FIFA یا PES؛ مسلئه این است
هر سال یک نسخه جدید از مجموعه بازی های FIFA و PES توسط الکترونیک آرتز و کونامی عرضه شده و جنگ بین طرفداران آنها هیچ وقت تمام نمی شود. هر کدام از این آثار با رویکرد متفاوتی به سراغ شبیه سازی فوتبال رفته و این باز بعد از گذشت چند سال بالاخره هر دو در سطح بالایی قرار گرفته اند.
روزنامه هفت صبح - محمد طالبیان: هر سال یک نسخه جدید از مجموعه بازی های FIFA و PES توسط الکترونیک آرتز و کونامی عرضه شده و جنگ بین طرفداران آنها هیچ وقت تمام نمی شود. هر کدام از این آثار با رویکرد متفاوتی به سراغ شبیه سازی فوتبال رفته و این باز بعد از گذشت چند سال بالاخره هر دو در سطح بالایی قرار گرفته اند.
نسل گذشته کنسول های خانگی PES دچار افت چشم گیری شده و این فیفا بود که با توجه به فرصت ایجاد شده توانست به فروش فوق العاده ای دست پیدا کند. در مقابل کونامی نیز بیکران بوده. مسئولین این شرکت با استفاده از موتور گرافیکی فاکس، شبیه ساز فوتبال خود را متحول کرده و اکنون رقابتی سخت را برای بار دیگر شروع کرده اند.
نکته ای که باید در شرایط فعلی به آن توجه کرد این است که امروزه با حضور کنسول هایی همچون پلی استیشن 4 و ایکس باکس وان عملا تهیه هر بازی چیزی در حدود 200 هزار تومان برای مخاطب داخلی هزینه دارد. با توجه به این موضوع انتخاب میان یکی از این دو شبیه ساز فوتبال به مسئله ای کلیدی تبدیل می شود.
۱- الکترونیک آرتز در سال ۲۰۱۴ با معرفی موتور گرافیکی ایگنایت فیفا را وارد فاز جدیدی کرد. دیگر برخوردهای بازیکن ها غیرطبیعی نبوده و تمرکز زیادی نیز روی عکس العمل دروازه بان آن شد تا بیش از گذشته به واقعیت نزدیک شوند. تجربه فیفا ۱۵ ثابت کرد که سازنده این مجموعه در ابتدا قابلیتی را به شکل ناقص اضافه کرده و در ادامه و با عرضه نسخه بعدی آن را بهبود می دهد. همین اتفاق در رابطه با دروازه بان آن نیز رخ داد.
بعد از معرفی عکس العمل های جدید برای دروازه بان ها در فیفا ۱۵ این قابلیت تبدیل به بزرگ ترین ضعف بازی شد. این بار اما اوضاع کمی تغییر کرده و سازندگان بازی موفق به برطرف کردن ضعف های خود شده است.
جدیدترین نسخه از فیفا همان شبیه سازی که طرفداران از تجربه آن سال هاست که محروم اند. شاید تنها مشکلی که فیفا همچنان گرفتار آن باشد، اصرار بیش از حد به اضافه کردن نکاتی است که واقعیت توسط بازیکن های فوتبال به نمایش در می آیند. در بسیاری از مواقع این موارد بازی را از قالب همیشگی خود خارج کرده و روندی خشک را در اختیار گیمر قرار می دهند.
۲- در مقابل PES به نسبت سال های گذشته وضعیت به مراتب بهتری را تجربه می کند، در شرایطی که ساخته کونامی برای سال ها از فیفا عقب افتاده بود، بار دیگر PES به روزهای اوج خود بازگشته. نکته ای که ۱۰ سال پیش باعث شده بود، بسیاری از گیمرها به سمت ساخته کونامی جذب شوند، تفاوت آن با فیفا بود. در شرایطی که الکترونیک آرتز سعی داشت بازی خود را بیش از پیش شبیه به فوتبال واقعی کند، کونامی رویکرد متفاوتی را مد نظر قرار داده بود.
برخلاف رقیبش PES در گذشته ساختاری آرکید گونه داشت که هرچند با فوتبال واقعی متفاوت بود اما در قالب یک بازی ویدئویی لذت بخش است. کونامی از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۵ سعی کرد، بازی خود را شبیه به فیفا کند و عملا در این کار موفق نبود. اکنون که با نسخه ۲۰۱۶ ساخته کونامی به ریشه های خود بازگشته می تواند امید داشت که PES به روزهای اوج خود طی چند سال آینده بازگردد.
۳- با توجه به توضیحات ارائه شده مشخص است که هر کدام از بازی ها در زمینه هایی از رقیب خود برتری دارند. با ارتقای سطحی PES می تواند به این نتیجه رسید که اکنون انتخاب میان دو شبیه ساز فوتبال تنها به سلیقه گیمر ارتباط دارد. کسانی که خواستار تجربه ای کاملا شبیه سازی شده هستند، می توانند فیفا ۱۶ را تهیه کرده و یکی از بهترین شبیه سازهای فوتبال چند سال اخیر را تجربه کنند.
سازندگان فیفا در الکترونیک آرتز موفق شده اند با اضافه کردن تعداد زیادی تیم، بازیکن و استادیوم مختلف در کنار قابلیت های آنلاین متعدد تجربه ای منحصر به فرد را شکل دهند. در مقابل PES شاید از لحاظ جزییات و به خصوص امتیاز تیم های مختلف با فیفا فاصله داشته باشد اما تجربه ای کاملا متفاوت را در اختیار گیمرها قرار می دهد که البته مخاطب خاص خود را دارد.
ارسال نظر