جنگ هایپرماشینها (راند اول)
آلِخاندرو سالومون (Alejandro Salomon) فیلمساز نامآشنای خودرو بهتازگی ۵ هایپرماشین افسانهای دنیا یعنی فِراری لافراری، پاگانی هوآیرا، بوگاتی ویرون سوپراسپورت، پورشه ۹۱۸ اسپایدر و مکلارن P۱ را گردهم آورده و رقابتی نادر و معرکه را استارت زده است.
این اولین قسمت از مجموعهی سه قسمتی جدال بسیار هیجانانگیز این اَبرخودروهاست. دوتایشان بیشتر حس بهاصطلاح اولداِسکول (Oldschool) دارند و تجربه رانندگی فیزیکیتری بهدست میدهند، درحالیکه بقیه با داشتن فناوری قوای محرکه هایبرید کوکِ موافقتری با قرن 21 دارند؛ باید دید که در آینده وضعیت به چه شکل خواهد بود!
ویرون سوپراسپورت (SS) از پیشرانه W۱۶ میانی ۸ لیتری مجهز به ۴ توربو شارژر و سامانه چهارچرخ متحرک سود میبرد.
قلب مذکور برای این نسخه مورد بهروزرسانی قرارگرفته که طی آن حداکثر قدرت از ۱۰۰۱ به ۱۲۰۰ اسب بخار افزایشیافته و بیشینه گشتاور به ۱۵۰۰ نیوتونمتر رسیده است، پس از این نظر در صدر گروه جای میگیرد.
همچنین ۲.۵ ثانیه زمان احتیاج دارد تا از حالت توقف کامل به مرز ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. درواقع میتوانیم بگوییم که فولکسواگِن با ارائهی این مدل قوانین گروه هایپرماشینها را به خوبی وضع کرد!
هوآیرا که نامش را از الهه باد در داستانهای افسانهایِ آیمارا گرفته در سال ۲۰۱۲ با قلب میانی و چرخهای متحرک عقب جایگزین مدل بهیادماندنی زوندا شد.
پیشرانهی آن نمونه توسعهیافته ۶ لیتری توربو دوقلوی V۱۲ مرسدس-آاِمگ است که خروجی ۷۲۰ اسب بخار و ۱۱۰۰ نیوتونمتر را در اختیار قرار میدهد تا شتاب اولیه تنها در ۳ ثانیه ثبت شود و سقف سرعت به ۳۷۰ کیلومتر بر ساعت (۲۳۰ مایل بر ساعت) برسد.
P۱ اولین تجربه خودروساز انگلیسی در ورود به ورطه قوای محرکه هایبرید است که دو سال پیش (۲۰۱۳ میلادی) در نمایشگاه بینالمللی ژنو پرده از چهره برداشت.
در تولید آن توجه زیادی به مقام جانشینی مدل ارزشمند F۱ شده است. قوای فنیاش بلوک V۸ توربو دوقلوی ۳.۸ لیتری و یک موتور الکتریکی است که درمجموع ۹۰۳ اسب بخار قدرت و ۹۷۸ نیوتونمتر گشتاور تولید میکنند.
مدلهای دیفرانسیل عقب شتاب ۰-۱۰۰ کیلومتر بر ساعت را در ۲.۸ ثانیه لمس کرده و میتوانند تا ۳۵۰ کیلومتر بر ساعت (محدودشده بهصورت الکترونیکی) به گردوخاک کردن ادامه دهند.
۹۱۸ اسپایدر ۶ سال پس از توقف تولید کاررا جیتی متولد شد. قلب ۴.۶ لیتری V۸ میانی به همراه یک موتور الکتریکی، سامانه چهارچرخ متحرک، بیشینه ۸۸۷ اسب بخاریِ قدرت و گشتاور ۱۲۸۰ نیوتونمتری همه و همه شتاب اولیه را در مدتزمان ۲.۵ ثانیه میسر میکنند و سقف سرعت ۳۵۰ کیلومتر بر ساعت (محدودشده بهصورت الکترونیکی) را به ارمغان میآورند.
در آخر نوبت به "لافِراری" میرسد که در نمایشگاه ژنو 2013 رونمایی شد و وظیفه سنگین جانشینی مدل جاودان "اِنزو" را بر عهده گرفت. قلب V12 تنفس طبیعی آن 6.3 لیتر حجم دارد و در کنار فناوریِ های-کِرس (HY-KERS) و یک پیشرانه مدرن برقی مجموعاً حدود 950 اسب بخار قدرت و 900 نیوتونمتر گشتاور را روانهی چرخهای عقب میکند. حاصل کار نیز دستیابی از حالت ایست کامل به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت در کمتر از 3 ثانیه و تماشای بیشینه 350 کیلومتر بر ساعت (217 مایل بر ساعت) داخل نشاندهندههای پشت فرمان است.
با ما همراه باشید تا در قسمتهای بعدی به تماشای تاختوتاز رخ در رخ این هیولاها بنشینیم.
ارسال نظر