۱۲۰۰R، هیولای جدید دوکاتی
کمپانی ایتالیایی دوکاتی (Ducati) در نمایشگاه بینالمللی فرانکفورت آلمان، از جدیدترین و قویترین عضو خانواده هیولاها (Monsters) با نام ۱۲۰۰R رونمایی کرد.
در طول این سالها از سوی طرفداران محصولات نیکد این کمپانی درخواستهای زیادی مبنی بر افزایش مدلهای موجود در این طبقهبندی و حضور یک موتورسیکلت نیکد با قدرت و حجم انجین بالا مطرح میشد و رونمایی از 1200R در حقیقت پاسخی بود به این درخواستها و به همین دلیل است که این موتورسیکلت هنوز نیامده، نام خود را بهعنوان قویترین عضو این خانواده (هیولاها) بر سر زبانها انداخته، ضمن آنکه تنوعی بیشتری هم به محصولات نیکد دوکاتی بخشیده است.
تا قبل از این رونمایی همه ما ۱۲۰۰S را با قدرتی معادل ۱۰۶.۶ کیلووات (۱۴۵ اسببخار) در ۸.۷۵۰ دور در دقیقه و حداکثر گشتاور ۱۲۴.۵ نیوتون متر در ۷.۲۵۰ دور در دقیقه قویترین عضو خانواده هیولاها میدانستیم اما از حالا باید ۱۲۰۰R را با قدرت ۱۶۰ اسببخار در ۹۲۵۰ دور در دقیقه و حداکثر گشتاور ۱۳۱.۵ نیوتنمتر در ۷۷۵۰ دور در دقیقه، بهتنهایی در صدر جدول قدرتمندان این خانواده ببینیم.
۱۲۰۰R قدرت خود را مدیون اِعمال تغییرات زیادی در بخشهای مختلف ازجمله طراحی پیستون جدید، دریچه گاز بیضوی جدید، افزایش قطر اگزوز، صدا خفه کن جدید، تغییر منیفولد ورودی و افزایش نسبت تراکم، است.
در طول این مدت سران کمپانی دوکاتی تمام تلاش خود را کردند تا برنامهریزی دقیقی برای تولید و عرضه ۱۲۰۰R به دور از بازار شایعات داشته باشند. مهندسین دوکاتی نیز تلاش خود را برای طراحی یک موتورسیکلت نیکد پرقدرت و جسور انجام دادند و سرانجام این تلاشها رونمایی از مدل جدید ۱۲۰۰R بود.
مدل ۱۲۰۰R امکان رانندگی و تجربه یک نیکد متفاوت را برای علاقهمندان به این نوع از موتورسیکلت فراهم میآورد، موتورسیکلتی که علیرغم قدرت بالا سفری خالی از لرزش را وعده داده است؛ به عبارت دیگر شما بر روی ۱۲۰۰R نهتنها به علت وجود سیستم تعلیق قوی دستاندازها و موانع را آنچنان حس نخواهید کرد بلکه لرزش حاصل از عملکرد یک انجین ۱.۲ لیتری نیز کاملاً خنثی شده است.
مهمترین میراث Panigale برای ۱۲۰۰R را میتوانیم رینگ و لاستیکهای سبک و با کیفیت عالی مدل SuperCorsa محصول کمپانی Pirelli، سیستم ترمز چهار پیستونی و قدرتمند برمبو ام.۵۰ (Brembo M۵۰) که در چرخ جلو دو دیسک ۳۳۰ میلیمتری و در چرخ عقب یک دیسک ۲۴۵ میلیمتری را درگیر میکند و همچنین استفاده از آخرین تکنولوژی ترمزهای ABS محصول کمپانی مطرح و آلمانی Bosch، بدانیم.
- هشت حالت تنظیم مختلف برای کنترل میزان کشش سیستم ABS.
- قابلیت خاموش و روشن کردن سیستم ABS.
درزمینهٔ استانداردهای سطح آلایندگی نیز ۱۲۰۰R جزء اولین مدلهای دوکاتی محسوب میشود که موفق به کسب گواهی یورو چهار (Euro ۴) شده است.
مهمترین تغییرات ۱۲۰۰R نسبت به دیگر هیولاهای دوکاتی:
دُم جدید: در طراحی بدنه ۱۲۰۰R نهتنها قسمت دُم موتورسیکلت ۲۰ میلیمتر بالا رفته بلکه به لطف اسکلتبندی فولادی و محکم ۱۲۰۰R، کوچکتر و نازکتر نیز شده است.
اگزوز جدید: اگزوز ۱۲۰۰R یک مسیر متفاوت را برای بیرون راندن گازهای خروجی انجین طی کرده است و به همین دلیل ظاهر متفاوتتری دارد. درعینحال قطر اگزوز نیز ۸ میلیمتر افزایش یافته و یک مدل جدیدتر و سبکتر از صدا خفه کنها، بر روی آن نسب شده است تا ضمن تولید صدای دلنشینتر، عملکرد بهتر و سرعت بیشتری را برای این موتورسیکلت به ارمغان بیاورد.
جاپاییهای جدید: در این مدل از ترکیب مقاومتری از آلیاژ آلومینیوم برای ساخت جاپاهای متحرک استفاده شده است.
تعلیق جدید: همانطور که گفتیم ۱۲۰۰R در سیستم تعلیق خود از محصولات با کیفیت Öhlins بهره میبرد که شامل کمک دوشاخ جلوی کاملاً قابل تنظیم ۴۰ میلیمتری از جنس تیتانیوم و همچنین کمک عقب تکی (monoshock) با استاندارد بالاتر از دیگر هیولاها میشود.
رینگ و لاستیکها: همانگونه که در متن بالا اشاره کردیم ۱۲۰۰R رینگ و لاستیکهای خود را از Panigale۱۲۹۹ به ارث برده است و میتوانیم مهمترین ویژگی این رینگ و لاستیکها را وزن بسیار سبک و درعینحال مقاومت بالای آنها بدانیم که با توجه به شکل و طراحی خاصشان، حرکتی نرم و خوشآهنگی را حتی در مسیرهای طولانی برای این موتورسیکلت و راکب آن فراهم خواهند کرد.
ترمزها: سیستم ترمز چهار پیستونی و قدرتمند برمبو ام.۵۰ (Brembo M۵۰) که در چرخ جلو دو دیسک ۳۳۰ میلیمتری و در چرخ عقب یک دیسک ۲۴۵ میلیمتری را درگیر میکند و همچنین استفاده از آخرین تکنولوژی ترمزهای ABS محصول کمپانی مطرح و آلمانی Bosch، که این سیستم ABS قابلیت خاموش و روشن شدن هم دارد.
کاهش وزن: طراحان تمام تلاش خود را کردهاند تا وزن تمام عناصر و قسمتهای مختلف این موتورسیکلت را کاهش دهند تا هم افزایش وزن ناشی از وجود قطعات جدید را جبران کنند و هم به استانداردهای Euro۴ نزدیک شوند، حتی محل آویز پلاک نیز از این قاعده مستثنا نبوده و از طراحی و آلیاژ سبکتری برای ساخت آن استفاده شده است. مجموع سیستم اگزوز و چرخها نیز با وجود افزایش کارایی و کیفیت دو کیلوگرم سبکتر شدهاند.
ارسال نظر