ایران کجای خودروسازی جهان ایستاده است؟
در حالی تویوتا با تولید خودروهایی مانند لندکروز، کمری و کرولا با تنوع خیرهکننده در محصولاتش در رتبه اول جهان قرار دارد که شرکت سایپا با اتکا به تولید پراید که تکنولوژی ۳۰ سال پیش را به یدک میکشد در مکان ۳۲ جهان قرار گرفته است.
درآخرین ردهبندی خودروسازان جهان تویوتا با تولید ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار خودرو اول است و شرکتهای فولکس واگن، جنرالموتورز، هیوندای و فورد هم به ترتیب با تولید ۹ میلیون و ۸۰۰ هزار، ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار، هشت میلیون و پنج میلیون و ۹۶۹ هزار دستگاه در مکانهای بعدی قرار دارند. جایگاه خودروسازان ایران بر خلاف ایران که در میان ۲۰ کشور اصلی تولیدکننده خودرو در جهان است در میان ۲۰ شرکت اصلی تولیدکننده خودرو در جهان نیست. در این ردهبندی ایران خودرو با ۵۸۶ هزار دستگاه در مکان ۲۵ و سایپا با تولید ۴۰۱ هزار دستگاه در رده ۳۲ است.
آمار انجمن جهانی خودروسازان از میزان تولید خودرو در کشورهای مختلف جهان طی سال ۲۰۱۰ میلادی حاکی از آن است که ایران با تولید ۵ /۱ میلیون خودرو رتبه ۱۳ را بین کشورهای خودروساز دنیا دارد.
اما حالا این رتبه به جایگاه ۱۷ با میزان تولید یک میلیون و ۹۰ هزار دستگاه خودرو در سال کاهش پیدا کرده است.
براساس این آمار جایگاه نخست در صنعت خودرو به چین تعلق دارد. چین در سال ۲۰۱۰ بیش از ۵ /۱۸ میلیون دستگاه در سال خودرو تولید کرده بود که این عدد در سال ۲۰۱۴ به ۲۳ میلیون و ۷۲۲ هزار دستگاه رسیده است. در سال ۲۰۱۴ پس از چین، آمریکا با تولید سالانه ۶ /۱۱ میلیون، ژاپن با تولید ۷ /۹ میلیون و آلمان با تولید ۹ /۵ میلیون دستگاه خودرو، ردههای دوم تا چهارم را بهخود اختصاص دادهاند.
کره جنوبی نیز که همزمان با کشورمان پا به عرصه صنعت خودرو گذاشته با تولید سالانه ۵ /۴ میلیون دستگاه در مکان پنجم این رتبهبندی قرار گرفته است.
با این روند، موضوعی که اکنون واقعی و ملموس بهنظر میرسد آن است که ایران با تولید سالانه یک میلیون دستگاه خودرو -که فناوری بیش از ۸۰ درصد آن نیز حداقل به ۲۰ سال قبل باز میگردد- هفدهمین کشور تولیدکننده خودرو در جهان است. اگر تولید خودروهای به روز در کشورمان را حساب کنیم ایران با تولید حدود ۲۰۰ هزار دستگاه، قدرت تولید خودروهای مدرناش نصف قدرت تولید در تایوان است.
آمار تولید یکمیلیونی که با ساخته شدن خودروهای بیکیفیت و تاریخگذشته و در یک بازار انحصاری به دست آمده شاید برای برخی مدیران، عامل خوبی برای گول زدن افکار عمومی باشد ولی واقعیت این است که تکنولوژی تولید تنها به کمیت تولید بازنمیگردد چرا که کشورهای پیشرویی مانند ایتالیا با فیات و فراری حدود ۸۰۰ هزار و انگلستان با لندرور، جگوار، مینیماینر و واکسهال ۵ /۱ میلیون خودرو در سال تولید میکنند پس حالا به نظر نمیرسد ما با تولید یک میلیون خودرو واقعاً جلوتر از ایتالیا و انگلستان باشیم.
طبق برنامهریزیهایی که از سوی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران از چند سال پیش انجام شده است، ایران با بازاریابی در خاورمیانه، شمال آفریقا، آسیای میانه و شرق اروپا در خوشبینانهترین حالت میتواند ۵ /۲ میلیون خودرو تولید کند. تحقق این هدف نیز در شرایطی ممکن است که اولاً با شکوفا شدن اقتصاد و خروج مناسب خودروهای فرسوده تقاضای بازار داخلی کاهش نیابد و در ادامه همکاری ایران در فضای آرام سیاسی با شرکتهای بزرگ خودروسازی، تولید مشترک افزایش یابد. خودروسازان برای افزایش تولیدات خود باید به فکر یافتن بازارهای جدید باشند و برای حضور در بازارهای جهانی نیاز به کیفیت و فناوری مناسب دارند.
حال آنکه اصلیترین محصول بازار خودرو ایران که پراید است با فناوری ۲۰ سال قبل، توان رقابت با محصولات همکلاس خود را که از سوی تولیدکنندگان بزرگ عرضه میشود، ندارد چرا که محصولات مشابه این خودرو با فناوری روز، ۵۰ درصد مصرف سوخت کمتر و کیفیت بیشتری دارند و با قیمتی مشابه پراید با امنیت به مراتب بیشتر در بازارهای جهانی عرضه میشوند. یا بهعنوان نمونه سمند که خودرو اصلی ایران خودرو برای صادرات محسوب میشود، وضعیت مشابه پراید را با محصولات همکلاس خود در جهان دارد.
در اینکه صنعت خودرو کشورمان در مقایسه با شرکتهای بزرگ خودروساز جهانی هیچ حرفی برای گفتن ندارد بحثی نیست چرا که حتی در قیاس با خودروسازان شرقی مانند کره و چین نیز در شرایطی که این کشورها هر روز در حال افزایش تنوع تولید و ارتقای فناوری و کیفیت هستند، آمارهای سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران نشان از ایرادهای فنی بسیار در خودروهای ایرانی دارد. همچنین در بخش فناوری هم به غیر از موتور ملی، سمند، تندر ۹۰ و خودرو بومی سایپا که همگی طرحهای سالهای ۸۰ تا ۸۴ هستند، در ۱۰ سال اخیر هیچ طرح جدیدی در صنعت خودرو ایران شکل نگرفته است.
این در حالی است که پنج خودروساز اول جهان هر کدام سالانه بیش از مجموع درآمد صنعت خودرو ایران که ۱۱ میلیارد دلار تخمین زده میشود برای طرحهای تحقیقاتی هزینه کرده و هرکدام از آنها سالانه بیش از ۱۰ مدل جدید خودرو را به بازار معرفی میکنند. اما در عمر ۴۰ساله صنعت خودرو ایران همه محصولات جدید خودروسازان داخلی که بتوان آن را محصول و نشان یک شرکت دانست، تنها در سمند خلاصه میشود.
اگر استفاده از تکنولوژیهای جدید را در صنعت خودرو ایران با آنچه در تویوتاست مقایسه کنیم کاملاً ناامید خواهیم شد. در حالی که طی ۱۰ سال اخیر هیچ طرح جدید تکنولوژیکی در صنعت خودرو ایران اجرا نشده در تویوتا بالای هزار ابداع تکنولوژی، تجاریسازی شده است که بزرگترین آن تجاریسازی خودرو هیدروژنسوز پیل سوختی تویوتاست که هیچ آلایندگی ندارد و تنها خروجی آن آب است.
در حالی تویوتا در فکر استفاده راننده اتوماتیک در خودروهای خود است و بر اساس هوش مصنوعی سعی در ایمن کردن خودروها و اصلاح خطاهای رانندگی دارد که خودروسازان ایرانی هنوز تصویر روشنی از استفاده از تکنولوژیهای جدید ایمنسازی در محصولات ایرانی ندارند. و ایمنی خودرو پراید حتی از بیشتر خودروهای چینی کنونی نیز کمتر است.
حال با این وضعیت ناامیدکننده در زمینه تکنولوژی در صنعت خودرو ایران و با گذشت بیش از ۴۰ سال از آغاز فعالیت، صنعت خودرو در ایران میخواهد به کدام راه برود؛ آیا این صنعت مونتاژکار است، آیا تنها میخواهد پایگاه تولید باشد یا اینکه سرانجام میخواهیم به خودروسازانی واقعی تبدیل شویم؟! سالهاست که این پرسشها مطرح میشود.
پرسشهایی که به اندازه تاریخ صنعت خودرو ایران قدمت دارند. شاید بتوان گفت که اکنون در صنعت خودرو نه مونتاژکار هستیم و نه طراح بلکه جایی بین زمین و آسمان را به خود اختصاص دادهایم. با نگاهی عادلانه باید گفت، اکنون صنعت خودرو ایران بیش از ۱۵ سال است که از مرحله مونتاژکاری به مرحله ساخت قطعات در داخل به صورت کپیکاری رسیده است.
باطنی کهنه، ظاهری نو
به گفته برخی از کارشناسان، طراحی بدنه از مهمترین تغییرات انجامشده بر روی خودروهای جدید ایرانی است و در خودروهای ایرانی هیچگاه پلتفرم که مجموعه شاسی، موتور، گیربکس و سیستم تعلیق را شامل میشود تغییر اساسی نکرده است. از طرفی تغییر بدنه نیز مطابق با سلیقه و خصوصیات فرهنگی مردم ایران نیست.
با اینکه طراحی پلتفرم از اصول خودروساز شدن است، حتی با وجود ایجاد تحول در زمینه طراحی برخی مدلهای جدید، اما هنوز در ایران، خودرو داخلی با طراحی کاملاً بومی ساخته نشده است و این کار (طراحی بدنه و تزیینات و موتور) با کمک شرکتهای اروپایی انجام شده که سبب شده است خودروها در بازه زمانی طولانی و با تکنولوژی قدیمی در ایران تولید شوند.
حال سوالی که مطرح است این است که برای آنکه هم دانش ساخت کامل خودرو به دست آید و هم دارای طراحی پلتفرم شویم چه راهکاری لازم است؟ برخی از کارشناسان راهی که پیشنهاد میکنند، انجام کارهای ترکیبی است.
در کره جنوبی، خودروهای فورد به صورت مشترک با کیاموتورز ساخته شد و به این روش کره دانش ساخت خودرو و ورود به زنجیره جهانی خودرو را به دست آورد و با کارهای مشاورهای با شرکتهای اروپایی طراحی خودرو را نیز به تدریج به دست آورد. این راه تقریباً همان چیزی است که روزگاری تویوتا هم آن را پیموده بود.
از سوی دیگر شاید یکی از راهحلهای صنعت خودرو ایران هم این باشد که در کنار تولید محصولات جدید با شرکتهای خارجی به صورت سرمایهگذاری مشترک، هم وصل به زنجیره جهانی خودرو شویم و هم دانش ساخت خودرو را به دست آوریم تا قطعه با تکنولوژی روز تولید شود و صادرات قطعه نیز افزایش یابد، البته راه دیگری هم وجود دارد و آن نیز خرید یک شرکت مهندسی اروپایی است؛ روشی که شرکت پروتن مالزی با خرید شرکت لوتوس انگلستان سعی در برطرف کردن مشکلاتش کرد.
آینده صنعت خودرو ایران کجاست؟
تجربه کره و ژاپن در خودروسازی نشان میدهد شرکتهایی مانند هیوندایی و کیاموتورز، با یک کار ترکیبی توانستهاند خودروساز شوند. شرکتهای کرهای از طرفی با شرکت مشاورهای در اروپا مانند ریکاردو برای طراحی موتور و آموزش طراحان قرارداد امضا میکردند و از طرف دیگر خودروهای طراحیشده در آمریکا را در کره با نام کرهای تولید میکردند. شاید بیان این مطلب جالب باشد که پراید مدتی قبل از آنکه در کیاموتورز تولید شود در آمریکا و در شرکت فورد با نام فورد تولید میشد، اما این خودرو را هماکنون همه در ایران با نام کیا میشناسند و شرکت کیاموتورز نیز به این روش پولهای سرشاری را از حق لیسانس راهی شرکت خود کرد.
البته برای اجرای چنین راهی در ایران یک مشکل تاریخی وجود دارد و آن ذهنیت بد ایرانیها نسبت به همکاری تجاری با شرکتهای خارجی است.
ذهنیت مردم ایران به دلیل تاریخ گذشته ایران و سوءاستفاده بیگانگان همیشه نسبت به شرکتهای خارجی نامناسب بوده است. در گذشته به دلیل آن که فضای رقابتی در بازار خودرو ایران وجود نداشت، پژو تقریباً تنها بازیگر میدان بود. همین عامل نیز سبب شده بود که پژو به بسیاری از تعهدات خود عمل نکند.
البته قضیه در مورد رنو نیسان کمی با پژو در ایران تفاوت دارد. پژو تاکنون با ایران سرمایهگذاری انجام نداده بود و پلتفرم ۴۰۵ را که تاریخ مصرف آن گذشته بود نیز به سختی به ایران خودرو داد تا سمند را بر روی آن طراحی کند. پژو حتی به بسیاری از قطعهسازان داخلی برای داخلیسازی قطعات نقشه اشتباه میداد، اما در مورد رنو نیسان حداقل تاکنون اینگونه نبوده است.
مدیرعامل یک شرکت قطعهسازی عنوان میکند که رنو نیسان تاکنون برخلاف پژو از همان ابتدا تمام موارد از قبیل دانش تولید و روش تولید نوع قطعه را در اختیار ما قرار داده، اما با تمام موارد عنوان شده چگونه میتوان کاری کرد که تجربه تلخ پژو تکرار نشود؟ روش اول که شاید بهترین روش هم باشد، ایجاد رقابت در بازار داخلی است. باید توجه کرد نباید مانند قبل بیشتر بازار فقط در اختیار یک شرکت باشد.
با این همه شاید صنعت خودرو ایران بیش از حد فرانسوی شده باشد و این نبود رقیب قدر غیرفرانسوی در بازار که سطح همکاریهای خود را از مونتاژ در ایران بالاتر برده باشد سبب شده شرکتهای فرانسوی چندان به تعهدات خود پایبند نباشند و از یک زمان به بعد احساس شود بازار را به گونهای میان خود تقسیم میکنند.
صنعت خودرو ایران در سالهای آینده با چالش واردات و رقابت شدید در بازار ایران روبهرو خواهد بود. این صنعت یا باید با روش درست راه خود برای تکامل را طی کند یا نابود شود. راه دیگری نیز وجود دارد و آن هم بازگشت به مونتاژ است؛ همان روشی که همه راههای پیمودهشده را نابود میکند. البته اگر صنعت خودرو ایران بهترین روش را انتخاب کند میتواند مانند تویوتا، هیوندایی و کیاموتورز رشد کند و زنده بماند.
تولید یک خودرو بهطور کامل، کاری بسیار عجیب و طاقتفرساست. هزینه طراحی یک خودرو حداقل بیش از یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار است. در این راه بازاریابی و حرکت تیمهای مهندسی و مدیریت سیستم بسیار پیچیده است. شرکتی که به این مسیر برسد نیز تنها میتواند در پشت خط مسابقه خودروسازان و در آخرین رده قرار گرفته و منتظر شروع مسابقه باشد. بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند که ایران هنوز با این مرحله هم فاصله زیادی دارد.
با این شرایط آیا میتوانیم بهطور واقعی پشت خط مسابقه قرار بگیریم؟ مطمئناً برای رسیدن به این مرحله دادن شعار ملیگرایی صرفاً یک خطای بزرگ بوده و باید قبول کرد ما دهها سال عقب هستیم. باید قبول کنیم تا بلوغ، راهی طولانی باقی مانده اما این عامل نیز نباید سبب خودباختگی شود چرا که ما میتوانیم، اما نه به تنهایی، بلکه با کمک شرکتهای خارجی، پس باید راهی را انتخاب کنیم تا با شرکتهای بزرگ مشارکت کنیم.
بسیاری از کارشناسان بر این باورند که خودروسازان ایرانی اگر بخواهند فقط برند خود را طراحی کنند، بازنده این میدان بوده و درصورتی هم که بخواهند تنها تولیدکننده محصولات دیگران باشند هیچگاه خودروساز نمیشوند. در این میان راه سومی نیز وجود دارد که هیوندایی رفته است. این شرکت از طرفی با تولید مشترک محصولات آمریکایی دانش تولید را آموخت و همزمان با داشتن یک برنامه مشخص با بخشی از سود این فروش، همکاری مشترک با مراکز معتبر مهندسی جهان را در برنامه کاری خود قرار داد. و اینگونه به دانش طراحی دست پیدا کرد.
نظر کاربران
چرا زحمات خودروسازان را ناديده مي گيريد؟؟ اين همه پيشرفت در اين سال ها تنها در يك محصول(پرايد) را نميبينيد؟
141 ، 111 ، 131 ، 132 همه در پنج تيپ ST- LX - SL - SX - EX
اين افتخار آفريني جهاني نيست؟؟؟
تويوتا بايد ياد بگيره با حداقل هزينه بيشترين دستاوردها براي صنعت خودرو
زنده باد ايران و ايراني
درود بر زحمتكشان صنعت پرايدسازي
در ایران توهم خودروسازی وجود داره
ایران مونتاژکاره
فکر می کنم بعد از چین بی کیفیت ترین خودروها در ایران ساخته می شود و متاسفانه با اینهمه تلفات جانی که به علت خودروهای بی کیفیت در کشورمان داریم مسولین مربوطه کوچک ترین اهمیتی به امر مهم ندارند و خیلی بی تفاوت از کنار ای قضیه میگذرند برخلاف این مسولین بی ... ایران زمانی که یک مشکل کوچک مثلا در خودروهای تویوتا (که از هر نظر بهتر و ایمن تر و ... میباشد ) مشخص می گردد برای رفع اشکال آن به تمام دنیا فراخوان می زنند ببینید تفاوت بین مسولین ما با دیگر کشورها را !!!!!
پاسخ ها
البته قبل از چين
اول
اگه دولت حمایتش رو از خودروسازی قطع کنه و بازار خودرو یه بازار آزاد و انحصاری نباشه صنعت خودرو سازی ما ناچار میشه همسو با تکنولوژی جهان حرکت کنه و برای جلوگیری از تعطیل شدن کارخونه هاشون مجبورن کیفیت رو بالا ببرن و قیمت رو پایین بیارن تا با محصولات دیگر بازار رقابت کنند...
پاسخ ها
کل سهام این دوتا شرکتو مسؤلین درجه 1 دارن.
ای بابا چرا بسازن مردم که همینها را می خرند
جونشون هم که اصلا ارزشی نداره!!!!!
خخخخخخ،آقا تیتر جدیه یا طنز؟؟؟؟
ایران در انتهای خودروسازی جهان ایستاده.
خودرو سازی ایران از در عقب اول هستند...اگر کارگرهای خودروسازی بیکار نمیشدند باید ایران خودرو و سایپا رو گاوداری میکردند...اینجوری کارگرها هم راحترند
ان موقع که یک خودرو را در ایران طراحی کردیم و همه قطعات ان را در ایران ساختیم و بعد مونتاژ کردیم و با قیمت مناسب و کیفیت مطلوب عرضه کردیم ان موقع خودروساز می شویم .