وب سایت دیجیاتو - سپهر زنگنه: لامبورگینی مشهور ترین خودروساز ایتالیایی نیست، چرا که این عنوان به فراری تعلق دارد. بزرگترین خودروساز هم فیات است که مالکیت بخش اعظمی از صنعت خودروسازی این کشور را در اختیار دارد.
اما لامبورگینی را می توان مهیج ترین خودروساز این کشور توصیف کرد. شرکتی که تاکنون ده ها خودرو فوق العاده را به تولید رسانده و به رویای بسیار افراد رنگ واقعیت بخشیده است.
برای روایت ماجرای آغاز به کار این خودروساز، یک روایت مشهور وجود دارد. فروچیو لامبورگینی که یکی از صنعت گران شناخته شده و ثروتمند ایتالیا در دوران بعد از جنگ جهانی دوم بود. برای تعمیر صفحه کلاچ معیوب فراری خود به انزو فراری (بنیانگذار فراری) راهکاری ارائه می کند اما فراری مغرور با برخورد بدی پیشنهاد او را رد می کند.
از همین رو فروچیو به فکر تولید خودروهای اسپرت در کمپانی خودش می افتد.
هرچند این روایت چندان هم دقیق و مستند نیست و به نظر می رسد فارغ از این مشاجره لفظی، انگیزه های اقتصادی و صنعتی فرچیو به عنوان یک صنعتگر تحصیل کرده و موفق باعث شد تا او قدم در راه ساخت خودروهای اسپرت بگذارد.
در واقع او با ارزیابی قیمت قطعات منفصله و قیمت فروش خودرو، به این نتیجه رسید که فراری سود قابل توجهی از ساخت هر خودرو می برد و در این بخش از بازار فرصت رقابت و کسب سود زیادی وجود دارد.
به هرحال در سال های آغازین دهه ۶۰، فروچیو که به عنوان مالک کمپانی شماره یک ماشین آلات کشاورزی در ایتالیا شناخته می شد، سرمایه ای را برای ساخت تاسیسات و کارخانه تولید خودرو اختصاص داد و جمعی از مهندسان خلاق و با تجربه را نیز دور خود جمع کرد.
میورا ماحصل خلاقیت "گاندینی" به اولین خودرو شاخص لامبورگینی بدل شد
350 GTV به عنوان اولین محصول این شرکت مورد توجه کارشناسان قرار گرفت و پس از چندی لامبورگینی توانست با طراحی بزرگ به اسم گاندینی برای خلق اولین محصول تجاری خود به نام میورا نیز به توافق برسد.
گاندینی استایل کلی و متفاوت خودروهای شاخص و ۱۲ سیلندر لامبورگینی را پایه ریزی کرد و هویت مستقلی را برای این خودروساز پدید آورد که محصولات لامبورگینی را از خودوهای اسپرت کلاسیک فراری، مزراتی و آستون مارتین متمایز می ساخت.
فورچیو در رقابت با اسب سرکش فراری، نماد گاو وحشی مبارز را برای محصولات خود انتخاب کرد.
در زمینه فنی هم لامبورگینی با یکی از کارشناسان بخش پیشرانه فراری به نام بیتزارینی به توافق رسید و حاصل این همکاری خلق پیشرانه مشهور و جاودان 6 لیتری و 12 سیلندر مشهور لامبورگینی بود که تا همین اواخر نیز قلب تپنده سریع ترین مدل های لامبو را به ضربان وا می داشت.
کانتاچ شاخص ترین مدل لامبورگینی بعد از میورا بود که با طراحی متفاوت خود نسل تازه ای سوپر اسپرت ها را پدید آورد.
با این وجود خوش شانسی های فروچیو لامبورگینی دیری نپایید. در شرایطی که او مشغول سرمایه گذاری و توسعه برند خودروسازی خود بود، وضعیت اقتصادی اروپا در اوایل دهه 70 متشنج شد و بحران نفتی مشهور دهه 70 تاثیر نامطلوبی بر بازار خودروهای گران قیمت گذاشت.
اسپادا مدل دیگری بود که نتوانست چندان مورد توجه افکار عمومی واقع شود.
لامبورگینی ناچار به فروش سهام شرکت و ترک کمپانی خود شد و پس از آن نیز این شرکت چندین بار بین سهام داران سوئیسی، کرایسلر و یک کمپانی سرمایه گذاری اندونزیایی دست به دست شد.
بعد از کانتاچ نوبت به مدل مشهور و زیبای دیابلو رسید تا پرچمدار لامبورگینی باشد.
در طول این مدت تولید محصولات کج دار و مریز ادامه داشت و پس از میورا نوبت به کانتاچ افسانه ای و چند مدل نه چندان مطرح مانند اسپادا رسید.
مدل چهارنفره اوراکو که در دوران دست به دست شدن کمپانی ساخته شد.
کرایسلر حتی از دانش فنی مهندسی لامبو برای خلق مدل اسپرت خود یعنی دوج وایپر استفاده کرد اما مشکلات اقتصادی و بی ثباتی مدیریتی مانع از حضور قدرتمند لامبو در برابر رقبایی چون پورشه و فراری می شد.
دکتر فردیناند پیچ، مدیرعامل وقت فولکس واگن و از نوادگان خاندان پورشه
سرانجام در سال 98 بود که کمپانی معظم فولکس واگن، مالکیت لامبورگینی را به قیمت 110 میلیون دلار از آن خود کرد اما اینبار نیز نفوذ زیاد خاندان پورشه در مجموع فولکس واگن، مانعی از سرمایه گذاری مستقیم ابر کمپانی آلمانی برای احیای لامبورگینی بود.
به لطف موفقیت مدل های میورا و کانتاچ، لامبورگینی مسیر خود در طراحی جذاب ترین خودروهای جهان را پیدا کرد.
در نهایت اما تسلم شکست و لامبورگینی مورد حمایت کمپانی آئودی قرار گرفت.
با تولید مورسیه لگو و استفاده از دانش فنی و مدیریتی آلمانی ها، آفتاب موفقیت بار دیگر بر گاو طلایی لامبورگینی تابید و این کمپانی در طول ۱۵ سال گذشته موفق به ثبت رکورد های تازه ای در زمینه بازاریابی و فروش شده است.
کانتاچ، دیابلو و مورسیلگو در کنار هم،درهای پروانه ای از دیگری میراث کانتاچ برای مدل های پرچمدار و V۱۲ لامبورگینی محسوب می شود.
لامبورگینی دیابلو اخرین مدلی بود که در زمان حیات فروچیو لامبورگینی تولید شد.
فروچیو هیچ گاه دوران شکوه کمپانی خود را ندید.
حدودا ۱۰ سال پس از مرگ او در سال ۱۹۹۳ (سن ۷۶ سالگی) بود که لامبورگینی زیر پرچم آلمان ها به خودرویی قابل اعتماد مبدل شد.
مورسیله گو را باید اولین لامبورگینی با عصاره مهندسی آلمانی دانست. این مدل به سیستم انتقال نیرو مشترک با آئودی A۸ مجهز بود.
مدیران آئودی در کنار مدل های شاخص و پرچمدار V۱۲، توسعه نمونه های ارزان قیمت تر و V۱۰ را با استفاده از تکنولوژی های مشترک با آئودی R۸ در دستور کار قرار دادند.
گالاردو با چنین فلسفه ای به پر فروش ترین محصول تاریح لامبورگینی مبدل شد.
حدود دو سال قبل، هوراکان (با تلفظ صحیح هوراسان) جایگزین گالاردو شد که برای ۱۰ سال روی خط تولید بود.
بیتزارینی سر مهندس افسانه ای بود که با جدا شدن از فراری، موتورهای ۱۲ سیلندر مشهور لامبورگینی را ساخت.
این موتور برای سال ها توسعه داده می شد و تا سری مورسیلگو نیروبخش سریع ترین مدل های لامبورگینی بود.
می توان مورسیلگو SV را سریعترین و قدرتمندترین مدل لامبورگینی با موتور بیتزارینی دانست، این موتور یارای تولید ۶۶۰ اسب بخار قدرت را داشت.
بسیاری علاقه مندان لامبورگینی، مدل های اولیه این کمپانی (قبل از مالکیت آئودی) را وحشی تر از نمونه های جدید می دانند،
اما واقعیت این است که تمام نمونه های کلاسیک با مشکلات عدیده کیفی مواجه بودند.
میورا در کنار کانتاچ در گاراز جی لنو، مجری مشهور تلویزیونی و کلکسیونر شاخص خودروهای کلاسیک.
سری اولیه دوج وایپر که در زمان مالکیت لامبورگینی توسط کرایسلر شکل گرفت.
لامبورگینی قصد دارد تا با تولید این مدل شاسی بلند به نام اوروس، در بازار جذاب و پر سود خودهای شاسی بلند سریع نیز وارد رقابت با پورشه شود.
لامبورگینی LM۰۰۲ اولین شاسی بلند تولیدی لامبورگینی محسوب می شود که در دهه ۸۰ با موتور ۱۲ سیلندر راهی بازار فروش شد اما موفقیت چندانی را کسب نکرد.
آئودی با عرضه مدل آونتادور پیشرانه قدیمی بیتزارینی را با مدل تازه ای جایگزین کرد.
هوارسان از پیشرانه V۱۰ ارتقا یافته بر اساس موتور ۱۰ سیلندر گالاردو استفاده می کند که با پیشرانه آئودی R۸ اشتراک فنی دارد.
۳۵۰ GTV اولین خودرو تولیدی با نشان لامبورگینی
میورا شاهکار ماندگار طراح بزرگ ایتالیایی به نام "گاندینی"
چند دستگاه میورا در ایران نیز وجود داشته که در حال حاضر تنها یکی از آن ها در موزه تماشاگه خودرو نگهداری می شود.
کانتاچ در کنار LM۰۰۲، اوج جنون کمپانی ایتالیایی در سال های اولیه دهه ۸۰
کانتاچ این روزها از محبوبیت فوق العاده بین کلکسیونرها برخوردار است و با قیمت چند میلیون دلاری معامله می شود.
دیابلو با این طراحی تمیز و اتوکشیده، مدلی برای رقابت با پورشه ۹۵۹ و فراری F۴۰ بود، اما از نظر تکنولوژی به پای دو رقیب خود نمی رسید.
مورسیه لگو را می توان نقطه عطفی در تاریخ لامبورگینی توصیف کرد.
با عرضه مورسیه لگو دوران گاوهای رام نشدنی و خطرناک لامبورگینی برای همیشه پایان یافت.
به لطف مهندسی قدرتمند این خودروها سوپر اسپرت هایی با قابلیت اطمینان بالا هستند.
لامبورگینی با آونتادور آخرین محصول خود با موتور V۱۲ اتمسفریک (فاقد توربوچارجر) را ارائه می دهد.
موفقیت لامبورگینی حالا از هر زمان دیگری در تاریخ بیشتر است.
در کنار آونتادور و هوراسان، ساخت مدل های سریع و خاصی چون سستو المنتو و وننو به صورت سفارشی و تولید محدود ادامه دارد.
لامبورگینی به لطف حمایت آلمان ها فاصله خود در تکنولوژی را نسبت به فراری جبران کرده است و هر ساله رکورد های تازه ای در فروش ثبت می کند.
ارسال نظر