تازه وارد پرادعا، مرسدس GLC در برابر آئودی Q۵
شاید اگر بحث آفرود را کنار بگذاریم، اصلیترین رسالت خودروهای شاسیبلند، خانوادگی بودن آنهاست. قطعاً کسی برای سرعت بالا یا رانندگی دیوانهوار سراغ یک SUV نمیرود. اگرچه امروزه خودروهای SUV بسیار توانمند هستند ولی همانطوری که اشاره شد، جنبه راحتی و خانوادگی بودن آنها بسیار پررنگتر است. امروزه کمتر خودروسازی را میتواند یافت که دستکم یک مدل SUV تولید نکرده باشد، چه برسد به مرسدس بنز و آئودی که بهخوبی چموخم این کار را یاد گرفتهاند.
مرسدس نا به حال (در انگلستان) در سایز GLC، خودروی SUV معرفی نکرده بود. اما اگر بازار جهانی را در نظر بگیریم، مرسدس GLC جانشین خودروی GLK شد. این خودرو با جلوپنجره شبیه سی کلاس (پلتفرم کلی GLC برخاسته از سی کلاس است.)، خط و خطوطی منحنی وار و بسیار نرم، در کنار قیافه خشن، ابهت و لطافت خاصی را ارائه میدهد. ابهت را میتواند مدیون چراغهای جلو و ورودیهای هوای زیر آنها دانست و لطافت را نیز باید مرهون چراغهای قوسدار عقب پنداشت. البته مدلهای اسپرت و اسپرت AMG با چراغهای LED دار و رینگهای بزرگتر، خوشتیپتر و هولناکتر از مدل پایه به نظر میرسند.
همان چیزی که از یک سی کلاس و حتی شاید اس کلاس انتظار داریم، در GLC نیز نمایان است. داشبورد خوشرنگ با طراحی زیبا، سیستم اطلاعات و سرگرمی با صفحهنمایش بزرگ در وسط داشبورد، به همراه یک کنترلر لمسی جدید. شاید سیستم اطلاعات سرگرمی COMAND همانند MMI در آئودی یا xDrive در بیامدبلیو مخاطب پسند نباشد؛ ولی بااینحال، امکانات زیادی را ارائه میدهد.
بخش داخلی آئودی Q۵ در طی سالها ثابت کرده است که بسیار بادوام و باکیفیت است ولی در کنار رقبای جدید کمی عقبماندهتر به نظر میرسد. همچنین Q۵از نسخه جدید سیستم اطلاعات و سرگرمی MMI استفاده نکرده است و کیلومترشمارهای آن نیز برخلاف مدلهای جدید آئودی که دیجیتالی هستند، همچنان آنالوگ باقیمانده است و توان نمایش سیستم اطلاعات MMI و رهیاب را ندارد. اگرچه شاید داخل Q۵ زیبایی رقبای امروزی نداشته باشد ولی ثابت کرده است که ازلحاظ کیفیت کمبودی ندارد.
ازنظر گنجایش نیز دو خودرو شرایط یکسان و البته بسیار خوبی دارند. ۵۵۰ لیتر فضای داخلی GLC در برابر Q۵ با ۵۶۰ لیتر. البته به این موضوع نیز باید اشاره کرد که وقتی صندلیها خوابانده شوند، مرسدس GLC با گنجایش ۱۶۰۰ لیتری، ۴۰ لیتر بیشتر از Q۵ فضا فراهم میکند. در کل، هر دو خودرو فضای بسیار مناسبی را برای تمام سرنشینان فراهم میآورند و هر دو سربلند از این بخش خارج میشوند.
شاید بهترین رویکرد مرسدس GLC را باید رانندگی دلچسب و راحت و هندلینگ فرز و منعطف آن دانست. سیستم چهارچرخ محرک در همه مدلها اعمالشده است و باعث میشود تا وقتی پشت فرمان هستید، استحکام خودرو را درحرکت حس کنید. چهار حالت رانندگی روی خودرو موجود است که اگر علاقهمند باشید میتوانید با خرید پک، ضمن اضافه کردن حالتهای جدید، سیستم سازگاری کمکفنرها با شرایط جاده در ضمن استفاده از پمپ هوا را نیز به خودرو بیفزایید. این را در نظر بگیرید که GLCتنها خودرو در دسته خود است که چنین کمکفنرهایی را ارائه میدهد.
همانطور که در مقایسه قبلی هم اشاره شد، مرسدس GLC از موتور ۲.۱ لیتری دیزلی در دو مدل استفاده میکند. یکی با خروجی ۱۶۸ اسب بخار که صفر تا صد آن ۸.۳ ثانیه است و دیگری با خروجی ۲۰۴ اسب بخار که صفرتا صد فقط ۰.۷ ثانیه کمتر از موتور ضعیفتر است. حقیقت آن است که همانطور که در مقایسه با X۳ هم اشاره شد، این دو موتور تفاوت خاصی باهم ندارند. هر دو این موتورها به یک جعبهدنده نه سرعته متصل میشود. قطعاً با توجه به تفاوت کم دو موتور، نسخه ۱۶۸ اسب بخاری برای خرید پیشنهاد میشود، مگر اینکه واقعاً برای راننده حرفهای باشید و به آن تفاوت کم هم رحم نکنید.
البته اگر موتورهای دیزلی را به هر دلیلی نمیپسندید، بهتر است تا پایان سال ۲۰۱۶ میلادی منتظر باشید چون یک مدل از GLC با نام ۳۵۰e قرار است با موتور بنزینی-الکتریکی هیبرید عرضه شود. البته این مدل جدید قرار است از پیشرانه بهبودیافتهای نسبت به این مدل بهره ببرد و آلایندگی کمتری هم داشته باشد. علاوه بر اینها یک مدل AMG ۴۳ نیز احتمالاً با موتور بنزینی V۶ تویین توربو عرضه خواهد شد.
اگر به دنبال آدرنالین و هیجان هستید، احتمالاً باید سراغ نسخه تیونینگ شده Q۵ با موتور تویین توربو V۶ با خروجی ۳۱۳ اسب بخار بروید که با صفر تا صد ۵.۱ ثانیه، یکی از سریعترین SUV های بازار خودرو است.
قیمت:
پایینترین مدل مرسدس GLC باقیمت ۴۹,۷۳۳ دلار عرضه میشود؛ ولی اگر به دنبال آپشنهای بیشتر و موتور قویتر هستید، باید چیزی حدود ۶۴ هزار دلار خرج کنید که باید قبول کنیم برای رانندگان غیرحرفهای، ولخرجی است. مصرف سوخت GLC یک لیتر به ازای هر ۲۴ کیلومتر است و میزان تولید گاز کربن دیاکسید نیز ۱۲۹ گرم به ازای هر کیلومتر است که چندان هم بد نیست.
آئودی با مدلهای متنوعتر، قیمتهای متفاوتی هم دارد ولی اگر بخواهیم رنج قیمت Q۵ را مشخص کنیم، باید بگوییم که ارزانترین نسخه آن حدوداً ۴۵,۵۰۰ دلار قیمت دارد. درست است که این نسخه از پایینترین مدل GLC ارزانتر است ولی موتور آن نیز ضعیفتر از GLC است. همچنین جعبهدنده آن نیز دستی است. احتمالاً اکثر خریداران Q۵ به دنبال نسخه دولیتری دیزلی با ۱۸۷ اسب بخار باشند که چیزی در حدود ۴۹,۳۰۰ دلار قیمت دارد و با اضافه شدن آپشن های S-Line هم احتمالاً ۳۵۰۰ تا ۷۰۰۰ دلار هم به قیمتش افزوده شود. نسخه شش سیلندر Q۵ باقیمتی نزدیک به ۵۵ هزار دلار ارائه میشود. حال اگر مدل SQ۵ را برگزینید این مقدار به ۶۴,۷۰۰ دلار افزایش مییابد و درنهایت اگر بهترین مدل SQ۵ را هدف قرار دهید باید بیش از ۷۱ هزار دلار هزینه کنید. حتی از بالاترین مدل GLC هم بسیار گرانتر است. مدلهای بنزینی و V۶ مصرفی کمتر از یک لیتر در ۱۷ کیلومتر دارند.
هرکدام را که انتخاب کنید، سخت امکان دارد که پشیمان شوید. مرسدس GLC با طراحی خارجی و داخلی مدرنتر، رانندگی راحتتر و بهسوزی مناسب، انتخاب خوبی است. اگر به دنبال یک خودرو ارزانقیمت در این دسته هستید Q۵ خودروی خوبی است و یا برعکس اگر به دنبال یک پیشرانه قدرتمند هستید بازهم مدلبالاتر Q۵ گزینه مناسبی است، هرچند قیمت گزافی دارد.
در کل باید بار دیگر دست دایملرها را بهعنوان پیروز میدان نبرد بالا ببریم. البته مدل جدید Q۵ در اواخر سال جاری میلادی معرفی خواهد شد و شاید این معادلات را بر هم ریزد؛ ولی آنچه الآن مشهود است، این است که مرسدس GLC بهتر از آئودی Q۵ است. به نظر آئودی Q۵ در قیاس با X۳ رقیب آسانتری برای مرسدس GLC است.
ارسال نظر