با سوزوکی های جدید ایران خودرو آشنا شوید
قرار است سوزوکی با محصولاتی متنوع تر و اقتصادی تر پا به عرضه رقابت بگذارد. طبق آخرین اخباری که از ایران خودرو رسیده است، این شرکت قصد دارد به زودی سه محصول جدید از سوزوکی، یعنی سوئیفت، سیاز و ویتارای جدید را به بازار عرضه کند.
سوزوکی یکی از شرکای جدی ایران خودرو در زمان پیش از تحریم ها بود و دو محصول ویتارا و کیزاشی را با همکاری ایران خودرو در ایران عرضه می کرد که سرنوشتی کاملاً متفاوت با یکدیگر داشتند. سوزوکی گرند ویتارا شاسی بلندی بود که با محبوبیت فراوانی مواجه شد و توانست با تکیه بر قابلیت های فنی مناسب و کیفیت خوب خود، جای مناسبی در بین مردم داشته باشد. از طرف دیگر، کیزاشی سدان سایز متوسط دو دیفرانسیل سوزوکی، علیرغم ارزش های بالا، نتوانست آن طور که باید و شاید در بین مردم کشورمان محبوبیت کسب کند. البته این استقبال سرد مختص کشور ما نبود و تولید سوزوکی کیزاشی به دلیل استقبال پایین در سایر بازارهای جهانی نیز به تدریج متوقف شد.
اما اکنون سوزوکی قرار است که با محصولاتی متنوع تر و اقتصادی تر پا به عرضه رقابت بگذارد. طبق آخرین اخباری که از ایران خودرو رسیده است، این شرکت قصد دارد به زودی سه محصول جدید از سوزوکی، یعنی سوئیفت، سیاز و ویتارای جدید را به بازار عرضه کند. قطعات منفصله این محصولات به احتمال زیاد از مبدأ هندوستان به کشورمان وارد شده و در سایت ایران خودرو خراسان مونتاژ می شوند. به همین مناسبت تصمیم گرفتیم تا نگاهی به این محصولات جدید انداخته و آنها را به طور مختصر بررسی کنیم.
لازم به ذکر است که متأسفانه به دلیل اینکه اطلاعاتی که در مورد خودروهای جدید و شرکای جدید خودروسازان کشورمان درز می کند بسیار اندک و محدود است، در حال حاضر امکان اعلام جزئیات فنی و آپشن های هیچ کدام از خودروهای فوق ممکن نیست. در نتیجه آنچه که در این مطلب بیان خواهد شد، چیزی است که ما احتمال وقوع آن را می دهیم.
سوزوکی سوئیفت:
بررسی را از ارزان ترین و کوچک ترین محصول سوزوکی آغاز می کنیم. سوئیفت یک سوپرمینی در ابعاد تویوتا یاریس و مزدا 2 است که طبق نظر کارشناسان مختلف در سراسر جهان، ارزش در برابر پرداخت بالایی داشته و از بسیاری از جنبه ها یکی از بهترین سوپر مینی های اقتصادی به شمار می رود. نشریه تاپ گیر (top gear) در مورد این خودرو می نویسد: «کوچک، شیک و به طور غیرمنتظره ای رانندگی با آن سرگرم کننده است، سوئیفت از چیزی که اغلب مردم فکر می کنند خودروی بهتری است.»
سوزوکی سوئیفت که ایران خودرو قصد مونتاژ آن را دارد، نسل سوم سوئیفت است که از سال ۲۰۱۰ تولید آن آغاز شده است و در سال ۲۰۱۳ یک به روزرسانی بر روی آن اعمال شده است و تغییراتی مانند چراغ های روشنایی روز به آن اضافه شده است.
لذت رانندگی بالا در برابر مبلغ پرداختی و ایمنی بالای سوئیفت می توانند برگ های برنده این خودرو در برابر رقبا باشند. این خودرو در سال ۲۰۱۰ موفق به کسب ۵ ستاره کامل از موسسه یورو NCAP شده است.
طبق اخبار اعلام شده، سوزوکی سوئیفت در سه تیپ ۱.۲، ۱.۴ و ۱.۶ لیتری و در بازه قیمتی ۴۴ تا ۷۷ میلیون تومان وارد بازار خواهد شد. در این صورت با توجه به رقبای فعلی در بازار و شرایط موجود، می توان به موفقیت این خودرو در بازار ایران امیدوار بود.
سوزوکی سیاز
دومین خودروی سوزوکی که در آینده وارد کشورمان خواهد شد یک سدان جمع و جور به نام سیاز است. سوزوکی سیاز از محصولات سوزوکی ماروتی است که تولید کننده محصولات سوزوکی در هندوستان می باشد. این خودرو علاوه بر هندوستان، در چین و تایلند نیز تولید می شود و حضور چندانی در بازارهای کشورهای توسعه یافته ندارد.
این خودرو دارای دو گزینه موتور ۱.۴ لیتری و ۱.۶ لیتری و جعبه دنده ۵ سرعته دستی و ۴ سرعته اتوماتیک می باشد که دقیقاً معلوم نیست که کدام یک از این گزینه ها برای مونتاژ در کشورمان انتخاب خواهند شد. ضمناً ما نتوانستیم نتیجه ای از تست ایمنی این خودرو در مؤسسات معتبر به دست آوریم.
طبق اخبار رسیده، این خودرو ۱۰۰ میلیون تومان قیمت خواهد داشت که در این صورت ارزان تر از رقبایی مانند هیوندای الانترا، کیا سراتو و تویوتا کرولا خواهد بود. البته از نظر فنی، ایمنی و کیفی قطعاً قابل رقابت با خودروهای خوش نامی که از آنها نام بردیم نخواهد بود.
سوزوکی ویتارای جدید
سوزوکی گرند ویتارا یک شاسی بلند واقعی خوش نام است که در سال های اخیر با تکیه بر قابلیت های فنی خوب و البته نبود رقیب قابل در بازار کشورمان توانست جای پای خود را به خوبی باز کند و محبوبیت فراوانی را برای خود کسب کند. ایران خودرو اعلام کرده است که به زودی نسخه جدید ویتارا را وارد بازار خواهد کرد. اگر منظور ایران خودرو، نسخه فیس لیفت ویتارا باشد که اصلاً ارزش بحث و بررسی را نخواهد داشت. بنابراین ما فرض را بر این قرار می دهیم که منظور، نسل جدید ویتارا است که از سال 2015 وارد بازارهای جهانی شده است.
هنگامی که با نسل جدید ویتارا مواجه شوید باید هر آنچه که از نسل قدیم در ذهن داشتید را دور بریزید. برخلاف نسل قبلی که یک شاسی بلند واقعی با قابلیت آفرود بالا بود، نسل جدید یک کراس اور جمع و جور است که در تمامی زمینه ها از نسخه قبلی ضعیف تر است.
نسل جدید ۱۲۵ میلی متر در طول، ۸۵ میلی متر در ارتفاع و ۳۵ میلی متر در عرض کوچک تر از نسل قبلی شده است و فاصله محوری آن ۱۴۰ میلی متر کاهش یافته است. حجم موتور آن نیز ۰.۸ لیتر از نسل قبلی کمتر شده است که بدین معنی است که قدرتمندترین نسخه آن دارای موتور ۱۶۰۰ سی سی می باشد. قدرت در این خودرو در نسخه های پایه تنها به چرخ های جلو و در نسخه فول به هر چهار چرخ منتقل می شود. از نظر ایمنی این خودرو موفق به کسب ۵ ستاره ایمنی از موسسه یوروانکپ شده است. لازم به ذکر است که سایت یوروانکپ این خودرو را در دسته سوپرمینی ها دسته بندی کرده است.
ارسال نظر