X۳۳، شاسی بلند ارزان قیمت
X۳۳ را باید یک شاسیبلند صرف دانست؛ در واقع خودروی سدانی است با قدی بلندتر که تواناییهایش به ترددهای شهری محدود شده است. با این حال برای برآورده کردن آرزوی شاسیبلند سواری میتواند گزینه خوبی باشد
هفت صبح: X33 را باید یک شاسیبلند صرف دانست؛ در واقع خودروی سدانی است با قدی بلندتر که تواناییهایش به ترددهای شهری محدود شده است. با این حال برای برآورده کردن آرزوی شاسیبلند سواری میتواند گزینه خوبی باشد
اینکه اکثر ایرانیها با رانندگی آفرود آشنا نیستند یا بیشتر رانندگیشان به ترددهای روزانه شهری محدود میشود، چیزی نیست که بتواند جلوی علاقه به شاسیبلندها را بگیرد. تب خرید خودروهای SUV مدتهاست که به شکلی عجیب گریبان بازار خودروی ایران را گرفته و برندهای مختلف هم به دنبال کسب سهمی بیشتر از این بازار پرسود هستند. در واقع از خودروسازان شرقی گرفته تا برندهای مطرح اروپایی همگی حداقل دو نمونه از این دوستان را در لیست فروش دارند. از مهمترین ویژگیهای این خودروهای گردنکلفت هم میتوان به فضای کافی، قدرت موتور زیاد، خواص آفرود و البته قیمتهای زیاد اشاره کرد که البته این آخری سنگ بزرگی جلوی پای خیلیها انداخته است.
این روزها که چینیها مشغول گرد و خاک در بازار ایران هستند حلقه گمشده این بازار پرسود را پیدا کردهاند و توانستهاند با عرضه محصولی متفاوت کاملا به چشم بیایند. خودرویي با نام MVM X33 که بارزترین ویژگی آن داشتن لقب ارزانترین SUV بازار است. محصولی که بیشتر به یک سدان قدبلند شبیه است ولی به هر حال توانسته خیلیها را به رویای شاسیبلند سواری برساند. این بار نگاهی داریم به تمامی محاسن و معایب و ویژگیهای این دستپخت چینی.
X۳۳ چیست؟
شاسیبلندی با چهرهای نسبتا خوب که البته میتوان در ظاهر آن، استایل خودروهای مختلف ژاپنی را به راحتی پیدا کرد. خودرویی که در واقع یک سدان ارتفاع گرفته بوده و برخلاف سایر رقبا که همگی چهارچرخ متحرک هستند، تنها با یک محور به حرکت درمیآید و دیفرانسیل جلوست. X۳۳ در حقیقت تیگو نام دارد؛ اولین خودروی شاسیبلند شرکت چری است که برای اولینبار در سال ۲۰۰۶ به بازار معرفی شد. در چین، مصر، اندونزی، ترکیه، روسیه، اروگوئه و ایران تولید میشود و اما جالب اینجاست که حتی ایتالیا هم آن را مونتاژ میکند و این روزها هم ارزانترین SUV بازار ایران محسوب میشود.
قلب تپنده
برای بازار ایران X۳۳ با موتور دو لیتری عرضه میشود که حجم دقیق آن ۱۹۷۱ سیسی است. موتوری که در نهایت میتواند ۱۳۹ اسببخار قدرت را زیر پدال گاز آمادهباش نگه دارد. بد نیست بدانید این خودرو در ایران تنها با گیربکس پنج سرعته دستی عرضه میشود. متاسفانه از گیربکس اتوماتیک خبری نیست و باید بدانید که قدرت انتخاب ندارید چراکه این خودرو تنها در یک تیپ عرضه میشود؛ ضمن اینکه رنگبندی در نظر گرفته شده از آن هم تنوع چندانی ندارد.
معایب و نقاط ضعف
در صورت خرید X۳۳ فراموش نکنید که این به اصطلاح شاسیبلند به هیچوجه مناسب مسیرهای ناهموار نیست و نباید از آن انتظار مانورهای پرادو و مورانو را داشت! هر چند که به دلیل ارتفاع زیاد و زیربندی خوب ، شما را ناامید نمیکند ولی در برف و یخ و عبور از ناهمواریها چندان موفق نخواهد بود و شما عملکرد آن را کاملا شبیه به یک خودروی سدان خواهید دید. همچنین موتور این خودرو قطعا جوابگوی وزن نسبتا سبک آن خواهد بود ولی با روشن کردن کولر صدای موتور بیشتر شده و متاسفانه افت توان زیادی را در آن حس خواهید کرد. ضمن اینکه یکی دیگر از ضعفهای MVM X۳۳ صدای زیاد موتور آن در دورهای بالاست که به کابین راه پیدا میکند. صدایی خشک که کمی آزاردهنده است و برای فرار از آن یا باید سیستم صوتی را روشن کرد یا اینکه در دورهای پایینتری اقدام به تعویض دنده کرد.
محاسن و خوبیها
با اینکه این SUV جمع و جور تازهوارد محسوب میشود ولی تا به اینجای کار مشتریان را راضی نگه داشته است. راننده در این خودرو احساس خوبی دارد و کاملا به جاده مسلط است و فضای دید کافی را در اختیار دارد. آینههای جانبی بزرگ هم از کمترین نقطه کوری برخوردار هستند. ضمن اینکه سیستم تعلیق این خودرو که در جلو از نوع مکفرسون و ساخت شرکت لوتوس بوده، ضربات را به خوبی دفع میکند. همچنین با بالا زدن در موتور خواهید دید که همه چیزی به خوبی سر جای خود قرار دارد و یک استرسبار نیز دو سر کمک فنرها را به یکدیگر متصل میکنند که موجب میشود تا سر پیچها با اطمینان بیشتری حرکت کرد.
همچنین X۳۳ از شتاب و سرعت خوبی برخوردار بوده و فرمانپذیری مناسبی هم دارد هر چند که به دلیل نرمی بیش از حد سیستم تعلیق در مانورهای ناگهانی انتظار زیادی از این خودرو نمیرود. این را هم نباید فراموش کرد که این شاسیبلند در مقوله ترمزگیری موفق عمل کرده و ترمزهای آن به خوبی از پس جثه آن برمیآیند. MVM- X۳۳ از نظر امکانات هم در سطح خوبی قرار گرفته از جمله آن میتوان به قفل مرکزی به همراه ریموت کنترل، ایموبلایزر، شیشهها و آینههای برقی، سانروف دو حالته برقی، فرمان هیدرولیک، کولر، گرمکن صندلیهای جلو، تنظیم زاویه چراغهای جلو، تودوزی چرم، تنظیم صندلی راننده در هشت جهت، تنظیم صندلی سرنشین جلویی در چهار جهت، صندلیهای، ترمز ABS به همراه EBD و دو عدد ایربگ اشاره کرد.
در MVM X۳۳ میتوان ظاهر خودروهایی همچون گراند ویتارا و یا تویوتا RAV۴ را مشاهده کرد. در واقع قسمت جلوی آن شباهتهایی به نسل قبل هیوندای توسان دارد اما به هر حال از لحاظ طراحی این شباهتها خوب از آب درآمده و چهره معقولی را به آن بخشیده است. به طور کلیX۳۳ ابعادی مناسب برای رانندگی شهری دارد؛ ابعادی مشابه با سوزوکی، کیا اسپورتیج و توسان ! در نمای جلوی آن شاهد چراغهای بزرگ هستیم که در بین آنها جلو پنجرهای مشکیرنگ دیده میشود و دو مهشکن هم روی سپرها قرار دارد.
در نمای جانبی هم یک خودروی کاملا ساده بدون هرگونه المان خاصی را شاهدیم اما در نمای عقب چراغ شباهت بسیاری به تویوتا RAV۴ داشته و به طور کلی میتوان شکل سوزوکی را به وضوح در آن یافت؛ به خصوص در قسمت زاپاس عقب ! دو عدد مهشکن نیز روی سپر عقب قرار گرفته و بالای شیشه هم یک عدد اسپویلر وجود دارد که نمای عقب را کمی زیباتر کرده است. در نمای جانبی اما ضعفی بزرگ وجود دارد و آن همخوانی نداشتن رینگ و لاستیکها با ابعاد بدنه است. در واقع اگر رینگ و لاستیک استاندارد X۳۳ را با نمونه بزرگتر تعویض کنید چهره معقولتری به خود میگیرد.
داخل کابین
خوشبختانه درون این شاسیبلند چینی با فضای جادار و راحتی روبهرو هستید و پوشش چرم صندلیها حس لوکسبودن را القا میکند. همه کلیدها به خوبی در دسترس هستند و از روی فرمان هم میتوان کنترل سیستم صوتی را به دست گرفت. صندلیها نرم و راحت بوده و فضای کافی نیز برای سرنشینان جلو و عقب مهیاست. همچنین با باز کردن در پنجم فضای باری بزرگ را پیشرو خواهید داشت که برای مسافرتهای خانوادگی کافی است. این درحالی است که با برداشتن تاقچه عقب و جمعکردن صندلیهای عقب، به فضای بار افزوده نیز میشود.
بالاخره؟
به طور کلی MVM X۳۳ را میتوان خودرویی سواری با قد و قواره یک SUV کوچک داشت. در واقع این شاسیبلند مورد توجه افرادی خواهد بود که بیشتر به دنبال ابعاد یک SUV هستند و خواص آفرودی آن آنچنان برایشان اهمیتی ندارد. البته شاید بیشتر خریداران این خودرو را خانمها تشکیل دهند چرا که داشتههای آن چیزی است که بیشتر آنها دنبالش هستند. ضمن اینکه در مورد بازار صفر آن هم باید یادآور شد که تاکنون با اقبال خوبی مواجه بوده اما در مورد بازار دست دوم نمیتوان نظر قاطعی در مورد این چینی قدبلند داد.
نظر کاربران
سلام_ اینهمه از این خودرو تعریف وتحریف کردی بلاخره آخرش چینیه 3 الی 4میلیون تومان هم برایتان تمام شده حالا قراره یکصدو چند میلیون قیمت بگذارید اینو بگو اگر خریدمش خودم محاسناتش راپیدا میکنم قیمت را بگو که اگر وسعم نمیرسه بیخودی وقتم را تلف نکنم ببینم تجهیزاتش چیه
حیف پول برای این ماشین
سلام
من خیلی ازش خوشم اومده.میخوام بخرم
با قیمت 57 مدل 91
نمیدونم والا خوبه یا بده
با تعریفایی ک از اینو و اون شنیدم یکم دو دل شدم
شما میگین من چکار کنم؟
من ام وی ام 110 داشتم دور زدن باهاش خیلی راحت بود
اونم از 33 کم نمی یاره همه ی امکانات 33 رو داره
من خودو x33 دارم
ازش راضی هستم
تو کاتالوگش نوشته حداکثر سرعت 170 ولی من تا 195 باهاش روندم
ب قشنگی تو پیچ ن چندان تند 160 تا تعادل داره
کنترلش خیلی راحته
تو سرعت و سر پیچ خیلی نرم هست
بهتر از ماشینای دیگه تو رنج 60 تا 80 هست
فقط ی مشکل داره ک
ب علت وزنش کم باشه و سنگین نباشه
خيلي مسخرست از ماشين هاي خارجي تعريف مي كنين،برين سر اصل مطلب و قيمت بگين در ثاني حيف ما كه بايد اين همه پول بدينم تا سوار يه ماشين خوب بشيم
قیمت رو بگو
دو دلم نمیدونم بخرم یا نه
من x33 new خریدم برای بار لول که سوارش شدم هنگام پیچاندن فرمان صدای تق بدی به گوش میرسد که معلوم نیست عیب از کجاست این شرکت حتی زحمت یک بار تست فرمان را به خود نداده واقعا اشتباه بزرگی کردم که انرا خریدم 29.8.94مورخه