برترین خودروهای اسپرت تاریخ نیسان
کمپانی نیسان برای اینکه علاقهمندان به خودرو را راضی نگه دارد همیشه یک یا دو خودروی اسپرت خوب در بازار دارد. هرکسی که با دنیای خودرو آشنا باشد با خودروهای سری Z، SXs و GT-R کمپانی نیسان آشناست.
کمپانی نیسان سابقهی خوبی از تولید خودروهای اسپرت دارد و محدود کردن لیست به ۱۰ خودرو کار بسیار سختی بود، بنابراین لیست خودروها را طولانیتر کردیم و ۱۵ خودروی اسپرت برتر تاریخ نیسان را انتخاب کردیم. به نظر شما جای خالی چه خودرویی در این لیست احساس میشود؟
۱۵. نیسان میکرا سوپرتوربو
میکرا همواره بهعنوان یک خودروی کوچک جمعوجور شناخته میشد؛ اما در سال ۱۹۸۹ نیسان از میکرا سوپرتوربو پرده برداشت. همانطور که از اسم آن پیداست موتور چهار سیلندر ۰.۹ لیتری این خودرو مجهز به توربوشارژر شد.
زیر کاپوت میکرا سوپرتوربو در کنار موتور توربوشارژ یک سوپرشارژر قرار گرفته بود تا قدرت تولیدی را بیشازپیش افزایش دهد.
این خودرو با موتور کمحجمش ۱۰۸ اسب بخار نیرو تولید میکرد. میکرا سوپرتوربو با گیربکس پنج سرعته دستی، سیستم دیفرانسیل لغزش محدود و وزن ۶۸۰ کیلوگرمی در آن زمان مثل باد سریع بود.
۱۴. داتسون اسپرتز
قبل از ظهور سری Z افسانهای نیسان/داتسون، مدلهای اسپرت دیگری در دههی ۶۰ میلادی وجود داشت. اسپرتز ۱۰۰۰ که در ژاپن با نام فرلیدی شناخته میشد آغازگر یک مسیر بود که با اسپرتز ۱۲۰۰، اسپرتز ۱۵۰۰، اسپرتز ۱۶۰۰ و درنهایت اسپرتز ۲۰۰۰ دنبال شد.
اسپرتز ۱۰۰۰ که یک خودروی رودستر بود موتوری چهار سیلندر و ۱.۰ لیتری داشت که ۳۸ اسب بخار نیرو تولید میکرد.
زیر کاپوت اسپرتز ۲۰۰۰ موتوری ۲.۰ لیتری قرار گرفت که ۱۳۳ اسب بخار نیرو تولید میکرد. ترکیب این میزان نیرو با وزن ۹۰۰ کیلوگرمی اسپرتز ۲۰۰۰، این خودرو را در ردیف خودروهای تنومند قرار میداد. طراحی ظاهری این رودسترها هم با الهام از خودروهای انگلیسی شکل گرفته بود که نتیجهی خوبی به دنبال داشت.
۱۳. نیسان سیلویا ۲۴۰RS
در سال ۱۹۸۳ نیسان برای مسابقات رالی به یک خودروی جدید نیاز داشت؛ بنابراین این خودروساز S۱۱۰ سیلویا یا همان ۲۰۰SX را مدنظر قرار داد.
نیسان بدنهی این خودرو را عریضتر کرد، مکانیک خودرو را بهبود بخشید و موتور چهار سیلندر و ۲.۴ لیتری FJ را زیر کاپوت آن قرار داد.۲۴۰RS با چنین موتوری میتوانست ۲۳۷ اسب بخار نیرو و ۲۳۴ نیوتن متر گشتاور تولید کند.
نیسان سیلویا بهعنوان یک خودروی رالی موفقیتی نسبی داشت اما هیچوقت انتظارات نیسان را برآورده نکرد.
۱۲. نیسان پالسار GTI-R
پالسار GTI-R یکی دیگر از خودروهای نیسان بود که برای مسابقات رالی در نظر گرفته شده بود. این خودرو بین سالهای ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۴ با موتور چهار سیلندر ۲.۰ لیتری توربوشارژ و سیستم انتقال قدرت AWD عرضه شد. موتور پالسار GTI-R هم قادر به تولید ۲۲۷ اسب بخار نیرو و ۲۸۴ نیوتن متر گشتاور بود.
بال بزرگ، کاپوت برجسته و کیت بدنه با ارتفاع پایینتر نقطه تمایز این خودرو با مدل معمولی پالسار بود. مدلهای GTI-R این خودرو ۲۷۲ کیلوگرم سنگینتر از مدل معمولی بود اما این خودرو با ۱۲۲۱ کیلوگرم وزن و چنین نیرویی همچنان خودرویی سبک و سریع بود.
۱۱. نیسان سیلویا نیسمو ۲۷۰R
۲۷۰R درست مثل ۲۴۰RS یک نسخهی ویژه از پلت فرم سیلویا بود؛ اما این خودرو برخلاف ۲۴۰RS نه برای مسابقات رالی بلکه برای جاده طراحی شده بود. این خودرو که بر اساس S۱۴ سیلویا طراحی شده بود در آمریکا ۲۴۰SX هم نامیده میشد. درواقع ۲۷۰R سال ۱۹۹۴ توسط برند تیونینگ نیسمو نیسان ساخته شده بود.
عدد ۲۷۰ در نام این خودرو نشانگر قدرت تولیدی موتور ۲.۰ لیتری توربوشارژ این خودرو است.۲۷۰R علاوه بر بهبود در بخش مکانیکی در قسمتهای دیگر هم تغییراتی داشت. بهطوری که این خودرو به کیت آئرودینامیکی جدید و دیفرانسیل لغزش محدود عقب مجهز شد.
۱۰. نیسان ۳۵۰Z/۳۷۰Z
پس از یک وقفهی کوتاه، سری Z نیسان در سال ۲۰۰۲ با خودروی ۳۵۰Z دوباره مطرح شد. این خودرو با موتور شش سیلندر ۳.۵ لیتری میتوانست ۲۸۷ اسب بخار نیرو تولید کند.
درواقع این خودروی دو سرنشینه در زمان خود هم جذاب بود و هم مدرن. در سال ۲۰۰۸ موتور ۳۵۰Z بهبود پیدا کرد و با ۳۰۶ اسب بخار نیرو جدیتر از قبل وارد صحنهی رقابت شد.
در سال ۲۰۰۹ نیسان نسل بعدی سری Z را معرفی کرد. نیسان ۳۷۰Z. عدد ۳۷۰ در نام این خودرو به افزایش حجم موتور شش سیلندر این خودرو اشاره داشت.
این مدل که کوچکتر و سبکتر از ۳۵۰Z بود با موتور ۳.۷ لیتری حالا قادر به تولید ۳۳۲ اسب بخار نیرو بود. این قدرت خروجی نهایی هم پایان کار این مدل نبود چراکه برند تیونینگ نیسمو با بهینهسازی پردازش نیرو، توان تولیدی این خودرو را به ۳۵۰ اسب بخار رساند.
۹. نیسان سیلویا Spec R آیرو
کمپانی نیسان بهترین مدل ویژهی خود را برای مدل نهایی سیلویا نگه داشته بود. این خودرو که سیلویا Spec-R نامیده میشد از همان موتور چهار سیلندر ۲.۰ لیتری توربوشارژ ۲۵۰ اسب بخاری استفاده میکرد اما قطعات زیادی از این خودرو تغییر یافته بود.
بدنه و شاسی تقویتشده، گیربکس شش سرعته دستی بهجای پنج سرعته دستی مدل پایه، ترمزهای تقویتشده و سیستم فرمانپذیری چهارچرخ از جمله ویژگیهای جدید این تریم بودند. نیسان همچنین پکیج آئرودینامیکی جدیدی برای این خودرو در نظر گرفته بود که بال عقب بزرگی به خودرو اضافه میکرد.
۸. نیسان جوک-R
چگونه جوک، کراس اور عجیبوغریب نیسان میتواند تبدیل به قاتلی برای سوپراسپرت ها شود؟ بهسادگی و تنها با نصب مکانیک GT-R-ها! تریم R نیسان جوک با بهرهگیری از موتوری شش سیلندر، ۳.۸ لیتری و توربوشارژ میتواند ۵۴۵ اسب بخار نیرو تولید کند.
این مشخصات فنی بهعلاوهی سیستم انتقال قدرت AWD و گیربکس دوکلاچه این خودرو را به یک کانسپت دیوانهوار تبدیل میکند؛ اما این قضیه وقتی جالبتر میشود که بدانید این خودرو واقعاً ساخته شده است.
کمپانی نیسان چندی پیش از نیسان جوک-R ۲.۰ پرده برداشت. این کراس اور جمع جور با استفاده از مکانیک GT-R نیسمو میتواند ۶۰۰ اسب بخار نیرو و ۶۵۲ نیوتن متر گشتاور تولید کند. این نیروی مهیب باعث شده که این کراس اور تنها در ۳.۷ ثانیه از صفر به ۹۶ کیلومتر بر ساعت برسد.
۷. نیسان اسکای لاین ۲۰۰۰GT-R ۱۹۶۹-۱۹۷۳
اسکای لاین GT-R-های اصلی شروعکننده عصر خودروهای اسپرت نیسان بودند. در ادامهی این سری، نیسان در چهار دهه خودروهای اسپرت فوقالعادهای به تولید رساند همین موفقیت باعث شد که اسکای لاین و GT-R ها نماد این شرکت باشند.
اسکای لاین GT-R برای اولین بار در سال ۱۹۶۹ با موتوری شش سیلندر، ۲.۰ لیتری و نیروی ۱۶۰ اسب بخاری تولید شد که با گیربکس ۵ سرعته دستی جفت میشد. در سال ۱۹۷۳ نسل دوم اسکای لاین GT-R با همان موتور شش سیلندر و ۲.۰ لیتری به تولید رسید اما تنها یک سال به تولید رسید.
۶. نیسان ۲۸۰ZX/۳۰۰ZX توربو
در سال ۱۹۷۸ سری خودروهای ZX نیسان جایگزین سری اصلی Z شدند. اولین مدل این سری ۲۸۰ZX نام داشت که با موتوری شش سیلندر و ۲.۸ لیتری ۱۴۵ اسب بخار نیرو تولید میکرد. در سال ۱۹۸۱ نیسان توربوشارژر را بهصورت آپشن برای این خودرو در نظر گرفت. این توربوشارژر نیروی تولیدی ۲۸۰ZX را به ۱۸۰ اسب بخار رساند.
در سال ۱۹۸۳ نسل دوم سری ZX معرفی شد. این سری با موتوری شش سیلندر و ۳.۰ لیتری در دو مدل تنفس طبیعی و توربوشارژ عرضه شد. سری آخر مدل توربو این نسل با توجه به بازار فروش آن ۲۰۰ تا ۲۲۷ اسب بخار نیرو تولید میکرد.
سرانجام در سال ۱۹۸۹ مدل نهایی ۳۰۰ZX به تولید رسید. خودرویی دو سرنشینه که با استایل ۲+۲ هم دیده میشد. این خودرو با موتور شش سیلندر، ۳.۰ لیتری و ۳۰۰ اسب بخار نیرو تبدیل به یکی از نمادهای خودروهای اسپرت ژاپنی دههی نود میلادی شد. دورهای که بسیاری آن را دههی طلایی صنعت خودروی ژاپن میدانند.
۵. نیسان استجا اوتک ۲۶۰RS
درست مثل تفکر پشت نیسان جوک-R، در دههی نود میلادی نیسان مکانیک اسکای لاین GT-R را روی یک خودروی واگن پیاده کرد. این خودرو که استجا اوتک ۲۶۰RS نامیده میشد در زمان خود بسیار منطقیتر و مقرونبهصرفه تر از جوک-R فعلی بود.
تریم سطح بالای استجا از موتور R۳۳ اسکای لاین GT-R بهره میبرد. موتور افسانهای شش سیلندر، ۲.۶ لیتری و توربوشارژی که ۲۷۶ اسب بخار نیرو تولید میکرد. گیربکس دستی، سیستم انتقال قدرت AWD و توربوشارژ در یک خودروی واگن مثل تحقق یک رؤیا بود.
۴. نیسان ۲۴۰Z/۲۶۰Z/۲۸۰Z
کمتر خودروی اسپرتی وجود دارد که بهاندازهی سری Z نیسان نمادین باشد. در سال ۱۹۷۰ زمانی که ۲۴۰Z یا همان فرلیدی وارد بازار شد. نشانههایی از یک جگوار قدیمی را به دوش میکشید که تغییرات زیادی به خود دیده بود.
پیشرانه شش سیلندر و ۲.۴ لیتری نیرویی ۱۵۱ اسب بخاری تولید میکرد که با وزن تقریبی ۱۰۴۴ کیلوگرمی ترکیب مناسبی تشکیل میداد.
در سال ۱۹۷۴ موتور این خودرو تا ۲.۶ لیتر حجیم شد و ۲۶۰Z نامیده شد. یک سال بعد باز هم موتور این خودرو حجیمتر شد و نام آن به ۲۸۰Z تغییر پیدا کرد. سری جدید سنگینتر بود و نیرویی ۱۷۰ اسب بخاری تولید میکرد.
بسیاری معتقدند که طراحی ظاهری سری Z اصلی یکی از بهترین طراحیهای تاریخ در میان خودروهای اسپرت است.
۳. نیسان GT-R
پس از توقف تولید سری اسکای لاین GT-R، شکافی در مجموعه خودروهای نیسان پدیدار شد. نیسان برای پر کردن این خلأ با هدفی مشخص خودروی اسپرت GT-R را تولید کرد.
زیر کاپوت این خودرو پیشرانهای شش سیلندر، ۳.۸ لیتری توربوشارژی قرار داشت. قدرتمند بودن GT-R هزینهای داشت و این هزینه قیمت بالای خودرو بود.
مدل پایه سال ۲۰۰۸، ۴۷۸ اسب بخار نیرو تولید میکرد. این عدد حالا در تریم نیسمو به بیش از ۶۰۰ اسب بخار رسیده است؛ اما قدرت GT-R در موتور آن خلاصه نمیشود گیربکس دو کلاچه و سیستم انتقال قدرت AWD پیشرفته هم این اطمینان را ایجاد میکنند که مسیر را در کوتاهترین زمان ممکن بپیمایید.
۲. نیسان اسکای لاین GT-R R۳۲-R۳۴
اگر اسکای لاین های GT-R R۳۲، R۳۳ و R۳۴ وجود نداشتند GT-R امروزی به تولید نمیرسید. درواقع R۳۲، R۳۳ و R۳۴ کدهایی بودند که نسلهای مختلف اسکای لاین GT-R ها را از سال ۱۹۸۹ تا ۲۰۰۲ مشخص میکردند.
مدلهای کوپه و سدان این اسکای لاین ها با سیستم انتقال قدرت AWD بسیاری از خودروها را در خیابان و جاده شکست میدادند.
بهجز مدل ویژه ۴۰۰R تمام مدلهای اسکای لاین GT-R از یک موتور شش سیلندر ۲.۶ لیتری توربوشارژ بهره میبردند. گشتاور و قدرت محدودشدهی ۲۷۶ اسب بخاری در طول ۱۴ سال تولید این خودرو افزایش پیدا کرد.
۱. نیسان R۳۹۰ GT۱
اگر خودروسازی در اواسط دههی نود میلادی مقامهای سطح بالای مسابقات ۲۴ ساعته لمانز را هدفگذاری میکرد. باید خودروی مسابقهای خود را بر اساس یک خودروی جادهای تولید میکرد. همین امر باعث خلقت خودروهای شگفتانگیزی مثل مرسدس بنز CLK-GTR، پورشه ۹۱۱ GT۱ و نیسان R۳۹۰ GT۱ شد.
R۳۹۰ GT۱ موتوری هشت سیلندر و ۳.۵ لیتری داشت که با گیربکس شش سرعته دستی متوالی جفت میشد و قدرت را به چرخهای عقب منتقل میکرد. این خودرو در خیابانها هم مثل یک خودروی پروتوتایپ مسابقات لمانز دیده میشد. تنها دو دستگاه از این خودرو تولید شد که یکی از آنها در اختیار یک مالک خصوصی قرار گرفت.
R۳۹۰ GT۱ با نهایت سرعت ۳۵۴ کیلومتر بر ساعت و ثبت زمان ۱۱ ثانیه در تست یکچهارم مایل یکی از سریعترین خودروهای زمان خود محسوب می شد.
ارسال نظر