شورولت تاهو ۲۰۱۵، خودرو عضلانی آمریکایی
بیشک خودروسازان آمریکایی پیشهوران قدر و توانمندی هستند و رشد و توسعه این صنعت هم تا حد بسیاری به آنان مدیون است.
حال میخواهد که این خودرو یک سوپرمینی ارزانقیمت به نام شورولت اسپارک باشد و یا غولی عظیمالجثه و گران همچون کادیلاک اسکالید.
مضاف بر آن، این شرکت در ساخت و ارائه انواع وانتبارهای کارآمد و مجهز و نیز خودروهای تجاری هم بسیار توانمند و باتجربه است و این خصیصهای است که بسیاری از همتایانش، علیرغم شمارگان میلیونی تولید و یدک کشیدن نامهای پرآوازه و پرطمطراق، از آن محروماند.
درمجموع، نقطه قوت این خودروساز را میتوان در مواردی همچون کیفیت بسیار خوب، دوام بالا و تنوع بیشمار تولیداتش جستجو نمود و نیز پشتوانه اعتمادی که سالیان سال برای خود ذخیره نموده است.
اما جنرالموتورز در سال ۱۹۹۲ میلادی، نام جیمی را به یوکان و در سال ۱۹۹۵ میلادی هم نام بلیزر را به تاهو تغییر داد. در حال حاضر هم این دو محصول در چهارمین نسل خود از زمان تغییر نام به سر میبرند.
نسخههای نوین هر دو مدل یوکان و تاهو، در دسامبر سال ۲۰۱۳ میلادی در مدار تولید جای گرفت. هر دوی آنها بر مبنای پلت فرم GMT K۲XX تکوین یافتهاند که کد این پلت فرم هم در شورولت تاهو K۲UC و در جیامسی یوکان K۲UG میباشد.
در حال حاضر هم این مدلها و ملحقاتشان از جمله یوکان دنالی، سابربان، سیلورادو به کشورهای واقع در آمریکای شمالی، خاورمیانه، روسیه، تایوان و…صادر میشوند. اکثر این مدلها به مناطق آزاد کشورمان نیز راه یافتهاند.
چندی پیش سایت «AUTOMIDDLEEAST» امارات این خودرو را مورد بررسی خود قرار دارد که آنچه در ذیل میآید چکیدهای از آن مطلب است.
خلاصه بررسی
کل امتیاز این خودرو: ۴ از ۵
(نسل نوین) این خودرو مطمئنتر، قویتر و مستحکمتر از همیشه است.
سخت، خشن و استوار. اینها از زمره صفاتی هستند که میتوانید آنها را برای توصیف نسل پیشین این خودرو به کار برید. ولی مدل 2015 شورولت تاهو که نسل جدید آن نیز به شمار میآید چهرهای بالغ و پخته را از خود به نمایش میگذارد.
در همان حال که جلوپنجرهای بزرگ و پهن، به همراه دو ردیف نورافکن، پیشانی آن را زینت میبخشد؛ استفاده سخاوتمندانه از فلز کروم، که در امتداد خطوط پنجرهها و آینههای کناری آن صورت پذیرفته، خطوط راست و مستقیمی که در امتداد بدنهاش جای گرفتهاند را تکمیل میکند.
کابین
واقعیت این است که آمریکاییها به هر چیزی که بزرگتر از اندازه معمول آن باشد، علاقهمندند. و در این میان تنها کافی است که در داخل کابین شورولت تاهو جای گیرید تا هر آنچه را که مورد نیازتان است به دست آورید.
گرداگرد کابین این خودرو را حجم فراوانی از چرم و مواد نرم فرا گرفته است و تریم چوبی که کنارههای کنسول میانی و پانل دربهای آن را احاطه نموده، اندکی حس و فضای تجملتری را برای این اس یو وی دیترویتی به ارمغان آورده است.
مهندسی
در میانه داشبورد شورولت تاهو، یک صفحه نمایشگر به سایز 8 اینچ نصب شده که با لمس یکی از دکمههای آن، یک محفظه پدیدار میشود که جهت اتصال تلفن همراه و همچنین سیستم صوتی IPOD به سامانه سرگرمی، به کار میرود. سرنشینان عقب این خودرو هم مجبور نیستند که جهت استفاده از این تجهیز صندلیهای خود را ترک نمایند زیرا برای آنها نیز یک صفحه لمسی جداگانه تخصیص یافته که بر روی سقف خودرو نصب شده است. تعداد این صفحات لمسی نیز در برادر بزرگتر تاهو به دو عدد افزایش مییابد (منظور مدل سابربان است).
آنچه در این خودرو ارائه میشود
زیر کاپوت شورولت تاهو، یک پیشرانه 8 سیلندر وی شکل 5.3 لیتری از نوع ECOTEC3 مستقر است که توانی معادل 355 اسب بخار در 5/600 دور در دقیقه و گشتاوری معادل 518 نیوتن متر در 4/100 دور در دقیقه برایش به ارمغان میآورد.
این اس یو وی آمریکایی، سواری نرم و راحتی را در سرعتهای معمولی به سرنشینان خود پیشکش میکند، اما شتاب گیری و جهش ناگهانی با این خودرو، بیش از آنچه که انتظار میرود زمان میبرد.
جمعبندی نهایی
از دیدگاه شورولت، مدل تاهو رقیبی برعلیه خودروهای محبوبی همچون تویوتا لندکروز و نیسان پاترول به شمار میآید، اما در واقعیت امر آنها با یکدیگر قابل قیاس نیستند.
از این رو که اگر نیسان پاترول بهای گزافتری را از خریدارانش مطالبه میکند اما در عوض یک جعبهدنده ۷ سرعته و همچنین ۴۵ اسب بخار توان بیشتر را ارائه میدهد.
از سوی دیگر، در مورد تویوتا لندکروز هم وضع به همین منوال است. این خودرو هم به نوبه خود، کمی توان بیشتری را در اختیارتان مینهد و حتی ممکن است شکست خردکنندهای را در تپههای شنی و خاکی نصیب همتای آمریکایی خود سازد. پس با این اوصاف، حقیقتاً در شورولت تاهو چه چیزی نصیب خریدار نوعی میگردد؟ پاسخ این است: فضا و آنهم به میزان بسیار زیاد.
نکات مثبت این خودرو از دیدگاه سایت «AUTOMIDDLEEAST»
کابین راحت و جادار
نکات منفی این خودرو از دیدگاه سایت «AUTOMIDDLEEAST»
فرمان گرم شونده و صندلی گرم شونده این خودرو برای این نقطه از دنیا غیرضروری به نظر میرسند. (منظور کشور امارات است)
مشخصات فنی شورولت تاهو 2015
نوع پیشرانه: 8 سیلندر وی شکل، تنفس طبیعی، سیستم تزریق مستقیم سوخت
کد پیشرانه:L83 با قابلیت استفاده از سوخت بنزین و اتانول
حجم موتور: 5328 سیسی
توان: 355 اسب بخار در 5600 دور در دقیقه
گشتاور: 518 نیوتن متر در 4100 دور در دقیقه
حداکثر سرعت: 190 کیلومتر بر ساعت (در برخی منابع 180 کیلومتر ذکر شده است)
شتاب از صفر تا صد: 9 الی 9.5 ثانیه
مصرف میانگین سوخت:12 - 12.3 لیتر در هر صد کیلومتر مسافت
سیستم فنربندی جلو: مستقل، فنرهای جاذب شوک و میله تثبیتکننده - در تیپ LTZ سامانه کنترل رانندگی مغناطیسی به طور استاندارد نصب شده است.
سیستم فنربندی عقب: مستقل، محور صلب به همراه موضع پنج اتصالی و فنرهای مارپیچ - در تیپ LTZ سامانه کنترل رانندگی مغناطیسی به طور استاندارد نصب شده است.
طول/عرض/ارتفاع: ۵۱۸۱/۲۰۴۴/۱۸۹۰ میلیمتر
فاصله بین دو محور: ۲۹۴۶ میلیمتر
وزن: ۲۵۷۷ الی ۲۶۰۰ کیلوگرم
ظرفیت باک بنزین: ۱۰۰ لیتر
گنجایش صندوق بار: ۱۴۶۱ لیتر
ظرفیت سرنشین: ۸ نفر
اندازه تایرهای جلو و عقب: P۲۷۵/۵۵ R ۲۰ (تیپ LTZ یا فول)
ایمنی
۴ ستاره از موسسه ایمنی NHTSA آمریکا
۶ عدد کیسه ایمنی هوا
سیستم ضد بلوکه ترمز ABS
سیستم کنترل پایداری DSC
سیستم کنترل کشش TCS
سیستم هشداردهنده خروج از لاین مسیر LANE DEPARTURE WARINING
پکیج فنربندی تطبیقی ADAPTIVE SUSPENSION PACKAGE
سیستم ردیابی نقاط کور BLIND SPOT WARNING
سیستم هشداردهنده تصادفات COLLISION DETECTION
سیستم ISOFIX برای صندلی کودک
دوربین دید عقب
نمایشگر فشار باد لاستیکها TPMS
سنسورهای پارک جلو و عقب
گرمکن و سردکن صندلیها - پوشش چرمی فرمان - فرمان الکتریکی حساس به سرعت - صندلیها با پوشش چرمی - سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک سه ناحیهای - چراغ نقشهخوانی برای سرنشینان جلو و عقب - تنظیم برقی صندلیهای راننده و سرنشین جلو در 8 جهت به همراه حافظه - تنظیم ستون فرمان - روشن و خاموش شدن اتوماتیک چراغهای جلو - درب عقب اتوماتیک - شیشه عقب بخارزدا - آینههای جانبی برقی، جمع شونده به همراه گرمکن - سوکت برقی 12V برای سرنشینان جلو - سیستم ورود بدون کلید هوشمند به همراه ریموت استارت - استارت دکمهای - صفحه نمایشگر لمسی به سایز 8 اینچ - آینههای عقب الکتروکرومیک - کنترل سیستم صوتی بر روی فرمان + CD + MP3 و پورت USB و AUX به همراه اتصالات بلوتوث و هندزفری و نیز شارژ وایرلس - نگهدارندهها فنجان برای سه ردیف صندلیها -سوئیچ کروز کنترل بر روی فرمان - سیستم هدایت ناوبری و…
قیمت
در آمریکا: 47,000 دلار (تیپ پایه LS) و 64,600 (تیپ فول LTZ)
در امارات: این خودرو در بازار امارات در سه تیپ متفاوت LS،LT و LTZ عرضه میشود و هرکدام از این تیپها نیز در دو نسخه تک و دو دیفرانسیل به فروش میرسند.
ازآنجاییکه تیپهای گوناگون این خودرو به مناطق آزاد کشورمان نیز راه یافته است بنده در اینجا برای آشنایی بیشتر خریداران احتمالی، بهای تمامی تیپها در کشور مبدأ (امارات) را درج نمودم.
تیپ |
قیمت (درهم ) |
LS (تک دیفرانسیل ) |
۱۵۷/۰۰۰ الی ۱۶۰/۰۰۰ |
LS (دو دیفرانسیل ) |
۱۶۸/۰۰۰ الی ۱۷۱/۰۰۰ |
LT (تک دیفرانسیل ) |
۱۷۳/۰۰۰ الی ۱۷۶/۰۰۰ |
LT (دو دیفرانسیل ) |
۱۸۴/۰۰۰ الی ۱۸۷/۰۰۰ |
LTZ (تک دیفرانسیل ) |
۲۲۳/۰۰۰ الی ۲۲۶/۰۰۰ |
LTZ (دو دیفرانسیل ) |
۲۳۲/۰۰۰ الی ۲۴۵/۰۰۰ |
نظر کاربران
بابا اين ديگه چيه ، خدا خودش ميدونه فقط پرايد ، اصن پرايد يه چسز ديگس .... زيبا جادار و مطمئن ، فقط فقط يه اشكال داره اونم اينه كه سالانه يه ده پانزده هزار نفري رو به كام مرگ ميبره همين ...
مصرف سوختش... قیمتش... محصولات مونتاژکارن داخلی... رویاهای دست نیافتنی ما...