نسل جدید آلفارومئو جولیتا به زودی در ایران
آغاز دور جدید تبلیغات میدانی و رسانه ای واردکننده وطنی آلفارومئو در شروع سال جدید حاکی از این مساله است که بالاخره طلسم ورود این ایتالیایی های خبرساز به ایران خواهد شکست.
طی چند سال گذشته و با آغاز مجدد واردات خودرو به ایران در سال های میانی دهه 80 شمسی آرام آرام پای تعدادی از برندهای معتبر خودروسازی جهان به ایران باز شد و تنوع نسبی را به بازار خودرو ایران هدیه بخشید.
اگر از سال های میانی دهه ۸۰ که مصادف با ورود همزمان دو برند آلمانی بنز و ب.ام.و و برندهای ژاپنی به ایران بود بگذریم در چند سال اخیر هر سال خبر ورود یک برند جدید به بازار کشور خبر مسرت بخشی برای دوستداران اتومبیل در داخل ایران بود که به نوعی آن را باید بمب خبری آن سال در رسانه های خودرویی نامید.
درسال ۸۷ خبر ورود برند «لکسوس»، در سال ۸۸ خبر آغاز واردات محصولات «پورشه» و در سال ۸۹ رونمایی از محصولات جدید شرکت «رنو» و «سانگ یا نگ» در ایران، همگی اخبار مسرت بخشی برای مشتریان خودرو در کشوری بودند که بزرگترین خودروسازانش، محصولی را پس از دو دهه تولید به بهانه تغییر مدل روکش صندلی با نامی جدید به مشتری می فروشند!
اما ماشین بازهای ایرانی سال ۹۰ را در حالی که رکود کم سابقه ای بازار خودرو را فرا گرفته بود، با یک خبر داغ آغاز کردند: «محصولات آلفارومئو به ایران می آیند.» این خبر آن هم در شرایطی که وضعیت مبهم و نامشخص وزارتخانه های صنایع و بازرگانی، هرگونه کورسوی امیدی را از اهالی بازار و دست اندرکاران واردات خودرو گرفته بود، علاقه مندان به صنعت خودروسازی را شگفت زده کرد و به سرعت در کانون توتجه این افراد قرار گرفت اما ماجرای ورود آلفارومئو به ایران اصطلاحا به «امروز و فردا کردن» کشید تا اینکه سال ۹۰ به پایان رسید و خبری از حضور محصولات آلفارومئو در ایران نشد.
هرچند همزمان با بالاگرفتن تنش های سیاسی میان ایران و غرب، شایعاتی چون «خودداری شرکت آلفا از فروش محصول به شریک ایرانی» یا «مشکل تامین ارز موردنیاز جهت خرید محصول از ایتالیا» در طول سال گذشته دهان به دهان می چرخید اما آغاز دور جدید تبلیغات میدانی و رسانه ای واردکننده وطنی آلفارومئو در شروع سال جدید حاکی از این مساله است که بالاخره طلسم ورود این ایتالیایی های خبرساز به ایران خواهد شکست.
دختری به نام «جولیتا»
طبق اعلام نمایندگی آلفارومئو در ایران قرار است این شرکت در فاز نخست واردات محصولات آلفارومئو به کشور دو مدل «جولیتا» و «میتو» را عرضه کند. برند آلفارومئو را باید جوز معدود شرکت های خودروسازی دانست که محصولات آنها قبل از آنکه یک خودرو شمرده شوند، تندیسی متحرک به حساب می آیند.
نسل جدید جولیتا را باید نقطه تلاقی هنر، خلاقیت و صنعت دانست. این خودرو که سال گذشته جایزه زیباترین اتومبیل رده کامپکت جهان را از نشریه آلمانی Auto Zeitung دریافت کرد، در سال ۲۰۱۰ و به مناسبت جشن ۱۰۰ سالگی کمپانی آلفارومئو معرفی گردید و اکنون در شهر «کازینو» در منطقه لاتزیو ایتالیا به مرحله مونتاژ و تولید می رسد.
تمام زوایای طراحی بدنه جولیتا را می توان اغواگر و خاص نامید. پوزه چسبیده به سطح زمین که دربر گیرنده جلوپنجره سنتی آلفارومئو به شکل مثلث (یا به قول ایتالیایی ها Picchiata) است، در کنار عناصری چون چراغ های دیودی عقب، رینگ های ۱۸ اینچی، تیتانیومی با کالیپرهای ترمز قرمزرنگ و سقف پانورامیک در نسخه فول آپشن را باید چشمگیرشترین و برجسته ترین نکات طراحی این خودرو دانست.
این خودرو روی پلتفرم مشترک گروه خودروسازی فیات (آلفارومئو زیرمجموعه گروه خودروسازی فیات است) ساخته شده که محصولاتی چون فیات استیلو و لانچیا دلتا نیز روی این پلتفرم تولید می شوند.
با آنکه فرم بدنه و کاراکتر ظاهری خاص جولیتا سبب شده تا در بازار کشورمان رقیب مستقیمی پیش روی خود نبیند اما از حیث ابعاد، این خودرو را می توان در کلاس محصولاتی چون مزدا ۳ هاچ بک و با اندکی ارفاق هیوندای i۳۰ قرار داد.
البته ناگفته پیداست که صرف نظر از جثه ظاهری، دختر زیباروی خانواده آلفارومئو بیش از آنکه به فکر رقابت با آسیایی ها باشد، سودای رقابت با محصولات خوشنامی چون ب.ام.و و سری یک و فولکس گلف را در سر می پروراند.
قوای محرکه
جولیتا در بازارهای جهانی با رنج گسترده ای از انواع پیشرانه های بنزین سوز و دیزلی عرضه می شود. با اینکه همه پیشرانه های پیشنهاد شده برای جولیتا از نوع چهار سیلندر خطی هستند اما محدوده گسترده ای از قدرت و گشاور را شامل می شوند که پیشرانه 105 اسب بخاری گونه 1/6 لیتری دیزلی ضعیف ترین پیشرانه ای است که می توان برای جولیتا سفارش داد اما با این حال مهندسان آلفارومئو یک پیشرانه 1/8 لیتری توربو با حداکثر قدرت 235 اسب بخار را برای علاقه مندان به سرعت پیشنهاد می دهد که می تواند انتخاب هیجان انگیزی برای این هاچ بک پنج در خانوادگی باشد.
علاوه بر این دو پیشرانه، گزینه های دیگری نیز در فهرست پیشرانه های این خودرو زیبا به چشم می خورند که قادر به تولید 140 تا 170 اسب بخار قدرت هستند اما باتوجه به شرایط موجود، مدل در نظر گرفته شده برای بازار ایران گونه 1/4 لیتری بنزین سوز است که می تواند با تولید 170 اسب بخار قدرت و بیشینه گشتاور 250 نیوتن متری، جولیتا را ظرف مدت 7/8 ثانیه از حالت سکون به مرز سرعت 100 کیلومتر بر ساعت رسانده و پس از آن نیز به سقف سرععت 220 کیلومتر بر ساعت برساند.
قلب تپنده جولیتا هر اسب بخار قدرت تولیدی خود را به هر ۷/۶ کیلوگرم از وزن خشک خودرو اختصاص می دهد که این رقم در رقیبی چون مزدا ۳ به ۸/۹ کیلوگرم برای هر اسب بخار قدرت می رسد. ضمن آنکه پیشرانه جولیتا با توان خروجی ۱۲۲ اسب بخار بر لیتر یکی از پربازده ترین پیشرانه های کنونی بازار ایران است؛ برای درک این موضوع کافی است بدانیم که توان مخصوص محصولات پرادعای چون ب.ام.و و ۳۳۵i و پورشه کاین به ترتیب ۱۰۵ و ۹۳ اسب بخار بر لیتر است.
میزان مصرف سوخت این پیشرانه در گونه های دارای جعبه دنده دستی ۵/۸ لیتر و در نسخه های دنده اتوماتیک ۵/۲ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر از مسیر پیمایش در سیکل ترکیبی اعلام شده تا جولیتا ازجمله خودروهای دارای استاندارد آلایندگی یورو ۵ در کشورمان به شمار آید.
این هاچ بک خانوادگی از نوع دیفرانسیل جلو بوده و در بازارهای جهانی با دو جعبه دنده شش سرعته اتوماتیک و دستی به همراه سامانه DNA) Dynamic, Normal, All Weather) که می تواند نحوه کارکرد خودرو را برای سه حالت مختلف عادی، داینامیک و زمستانی تغییر دهد، عرضه می شود که البته تمام مدل های وارداتی به کشور مجهز به جعبه دنده دوبل کلاچ TCT با قابلیت تعویض دنده از طریق شیفترهای پشت دنده خواهند بود.
جالب آنکه این جعبه دنده از آخرین ابداعات مهندسان آلفا به شمار آمده و از سال ۲۰۱۱ به لیست آپشن های سفارشی جولیتا اضافه شد.
موقعیت در بازار داخلی
سال گذشته که زمزمه های ورود آلفارومئو به ایران مطرح شد، شرکت واردکننده وطنی در اولین مرحله از واردات این برند امیدوار بود بتواند جولیتا را با قیمت تقریبی ۵۰ الی ۶۰ میلیون تومانی در بازار عرضه کند؛ اما باتوجه به نوسانات قیمت ارز ( که هنوز هم روند مشخصی پیدا نکرده) و مشکلات پیش روی پروسه واردات خودرو به کشور، امروز جولیتا مدل ۲۰۱۲ با گارانتی ۶۰ ماهه یا ۱۵۰ هزار کیلومتر، قیمت رسمی ۷۷/۷ میلیون تمانی یافته که باتوجه به شکاف وسیع میان قیمت نمایندگی و بازار آزاد می توان پیش بینی کرد این رقم در بازار آزاد به راحتی از مرز ۸۵ میلیون تومان عبور کند که این یعنی هر اسب بخار از قدرت جولیتا برای مالک حدود ۵۰۰ هزار تومان آب می خورد!
در این صورت با درنظرگرفتن قیمت محصولات امتحان پس داده ای همچون نمونه های دست دوم انواع مرسدس C-Class و ب.ام.و سری ۳، جولیتای تازه وارد برای دست و پا کردن بازاری با ثبات برای خود در کشورمان کار سختی پیش رو خواهد داشت.
هرچند به دلیل کیفیت ساخت مثال زدنی و توانایی های دینامیکی جولیتا، اگر این هاچ بک دلربا با سیاست گذاری منساب در بحث قیمت و خدمات پس از فروش عرضه شود، زحمت چندانی را برای کنار زدن رقبای خود در بازار ایران متحمل نخواهد شد.
زیرا در این مدت دریافته ایم عقل مشتریان آشفته بازاری که در آن هاچ بک ۹۹ اسب بخاری تویوتا قیمتی فراتر از ۵۰ میلیون تومانی یافته، فقط و فقط در چشمشان است و بس!
نظر کاربران
واقعا زیباست ازش لذت بردم به محض اینکه وارد کشور بشه حقوقمو میگیرم و میخرمش ولی رنگ صورتیشو......
پاسخ ها
منم..:)))
ayiiiiiiiiiii
نه سفیدش قشنگ تره
هیچی مشکی نمیشه!!!
آناهیتا خانم جایی که کار میکنید کارمند نمی خواد...
:-)
تو ایران هست من دیدم
این ماشین بیشتر از زیبایی امکانات داره.
چه از نظر ایمنی(به سیستم های ترمزش نگاه کنید)
و چه آپشنهای جوون پسند، (مثل تعویض دنده از پشت فرمون)
آپشنای ایم ماشین توی این کلاس با این قیمت رقیب نداره.
به نظرم فقط یه چرخش به تمام ماشینهای تولید داخل میارزه
سلام خسته نباشید .یکهفتس تصادف کردم ولی هنوز نتونستم یک نمایندگی پیدا کنم وسایله ماشینو بخرم . ازتون خواهش میکنم راهنماییم کنید .از مشهد