایع خودروسازی با شرکتهای بزرگ خودروهای جدید با کیفیت و قیمت مناسب وارد بازار شود. با اینکه طی چند سال اخیر مدیران صنعت خودرو بیش از آنکه بر کیفیت و افزایش دانش فنی و به روز کردن خودروهایشان تاکید کنند بیشتر روی تیراژ تولید تاکید داشتهاند.
صنعت خودرو چین
چند سالی است که دولت چین با تغییر سیاستهایش، عزم خود را برای پیوستن به کشورهای صاحب سبک در خودروسازی جزم کرده است. بر اساس این سیاستها، خودروسازان بخش دولتی و بخش خصوصی چین با سرمایهگذاریهای هنگفت قصد دارند پلههای ترقی را با سرعت طی کرده و به جمع خودروسازان مطرح و معتبر بپیوندند.
به گفته مدیر استرالیایی کارخانه فورد در چین، حدود 20 سال پیش صنعت خودرو چین حتی از همتای استرالیایی خود هم کوچکتر بود. رشد چین فراتر از تصورها و پیشبینیها بوده و هیچکس نمیتوانست حتی در رویا هم چنین رشدی را متصور شود. چین دیگر به بازار رویایی خودروسازان جهان که به دنبال سوددهی در شرایط اقتصادی نامطلوب جهان هستند، تبدیل شده است.
یکی از دلایل رشد بازار چین افزایش قدرت خرید مردمی است که تا دو دهه پیش داشتن دوچرخه هم برایشان آرزو بود.
یک زن کارمند ۲۵ساله چینی میگوید: بزرگترین رویای او داشتن یک ماشین است. او از قبل گواهینامه رانندگی خود را گرفته برای روزی که میتواند یک ماشین بخرد. برای نسل او، داشتن یک خودرو به اندازه داشتن یک منصب اجتماعی، مهم است. در شهری که او به دنیا آمده تا 15 سال پیش کسی خودرو شخصی (غیردولتی) نداشت.
از زمان ورود چین به سازمان تجارت جهانی (WTO)، صنعت خودرو این کشور از این دوره انتقال استفاده کرده و سودهای هنگفتی به دست آورده است. تغییرات عمده در چند مورد خلاصه میشوند. افزایش سریع تولید و فروش خودرو یکی از این موارد است. این افزایش عمدتاً در مورد خودروهای سدان اتفاق افتاده و نقش عمدهای در رونق این صنعت داشته است.
طی چند سال اخیر بازدهی صنعت خودرو به میزان قابل توجهی افزایش یافته و تنوع محصولات چینی حتی اگر خیلی از آنها کپی باشند، خیرهکننده است. محصولات جدید خصوصاً در گروه سدان بهطور مداوم عرضه میشوند. با همکاری صنایع خودرو چین با مراکز بزرگ طراحی در اروپا و خرید شرکتهای بزرگ بحرانزده صنعت خودرو در اروپا مانند ولوو در سوئد و امجی از انگلستان صنعت خودرو پیشرفت عمدهای در بازسازی ساختار خود داشته است.
حدود ۴۴ درصد از آمار فروش خودرو در چین مربوط به برندهای چینی و الباقی مربوط به برندهای خارجی است. بر اساس سیاستهای دولت چین برای حمایت از تولید داخلی، تعرفههای گمرکی بسیار بالایی برای ورود خودروهای کامل به این کشور وجود دارد و خودروسازان خارجی نمیتوانند بهراحتی محصولات خود را بهصورت کاملاً مونتاژشده به این کشور وارد کنند و باید با همکاری کمپانیهای چینی، شرکتهای سرمایهگذاری مشترک (Joint Venture) تشکیل دهند و محصولات خود را از طریق شریک چینی خود مونتاژ کرده و به فروش برسانند.
در نتیجه ایجاد این شرکتهای سرمایهگذاری مشترک، بخش زیادی از سود فروش خودروهای خارجی در چین به جیب خودروسازان چینی میرود و علاوه بر این، مونتاژ و تولید قطعات خودروهای مدرن باعث انتقال دانش و تکنولوژی شرکتهای بزرگ به کمپانیهای چینی میشود.
بزرگترین کمپانی خودروسازی چین سایکموتور با بیش از ۵ /۴ میلیون تولید در سال ۲۰۱۴ است که علاوه بر تولید محصولات جنرالموتورز و فولکسواگن در چین، مالک برندهای امجی، رووی (ROEWE)، وولینگ و مکسوس است. این خودروسازی بزرگ که در سال ۱۹۴۰ میلادی آغاز به کار کرد، یک خودروساز دولتی محسوب میشود و مراکز تحقیق و توسعه زیادی در سراسر جهان از جمله بریتانیا و ایالات متحده دارد.
بر اساس آمار سایت چاینا اتو وب در سال 2014 حدود 70 برند در چین حضور داشتهاند که این نشاندهنده این است که بازار خودرو چین یکی از رقابتیترین بازارهای دنیاست. برندهای فولکسواگن، وولینگ، هیوندای، چانگان، تویوتا، بیوک، نیسان، فورد، هوندا و شورولت به ترتیب 10 برند اول در زمینه فروش در چین هستند. در بین این برندها فقط دو برند چینی هستند و برندهای آلمانی، آمریکایی، ژاپنی و کرهای بیشترین فروش خودرو را در چین به خود اختصاص دادهاند.
اگر بخواهیم برندهای چینی را بر اساس فروش در خود چین مرتب کنیم به لیست زیر خواهیم رسید. وولینگ، چانگان، دانگفنگ، چری،BYD، هاوال، جیلی، بایک، جک، گریتوال، Baojun، هایما، بسترن، لیفان و شرکت زوتی. همانطور که قبلاً عنوان شد، در حال حاضر خودروسازان چینی با سرعت در حال پیشرفت هستند. چین یکی از رقابتیترین بازارهای دنیا را دارد و تعداد بسیار زیادی خودروساز در آن فعال هستند.
جواب این سوال بیش از مسائل فنی و خودرو، به مسائل اقتصادی برمیگردد. بازارهایی مانند اروپا یا آمریکا بهشدت رقابتی هستند و تنها خودروسازانی در این بازارها موفق خواهند شد که کیفیت بالا، تکنولوژی بهروز، طرحهای فروش مناسب، قیمتهای رقابتی، خدمات پس از فروش گسترده و منظم و برندهای معتبری داشته باشند.
صنعت خودرو ترکیه
هماکنون بین بسیاری از اقتصاددانان و صنعتگران این بحث متداول است که آیا میخواهیم به راه کشوری مانند ترکیه در زمینه خودرو برویم یا راه کره را پیش بگیریم.
صنعت خودرو در ترکیه در سال ۱۹۵۰ با تولید تراکتورهای فرگوسن در شهر آنکارا کار خود را آغاز کرد. در سال ۱۹۵۹ نیز کارخانه اوتسان تاسیس شد که به تولیدات کارخانه فورد آمریکا میپرداخت. این کارخانه در ابتدا تنها چهار خودرو در روز تولید میکرد. روند تاسیس برخی کارخانههای خودروسازی که تنها به مونتاژ خودرو به صورت صرف میپرداختند تا سال ۱۹۶۳ ادامه یافت تا در این سال اولین قانون خودرو این کشور تدوین شد.
درباره چگونگی تشکیل و به وجود آمدن صنعت خودرو ترکیه ارکان تزر دبیر انجمن خودروسازان ترکیه به نگارنده گفته است صنعت خودرو از سال ۱۹۶۰ با تولید تراکتور و برخی ماشینهای آمریکایی و اتوبوس و کامیون کارش را آغاز کرد. در سال ۱۹۷۱ تولید فیات و رنو در شهر بورسا و در سال ۱۹۹۴ نیز تولید هیوندایی، هوندا و تویوتا آغاز شد.
در سال ۱۹۷۳ که سال شروع اصلی صنعت خودرو ترکیه نامیده میشود شرکت رنو اویاک و توفاژ یکی وابسته به رنو و دیگری وابسته به فیات در این کشور راهاندازی شد. این روند با افزایش داخلیسازی و بهتبع آن تاسیس کارخانجات قطعهسازی وابسته به شرکتهای عمدتاً اروپایی در ترکیه ادامه یافت تا در سال ۱۹۹۲ کشورهای شرق آسیا نیز توانستند به این بازار دست یابند. هوندا اولین قدم را برای فتح بازار خودرو ترکیه برداشت و بعد نیز هیوندایی دومین شرکت از شرق آسیا بود و در سال ۱۹۹۴ نیز تویوتا به این قافله پیوست.
شرکت توفاژ شرکتی بود که در ابتدا سعی میکرد محصولات فیات را با کمی تغییر با نام و برند خود تولید کند اما از سال ۲۰۰۰ به بعد این روند تغییر کرد و شرکت توفاژ با آرم فیات خودرو تولید میکند. شرکت پژو نیز از سال ۱۹۹۷ کارخانه تولید خودرو کار سبک خود را با نام برانتر در این کشور تاسیس کرد.
وی در واکنش به این سوال که اطلاعاتی خلاف صحبتهای شما وجود دارد به عنوان مثال ارتش ترکیه سهامدار عمده شرکت رنو ترکیه است، میگوید دولت نقشی در صنعت خودرو ندارد. در خصوص ارتش و شرکت رنو نیز صندوق بازنشستگی ارتش ترکیه سهامدار رنو است. پس میبینید که رنو ترکیه هم دولتی نیست.
بیشتر سرمایه ترکیه نیز هماکنون در دست دو گروه اقتصادی یعنی گروه کوچ و سابانجی است که هر دو سرمایهدار و خانواده آنها یهودیانی هستند که مسلمان شدهاند. شرکت کوچ هماکنون اصلیترین سرمایهگذار شرکت فورد و توفاژ دو کارخانه اصلی سازنده خودرو در ترکیه است.
از طرفی تقریباً شرکتهای خارجی سهامدار عمده شرکتهای خودروساز این کشور در حد ۵۰ درصد هستند. شرکتهای فعال در صنعت خودرو در ترکیه را نیز میتوان به ۱۷ کارخانه اصلی تقسیم کرد که برخی از آنها عبارتند از: ایسوزو اتومبیل، Askamkamynn، BMC، فورد، هوندای ترکیه، هیوندایی آسان، کارسان اتومبیل، مان ترکیه، مرسدس بنز ترکیه، اتوکار، Otoyol، اویاک رنو، Temsa، توفاژ، تویوتا ترک، ترک تراکتور و یوزل.
همانطور که گفته شد در صنعت خودرو ترکیه برند داخلی وجود ندارد و اکثر محصولات با نشانهای خارجی تولید میشود؛ حتی در این کشور برندهایی مانند آنچه در جمهوری چک مانند اشکودا یا داچیای رومانی است دیده نمیشود. به عنوان مثال اشکودا در جمهوری چک با همکاری فولکسواگن بر روی پلتفرمهای فولکسواگن خودرو طراحی میکند اما چنین موضوعی در ترکیه وجود خارجی ندارد.
استراتژی صنعت خودرو ترکیه همانگونه که اشاره شد افزایش داخلیسازی و ورود به زنجیره خودروسازان و قطعهسازان بینالمللی بوده و بازار این کشور نیز بازاری تقریباً آزاد و رقابتی برای شرکتهای داخلی و خارجی محسوب میشود؛ بهگونهای که برای محصولات اتحادیه اروپا تعرفه صفر و برای کشورهای خارج از اروپا تعرفه ۱۰درصدی وضع شده است و برای تمام خودروهای وارداتی و داخلی نیز مالیاتی بین ۶۰ تا ۷۰ درصد دریافت میشود.
صنعت خودرو ترکیه مسلماً دستان خود را در برابر جهانیسازی بالا برده است اما علت این امر چیست. بر اساس بررسیهای انجام شده خودروسازی ترکیه (مانند ایران) با عقد قرارداد لیسانس با شرکتهای خارجی (فیات، بنز و...) حیات یافت. به خاطر تنگناهای ارزی سالها با اتخاذ سیاست جایگزینی واردات، پرچم خودکفایی را به دوش میکشید و وضعیتشان نسبتاً مشابه ما بود.
چند سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران تورگوت اوزال نخستوزیر فقید ترکیه سیاست توسعه صادرات را در دستور کار خود قرار داد و زمینههای جذب سرمایهگذاری خارجی فراهم شد و به مرور اکثر خودروسازان بزرگ جهان به سرمایهگذاری در ترکیه پرداختند. همانها مجموعهسازان بزرگ جهان را نیز به سرمایهگذاری مشترک با قطعهسازان ترک تشویق کردند.
هیچکدام از خودروهای تولیدی صادرشده، خودرو ملی ترکیه (پلتفرم ملی، موتور ملی، طراحی بدنه و...) نیستند و تماماً برندهای شناختهشده تحت لیسانس یا سرمایهگذاری مشترک شرکتهای معروف جهانی تولید و با استفاده از شبکه فروش و خدمات پس از فروش آنها صادر میشوند.
وی در پاسخ به این سوال که به هر حال این کشور برند مستقل هیوندایی را که روح غرور ملی کره است، حفظ کرد، معتقد است: اگر دولت به ما پنج میلیارد دلار بدهد ما نیز شاید در بخشهایی به این سمت حرکت کنیم. یادتان باشد استراتژی حکومتها خیلی مهم است. دولت ترکیه حاضر نیست به صنعت خودرو کمک کند، اما دولت کره در سالهای ۶۰ تا ۷۰ بازار را به روی محصولات وارداتی بست و شرکتهای خودروسازی خود را تحت یک استراتژی منظم و آیندهنگر پیش برد و به خودروسازان خود وامهای بلندمدت داد. در مورد ایران هم شما نفت دارید و دولت از صنعت خودرو حمایت میکند.
دبیر انجمن خودروسازان ترکیه در پاسخ به این سوال که اما ژاپن و کره نفت نداشتند و به اینجا رسیدهاند، در حالی که شرکتهای ترک کارگران شرکتهای خارجیاند، گفته است: باز میگویم استراتژی کشورها متفاوت است. ارزش صنعت خودرو ترکیه با درآمد ۲۰ میلیارددلاری در سال پس از صنایع غذایی و منسوجات در جایگاه سوم در اقتصاد ترکیه قرار دارد. وی درباره استراتژی صنعت خودرو ترکیه نیز میگوید: ترکیه در زمینه صنعت خودرو استراتژی ندارد، بلکه شرکتهای خارجی استراتژی صنعت خودرو ترکیه را مشخص میکنند. به هر حال ما قصد نداریم نشان داخل درست کنیم.
از فلسفه کنفوسیوسی تا آتاتورک
هماکنون نزدیک به ۴۰ درصد بازار ترکیه در اختیار خودروهای وارداتی است اما:
الف- اگر قیمت خودروهای صادراتی با قیمت خودروهای وارداتی را مساوی فرض کنیم، ترکها از محل صادرات خودرو مازاد تراز ارزی دارند.
ب- از کل صادرات ۱۰ میلیارددلاری صنعت خودرو ترکیه حدود ۵۰درصد آن سهم صنعت قطعه، مجموعه و تجهیزات خودرو صادراتی بوده است. یعنی تقریباً معادل کل تولیدات صنعتی خودرو ایران.
چنین حجم صادراتی به معنی رقابتپذیری صنعت قطعه، مجموعه و تجهیزات خودرو و بهتبع آن رقابتپذیری محصولات نهایی است. هم از نظر کیفیت (استانداردهای اروپا)، هم از نظر قیمت، هم از نظر تحویل به موقع، هم از نظر تامین نظر و سلیقه مشتری و هم از نظر جلب رضایت مشتری از خدمات پس از فروش. در این باره میرخانیرشتی دبیر پیشین انجمن خودروسازان ایران و مدیرعامل پیشین ایرانخودرو معتقد است صنعت قطعه، مجموعه و تجهیزات خودرو زیربنای صنعت خودرو است.
شاید این سخنان آقای میرخانیرشتی در خصوص صنعت خودرو ایران و جلوتر افتادن صنعت خودرو ترکیه از ایران -که نظر بسیاری از اقتصاددانان ایرانی نیز هست- درست باشد اما ترکیه نه با جنگی مانند جنگ تحمیلی مواجه بوده است و نه با تحریم. درست است که ترکها در زمینه صنعت خودرو بسیار موفقتر از ما بودهاند چون دستهایشان را بنا به توصیههای آتاتورک برای صد درصد غربی شدن بالا بردهاند اما بهتر نیست به شرق آسیا نگاه کنیم، جایی که تکنولوژی غرب را گرفته و راه کنفوسیوسی خود را رفتهاند و حال در دنیا خودرو کرهای، ژاپنی و حتی در آینده نزدیک چینی معنی پیدا میکند.
ایران به کجا میرود؟
با این روند، موضوعی که اکنون واقعی و ملموس بهنظر میرسد آن است که ایران با تولید سالانه 980 هزار دستگاه خودرو، که فناوری بیش از 80 درصد آنها نیز حداقل به 20 سال قبل بازمیگردد، بیستمین کشور تولیدکننده خودرو در جهان است، ولی اگر تولید خودروهای بهروز در کشورمان را حساب کنیم ایران با تولید حدود 200 هزار دستگاه، قدرت تولید خودروهای مدرنش نصف قدرت تولید در کشور کوچک تایوان است.
آمار تولیدی که با ساخته شدن خودروهای بیکیفیت و تاریخ گذشته و در یک بازار انحصاری به دست آمده شاید برای برخی مدیران دستاویز خوبی برای سرگرم کردن افکار عمومی باشد ولی واقعیت این است تکنولوژی تولید تنها به کمیت تولید بازنمیگردد چرا که کشورهای پیشرویی مانند ایتالیا با فیات و فراری حدود یک میلیون دستگاه و انگلستان با لندرور، جگوار، مینی ماینر و واکسهال یک میلیون و ۷۰۰ هزار خودرو در سال تولید میکنند.
طبق برنامهریزیهایی که سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران از چند سال پیش انجام داده است، ایران با بازاریابی در خاورمیانه، شمال آفریقا، آسیای میانه و شرق اروپا در خوشبینانهترین حالت میتواند دو میلیون و 500 هزار خودرو تولید کند.
خودروسازان ایرانی تنها در حالی میتوانند به صادرات یک میلیون خودرو امیدوار باشند که با خودروسازان بزرگ همکاری کرده و پایگاه منطقهای آنان باشند؛ درست همان کاری که ترکیه انجام داده و صادرات صنعت خودرو خود را به بیش از ۵۰۰ هزار دستگاه در سال رسانده است، به نحوی که هماکنون با تولید یک میلیون و ۳۵۸ هزار دستگاه خودرو، رتبه ۱۵ را در صنعت خودرو جهان در اختیار دارد.
این در حالی است که پنج خودروساز اول جهان هر کدام سالانه بیش از مجموع درآمد صنعت خودرو ایران که ۱۱ میلیارد دلار تخمین زده میشود برای طرحهای تحقیقاتی هزینه کرده و هرکدام از آنها سالانه بیش از ۱۰ مدل جدید خودرو را به بازار معرفی میکنند. اما در عمر ۴۰ساله صنعت خودرو ایران همه محصولات جدید خودروسازان داخلی که بتوان آن را محصول و نشان یک شرکت دانست، تنها در سمند خلاصه میشود.
با گذشت بیش از 40 سال از آغاز فعالیت، صنعت خودرو در ایران میخواهد به کدام راه برود؛ آیا این صنعت مونتاژکار است، آیا تنها میخواهد پایگاه تولید باشد یا اینکه سرانجام میخواهیم به خودروسازانی واقعی تبدیل شویم؟! سالهاست که این پرسشها مطرح میشود؛ پرسشهایی که به اندازه تاریخ صنعت خودرو ایران قدمت دارند. شاید بتوان گفت که اکنون در صنعت خودرو نه مونتاژکار و نه طراح هستیم بلکه جایی بین زمین و آسمان را به خود اختصاص دادهایم.
نظر کاربران
از نظر تولید گاری چهار چرخه ایران با تولید 980 هزار دستگاه در جهان اول است - اونها بنز و شورلت و تویوتا تولید میکنند و ما انواع پراید - خجالت هم نمیکشیم
شما خجالت نکش
راست میگه گاریه واقعا بدت نیاد