چندی پیش با خبر شدیم که خودروی نقلی و مینی اُپل آدام جواز ورود به کشورمان را دریافت نموده است. لذا به این بهانه، مطالب مختصری را تهیه نمودیم که امید است مورد عنایت شما عزیزان بزرگوار قرار گیرد.
وب سایت پدال - سام کاویانی: چندی پیش با خبر شدیم که خودروی نقلی و مینی اُپل آدام جواز ورود به کشورمان را دریافت نموده است. لذا به این بهانه، مطالب مختصری را تهیه نمودیم که امید است مورد عنایت شما عزیزان بزرگوار قرار گیرد.
از قدیمالایام، دیار ژرمنها، مهد خودروهای لوکس، اسپرت و سوپر اسپرت بوده و همواره در این سگمنت های خودرویی، ساختههای این سرزمین، معیار و خطکشی برای دیگر همتایان خود در اقصی نقاط عالم بودهاند. از اینها که بگذریم، سازندگان این کشور در یک کلاس دیگر هم به معنای واقعی کلمه تبحر و تخصص دارند و آنهم ساخت خودروهای مینی و سوپرمینی است. امروزه فولکسواگن گلف، اگر نه بهترین، بلکه معیاری برای ساخت یک هاچبک برای تمامی خودروسازان در دنیاست و حتی در بازاری همچون ژاپن، که خریدارانش سخت به برندهای داخلی خود وفادارند، چند سال پیش توانست عنوان «خودروی سال 2013 - 2014 میلادی» را از آن خود نماید، جایگاهی که پس از سال 1980 میلادی و برای اولین مرتبه، توسط یک خودروی وارداتی اشغال شد. پس با این تفاسیر، وقتی که سازندهای همچون اپل، خودروی کوچکی را به بازار عرضه میکند باید انتظار مشاهده تندیسی از زیبایی و هیجان را نیز داشت. تندیسی که چه در بدنه و چه در کابین خود، مالامال از المانهای جوانپسند و شورانگیز است.
اپل آدام (ADAM) یک خودروی صرف شهری بوده و نام آن نیز برگرفته از اسم کوچک بنیانگذار این شرکت، یعنی شخص «آدام اپل» است. این خودرو که در بازار بریتانیا با نام واکسهال آدام فروخته میشود، برای نخستین بار، در سال ۲۰۱۲ میلادی و در نمایشگاه خودروی پاریس به معرض دیده عموم نهاده شد و فروش آن نیز مدتی بعد و در اوایل سال ۲۰۱۳ میلادی آغاز گردید. اپل آدام، بر روی نسخه کوتاه شده پلتفرم D اپل کورسا تکوین و توسعه یافته است. این پلتفرم SCCS نام دارد و محصولی مشترک میان فیات و اپل است و امروزه در خودروهای کوچک ساخت این دو شرکت و همچنین جنرالموتورز به کار میرود، خودروهایی همچون شورولت ترکس، سونیک و فیات تیپو و… از این زمرهاند. ناگفته نماند که خود شرکت اپل نیز امروزه از اقمار کمپانی جنرالموتورز آمریکا به شمار میآید.
از همان بدو ورود، این خودرو با استقبال شایان توجهی از سوی کارشناسان و خریداران مواجه گردید و عناوین بسیاری را هم کسب نمود؛ از جمله آنها میتوان به کسب جایزه طراحی RED DOT DESIGN در سال 2013 میلادی اشاره داشت. علاوه بر آن، از طرف خوانندگان مجله مشهور اتو تسایتونگ (AUTO ZEITUNG) آلمان نیز عنوان «خودروی شهری شماره یک» را دریافت نمود.
اپل آدام با طیف متنوعی از تجهیزات و رنگها در بازار فروخته میشود و از این لحاظ در میان سوپرمینیها، بیمانند است. بنا به ادعای شرکت اپل، امکان ایجاد ۶۱,۰۰۰ ترکیب برای بدنه این خودرو و ۸۲,۰۰۰ ترکیب برای داخل کابین آن وجود دارد. در این میان، حتی سقف این خودرو نیز همانند رنو کپچر با سفارش مشتری به رنگ متفاوتی عرضه میشود و به قولی عامیانه خودرویی دو رنگ هست، امری که کمتر در چنین کلاسی سابقه دارد. این گستره از تنوع به داخل اتاق این خودرو نیز سرایت نموده و داشبورد این خودرو را هم میتوان با رنگهای متفاوتی سفارش داد. در مجموع، در بیشتر بازارهای اروپایی، این خودرو با سه تریم متفاوت از بدنه عرضه میشود؛ اینها عبارتند از: تریم SLAM (نمای ظاهری اسپرت)، تریم GLAM (نمای ظاهری شیک و جادویی) و JAM (نمای ظاهری فشن و آلامد)
اپل آدام در حال حاضر با پیشرانههای متفاوتی عرضه میشود که همگی آنها بنزینی هستند. این پیشرانه در احجام 1.2 و 1.4 لیتری تنفس طبیعی و 1 و 1.4 لیتری توربو عرضه میشوند. پیشرانههای تنفس طبیعی از 4 سیلندر و پیشرانه توربو از 3 سیلندر سود میبرند. پیشرانه 1.2 لیتری تنفس طبیعی این خودرو، تنها از توانی معادل 70 اسب بخار برخوردار است، ولی پیشرانه 1.4 لیتری در دو توان متفاوت 87 و 100 اسب بخاری عرضه میشود که البته در این میان، تنها نسخه 1.4 لیتری (100 اسب بخاری) آن مجوز ورود به کشورمان را دریافت نموده است. پیشرانه 1 لیتری توربو هم در دو ورژن متفاوت 90 و 115 اسب بخاری ارائه میشود. و نسخه 1.4 لیتری توربو هم از توانی معادل 150 اسب بخار برخوردار است. این خودرو در یک نسخه رالی نیز عرضه میشود، این نسخه که ADAM R2 نام دارد از یک پیشرانه 1.6 لیتری تنفس طبیعی نیرو میگیرد، توان این پیشرانه معادل 182 اسب بخار است. از لحاظ سیستم انتقال قدرت، این خودرو با گیربکسهای 5 سرعته دستی و 5 سرعته نیمه اتوماتیک (SPEED EASYTRONIC) به بازار عرضه میشود.
در حال حاضر، اپل آدام تنها در کشور آلمان و منطقه آیزناخ تولید میشود.
این خودرو، توسط سایتهای متعددی در بریتانیا مورد تست و بررسی قرار گرفت که بنده در اینجا تعدادی از آنها را برایتان گلچین نمودم.
نکات مثبت:
نمای ظاهری شیک
پیشرانه سرحال ۱ لیتری توربو
تعداد زیادی از گزینههای انتخابی شخصی
نکات منفی:
فضای عقب آن خیلی تنگ است
راندن آن همچون رقبایش لذتبخش نیست
سواری سفتوسخت
کارشناسان این سایت، ۳ امتیاز از ۵ امتیاز کلی را به این خودرو اعطا نمودند.
نکات مثبت:
طیف بینظیری از گزینههای شخصی
کابین شیک
تمامی نسخههای این خودرو بهخوبی تجهیز شدهاند.
نکات منفی:
سواری آن خیلی سفتوسخت است.
هندلینگ آن در سرعتهای بالا اطمینانبخش نیست.
فضای صندلی عقب آن خیلی کم است.
قیمت گران
کارشناسان این سایت،3 امتیاز از 5 امتیاز کلی را به این خودرو اعطاء نمودند.
نکات مثبت:
چهره ظاهری ملیح و بانمک
حجم فراوانی از گزینههای شخصی
شاخص و با هویت
نکات منفی:
معاف نبودن از مالیات جادهای
پرسروصدا در هنگام تردد در بزرگراهها
صندوقعقب کوچک
کارشناسان این سایت،۶ امتیاز از ۱۰ امتیاز کلی را به این خودرو اعطاء نمودند.
نظر کاربران
مام پرایدو داریم! از اینم کلییییییبیییییی سره
یعنی اگه بیاد تو ایران، میشه یک چیزی حدود 100 میلیون تومان ناقابل، برای یک فینگیله ماشین !!!!!!!