۱۰ موستانگ برتر تاریخ
فورد ماستنگ احتمالاً سمبلیک ترین خودروی تاریخ آمریکا است. خودرویی آغشته به خون قرمز، سفید و آبی که نشانگر آزادی و غرور این کشور است.
بازار خبر: فورد ماستنگ احتمالاً سمبلیک ترین خودروی تاریخ آمریکا است. خودرویی آغشته به خون قرمز، سفید و آبی که نشانگر آزادی و غرور این کشور است.
ماستنگ باوجود موتور قدرتمند ۸ سیلندر و چهرهای جذاب از زمان آغاز تولید تابهحال دوران موفقی را طی کرده و هوادارانی وفادارتر از یاران چارلز منسون، تبهکار معروف آمریکایی برای خود دستوپا کرده است.
کشورهایی که خودروی ماستنگ در خیابانهای آن پا گذاشته محدودند اما بیشتر مردم در سراسر دنیا ماستنگ را میشناسند و آرزوی داشتن این خودرو را در سر میپرورانند.
بهعنوان مثال قوانین و جادههای متفاوت کشور انگلیس سبب شد که امسال، اولین سالی باشد که ماستنگ بهصورت رسمی وارد بازار خودرویی این کشور شود.
یکی از دلایل اصلی سیر افسانهای این خودرو تولید مدلها و نسخههای ویژهی مختلف فورد در طول این سالها بوده است. خودروهایی که در تعداد محدود برای خیابان، مسابقات درگ و یا مسابقات جادهای طراحیشده بودند که با عملکردی بالا روح مردم را به آتش کشیدند.
در ادامه ۱۰ ماستنگ برتر تولیدشده تابهحال را معرفی میکنیم.
۱۰. فورد ماستنگ II کینگ کبرا
ماستنگ II تقریباً از دیدگاه همه بدترین نسل تولیدی این خودرو بوده است؛ اما این قضیه از مشکلات خودرو نشأت نمیگیرد چراکه این خودرو یک محصول جانبی نسل خود محسوب میشود و زمان تولید آن به زمان رشد سرسامآور قیمت بنزین و کاهش علاقه به خودروهای پرمصرف برمیگردد.
عملکرد این ماستنگ جدید به چشم نمیآمد برای همین فورد تلاش کرد در نسل بعدی روح خودروهای عضلانی سالهای قبل را در آن بدمد. هرچند این تلاش بیشتر ظاهری بود. بهترین سری این خودرو کینگ کبرای هشت سیلندر بود که با بدنهای بروز شده، نمایی عضلانی داشت. بااینحال چشم بستن بر روی توان ۱۳۹ اسب بخاری و صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت ۱۰ ثانیهای کار آسانی نبود.
۹. فورد ماستنگ کالیفرنیا اسپشیال
در سال ۱۹۶۸ نمایندگان فروش خودروی کالیفرنیا، فورد را متقاعد کردند که یک مدل ویژه از ماستنگ را تنها برای ایالت کالیفرنیا بسازند. این خودرو GT/CS (California Special) نامیده میشد.
استایل و قطعات شلبی ماستنگ در ساخت این خودرو دیده میشد و به نظر میرسید که دلیل آن چهرهی اسپرت و تهاجمی این خودرو بود. عملکرد و پیشرانه این خودرو هم تغییری نداشت. خودروی نهایی چهرهای منحصربهفرد داشت و بین ماستنگ معمولی و شلبی قرار میگرفت.
ازآنجاییکه این خودرو در تعداد محدود تولید شد این خودرو بسیار نایاب بود و مجموعهداران خودرویی سخت به دنبال مدل اصلی کالیفرنیا اسپشیال بودند. در سال ۲۰۰۷ کمپانی فورد یک بار دیگر طراحی بیرونی ماستنگ را ارتقا داد و آن را GT/CS نامید.
از آن زمان تابهحال مدلهای مختلفی از GT/CS به بازار آمد که باعث حفظ شدن این نسل شد. درنهایت سال ۲۰۱۶، سال بازگشت بعدی GT/CS نامیده شده است.
8. فورد ماستنگ SVO
موتورهای چهار سیلندر توربوشارژ تجربه جدیدی برای ماستنگ نبودند. رونمایی از ماستنگ SVO با سالها تجربه بهدستآمده بود. هرچند ماستنگ های چهار سیلندر توربو کمی ضعیف به نظر میرسیدند اما قدرت 175 اسب بخاری این خودرو در سال 1984 قدرت کمی محسوب نمیشد.
SVO در سالهای پایانی قدرتی 200 اسب بخاری داشت که در بعضی مدلها به 205 اسب بخار هم میرسید.
ماستنگ SVO تنها در موتور خلاصه نمیشد. ترمزها، فرمان پذیری، گیربکس و سیستم تعلیق این خودرو هم ارتقا پیداکرده بود. این خودرو که محور عقب بود بدنهی آئرودینامیکی متمایزی هم داشت.
۷. فورد ماستنگ بولیت
اولین ماستنگ بولیت در حقیقت بولیت خطاب نمیشد و این نام مستعار با نقش نمادین این خودرو در فیلم بولیت و با هنرنمایی استیو مک کویین انتخاب شد. یک ماستنگ یشمی ۱۹۶۸ با موتور ۳۹۰ و کلاس فست بک، خودرویی معصوم به نظر میرسید که قدرتی باورنکردنی داشت.
در سال ۲۰۰۱ فورد برای بزرگداشت خودروی افسانهای سال ۱۹۶۸ بهصورت رسمی از ماستنگ بولیت جدید پرده برداشت. این خودرو از لحاظ مکانیکی و نیروی موتور ارتقا پیداکرده بود. بولیت جدید رینگهای الهامیافتهای داشت و رنگ بدنه یشمی هم برای آن موجود بود.
در سال ۲۰۰۸ فورد یک بار دیگر مدل جدید و ویژهای از بولیت را معرفی کرد. این مدل که تغییراتی در طراحی بیرونی داشت خاطرات ماستنگ ۱۹۶۸ استیو مک کویین را بهتر زنده میکرد. فورد مثل همیشه ارتقای مکانیکی و نیروی موتور این مدل را هم از قلم نیانداخته بود.
۶. فورد ماستنگ ۲۸۹ اصلی ۱۹۶۴ ۱/۴
این مدل خودرویی رسمی نبود اما فورد ماستنگ اصلی این راه را آغاز کرد. این امر مخصوصاً وقتی به چشم و تصورات مردم راه پیدا کرد که به موتور ۲۸۹ هشت سیلندر تجهیز شد.
این خودرو با موتوری هشت سیلندر و بدنهی نسبتاً کوچک سریع، چابک و البته جذاب به نظر میرسید. این خودرو که آغازکننده اصطلاح Pony craze (اسب دیوانه) بود هنوز زنده است و در خیابانها حرکت میکند.
۵. فورد ماستنگ ماخ ۱
البته که این خودرو به سرعت ۱ ماخ نمیرسد اما درست مثل نام بلندپروازانه اش در لیست سریعترین ماستنگ ها قرار گرفته است. ماخ ۱ که در سال ۱۹۶۹ به تولید رسید مدل ارتقا یافتهی ماستنگ بود. این خودرو با سه موتور ۸ سیلندر حجیم به تولید میرسید که کبرا جت ۴۲۸ اینچ مکعبی هم یکی از این موتورها بود.
نسل دوم ماخ ۱ در سال ۱۹۷۱ معرفی شد. نسل دوم هم مانند نسل اول با سه موتور به تولید میرسید. تریم ماخ ۱ با تولید سری ماستنگ II ادامه پیدا کرد اما متأسفانه موتور شش سیلندر جایگزین هشت سیلندرهای قبلی شد.
البته همین تغییر سبب شد تا این خودرو تبدیل به پرفروشترین سری ماستنگ شود.
بعد از یک وقفهی طولانی، فورد در سال ۲۰۰۳ یک بار دیگر تریم ماخ ۱ را عرضه کرد. خودرویی هشت سیلندر که ۳۰۵ اسب بخار نیرو تولید میکرد. طراحی بیرونی ماخ ۱ جدید که اصالت این خودرو را تداعی میکرد بسیار شبیه به ماخ های دههی ۶۰ میلادی بود.
۴. فورد ماستنگ باس ۳۰۲/۳۵۱/۴۲۹
در سال ۱۹۶۹ دو مدل بسیار ویژه از ماستنگ به تولید رسیدند که لقب باس (به فارسی رئیس) را یدک میکشیدند. خودرویی که حجم موتور کمتری داشت باس ۳۰۲ بود که مناسب برای مسابقات خیابانی بود و بهنوعی رقیبی برای ترنس ای ام ۱۹۶۹ در SCCA محسوب میشد.
برای عملکردی بهتر طراحی بیرونی این خودرو با تغییراتی همراه شده بود قطعات پوششی اضافی حذف و اسپویلر جلو اضافه شده بود. سیستم تعلیق و ترمزها ارتقا پیداکرده بود.
گفته میشد که موتور ۳۰۲ اینچ مکعبی این خودرو ۲۹۰ اسب بخار نیرو تولید میکند اما به نظر میرسید که توان این خودرو واقعاً بیشتر از چنین عددی است.
اما باس ۴۲۹ مدل دیگر معرفیشده در سال ۱۹۶۹ بود. همانطور که از اسم این خودرو پیداست موتور این ماستنگ حجمی ۴۲۹ اینچ مکعبی دارد. این موتور هشت سیلندر قادر به تولید ۳۷۵ اسب بخار نیرو و دریایی از گشتاور بود.
در سال ۲۰۱۲ فورد نام باس ۳۰۲ را احیا کرد. فورد برای این خودروی مخصوص جاده موتوری هشت سیلندر و ۵.۰ لیتری در نظر گرفته بود که عملکرد هیجانانگیزی داشت. کمپانی فورد حتی تریم بالاتر این سری را به تولید رساند.
تریم بالاتر که لاگونا سکا نامیده میشد قدرت بیشتری داشت و برای طرفداران تشنهی قدرت ساخته شده بود.
اما باس ۳۵۱ خاصترین مدل این سری بود. خاصترین ویژگی ماستنگ باس ۳۵۱ نایابی آن بود. این خودرو در سال ۱۹۷۱ و در تعداد محدود به تولید رسید.
۳. فورد شلبی ماستنگ GT۵۰۰
در سال ۱۹۶۷ شلبی تصمیم گرفت تا مدلی دیگر از ماستنگ را در کنار GT۳۵۰ ترنس ای ام به تولید برساند. این خودرو که GT۵۰۰ نامیده میشد موتور هشت سیلندر ۴۲۸ اینچ مکعبی داشت.
شلبی علاوه بر بهبودهای مکانیکی طراحی بیرونی این خودرو را هم ارتقا داد. مدل قویتر این خودرو هم با موتور قویتر هشت سیلندر ۴۲۸ کبرا جت، شلبی ماستنگ GT۵۰۰KR (سلطان جاده) نامیده میشد.
در سال ۲۰۰۷ فورد با ارائه مدل GT۵۰۰ جدید، نام این خودرو را احیا کرد. GT۵۰۰ جدید با موتور سوپرشارژ هشت سیلندر و حجم ۵.۴ لیتر قادر به تولید ۵۰۰ اسب بخار نیرو بود. مدل قویتر این خودرو هم مانند نسلهای قبل با نام GT۵۰۰KR وارد بازار شد. GT۵۰۰KR قادر به تولید ۵۴۰ اسب بخار نیرو بود.
در سال ۲۰۱۱ و با ارتقای این سری خودرویی، تمام مدلهای سری GT۵۰۰ میتوانستند ۵۵۰ اسب بخار نیرو تولید کنند.
اما کار فورد با این خودرو تمام نشده بود. در سال ۲۰۱۳ شلبی ماستنگ های GT۵۰۰ جدید معرفی شدند. این بار این خودروها با موتور سوپرشارژ هشت سیلندر ۵.۸ لیتری قادر به تولید قدرت خیرهکنندهی ۶۶۲ اسب بخار بودند.
درست مثل تمام سریهای شلبی GT۵۰۰ مدرن، برای کنترل این میزان قدرت مدل ۲۰۱۳ هم با ارتقای لاستیکها، سیستم تعلیق و ترمزها همراه شد.
2. فورد ماستنگ SVT کبرا R
از سال 1993 تا 2004 قویترین سری ماستنگ مدل SVT کبرا بود. کبراها با قدرت بیشتر، هندلینگ بالاتر و تجربه رانندگی بهتر یک پله بالاتر از دیگر ماستنگ های هشت سیلندر بود. مدل کبرا R تریم قویتر این مدل بود که آماده رقابت در جادهها بود، این تریم هم در تعداد محدود به تولید رسید.
تولید اولین نسل کبرا R به سال 1993 برمیگردد. این خودرو که همان موتور 5.0 لیتری هشت سیلندر کبرا را زیر کاپوت داشت 235 اسب بخار نیرو تولید میکرد.
تغییرات کبرا R نسبت به مدل اصلی کبرا در تغییرات کمکفنرها، ترمزهای بزرگتر، رینگهای بزرگتر و سیستم خنککنندهی بزرگتر خلاصه میشد. برای کاهش وزن این خودرو و در نتیجه عملکرد بهتر در مسابقه وسایل اضافی مثل صندلیهای عقب، کولر و ضبط استریو از کابین حذف شدند.
در سال ۱۹۹۵ نسل دوم کبرا R وارد بازار شد، این خودرو نسبت به نسل قبل پیشرفت قابلملاحظهای داشت و بهجای موتور هشت سیلندر ۵.۰ لیتری کبرا از موتور هشت سیلندر ۵.۸ لیتری دیگری بهره میبرد.
توان ۳۰۰ اسب بخاری، سلولهای سوختی ارتقا یافته، فنرهای مستحکم، ستونهای ضخیمتر و سپرهای جلویی محکمتر نتیجهی ارتقای این مدل بوده است. کاهش وزن این خودرو هم با حذف صندلیهای عقب، کولر، شیشه بالابرهای برقی و رادیو صورت گرفته بود.
آخرین نسل از کبرا R در سال ۲۰۰۰ معرفی شد. مراحل ساخت این نسل هم مانند دو نسل قبل بود; ارتقا در بخش مکانیکی و حذف قطعات اضافی برای کاهش وزن. موتور هشت سیلندر ۵.۴ لیتری این نسل قادر به تولید ۳۸۵ اسب بخار نیرو بود.
بدنهی این خودرو هم با کیت آئرودینامیکی مسابقهای پوشیده شده بود که بال عقب بزرگ هم یکی از این قسمتها بود.
۱. فورد شلبی ماستنگ GT۳۵۰
تنها یک سال نیاز بود تا با همکاری شلبی و فورد، ماستنگ تازهوارد تبدیل به یک خودروی مسابقهای شود. مهندسان این دو شرکت با بهبود و ارتقای موتور هشت سیلندر ۲۸۹ اینچ مکعبی ماستنگ توانستند توان آن را به ۳۰۶ اسب بخار برسانند.
در سال ۱۹۶۵ شلبی ماستنگ ها تنها با رنگ سفید و بدون صندلیهای عقب به تولید میرسیدند. هدف از تولید این سری، رقابت در مسابقات ترنس ای ام بود که حتی بهطور خاص مدل GT۳۵۰R به تولید رسید تا دیگر شرکتکنندگان را تهدید کند.
GT۳۵۰ تا سال ۱۹۷۰ به تولید رسید اما هیچکدام از مدلهای تولیدی بهخوبی مدل اصلی مخصوص مسابقه ۱۹۶۵ نبودند.
سال ۲۰۱۶، سال احیای GT۳۵۰ و GT۳۵۰R خواهد بود. طرفداران این سری خودرویی نگران کمفروغی این مدلهای جدید نسبت به سریهای افسانهای پیشین هستند؛ اما باوجود موتور هشت سیلندر ۵.۲ لیتری و تولید ۵۲۶ اسب بخار نیرو نگرانی برای این موضوع بیهوده به نظر میرسد.
غرش خشمگین GT۳۵۰ جدید باید بسیار مهیب باشد چراکه این خودرو با موتور قدرتمندش تا بیش از ۸۰۰۰ دور بر دقیقه دور میگیرد. تغییرات در این خودرو هم مانند بقیه سریها در قدرت موتور خلاصه نمیشود و تغییرات دیگری مثل هندلینگ عالی برای این خودرو پیشبینی میشود.
ماستنگ باوجود موتور قدرتمند ۸ سیلندر و چهرهای جذاب از زمان آغاز تولید تابهحال دوران موفقی را طی کرده و هوادارانی وفادارتر از یاران چارلز منسون، تبهکار معروف آمریکایی برای خود دستوپا کرده است.
کشورهایی که خودروی ماستنگ در خیابانهای آن پا گذاشته محدودند اما بیشتر مردم در سراسر دنیا ماستنگ را میشناسند و آرزوی داشتن این خودرو را در سر میپرورانند.
بهعنوان مثال قوانین و جادههای متفاوت کشور انگلیس سبب شد که امسال، اولین سالی باشد که ماستنگ بهصورت رسمی وارد بازار خودرویی این کشور شود.
یکی از دلایل اصلی سیر افسانهای این خودرو تولید مدلها و نسخههای ویژهی مختلف فورد در طول این سالها بوده است. خودروهایی که در تعداد محدود برای خیابان، مسابقات درگ و یا مسابقات جادهای طراحیشده بودند که با عملکردی بالا روح مردم را به آتش کشیدند.
در ادامه ۱۰ ماستنگ برتر تولیدشده تابهحال را معرفی میکنیم.
۱۰. فورد ماستنگ II کینگ کبرا
ماستنگ II تقریباً از دیدگاه همه بدترین نسل تولیدی این خودرو بوده است؛ اما این قضیه از مشکلات خودرو نشأت نمیگیرد چراکه این خودرو یک محصول جانبی نسل خود محسوب میشود و زمان تولید آن به زمان رشد سرسامآور قیمت بنزین و کاهش علاقه به خودروهای پرمصرف برمیگردد.
عملکرد این ماستنگ جدید به چشم نمیآمد برای همین فورد تلاش کرد در نسل بعدی روح خودروهای عضلانی سالهای قبل را در آن بدمد. هرچند این تلاش بیشتر ظاهری بود. بهترین سری این خودرو کینگ کبرای هشت سیلندر بود که با بدنهای بروز شده، نمایی عضلانی داشت. بااینحال چشم بستن بر روی توان ۱۳۹ اسب بخاری و صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت ۱۰ ثانیهای کار آسانی نبود.
۹. فورد ماستنگ کالیفرنیا اسپشیال
در سال ۱۹۶۸ نمایندگان فروش خودروی کالیفرنیا، فورد را متقاعد کردند که یک مدل ویژه از ماستنگ را تنها برای ایالت کالیفرنیا بسازند. این خودرو GT/CS (California Special) نامیده میشد.
استایل و قطعات شلبی ماستنگ در ساخت این خودرو دیده میشد و به نظر میرسید که دلیل آن چهرهی اسپرت و تهاجمی این خودرو بود. عملکرد و پیشرانه این خودرو هم تغییری نداشت. خودروی نهایی چهرهای منحصربهفرد داشت و بین ماستنگ معمولی و شلبی قرار میگرفت.
ازآنجاییکه این خودرو در تعداد محدود تولید شد این خودرو بسیار نایاب بود و مجموعهداران خودرویی سخت به دنبال مدل اصلی کالیفرنیا اسپشیال بودند. در سال ۲۰۰۷ کمپانی فورد یک بار دیگر طراحی بیرونی ماستنگ را ارتقا داد و آن را GT/CS نامید.
از آن زمان تابهحال مدلهای مختلفی از GT/CS به بازار آمد که باعث حفظ شدن این نسل شد. درنهایت سال ۲۰۱۶، سال بازگشت بعدی GT/CS نامیده شده است.
8. فورد ماستنگ SVO
موتورهای چهار سیلندر توربوشارژ تجربه جدیدی برای ماستنگ نبودند. رونمایی از ماستنگ SVO با سالها تجربه بهدستآمده بود. هرچند ماستنگ های چهار سیلندر توربو کمی ضعیف به نظر میرسیدند اما قدرت 175 اسب بخاری این خودرو در سال 1984 قدرت کمی محسوب نمیشد.
SVO در سالهای پایانی قدرتی 200 اسب بخاری داشت که در بعضی مدلها به 205 اسب بخار هم میرسید.
ماستنگ SVO تنها در موتور خلاصه نمیشد. ترمزها، فرمان پذیری، گیربکس و سیستم تعلیق این خودرو هم ارتقا پیداکرده بود. این خودرو که محور عقب بود بدنهی آئرودینامیکی متمایزی هم داشت.
۷. فورد ماستنگ بولیت
اولین ماستنگ بولیت در حقیقت بولیت خطاب نمیشد و این نام مستعار با نقش نمادین این خودرو در فیلم بولیت و با هنرنمایی استیو مک کویین انتخاب شد. یک ماستنگ یشمی ۱۹۶۸ با موتور ۳۹۰ و کلاس فست بک، خودرویی معصوم به نظر میرسید که قدرتی باورنکردنی داشت.
در سال ۲۰۰۱ فورد برای بزرگداشت خودروی افسانهای سال ۱۹۶۸ بهصورت رسمی از ماستنگ بولیت جدید پرده برداشت. این خودرو از لحاظ مکانیکی و نیروی موتور ارتقا پیداکرده بود. بولیت جدید رینگهای الهامیافتهای داشت و رنگ بدنه یشمی هم برای آن موجود بود.
در سال ۲۰۰۸ فورد یک بار دیگر مدل جدید و ویژهای از بولیت را معرفی کرد. این مدل که تغییراتی در طراحی بیرونی داشت خاطرات ماستنگ ۱۹۶۸ استیو مک کویین را بهتر زنده میکرد. فورد مثل همیشه ارتقای مکانیکی و نیروی موتور این مدل را هم از قلم نیانداخته بود.
۶. فورد ماستنگ ۲۸۹ اصلی ۱۹۶۴ ۱/۴
این مدل خودرویی رسمی نبود اما فورد ماستنگ اصلی این راه را آغاز کرد. این امر مخصوصاً وقتی به چشم و تصورات مردم راه پیدا کرد که به موتور ۲۸۹ هشت سیلندر تجهیز شد.
این خودرو با موتوری هشت سیلندر و بدنهی نسبتاً کوچک سریع، چابک و البته جذاب به نظر میرسید. این خودرو که آغازکننده اصطلاح Pony craze (اسب دیوانه) بود هنوز زنده است و در خیابانها حرکت میکند.
۵. فورد ماستنگ ماخ ۱
البته که این خودرو به سرعت ۱ ماخ نمیرسد اما درست مثل نام بلندپروازانه اش در لیست سریعترین ماستنگ ها قرار گرفته است. ماخ ۱ که در سال ۱۹۶۹ به تولید رسید مدل ارتقا یافتهی ماستنگ بود. این خودرو با سه موتور ۸ سیلندر حجیم به تولید میرسید که کبرا جت ۴۲۸ اینچ مکعبی هم یکی از این موتورها بود.
نسل دوم ماخ ۱ در سال ۱۹۷۱ معرفی شد. نسل دوم هم مانند نسل اول با سه موتور به تولید میرسید. تریم ماخ ۱ با تولید سری ماستنگ II ادامه پیدا کرد اما متأسفانه موتور شش سیلندر جایگزین هشت سیلندرهای قبلی شد.
البته همین تغییر سبب شد تا این خودرو تبدیل به پرفروشترین سری ماستنگ شود.
بعد از یک وقفهی طولانی، فورد در سال ۲۰۰۳ یک بار دیگر تریم ماخ ۱ را عرضه کرد. خودرویی هشت سیلندر که ۳۰۵ اسب بخار نیرو تولید میکرد. طراحی بیرونی ماخ ۱ جدید که اصالت این خودرو را تداعی میکرد بسیار شبیه به ماخ های دههی ۶۰ میلادی بود.
۴. فورد ماستنگ باس ۳۰۲/۳۵۱/۴۲۹
در سال ۱۹۶۹ دو مدل بسیار ویژه از ماستنگ به تولید رسیدند که لقب باس (به فارسی رئیس) را یدک میکشیدند. خودرویی که حجم موتور کمتری داشت باس ۳۰۲ بود که مناسب برای مسابقات خیابانی بود و بهنوعی رقیبی برای ترنس ای ام ۱۹۶۹ در SCCA محسوب میشد.
برای عملکردی بهتر طراحی بیرونی این خودرو با تغییراتی همراه شده بود قطعات پوششی اضافی حذف و اسپویلر جلو اضافه شده بود. سیستم تعلیق و ترمزها ارتقا پیداکرده بود.
گفته میشد که موتور ۳۰۲ اینچ مکعبی این خودرو ۲۹۰ اسب بخار نیرو تولید میکند اما به نظر میرسید که توان این خودرو واقعاً بیشتر از چنین عددی است.
اما باس ۴۲۹ مدل دیگر معرفیشده در سال ۱۹۶۹ بود. همانطور که از اسم این خودرو پیداست موتور این ماستنگ حجمی ۴۲۹ اینچ مکعبی دارد. این موتور هشت سیلندر قادر به تولید ۳۷۵ اسب بخار نیرو و دریایی از گشتاور بود.
در سال ۲۰۱۲ فورد نام باس ۳۰۲ را احیا کرد. فورد برای این خودروی مخصوص جاده موتوری هشت سیلندر و ۵.۰ لیتری در نظر گرفته بود که عملکرد هیجانانگیزی داشت. کمپانی فورد حتی تریم بالاتر این سری را به تولید رساند.
تریم بالاتر که لاگونا سکا نامیده میشد قدرت بیشتری داشت و برای طرفداران تشنهی قدرت ساخته شده بود.
اما باس ۳۵۱ خاصترین مدل این سری بود. خاصترین ویژگی ماستنگ باس ۳۵۱ نایابی آن بود. این خودرو در سال ۱۹۷۱ و در تعداد محدود به تولید رسید.
۳. فورد شلبی ماستنگ GT۵۰۰
در سال ۱۹۶۷ شلبی تصمیم گرفت تا مدلی دیگر از ماستنگ را در کنار GT۳۵۰ ترنس ای ام به تولید برساند. این خودرو که GT۵۰۰ نامیده میشد موتور هشت سیلندر ۴۲۸ اینچ مکعبی داشت.
شلبی علاوه بر بهبودهای مکانیکی طراحی بیرونی این خودرو را هم ارتقا داد. مدل قویتر این خودرو هم با موتور قویتر هشت سیلندر ۴۲۸ کبرا جت، شلبی ماستنگ GT۵۰۰KR (سلطان جاده) نامیده میشد.
در سال ۲۰۰۷ فورد با ارائه مدل GT۵۰۰ جدید، نام این خودرو را احیا کرد. GT۵۰۰ جدید با موتور سوپرشارژ هشت سیلندر و حجم ۵.۴ لیتر قادر به تولید ۵۰۰ اسب بخار نیرو بود. مدل قویتر این خودرو هم مانند نسلهای قبل با نام GT۵۰۰KR وارد بازار شد. GT۵۰۰KR قادر به تولید ۵۴۰ اسب بخار نیرو بود.
در سال ۲۰۱۱ و با ارتقای این سری خودرویی، تمام مدلهای سری GT۵۰۰ میتوانستند ۵۵۰ اسب بخار نیرو تولید کنند.
اما کار فورد با این خودرو تمام نشده بود. در سال ۲۰۱۳ شلبی ماستنگ های GT۵۰۰ جدید معرفی شدند. این بار این خودروها با موتور سوپرشارژ هشت سیلندر ۵.۸ لیتری قادر به تولید قدرت خیرهکنندهی ۶۶۲ اسب بخار بودند.
درست مثل تمام سریهای شلبی GT۵۰۰ مدرن، برای کنترل این میزان قدرت مدل ۲۰۱۳ هم با ارتقای لاستیکها، سیستم تعلیق و ترمزها همراه شد.
2. فورد ماستنگ SVT کبرا R
از سال 1993 تا 2004 قویترین سری ماستنگ مدل SVT کبرا بود. کبراها با قدرت بیشتر، هندلینگ بالاتر و تجربه رانندگی بهتر یک پله بالاتر از دیگر ماستنگ های هشت سیلندر بود. مدل کبرا R تریم قویتر این مدل بود که آماده رقابت در جادهها بود، این تریم هم در تعداد محدود به تولید رسید.
تولید اولین نسل کبرا R به سال 1993 برمیگردد. این خودرو که همان موتور 5.0 لیتری هشت سیلندر کبرا را زیر کاپوت داشت 235 اسب بخار نیرو تولید میکرد.
تغییرات کبرا R نسبت به مدل اصلی کبرا در تغییرات کمکفنرها، ترمزهای بزرگتر، رینگهای بزرگتر و سیستم خنککنندهی بزرگتر خلاصه میشد. برای کاهش وزن این خودرو و در نتیجه عملکرد بهتر در مسابقه وسایل اضافی مثل صندلیهای عقب، کولر و ضبط استریو از کابین حذف شدند.
در سال ۱۹۹۵ نسل دوم کبرا R وارد بازار شد، این خودرو نسبت به نسل قبل پیشرفت قابلملاحظهای داشت و بهجای موتور هشت سیلندر ۵.۰ لیتری کبرا از موتور هشت سیلندر ۵.۸ لیتری دیگری بهره میبرد.
توان ۳۰۰ اسب بخاری، سلولهای سوختی ارتقا یافته، فنرهای مستحکم، ستونهای ضخیمتر و سپرهای جلویی محکمتر نتیجهی ارتقای این مدل بوده است. کاهش وزن این خودرو هم با حذف صندلیهای عقب، کولر، شیشه بالابرهای برقی و رادیو صورت گرفته بود.
آخرین نسل از کبرا R در سال ۲۰۰۰ معرفی شد. مراحل ساخت این نسل هم مانند دو نسل قبل بود; ارتقا در بخش مکانیکی و حذف قطعات اضافی برای کاهش وزن. موتور هشت سیلندر ۵.۴ لیتری این نسل قادر به تولید ۳۸۵ اسب بخار نیرو بود.
بدنهی این خودرو هم با کیت آئرودینامیکی مسابقهای پوشیده شده بود که بال عقب بزرگ هم یکی از این قسمتها بود.
۱. فورد شلبی ماستنگ GT۳۵۰
تنها یک سال نیاز بود تا با همکاری شلبی و فورد، ماستنگ تازهوارد تبدیل به یک خودروی مسابقهای شود. مهندسان این دو شرکت با بهبود و ارتقای موتور هشت سیلندر ۲۸۹ اینچ مکعبی ماستنگ توانستند توان آن را به ۳۰۶ اسب بخار برسانند.
در سال ۱۹۶۵ شلبی ماستنگ ها تنها با رنگ سفید و بدون صندلیهای عقب به تولید میرسیدند. هدف از تولید این سری، رقابت در مسابقات ترنس ای ام بود که حتی بهطور خاص مدل GT۳۵۰R به تولید رسید تا دیگر شرکتکنندگان را تهدید کند.
GT۳۵۰ تا سال ۱۹۷۰ به تولید رسید اما هیچکدام از مدلهای تولیدی بهخوبی مدل اصلی مخصوص مسابقه ۱۹۶۵ نبودند.
سال ۲۰۱۶، سال احیای GT۳۵۰ و GT۳۵۰R خواهد بود. طرفداران این سری خودرویی نگران کمفروغی این مدلهای جدید نسبت به سریهای افسانهای پیشین هستند؛ اما باوجود موتور هشت سیلندر ۵.۲ لیتری و تولید ۵۲۶ اسب بخار نیرو نگرانی برای این موضوع بیهوده به نظر میرسد.
غرش خشمگین GT۳۵۰ جدید باید بسیار مهیب باشد چراکه این خودرو با موتور قدرتمندش تا بیش از ۸۰۰۰ دور بر دقیقه دور میگیرد. تغییرات در این خودرو هم مانند بقیه سریها در قدرت موتور خلاصه نمیشود و تغییرات دیگری مثل هندلینگ عالی برای این خودرو پیشبینی میشود.
پ
ارسال نظر