۳۱۲۶۷
۲ نظر
۵۰۲۸
۲ نظر
۵۰۲۸
پ

BMW M۶ ، کابوس سوپراسپورت های مدعی!

کمتر ماشین بازی را سراغ داریم که در مقابل توانایی‌های ب.ام.و سری ۶ کلاه از سر برندارد؛ اکنون گذر سری ۶ به کارگاه بخش M-Power شرکت ب.ام.و افتاده. M۶ آمده تا کابوس سوپراسپورت‌های چند صد هزار دلاری باشد.

BMW M6 ، کابوس سوپراسپورت های مدعی!

هفت صبح: کمتر ماشین بازی را سراغ داریم که در مقابل توانایی‌های ب.ام.و سری 6 کلاه از سر برندارد؛ اکنون گذر سری 6 به کارگاه بخش M-Power شرکت ب.ام.و افتاده. M6 آمده تا کابوس سوپراسپورت‌های چند صد هزار دلاری باشد.

شرکت ب.ام.و پس از گذشت نزدیک به دو سال از معرفی نسل نو سری6، اخیرا از نسخه ارتقایافته و پرقدرت آن که تحت عنوان M6 شناخته می‌شود رونمایی کرد. سالهاست شیفتگان سرعت M6 را به خوبی می‌شناسند. اکنون نسل نو آن آمده است تا جایگزین خلفی برای اسلاف پیشین خود باشد که خواب را از چشمان رقبای پر ادعایی چون مرسدس بنز AMG رSL63 و پورشه 911 ربوده بودند.

با آنکه بسیاری از منتقدان طراحی صنعتی، فرم کلی بدنه سری 6 را ساده و بی‌آلایش می‌دانند اما شکل و شمایل ظاهری M6 جدید با اندک تغییرات اعمال شده نسبت به نسخه عادی سری 6، خشن‌تر و تهاجمی‌تر از هر زمان دیگر به نظر می‌رسد.

BMW M6 ، کابوس سوپراسپورت های مدعی!

بدنه ‌این خودرو نسبت به نسل پیشین خود ۷۵ میلی‌متر طویل‌تر و حدود ۴۰ میلی‌متر پهن‌تر شده که ‌این امر علاوه بر تنومند جلوه دادن چهره ظاهری خودرو، سبب افزایش راحتی سرنشینان ردیف عقب شده است.

نسل نو M۶ که همچون گذشته در دو گونه کوپه و کانورتیبل (روباز) عرضه می‌شود دارای سپر، جلوپنجره و چراغ‌های جدید با گرافیک متفاوت و گلگیرهای برجسته‌تر است که منحصرا برای این نسخه طراحی شده‌اند. علاوه بر این برای نخستین بار در مراحل طراحی و تولید بدنه ‌این خودرو از فناوری فیبرکربن همراه با پلاستیک تقویت شده استفاده شده است.

از دیگر تغییرات ظاهری M۶ نسبت به دیگر برادران خود می‌توان به خروجی‌های سراگزوز به شکل دوگانه دوبل (مجموعا چهار عدد) و همچنین دیفیوزر عظیم‌الجثه جلو که به سبک خودروهای مسابقه‌ای ب.ام.و به رنگ مشکی درآمده، اشاره کرد. ضمن آنکه دو نوع رینگ ۱۹ اینچی هفت پره و ۲۰ اینچی پنج پره آلیاژی، چهره‌ای اغواگر از M۶ جدید را به نمایش می‌گذارند.

پیشرانه بزرگ یا نیروگاه کوچک؟

از استایل ظاهری M۶ که در نهایت سادگی و زیبایی ساخته و پرداخته شده بگذریم، دنیایی از تغییرات فنی و جدیدترین سامانه‌های حرکتی در زیر پوسته M۶ آماده به خاک و خون کشیدن جاده است! با آنکه نسل پیشین M۶ از پیشرانه ۱۰ سیلندر پنج لیتری بهره می‌برد اما مهندسان بخش M شرکت ب.ام.و با تدارک پیشرانه هشت سیلندر به حجم ۴/۴ لیتر مجهز به سامانه Twin Power به استقبال رقبای خود رفته‌اند. پیشرانه ۴/۴ لیتری M۶ جدید که مجهز به دو توربوشارژر است توانایی تولید ۵۶۰ اسب بخار قدرت را در دور موتور ۶۰۰۰ الی ۷۰۰۰ rpm داراست که ‌این میزان قدرت ۱۰ درصد بیشتر از قدرت تولیدی پیشرانه نسل قبلی M۶ است.

BMW M6 ، کابوس سوپراسپورت های مدعی!

همچنین قلب تپنده M۶ که باید از آن به عنوان یک نیروگاه کوچک متحرک یاد کرد، می‌تواند ۶۸۰ نیوتن متر گشتاور تولید کرده و در محدود دور موتور ۱۵۰۰ الی ۵۷۵۰ rpm در اختیار راننده قرار دهد. متخصصان فنی شرکت ب.ام.و با بهره‌گیری از فناوری‌هایی چون سامانه «کنترل دائم متغیر میل بادامک‌ها»، سامانه «مدیریت زمان بندی متغیر سوپاپ‌ها»، و سامانه خنک کاری پیشرانه با فناوری اینترکولر درونی توانسته‌اند از پیشرانه M۶ نهایت بازدهی را استخراج کنند که نتیجه آن افزایش ۵۳ اسب بخاری قدرت این خودرو نسبت به نسل پیشین خود است.

ساده انگارانه است اگر بیندیشیم که ‌این آمار و ارقام به تنهایی می‌توانند از پس رقبای قلدر M۶ برآیند. جعبه دنده هفت سرعته هوشمند دوکلاجه M۶ نیز در کنار نیروگاه کوچک این خودرو آماده است تا فرزند جدید ب.ام.و بدون آنکه خم به ابرو آورد، لاین سرعت جاده‌ها را تحت سیطره خود بگیرد! همچنین مهندسان ب.ام.و جاه‌طلبی را به نهایت رسانده‌اند و برای نخستین بار در M۶ جدید از اکسل جلوی جناغی دوبل و اکسل عقب چند اتصالی تمام آلومینیومی ‌بهره گرفته‌اند.

به همه ‌این‌ها سامانه تزریق مستقیم سوخت با دقت ۱۰۰۰ بار در ثانیه، سامانه کنترل دائم میل-بادامک‌ها، سامانه کنترل دینامیک هرزگردی، دیفرانسیل چند صفحه‌ای لغزش محدود که در هر لحظه نسبت توزیع قدرت بین چرخ‌های سمت چپ و راست را تغییر می‌دهد و حسگر خنک کننده فعال پیشرانه را اضافه کنید تا M۶ مدعی‌تر از همیشه به نظر رسد. نتیجه ‌این تغییرات نیز واضح است؛ نسخه کوپه (سقف ثابت) M۶ جدید تنها ۴/۲ ثانیه زمان می‌خواهد تا از حالت سکون به مرز سرعت یکصد کیلومتر بر ساعت برسد که ‌این رقم در نسخه روباز به ۴/۳ ثانیه می‌رسد.

این توانایی سبب شده تا M۶ مدل ۲۰۱۳ به عنوان سریع‌ترین محصول تاریخ بخش M-Power شرکت ب.ام.و شناخته شود. ضمن آنکه به‌رغم توانایی پرقدرت‌ترین نسخه سری ۶ در دستیابی به سرعت بالای ۳۵۰ کیلومتر بر ساعت، به علت ایمنی سقف سرعت این خودرو به رقم ۳۰۵ کیلومتر بر ساعت محدود شده است. همچنین دیسک‌های ترمز شش پیستونه سرامیک - فیبرکربنی ۴۱۰ میلی‌متری در محور جلو و ۳۹۶ میلی‌متری در محور عقب وظیفه متوقف ساختن فرزند بی‌قرار خانواده سری ۶ را بر عهده دارند.

گفتنی اینکه ترمزهای سرامیک - فیبرکربنی M۶ حدود ۲۰ کیلومتر از ترمزهای عادی نسخه استاندارد سری ۶ سبک‌تر هستند که ‌این کاهش وزن، کمک شایانی به چالاکی بیشتر M۶ خواهد کرد.

BMW M6 ، کابوس سوپراسپورت های مدعی!


قدرت بیشتر، اشتهای کمتر

اما تنها دغدغه مهندسان ب.ام.و در ساخت M6 جدید ثبت آمار و ارقام خیره‌کننده نبود، چراکه توجه ویژه آنها به مباحثی چون میزان آلایندگی و میزان مصرف سوخت، سبب شده تا با کمک فناوری‌هایی همچون Efficient Dynamics میزان مصرف سوخت نسخه کوپه نسل جدید M6 نسبت به نسل پیشین به میزان 30 درصد کاهش یابد.

یکی از پیشرفته‌ترین سامانه‌های به کارگرفته شده در M6 جدید، فناوری Start/Stop با حالت اقتصادی (Eco-Pro) است که پیشرانه خودرو را در توقف‌های طولانی مدت به صورت خودکار از مدار خارج کرده و به مجرد فشردن پدال گاز، پیشرانه را روشن می‌کند.

BMW M6 ، کابوس سوپراسپورت های مدعی!

ضمن آنکه در مواقع ترمزگیری نیز انرژی حاصل از متوقف شدن خودرو را ذخیره کرده و در مواقع نیاز انرژی ذخیره شده را در کنار نیروی تولیدی پیشرانه آزاد می‌کند. طبق اعلام ب.ام.و، نیروگاه کوچک M۶ در هر یکصد کیلومتر از مسیر پیمایش در سیکل ترکیبی تنها ۹/۹ لیتر بنزین را بابت دستمزد خود طلب می‌کند.

برای درک بهتر میزان مصرف سوخت M۶ باید اشاره کنیم که خودرویی چون هیونداي جنسیس کوپه با ۲۵۴ اسب بخار قدرت کمتر نسب به M۶، مصرف سوختی معادل ۱۳/۸ لیتر در هر یکصد کیلومتر از مسیر پیمایش را داراست. همچنین M۶ جدید در هر کیلومتر از مسیر پیمایش ۲۳۲ گرم گاز آلاینده Co۲ (دی اکسید کربن) تولید و منتشر می‌سازد که بد نیست بدانید این میزان آلایندگی بسیار کمتر از آلایندگی انواع خودروهای شش سیلندر وطنی است.


تجهیزات و بازار فروش

با آنکه M6 در ردیف خودروهای اسپورت خیابانی قرار می‌گیرد اما مدیران ب.ام.و خواسته‌اند که بر چاشنی لوکس بودن این خودرو اندکی بیفزایند. به نحوی که M6 مدل 2013 بیش از آنکه یک کوپه تنومند و چالاک به نظر رسد، محصولی با توانایی‌های رقابتی با کوپه‌های مجللی همچون «آستون مارتین Vantage » و «بنتلی کانتیننتال» به نظر می‌رسد.

BMW M6 ، کابوس سوپراسپورت های مدعی!

البته آلمان‌ها به خوبی می‌دانند به هر میزان که در مقوله‌های حرکتی گوی رقابت را از انگلیسي‌ها ربوده باشند در مباحثی چون جذابیت بصری پشت سر انگلیسي‌ها قرار می‌گیرند. از مهم‌ترین تجهیزات رفاهی و ایمنی به کارگرفته شده در M۶ جدید می‌توان به سامانه دید در شب با قابلیت تشخیص مانع (Night Vision)، سامانه تشخیص خواب‌آلودگی راننده، سامانه کمکی پارک با دوربین ۳۶۰ درجه، سامانه نمایش اطلاعات روی شیشه جلو (HUD)، سیستم صوتی حرفه‌ای ساخت شرکت Bang & Olufsen با ۱۲ بلندگو، صفحه نمایش لمسی ۱۰/۲ اینچی، سامانه کنترل کروز هوشمند با قابلیت ترمزگیری خودکار و تریم داخلی فیبرکربن به همراه چرم دوزی اعلا غربیلک فرمان و صندلی‌ها اشاره کرد.

خودروساز باواریایی قیمت پایه M۶ را ۱۳۰ هزار دلار برای نسخه کوپه و ۱۳۸ هزار دلار برای نسخه روباز اعلام کرده است. قرار است نسل نو M۶ در کنار گل سرسبد محصولات ب.ام.و یعنی سری ۷ در بزرگ‌ترین سایت تولیدی ب.ام.و در شهر «دینگولفینگ» آلمان به مرحله تولید برسد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با 15 سال گارانتی 10/5 ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

نظر کاربران

  • من

    دروغه

    پاسخ ها

    • بدون نام

      اگه دروغ بود که نمی نوشتن

ارسال نظر

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج