سهگانههای احتمالی «جگوار» در ایران
بهرغم تمامی بدبیاریهایی که طی سالیان اخیر دامنگیر سازندگان بریتانیایی شده، ولی بهجرئت میتوان این خطه را یکی از مراکز اصلی لوکس سازان عالم به شمار آورد.
سرزمینی که از بهترین استادکاران تا مبرزترین ویژه سازان را در دل خود جای داده و کماکان برق ساختههایش نفس عشاق را به شماره میاندازد. رولزرویس، بنتلی، آستون مارتین، جگوار، رنجروور و… تنها معرف یک نام خشک و خالی نیستند بلکه کوله باری از تکنیک، فنآوری و تجربه را نیز با خود به یدک میکشند، تجربیاتی که بسیاری از سازندگان قدر و توانمند دنیا هم از خیر وجودشان بیبهرهاند.
بنا به مندرجات برخی از رسانههای چاپی، احتمالاً در آیندهای نزدیک، سه مدل از جگوار به نامهای XE ،XF و XJ راهی سرزمینمان خواهند شد؛ به همین بهانه سعی نمودیم که نگاهی گذرا به ویژگیهای هر یک از این سه داشته باشیم.
جگوار XE
کوچکترین مدل در بین این سهگانههای جگوار،XE نام دارد. این خودرو یک سدان میانسایز است که برای نخستین بار، ماه مارس سال ۲۰۱۴ میلادی و در نمایشگاه خودروی ژنو پا به عرصه وجود نهاد. تولید آن نیز اندکی بعد و در ماه آوریل سال ۲۰۱۵ میلادی آغاز گردید. طرح بدنه این خودرو، امضای طراح بلندآوازه بریتانیایی به نام یان کالوم (IAN CALLUM) را در دل خود جای داده و اولین خودرویی از جگوار به شمار میآید که از شاسی مونوکوک آلومینیمی بهره میبرد. در حال حاضر، این مدل تنها در گونه چهار درب سدان تولید میشود و در بازارهای جهانی با خودروهایی همچون مرسدس بنز کلاس C، بام و سری ۳ و لکسس IS به رقابت و هماوردی میپردازد.
هماکنون، جگوار XE با نسخههای متفاوتی از پیشرانههای بنزینی و دیزلی تولید میشود. پیشرانههای بنزینی این خودرو در انواع ۴ سیلندر (۲ لیتری توربو شارژ) و ۶ سیلندر (۳ لیتری سوپر شارژ) عرضه میشوند. در این میان، پیشرانه ۲ لیتری بنزینی در دو نسخه ۱۹۷ و ۲۳۷ بخاری در دسترس خریدارانش قرار میگیرد و نیروی تولیدی پیشرانه ۳ لیتری بنزینی هم معادل ۳۳۵ اسب بخار است.
پیشرانه دیزلی این خودرو ۴ سیلندر بوده و ۲ لیتر حجم دارد، این پیشرانه به سامانه توربو شارژ مجهز و در دو نسخه ۱۶۱ و ۱۷۸ اسب بخاری عرضه میشود. نیروی حاصل از پیشرانه، به واسطه گیربکسهای ۶ سرعته دستی و یا ۸ سرعته اتوماتیک (ساخت ZF) به چرخهای عقب این خودرو منتقل میشود. در حال حاضر، جگوار XE فقط در کشور بریتانیا به تولید میرسد.
سایت خودرویی «AUTOEXPRESS» بریتانیا، سواری و هندلینگ عالی XE و آلایندگی بسیار پایین پیشرانهاش را که موجب معافیت مالیاتی آن شده، جزو نکات مثبت این خودرو برشمرده و در مقابل، فضای داخل جگوار XE را کمی تنگ و سایز صندوق عقب آن را هم کوچکتر از رقبایش ارزیابی نموده است. در عین حال، کیفیت پایین برخی از قطعات موجود در کابین را نیز از دیگر نکات منفی آن دانسته است.
با توجه به مقررات گمرکی موجود که تنها ورود خودروهایی با حجم پیشرانه زیر ۲۵۰۰ سیسی را به کشور مجاز دانسته.
به احتمال زیاد، تنها نسخه ۲ لیتری آن راهی ایرانزمین خواهد شود. در حال حاضر، بهای نسخههای دولیتری جگوار XE در بازار امارات بین ۱۶۹ هزار الی ۲۰۰ هزار درهم است.
جگوار XF
جگوار XF یک سدان میانسایز اجرایی است که نخستین نسل از آن در فصل پاییز سال 2007 میلادی به نمایش درآمد، ولی نسل دوم و یا فعلی آن از ماه سپتامبر سال 2015 میلادی در معرض دید عموم نهاده شد. این خودرو نیز همچون برادر کوچکترش XE از شاسی تمام آلومینیمی بهره برده و طراحی بدنه آن نیز توسط یان کالوم صورت پذیرفته است.
پیشرانههای دیزلی هم در انواع ۲ و ۳ لیتری عرضه میشوند. در این میان، پیشرانه ۲ لیتری دیزلی تنها در دو نسخه متفاوت ۱۶۳ و ۱۷۹ اسب بخاری عرضه میشود و پیشرانه سه لیتری دیزلی هم تنها در یک نسخه ۳۰۰ اسب بخاری. به لحاظ سیستم انتقال قدرت، این خودرو از گیربکسهای ۶ سرعته دستی،۶ و ۸ سرعته اتوماتیک بهره میبرد. در حال حاضر، این مدل در کشورهای همچون بریتانیا و هند به تولید میرسد و عمده رقبای آن نیز در بازارهای جهانی، خودروهایی همچون بام و سری ۵، آئودی A۶، مرسدس بنز کلاس E و لکسس GS هستند.
نسخههای ۲ لیتری این خودرو در بازار امارات، با بهایی بین ۱۷۹ هزار الی ۲۶۰ هزار درهم معامله میشوند. شتاب صفر تا صد نسخه ۲ لیتری و ۲۳۷ اسب بخاری جگوار XF معادل ۷ ثانیه و سرعت نهایی آن معادل ۲۴۸ کیلومتر بر ساعت است.
جگوار XJ
در میان این سهگانههای جگوار، هیچکدام به اندازه XJ از مایههای تجمل، زیبایی و وقار بهرهمند نیستند، این گربه با اصالت بریتانیایی، رقیبی قدر برای دیگر همتایان خود در سرتاسر عالم به شمار میآید و تنها نگاهی گذرا به مشخصات فنی آن، آتش هراس و تشویش را در دل هر برند پرمدعایی شعلهور میسازد.
مدل XJ، سدانی فول سایز محسوب شده و سابقهای نزدیک به نیم قرن را در کارنامه کاری خود به ثبت رسانده است. نخستین نسل از آن در سال ۱۹۶۸ میلادی، پا به میدان رقابتهای جهانی نهاد و همین مدل بود که نام جگوار را در سرتاسر عالم بلندآوازه نمود.
نسل فعلی این خودرو، برای نخستین بار، در ماه جولای سال ۲۰۰۹ میلادی و در گالری ساعتچی (SAATCHI) شهر لندن و با حضور مشاهیری همچون جی لنو (JAY LENO) و الی مکفرسون (ELLE MACPHERSON) رونمایی شد.
بدنه این خودرو، همچون دیگر برادرانش توسط شخص یان کالوم تراش خورده و در طراحی آن سعی شده که عناصری از نسلهای پیشین XJ هم حفظ گردد. از لحاظ ابعادی، این نسخه پهنتر، بلندتر و بهمراتب بزرگتر از اسلاف خود به نظر میرسد. در حال حاضر، جگوار XJ تنها در گونه چهار درب به تولید رسیده و در بازارهای جهانی با خودروهایی مثل بام و سری ۷، مرسدس کلاس S و آئودی A۸ به رقابت تنگاتنگی میپردازد.
پیشرانههای بنزینی این خودرو در انواع ۴ سیلندر (۲ لیتری) با توانی معادل ۲۳۷ اسب بخار،۶ سیلندر (۳ لیتری) با توانی معادل ۳۴۰ اسب بخار و در نهایت ۸ سیلندر (۵ لیتری) هستند که البته پیشرانه ۵ لیتری هم در دو نسخه ۳۴۰ و ۵۱۰ اسب بخاری عرضه میشود. پیشرانه دیزلی این خودرو هم نسخهای ۶ سیلندر (۳ لیتری) با توانی معادل ۲۷۵ اسب بخار است.
این مدل، در حال حاضر تنها در بریتانیا و هند به تولید میرسد. نسخههای ۲ لیتری این خودرو با بهایی بین ۲۵۹ هزار الی ۳۲۰ هزار درهم در امارات به فروش میرسند.
شتاب صفر تا صد نسخه ۲ لیتری و ۲۳۷ اسب بخاری جگوار XJ معادل ۸.۹ ثانیه و سرعت نهایی آن معادل ۲۴۱ کیلومتر بر ساعت است، علت کندی عملکرد پیشرانه ۲ لیتری در این خودرو نسبت به انواع مشابه آن در مدلهای XE و XF، به سبب ابعاد بزرگتر و وزن بالاتر مدل XJ است که همین عوامل خود موجبات تأخیر در امر شتابگیری را فراهم میآورند.
نظر کاربران
اولو آخرش پراید کوفتی واسه ماست اینا که برای آقازاده های اختلاس گرن نه برای کارگر بدبخت خاک بر سر.