مقایسه بنز C۲۰۰، ب ام و ۳۲۸i و لکسوس IS۲۵۰
انتخاب منطقی و به دور از تعصب یک سدان در بازه قیمت ۲۵۰ تا ۵۰۰ میلیون، میان سهراهی جذابیت لکسوس، پرستیژ و کلاس بنز و قابلیتهای فنی فوقالعاده بامو بسیار گیجکننده است.
نسل جدید IS یکی از شاهکارهای جدید لکسوس است که در مقابل بامو سری۳ و بنز C کلاس قد علم کرده است. با توجه به ممنوعیت واردات خودروهای بالای ۲۵۰۰ سیسی، تنها نمونه ۶ سیلندر ۲.۵ لیتری این خودرو جذاب وارد کشور شده است، که در بازار خودروهای وارداتی ایران، بنز C۲۰۰ و بامو ۳۲۰i را در مقابل خود میبیند.
همین تنوع زیاد در میان سدانهای نیمهلوکس و کوچک بازار باعث شده تا انتخاب برای خریداران بسیارسخت شود. تکلیف طرفداران متعصب بنز و بامو که روشن است! اما انتخاب منطقی و به دور از تعصب یک سدان در بازه قیمت ۲۵۰ تا ۵۰۰ میلیون، میان سهراهی جذابیت لکسوس، پرستیژ و کلاس بنز و قابلیتهای فنی فوقالعاده بامو بسیار گیجکننده است.
بنز کلاس C:
نسل قبلی بنز C کلاس به عنوان پرفروشترین اتاق بنز در ایران شناخته میشود. درحالیکه همچنان مدلهای صفر کیلومتر این مدل در ایران خریدوفروش میشود، زمزمههایی از ورود نسل جدید کلاس C به ایران شنیده میشود. البته شاهد تردد چند دستگاه از مدل جدید C کلاس در مناطق آزاد هستیم و تعدادی دیگر نیز در گمرک کشور انتظار دریافت پلاک ملی را میکشند.
C کلاس جدید با کد اتاق W۲۰۵ در نمایشگاه دیترویت ۲۰۱۴ رونمایی شد. طراحی این مدل نسبت به قبل بهکلی تغییر کرده و بسیار به نسل جدید S کلاس نزدیک شده است. شباهت با S کلاس در نمای قسمت عقب و فرم چراغها به اوج خود میرسد و بسیاری از منتقدان، مرسدسبنز را به خاطر این طراحی مشابه با سدان لوکساش، سرزنش میکنند. C کلاس جدید در ۲ نوع اسپرت و کلاسیک عرضه میشود که مهمترین تفاوتشان را باید در فرم متفاوت جلوپنجره، طراحی و سایز رینگها و طراحی سپرها جستوجو کرد. ابعاد C کلاس جدید نسبت به قبل تغییر کرده و تا حدودی درشتهیکلتر از مدل قبلی شده است. همچنین با استفاده گسترده از آلومینیوم در ساخت این خودرو، وزن آن نزدیک به ۱۰۰ کیلو از مدل قدیمی سبکتر شده.
طراحی و دکوراتیو کابین نسبت به قبل تغییر کرده و در اینجا هم شاهد شباهت انکارناپذیر با Sکلاس جدید هستیم. فرم دایرهایشکل دریچههای سیستم تهویه و فرم منحصربهفرد پنل درها، مهمترین پارامترهای سبک جدید طراحی کابین محصولات مرسدسبنز هستند.
متریال کابین نیز نسبت به قبل با کیفیتتر شده و کیفیت پوشش چرمی صندلیها و قطعات چوبی در بالاترین سطح قرار دارد. فضای کابین جادار و راحت است و ۴ سرنشین را به راحتی در خود جای میدهد. البته فضای پا برای سرنشینان ردیف عقب، قابل مقایسه با سدانهای بزرگ مرسدس نیست. در این مدل از ایربگهای نشیمنگاه صندلیها و ایربگهای مرتبط با پنجره نیز استفاده شده است و در مجموع ۹ ایربگ ایمنی سرنشینان را تامین میکنند.
سیستم انحصاری کامند آنلاین در این مدل دستخوش تغییراتی شده و شاهد سیستم CAR PLAY در نسل جدید C کلاس هستیم. سیستم تهویه مطبوع نسبت به قبل پیشرفتهای چشمگیری را تجربه کرده و علاوه بر سنسورهای آبوهوایی، قادر است با استفاده از سیستم ناوبری دمای کابین را تنظیم کند. C کلاس جدید به سامانه پارک اتوماتیک مجهز شده و دوربینهای ۳۶۰ درجه آن نقش مهمی در کنترل فضای اطراف خودرو بازی میکنند. برای C کلاس جدید طیف گستردهای از پیشرانههای بنزینی و دیزلی در نظر گرفته شده، که از میان تنها مدل C۲۰۰ با پیشرانه ۲ لیتری توربو قرار است وارد کشور شود.
این پیشرانه پیشرفته که مطابق با استاندارد یورو ۶ طراحی شده، به سامانه BLUETEC نیز مجهز شده و در کنار مصرف سوخت پایین، قادر است ۱۸۴ اسببخار قدرت و ۳۰۰ نیوتنمتر گشتاور را روانه محور عقب کند. ماکزیمم گشتاور تولید شده در دورهای ۱۲۰۰ تا ۴۰۰۰ تولید میشود، پس میتوان نتیجه گرفت که بخش مهمی از توان پیشرانه در همان دورهای پایین در اختیار راننده قرار میگیرد. همچنین از نقش جعبه دنده ۷ سرعته اتوماتیک مرسدسبنز نیز نمیتوان گذشت، که با دقت بالا و معکوسهای به موقعش، اجازه تلف شدن قوای پیشرانه را نمیدهد.
تعلیق C کلاس جدید در ۳ حالت راحت، راحت. اسپرت و اسپرت تنظیم میشود. که حالت اسپرت با کاهش ارتفاع به میزان ۱۵ میلیمتر و تغییر در رفتار جعبه دنده و پدال گاز همراه است. سواری C کلاس جدید به لطف استفاده از تعلیق مستقل ۵ اتصالی در عقب و تعلیق مستقل جلو، از مدل قبلی نرمتر است. تمام سامانههای ایمنی و کنترلی که در مدلهای بزرگتر مرسدسبنز به چشم میخورد، در C کلاس نیز بهکار گرفته شده و اجازه هیچ خطایی را به راننده نمیدهد.
ب ام و سری ۳:
سری ۳ عنوان پرفروشترین و محبوبترین مدل بامو را در سراسر دنیا یدک میکشد. این سدان کوچک و اسپرت بامو نخستینبار در جولای ۱۹۷۵ معرفی شد و از اینرو بیشترین سابقه را میان خودروهای مورد مقایسه ما دارد. ششمین نسل سری۳ در نمایشگاه نیویورک ۲۰۱۱ به دنیا معرفی شد. این مدل با کد اتاق F30 شناخته میشود و از نظر طراحی و حتی سایز بدنه، با مدلهای قبل تفاوتهای زیادی دارد.
طراحی جذاب بدنه بهخوبی خبر از ذات اسپرت و خشن این خودرو دوستداشتنی میدهد. چراغهای جلو از سبک جدید طراحی بامو پیروی میکنند و به شکل هنرمندانهای به جلو پنجرههای کلیوی شکل متصل شدهاند. تنها ایراد منفی طراحی سری ۳ جدید را باید در شباهت چراغها و فرم عقب خودرو با برادران بزرگترش یعنی سری۵ و سری۷ جستوجو کرد. که باعث شده تا سری ۳ در بخش انتهایی خود از شخصیت مستقلی برخوردار نباشد.
از میان طیف گسترده مدلها و تیپهای سری۳، تنها مدل سدان این خودرو در ۲ مدل ۳۲۰ و ۳۲۸ دیفرانسیل عقب به کشور وارد شده است. سری۳های جدید در ۳ تیپ تجهیزاتی مدرن، لاکچری و اسپرتلاین عرضه میشوند. که تفاوت این ۳ تیپ مختلف را میتوان در رنگبندی کابین، کیفیت متریال استفاده شده و سطح تجهیزات جستوجو کرد.
البته بامو، سری۳ را در نسخه M اسپرتلاین نیز عرضه میکند. این مدل از پکیج اسپرت بدنه شامل سپرها و رکابهای اسپرت و رینگهای M بهره میبرد. همچنین کابین این مدل نیز تفاوتهایی با سایر تیپها دارد، که از مهمترین آنها میتوان به دوخت و پوشش چرم و جیر اسپرت صندلیها، فرمان اسپرت M و رکابهای منقش به لوگوی M Power اشاره کرد. در میان تیپهای مختلف سری۳ جدید، مدل اسپرتلاین از ابتداییترین امکانات برخوردار است.
حتی در نمونههای پایه از صندلیهای چرمی و تنظیمات برقی برای صندلیها نیز خبری نیست. رنگبندی کابین مدل اسپرتلاین تیره است و از اینرو کابین این نمونه جو اسپرتتری نسبت به ۲ مدل دیگر دارد. تیپ مدرن نیز از بالاترین سطح تجهیزات میان مدلهای دیگر بهره میبرد. همچنین کیفیت متریال کابین نیز در این نمونه بالاتر است و میتوان مدل مدرن را رنگبندی روشن چرم و چوب کابیناش شناسایی کرد. تعداد خطوط عمودی جلو پنجره مدل اسپرتلاین ۸ عدد است و در مدلهای لاکچری و مدرن به ۱۱ عدد رسیده است. همچنین برای مدلهای مدرن و لاکچری از رینگهای ۱۸ اینچی کلاسیک استفاده شده، که این رینگها در مدل اسپرت لاین جای خود را به نمونه ۱۹ اینچی اسپرت دادهاند.
فضای کابین سری ۳ جدید از طراحی کاملا متفاوت با مدلهای قبلی برخوردار است. طراحی کابین به سدان بزرگتر بامو یعنی سری ۵ نزدیک شده و کیفیت متریال استفاده شده در کابین قابلقبول است. البته از نظر مرغوبیت چرم و چوب و پوششهای درها و کنسول جلو، سری۳ از ۲ رقیب دیگر عقب میماند.
به لطف افزایش طول بدنه نسبت به مدل قبلی، فضای کابین راحت و جادار است و برای ۴ سرنشین بزرگسال و درشتهیکل کافی بهنظر میرسد. صندلیهای جلو اسپرتتر از بنز هستند و سرنشین را کاملا در برمیگیرند. همچنین شیب ۷ درجه کنسول میان باعث شده تا کار کردن با ادوات این خودرو بسیار راحت باشد و از این نظر باید به ارگونومی کابین سری۳ جدید نمره قبولی داد. البته از نقش سیستم انحصاری i DRIVE در کمکردن تعداد دکمهها و جلوگیری از شلوغی کابین، نمیتوان گذشت.
بهطور قطع جذابترین و هیجانانگیزترین برتری سری۳ نسبت به ۲ خودرو دیگر را باید در بخش فنی و قابلیتهای حرکتی آن جستوجو کرد. بامو در ساخت نسل جدید سری۳ سنتشکنی کرده و به جای استفاده از پیشرانههای اتمسفریک، برای مدلهای ۳۲۰ و ۳۲۸ از یک پیشرانه مشترک ۴ سیلندر ۲ لیتری مجهز به توربو استفاده کرده است. این پیشرانه با کد N۲۰ شناخته میشود و به سیستمهای تزریق مستقیم سوخت و زمان بندی متغیر سوپاپها مجهز شده است.
با توجه به تنظیمات متفاوت ECU و توربوشارژرها، قدرت و گشتاور تولیدی مدل ۳۲۰ از مدل ۳۲۸ به مراتب کمتر است و قادر است ۱۸۰ اسببخار و ۲۷۰ نیوتنمتر گشتاور را روانه محور عقب کند. حالتهای رانندگی در ۴ برنامه +SPORT، COMFORT، SPORT و ECO PRO تنظیم میشوند. در حالت COMFORT دندهها در دورهای پایین تنظیم شده و نرمی کمک فنرها قابل توجه است.
در حالتهای SPORT و +SPORT اما تعویض دندهها در دورهای بالاتر انجام میشود، ESP نیمهفعال شده و خشکی کمک فنرها و سفتی فرمان زمین تا آسمان با حالت COMFORT تفاوت دارد. در حالت ECO PRO بوست توربوها کمتر میشود و تمام تغییرات در جهت کاهش مصرف سوخت بهکار گرفته میشود. همچنین سامانه AUTO HOLD نیز هنگام توقف خودرو را خاموش کرده و با کاهش هرچه بیشتر مصرف سوخت کمک شایانی میکند.
اسپرت بودن سواری سری۳ نسبت به بنز C کلاس کاملا قابل لمس است. تقسیم وزن ۵۰- ۵۰ در این خودرو و وجود سامانه DSC باعث شدهاند تا شاهد هندلینگ و چسبندگی عالی از سری۳ باشیم. یکی از مهمترین نکاتی که به جذابیت سواری با سری۳ میافزاید، گیرباکس ۸ سرعته تیپترونیک ZF این خودرو است. عملکرد فوقالعاده گیرباکس بامو یک سروگردن از ۲ رقیب دیگر بالاتر قرار میگیرد. در حالت +SPORT میتوان دندهها را از طریق پدالهای پشت فرمان تعویض کرد. (شیفترهای تعویض دنده در پشت فرمان برای مدل ۳۲۰ سفارشی است).
در حالت دستی میتوان دور موتور را تا آخر بالا برد و تنظیمات کامپیوتر طوری انجام شده که در این حالت نیز از سوی خودرو دخالتی در تعویض دندهها صورت نمیگیرد. همه این ویژگیها دستبهدست هم دادهاند تا این گیرباکس حرفهای بامو یکی از بهترینها در دنیا لقب بگیرد.
همانطور که اشاره شد سواری سری۳ نرم و راحت است و در دفع ناهمواریهای مسیر توانایی مناسبی دارد. تعلیق سری۳ در جلو از نوع مکفرسون و در عقب از نوع چند اتصالی است. همچنین وجود میل تعادلهای مجزا در هر قسمت به هرچه بهتر شدن کیفیت سواری کمک شایانی میکند. در سواری با ۳۲۰، هیچگونه جذابیتی در صدای پیشرانه و اگزوز وجود ندارد و از این رو کمی کسلکننده است.
توربو شارژرهای سری۳ به سامانه TWIN SCROLL مجهز شدهاند. این سامانه به سریعتر شدن عکسالعمل توربوها کمک میکند و باعث میشود تا سری۳ در دورهای پایینتر چالاکی و کشش بیشتری از رقیب دیرینهاش، بنز C کلاس نشان دهد.
در کل باید سری۳ را خودرویی با دینامیک و هندلینگ بالا برشمرد که بیشتر جوانهای اسپرت پسند را به سوی خود جذب میکند.
لکسوس IS۲۵۰:
لکسوس زیر مجموعه لوکسساز تویوتا محسوب میشود و خودروهای آن همواره با برندهای خوشنام آلمانی رقابت تنگاتنگی داشتهاند. بسیاری از کارشناسان خودرو، مهمترین ضعف لکسوس در مقابل بنز و بامو را در طراحی فاقد اصالت آن میدانند. اما لکسوس مدتی است رویه خود را تغییر داده و با تزریق چاشنی جذابیت به پیکره خودروهایش، در زمینه طراحی نیز توانسته برای رقبای پرادعای آلمانی قدعلم کند. یکی از شاهکارهای جدید لکسوس، نسل جدید مدل IS است. مدل IS نخستینبار در سال ۱۹۹۸ معرفی شد.
نسل جدید در سال ۲۰۱۳ به بازار آمد و در واقع نسل سوم این سدان لوکس محسوب میشود. لکسوس IS جدید در سه مدل IS۲۵۰،IS۳۰۰ و IS۳۵۰ عرضه میشود. با توجه به قوانین جدید گمرکی، تنها ضعیفترین مدل IS، یعنی نمونه IS۲۵۰ توانسته وارد کشور شود. در طراحی IS جدید، از محصول اسپرت لکسوس، یعنی LFA الهام گرفته شده است.
در بخش جلوی خودرو، سبک جدید لکسوس در طراحی جلو پنجره و استفاده از چراغهای LED روشنایی در روز کاملا مشخص است. از فرم خاص چراغهای جلو IS جدید میتوان به عنوان جذابترین قسمت طراحی این خودرو یاد کرد. چراغهای جلو بهصورت دوتکه طراحی شدهاند و در کنار جلوپنجره غولپیکر، نمای جذابی را خلق کردهاند. IS۲۵۰ مجهز به کیت اسپرت F، از سپر جلو و رینگهای متفاوت با مدل عادی بهره میبرد.
سپر جلو در مدل F اسپرت حجیمتر و عضلانیتر است. همچنین مهشکنهای ۲ طرف سپر در مدل اسپرت حذف شدهاند و جلوپنجره جلو پوشش لانه زنبوری دارد و ۲ حفره کوچک در ۲ طرف جلوپنجره خودنمایی میکنند. که همه این موارد در کنار رینگهای فوقالعاده زیبای خاکستریرنگ دستبهدست هم دادهاند تا مدل F اسپرت جذابتر از مدل معمولی به نظر برسد. سایر خطوط بدنه نیز در هماهنگی کامل با یکدیگر هستند و از جذابیت فرم و گرافیک چراغهای عقب نیز نمیتوان گذشت.
با اینکه طراحی ظاهری لکسوس نسبت به بنز و بامو اصالت چندانی ندارد، اما باید آنرا به مراتب جذابتر و چشمنوازتر از ۲ خودرو دیگر دانست. نظر افراد دیگر در خیابان نیز این ادعا را تایید میکند و این لکسوس جذاب هنگام تردد در خیابان سرهای زیادی را به سوی خود میگرداند.
با خاطره خوشی که از نگریستن به IS۲۵۰ F در ذهنمان نقش بسته است، وارد کابین این سدان لوکس میشویم. اولین چیزی که بسیار جلب توجه میکند، کیفیت فوقالعاده متریال کابین است، که باعث میشود به رتبه اول لکسوس در ردهبندی کیفیت بیشتر از قبل ایمان بیاورید. کابین نیز همچون بدنه بسیار جذاب و چشمنواز طراحی شده است. دریچههای سیستم تهویه به صورت کلاسیک و مستطیلی طراحی شدهاند که این سبک، در سایر محصولات جدید لکسوس نیز به چشم میخورد.
ساعت آنالوگ در وسط کنسول جلو به ماهیت لوکس خودرو تاکید دارد. طراحی دستهدنده نیز در نوع خود جالب است اما در مقابل دستهدنده جذاب بامو حرفی برای گفتن ندارد. تفاوتهای مدل F اسپرت با مدل عادی در طراحی کابین پررنگتر است. از صفحه کیلومترشمار الکترولومیسنت، باید به عنوان جذابترین المان طراحی کابین مدل F اسپرت نام برد. این صفحه کیلومتر شمار منحصربهفرد از یک دایره تشکیل شده است.
این دایره توسط دکمه تعبیه شده روی فرمان، به سمت چپ و راست حرکت میکند و در صفحهنمایشهای کنار این دایره اطلاعات ضروری خودرو نمایش داده میشود. همچنین با تغییر حالتهای رانندگی رنگ زمینه و عقربهها نیز تغییر میکند و هنگام رسیدن دور موتور به محدوده قرمز، رنگ زمینه و عقربهها به نشانه هشدار قرمز رنگ میشوند. فرمان مدل F طراحی اسپرتتری دارد و لوگو F پایین آن حک شده است.
طراحی شیفترهای تعویض دنده در پشت فرمان به مراتب از بنز و بامو جذابتر است. همچنین برای مدل F اسپرت، تریم طرح فیبرکربن برای کابین قابل سفارش است. صندلیهای جلو به صورت برقی تنظیم میشوند و از نظر راحتی هیچ مشکلی با آنها احساس نمیشود. فضای پا در صندلیهای عقب اما یک سروگردن پایینتر از بنز و بامو قرار میگیرد. همچنین قابلیت تاشدن صندلیهای عقب، امکان استفاده از فضای بیشتر برای قرار دادن بار را فراهم میکند. همچون بامو و بنز که از سیستمهای iDRIVE و COMMAND برای کنترل سامانههای خودرو بهره میبرند، لکسوس نیز سامانه مخصوص خود را دارد، و توسط ماوس روی کنسول میانی میتوان تمام تنظیمات را در مانیتور ۷ اینچی انجام داد.
سیستم سوار و پیاده شدن آسان یکی از جالبترین آپشنهای این خودرو است. که هنگام سوار یا پیاده شدن از خودرو، با تغییر حالت فرمان، سوار و پیاده شدن را آسان میکند. در کل باید F IS۲۵۰ را در زمینه فهرست تجهیزات و امکانات، یک سروگردن بالاتر از ۲ رقیب دیگر قرار داد.
اما قابلیتهای فنی و حرکتی بخشی است که لکسوس جذاب از بنز و بامو کمی عقب میماند. IS۲۵۰ از یک پیشرانه ۶ سیلندر ۲.۵ لیتری بهره میبرد، که نسبت به بنز و بامو ۴سیلندر ۲لیتری، حجیمتر است. این پیشرانه که برخلاف ۲ رقیب دیگر فاقد توربوشارژر است و به صورت طبیعی تنفس میکند، قادر است ۲۰۴ اسببخار و ۲۵۷ نیوتنمتر گشتاور تولید کند.
قدرت تولید شده روی کاغذ بیشتر از بنز و بامو است، اما در عمل دینامیک و هندلینگ بامو را ندارد، اما از این نظر با بنز در یک رده قرار میگیرد. جعبه دنده ۶ سرعته تیپترونیک تکنولوژی قدیمیتری نسبت به ۲ خودرو دیگر دارد، اما مشکلی در زمینه تعویض دندهها با IS۲۵۰ احساس نمیشود. حالتهای رانندگی در ۳ برنامه ECO، NORMAL و SPORT تنظیم میشوند و در هریک از این حالتها، رنگ زمینه صفحه کیلومترشمار عوض میشود.
صدای خارج شده از اگزوزها در دورهای پایین و حالت درجا بسیار کم است و داخل کابین تقریبا به گوش نمیرسد. اما با فشردن پدال گاز و دورگرفتن خودرو، صدای اسپرت و گوشنواز چاشنی رانندگی اسپرت میشود. سیستم تعلیق و کمک فنرها در حالت عادی بسیار نرم و راحت است و در بعضی مواقع نرمی فرمان باعث میشود تا در حرکات خود بیشتر دقت کنید. یکی از مهمترین مزیتهای لکسوس، گارانتی و خدمات پس از فروش مناسب آن است، که در ایران توسط شرکت ایرتویا عرضه میشود. اما از هزینههای بالای جانبی نمیتوان گذشت.
ارسال نظر