زیباترین خودروهای دهه ۶۰ میلادی
اگر از یک نوجوان یا حتی جوانان زیر ۳۰ سال سوال کنید که زیباترین خودرویی که دیده چیست، بیتردید شاهد جوابهایی چون لامبورگینی اونتادور، پورشه کررا جیتی، بوگاتی ویرون و یا پاگانی هوآیرا خواهید بود.
مجله تخت گاز:
JAGUAR E-TYPE
اگر از یک نوجوان یا حتی جوانان زیر ۳۰ سال سوال کنید که زیباترین خودرویی که دیده چیست، بیتردید شاهد جوابهایی چون لامبورگینی اونتادور، پورشه کررا جیتی، بوگاتی ویرون و یا پاگانی هوآیرا خواهید بود. مطمئنا اگر در این سن باشید و یک خودرو کلاسیک قدیمی ببینید چندان هیجانزده نمیشوید. اما ئیتایپ از آن استثناهای روزگار است.
در ملاقات چند دقیقهای و کوتاهی که با یکی از ئیتایپهای موجود در ایران داشتیم ماتومبهوت این گربه دوستداشتنی شده و در خیابان شاهد بودیم که نوجوانان ۱۵ ساله هم به خوبی آنرا میشناسند و ارزشاش را درک میکنند.
اتومبیلی که توسط «مالکوم سایر» طراحی شده، بین سالهای ۱۹۶۱ تا ۱۹۷۵ به مدت ۱۴ سال در کاونتری انگلستان ساخته میشد و در دسته خودروهای اسپرت قرار میگرفت. در حالیکه ارزش مادی و معنوی یک خودرو و خاص بودن آن به تولید کم بستگی دارد، ئیتایپ با فروش بیشتر از ۷۰هزار دستگاه در کل دنیا نشان داد که میتواند همه قانونها را جابهجا کند. ملاک انتخاب ما برای قرار دادن آن در صدر لیست به مطلب دیلیتلگراف در مارس ۲۰۰۸ بازمیگردد. مطلبی که در آن ئیتایپ به عنوان زیباترین خودرو دنیا در تمام تاریخ در صدر جدول ۱۰۰ تایی قرار گرفت. همچنین مجله بینالمللی خودروهای اسپرت در سال ۲۰۰۴ ئیتایپ را به عنوان بهترین خودرو اسپرت در دهه ۱۹۶۰ میلادی معرفی کرد.
اگر بخواهیم به مشخصات فنی ئیتایپ نگاهی بیاندازیم باید از ۲ نوع موتور ۳.۸ و ۴.۲ لیتری شروع کنیم. اما این ۲ نوع موتور به جز گشتاور که در نوع ۳.۸ لیتری برابر ۳۲۵ نیوتنمتر و در گونه ۴.۲ لیتری برابر ۳۸۴ نیوتنمتر بود در بقیه مشخصهها همچون قدرت موتور ۲۶۵ اسببخاری در ۵۴۰۰ دوربردقیقه، حداکثر سرعت ۲۴۱ کیلومتربرساعت و صفرتاصد ۷ ثانیهای با هم برابر بودند. گشتاور و قدرت نیز توسط ۲ نوع گیرباکس ۳ سرعته اتوماتیک و ۴ سرعته دستی به چرخهای عقب انتقال پیدا میکرد.
FERRARI 250 GTO
بگذارید کل مطلب را اینگونه در یک جمله بیان کنیم. با برچسب قیمتی که 250 جیتیاو در سال 2014 خورد میتوانید 26 دستگاه بوگاتی در کلکسیون تان جای دهید. بله! در حراجی سال گذشته جیتیاو به قیمت 52 میلیون دلار فروخته شد. اتومبیلی که در رده خودروهای اسپرت قرار دارد و تنها 39 دستگاه به صورت دستساز تولید و به مشتریهای همیشگی فراری سپرده شد که بعدها به «مونالیزای ماشینبازها» تبدیل شود.
طراحان این مدل ۲ نام آشنا در خودروسازی یعنی جیوتو بیزارینی و سرجیو اسکاگیلتی بودند که هردو کار خود را به نحو احسن انجام دادند. تا آنجایی که این خودرو با وزن خالص ۸۸۰ کیلوگرم که توسط نیرودهنده وی۱۲ و ۴ لیتری که مجددا طراحی شده بود توانست در مسابقات جیتی برنده ۳ دوره پیاپی شده و افتخاری جهانی برای انزو فراری بیافریند.
نیروی ۳۰۰ اسببخاری آن برای رساندن خودرو از سکون به ۱۰۰ کیلومتربرساعت با کمک گرفتن از گیرباکس ۵ سرعته دستی تنها به ۶ ثانیه زمان نیاز داشت تا هر پیرمردی به دوران جوانی بازگردد.
هرچند بعید میدانیم که هیچ کسی دیگر جرات تختگاز رفتن با این جواهر نایاب را داشته باشد. پس باید فراری ۲۵۰ جیتیاو را خاصترین خودرو جهان بدانیم. چرا که هم یکی از سریعترین خودروهای زمان خود بوده و هم یکی از زیباترین بدنههای دنیا را دارد.
ASTON MARTIN DB5
دیگر شرکتکننده بریتانیایی در مسابقه زیبایی و فخرفروشی آستونمارتین است. آستون بهخودیخود به عنوان جذابترین برند خودروسازی دنیا (به صورت رسمی) شناخته میشود. پس باید یک نماینده در این لیست داشته باشد. نزدیکترین رقیب آن هم جگوار ئیتایپ است. با این تفاوت که ئیتایپ در دستهبندی خودروهای اسپرتی قرار دارد اما دیبی5 به عنوان یک گرند تورر یا خودرو با قابلیتهای مسافرتی و 2+2 به حساب میآید. آستون ساخت 1023 عدد از آن را در برنامه داشت و آنها را بین سالهای 1963 تا 1965 تولید کرد.
۱۳ مدل خاص آن به صورت شوتینگبریک، ۱۲۳ مدل به صورت روباز یا کانورتیبل و ۸۸۷ نمونه باقی مانده به صورت کوپه تحویل مشتریان خاص آستون شد. اگر به مشخصات فنی آن توجه کنیم متوجه میشویم که یکی از موتورهای حجیم خطی در دوره خود را در سینه دارد.
یک موتور ۴ لیتری که مقایسه آن با موتور تویوتا مانند مقایسه فیل و فنجان میماند. حاصل آن ۲۸۲ اسببخار در ۵۵۰۰ دوربردقیقه و گشتاور عظیم ۳۹۰ نیوتنمتر برای ۱۵۰۲ کیلوگرم وزن خالص است که وقتی با گیرباکس ۵ سرعته زد.اف همراه شود باعث میشود از سکون تا صد کیلومتر را در کمتر از ۸ ثانیه طی کند و خودرو به حداکثر سرعت ۲۳۰ کیلومتربرساعت دست یابد.
این مدل به سرعت محبوبیت فراوانی کسب کرد که تا همین امروز هم در بازیهای ویدیویی مانند DRIVER SAN FRANCISCO و فیلمهای مشهوری چون جیمز باند انگشت طلایی و سقوط آسمان شاهد این محبوبیت بودیم.
LAMBORGHINI MIURA
نام لامبورگینی همیشه ضربان قلب عشاق خودروی را بالا میبرد. مخصوصا که هدف همیشگی کارخانه ساخت خودروهایی سریع و عصبانی بوده و همیشه ظاهر هر لامبو در همان لحظه اول انسان را به طرف خود جذب میکند. میورا آخرین خودرویی بود که فروچیو لامبورگینی در ساخت آن نقش مستقیم داشت و پس از آن به شغل بازنشستگی روی آورد! اتومبیلی کوپه و اسپرتی که مثل همیشه مشخصه موتور وی12 و 4 لیتری را داشت.
سومین خودرو موتور میانی این لیست به تعداد دقیق ۷۶۴ دستگاه مابین سالهای ۱۹۶۶ تا ۱۹۷۳ از محل تولد در بولونیا به سراسر دنیا صادر شد. نمونهای سفیدرنگ از مدل محدود میورا اسوی در موزه «تماشاگهخودرو» در ایران موجود است که متعلق به شاه مخلوع ایران بوده. مدل اسویجی تنها در یک مدل تولید شده بود که متاسفانه از کشور خارج شد و هم اکنون در مالکیت تاجری ایرانی در سوییس قرار دارد.
وزن خشک میورا ۱۱۲۵ کیلوگرم و موتور۳۸۰ اسببخاری آن به یک گیرباکس ۵ سرعته دستی متصل بود که میتوانست در فاصله ۶.۷ ثانیه خودرو را به سرعت ۱۰۰ کیلومتربرساعت برساند و در نهایت راننده لذت ۲۷۶ کیلومتربرساعت را در یک لامبورگینی اصیل بچشد.
میورا یکی از پرخورترین پیشرانهها را داراست که میتواند ۲۱ لیتر بنزین اعلا را در ۱۰۰ کیلومتر مسافت به انرژی خالص تبدیل کند و نشان دهد ضدطبیعتترین برند دنیا لامبورگینی است!
FERRARI 250 GT CALIFORNIA
تنها برندی که 2 بار در لیست دهتایی ما حضور دارد فراری، اسب چموش ایتالیاست. همیشه از فراری به عنوان عضو خاص دنیای اتومبیل یاد میشود. هیچکس نمیتواند از فراری ایراد بگیرد. این درباره مدلهای کلاسیک آن هم صدق میکند. دومین فراری سری 250 مدل خاص و محدود کالیفرنیا است که حتی صاحبان آنها هم انسانهای خاص و متفاوتی بودند.
برای مثال میتوان از «جیمز کوبرن» و «آلن دلون» ۲ ستاره سینمای هالیوود نام برد. البته به گفته سرجیو اسکاگیلیتی هیچ ۲ کالیفرنیایی شبیه هم نیستند. همان شیوهای که در ساخت آستونمارتین one-۷۷ بهکار گرفته شد.
مدلی که متعلق به جیمز کوبرن بود هماکنون در مالکیت «کریس ایوانز» مجری رادیو بیبیسی قرار دارد و نمونه متعلق به آلن دلون هم به تازگی در یک حراجی به قیمت ۱۸ میلیون دلار فروخته شد. جالب است بدانید نمونه دوم پس از سالها و در شرایطی بد پیدا شد که احتمالا اگر وضعیتی بهتر داشت بهایی بالاتر از ۱۸ میلیون دلار مییافت. این مدل ۲۵۰ به موتور وی۱۲ سه لیتری همیشگی و یک گیرباکس ۴ سرعته دستی مجهز شده که حاصل آن ۲۴۰ اسببخار و صفرتاصد ۸ ثانیهای است.
فرم کلی بدنه نسبت به مدل مسابقهای جیتیاو تغییر داشته و تنها مشخصه برابر چراغهای بیضوی و درهای ورودی کوچک کابین است. در بخش انتهایی هم دو جفت اگزوز استیل درشت در تضاد با صندوق بار آن که نشان از مسافرتی و روزمره بودن خودرو میدهد کنار هم قرار گرفته است. کابین نیز به روزرسانی شده و دیگر خبری از کابین زشت و معمولی در مدل جیتیاو نیست. در برخی نقاط مثل غربیلک فرمان هم از چوب واقعی استفاده شده است.
ALFA ROMEO TIPO 33 STRADALE
با پیوستن آلفا به هموطنان ایتالیایی خود دیگر هیچکس نمیتواند در برابر آنها قد علم کند. دومین خودرو موتور میانی مثل میورا از موتور وی12 سودی نبرده بلکه از یک موتور کوچک وی8 با حجم دقیق 1995 قدرت میگیرد که با 230 اسببخار و 200 نیوتنمتر گشتاور به نظر خودرو ضعیفی میرسد.
اما با تشکر از وزن بسیارکم ۷۰۰ کیلوگرمی و دور موتوری که تا ۸۸۰۰ دوربردقیقه ادامه پیدا میکند سریعترین خودرو از نظر شتاب ۰ تا ۱۰۰ در بین ۱۰ خودرو دیگر است که در ۵.۵ ثانیه حاصل میشود. کیلومتر شمار آن در ۲۶۰ کیلومتر متوقف میشود تا دومین مقام خود در سرعت را بهدست آورد.
طراحی بدنه زیبا و کمنظیر آن توسط شخصی به نام «فرانکو اسکاگلیونه» انجام شده و بدنه به دست Carrozzeria Marazzi در میلان ایتالیا به تولید رسیده است. از تیپو تنها ۱۸ دستگاه ساخته شد تا باعث شود تیپو ۳۳ به عنوان کمتیراژ ترین خودرو در میان سایرین شناخته شود.
البته اولین دستگاه تولیدی از آن تا ۹۴۰۰ دوربردقیقه توانایی چرخش داشت و با استفاده از اگزوز مسابقهای تا ۲۵۴ اسببخار از موتور بیرون بکشد.
تنها نماینده ژاپنی این گروه دهتایی تویوتا است. خودرویی که محصول مشترک تویوتا موتورز و یاماها بود و بخش اعظم طراحی آن توسط یاماها به سرانجام رسید و بین سالهای ۶۷ تا ۷۰ میلادی به تعداد دقیق ۳۵۱ دستگاه تولید شد. عهدهدار طراحی این مدل آقای جیرو کاوانو بود. موتور ۲ لیتری ۶ سیلندر خطی آن هم از قلب برادر سدان خود یعنی تویوتا کراون پیوند زده شد. اما یاماها تغییراتی در آن داد تا قدرت موتور به ۱۵۰ اسببخار افزایش پیدا کند و تبدیل به یک موتور اسپرت شود.
این تغییرات شامل تغییر حجم به ۲.۳ لیتر(فقط در ۹ مدل مخصوص) و یک میل بادامک دوبل در بالای موتور بود. برای این موتور دونوع گیرباکس ۵ سرعته دستی و ۳ سرعته اتوماتیک در نظر گرفته شده بود که این کوپه دو در فست بک ۱۱۲۰ کیلوگرمی در ۱۰ ثانیه به سرعت ۹۶ کیلومتربرساعت و در نهایت به حداکثر سرعت ۲۱۷ کیلومتربرساعت برسد. همچنین مصرف سوخت آن ۷.۵۹ لیتر یا ۳۱ مایل به ازای هر گالن است که برای یک خودرو اسپرت دهه ۶۰ مناسب به نظر میرسد.
پیکره آن بهسان خودروهای سوپرکار ممتاز معاصر ایتالیایی میماند که در کل ۲ سال برای ساخت کل ۳۵۱ دستگاه آن زمان صرف شد. از این تعداد ۲۳۳ دستگاه با کد (اماف ۱۰ اس)، ۱۰۹ دستگاه با کد (اماف ۱۰ الاس) و بالاخره ۹ دستگاه خاص آن که موتور مستقیما توسط یاماها تغییر پیدا کرده بود با کد (اماف ۱۲ الاس) شناخته میشوند و عمده رنگهای آن سفید و قرمز بودند.
۲۰۰۰ جیتی در آن زمان در آمریکا برچسب قیمتی معادل ۶.۸۰۰ دلار خورد که قیمتی بالاتر از جگوارها و پورشه مغرور به عنوان خودروهایی جهنمی داشت. «دنیل کریگ» بازیگر سری جیمز باند هم به ۲۰۰۰ جیتی به عنوان خواستنیترین خودرو فیلمهای باند در کل تاریخ برای بازی در «تو فقط دوبار زندگی میکنی» رای داد.
FORD GT 40 MKI
محصولی مشترک از 4 غول مهندسی فورد، جان وایر، کار گرفت و شلبی بود که برای مسابقات جهانی جیتی به تعداد 107 دستگاه و بین سالهای 64 تا 69 میلادی ساخته شد. سر هم کردن این 107 دستگاه در 2 کارخانه اسلاگ بریتانیا و ویکسوم میشیگان در آمریکا زیر نظر مستقیم کارل شلبی انجام شد. موتوری که برای آن استفاده شد همانگونه که از موتورهای آمریکایی انتظار میروند وی8 و از حجم 4/2 تا 7 لیتری برای مدلهای مختلف متغیر بود.
مثل تمام همدورهایهای جیتی ۴۰ یک گیرباکس ۴ سرعته با وزن ۹۰۸ کیلوگرمی خودرو ترکیب میشد و به دلیل مسابقهای بودن از ارتفاع بسیار کم ۱۰۲۹ میلیمتری سود میبرد که ضریب پسا و آیرودینامیک خوبی را پدید میآورد.
همین دلایل خوبی برای توجیه ۴ بار قهرمانی پیاپی در مسابقات طاقتفرسای ۲۴ ساعته لمانز و افتخار کسب اولین قهرمانی لمانز برای آمریکاییها در لمانز است. میتوان گفت بزرگترین رقیب فراری در آن دوران بود که ۴بار قهرمانی پیاپی در برابر ۶ قهرمانی پیاپی فراری داشت و این موفقیت بزرگی برای مدل جدید و نوپای فورد به حساب میآمد.
همچنین یکی از افتخارات دیگر آن حضور در لیست گرانترین خودروهای دنیا با قیمت ۱۰ میلیون دلاری و قرارگیری در کنار انواع ایتالیایی و آلمانی است که در حراجی خودروهای کلاسیک سال گذشته کسب شد. همچنین فورد جیتی مدرن در ۲۰۰۴ مستقیما از روی طراحی این مدل و با تغییراتی کم به بازار عرضه شد که خودرو سوپر اسپرت ولی غیر مسابقهای بود.
AUSTIN HEALEY 3000 MARK III
سومین نماینده از بریتانیا آستین هیلی 3000 خودرویی نه چندان مشهور از خودروسازی تقریبا گمنام است. این خودرو از نظر اصالت در برابر رقیبان هموطن خود تقریبا هیچ حرفی برای گفتن ندارد. اما همچنان خودرویی زیبا و دلنشین محسوب میشود.
از مدلهای قبلی هیلی که مارک ۲ و مارک ۱ هستند هر کدام به ترتیب ۱۱۵۶۴ و ۱۳۶۵۰ دستگاه ساخته شده است. پس یک اتومبیل تولید انبوه به حساب میآید.
کل این ۳ مدل بین سالهای ۱۹۵۹ تا ۱۹۶۷ در کارخانه بیامسی که در ابینگدون انگلستان قرار دارد از خط تولید گذشتهاند. بیامسی نام کارخانهای بود که از ادغام موریس و آستین حاصل شد و سهامدار عمده این دو به شمار میآمد.
همچنین بدنه هیلی ۳۰۰۰ حاصل همکاری این شرکت با برند جنسن بود که ماشین خارقالعاده اینترسپتور را در کارنامه دارد. حداکثر سرعت هیلی چیزی حدود ۱۸۵ کیلومتربرساعت است که برای رسیدن به آن از موتور ۲.۹ لیتری ۶ سیلندر خود باید کمک بگیرد و صفرتاصد در حدود ۱۱ ثانیه روی کیلومترشمار قابل مشاهده است.
نظر کاربران
زبان طراحی خودرو های بالا خیلی به هم نزدیکه اما واقعا خودرو های زیبایی بودند آیا میدونستید فراری 250 gto گرانقیمت ترین خودرو دنیاست که قیمتی معادل ۳۸ میلیون دلار داره و حتی به قیمت ۵۰ میلیون دلار هم به فروش رفته.
یادش بخیر پدر بزرگم جیپ داشت بچه بودیم توش مینشستیم کیف میکردیم.ماشین ماشینهای قدیم