آنتوف - ۷۰، دژ پرنده روس ها
آنتونوف -۷۰ هواپیمای باربری متوسط سری جدید از طراحیهای کارخانه هواپیما سازی آنتونف است که جایگزینی برای هواپیمای باربری نظامی قدیمی تر مدل آنتونوف -۱۲ است.
یکی از مدلهای تولید شده توسط کارشناسان این کارخانه که با کمک مالی و فنی دولت روسیه طراحی و ساخته شده است هواپیمای باربری آنتونف-۷۰ می باشد که اولین پروازش در سال ۱۹۹۴میلادی در شهر کیف صورت گرفت در سال ۱۹۹۵ میلادی یک فروند از این هواپیما در حین پرواز آزمایشی در برخورد با هواپیمای اسکورت سقوط کرد و در سال ۲۰۰۱ میلادی یک فروند دیگر از این هواپیما در حین پرواز آزمایشی در شهر امسک روسیه دچار نقص فنی موتور گردید که با فرود اضطراری در فرودگاه با خسارت جزئی به زمین نشست، البته در سال ۲۰۰۲ میلادی با تعمیر کمی این هواپیما مجددا" به پرواز در آمد.
آنتونوف -۷۰ هواپیمای باربری متوسط سری جدید از طراحیهای کارخانه هواپیما سازی آنتونف است که جایگزینی برای هواپیمای باربری نظامی قدیمی تر مدل آنتونوف -۱۲ است.
یکی از خصوصیات مورد نطر هواپیمای باربری آنتونوف -۷۰ در این است که نیاز به باند کوتاه پروازی دارد و به آسانی می تواند از روی باندهای خاکی آماده نشده کوتاه حداقل با طول ۶۰۰ متر و با باری به وزن مفید ۲۰ تن به هوا بر خیزد و گنجایش حمل و جابجائی ۳۰۰ نفر از کماندوهای ارتشی را با تجهیزاتشان میباشد.
طراحان کارخانه آنتونف در هواپیمای باربری آنتونوف -۷۰ از موتورهای توربو جت و ملخهای پنچ پره جفتی هم محور که خلاف گردش همدیگر چرخش میکنند استفاده کرده اند که این نوع طراحی باعث تولید نیروی نیروی رانش ( تراست) زیادی برای پرواز هواپیما می شود.(استفاده از ملخهای هم محور با گردش خلاف همدیگر بیشتر در طراحیهای هواپیماهای بلوک شرق استفاده میگردد )
یکی دیگر از مشخصات بارز این هواپیما قدرت موتورهای D-۲۷ ساخت کارخانه جات موتور هواپیماسازی "ایوچنکو" واقع در شهر زاپاروژنی اکراین است که توانائی و تولید قدرت مفید هر موتور برابر ۱۴۰۰۰ اسب بخار می باشد که در نوع خود در دنیا بی نظیر است و توان زیادی به هواپیمای بابری آنتونوف-۷۰ برای حمل بار و ماموریتهای نظامیش میدهد.
این نیرو زیاد موتورها ناشی از تحت فشار قرار گرفتن بسیار زیاد هوا توسط کمپرسورهای مخصوصی است که در روی موتورهای این هواپیما نصب شده اند همچنین هم محور بودن ملخها و نوع طراحی ساخت ملخهای آنتونوف -۷۰ باعث تولید فشار زیاد هوا را در روی بالها میکند که این فشار زیاد هوا باعث تولید نیروی زیاد برای پرواز هواپیما با مصرف سوخت کم میگردد، مصرف سوخت این هواپیما با ماکزیمم وزن بار پروازی برابر با ۳،۵ تا ۴ تن در هر ساعت پروازی برای چهار موتور توربو پراپ هواپیمای آنتونوف-۷۰ می باشد.
پس از اتمام ساخت هواپیمای آنتونوف-۷۰ وزارت دفاع روسیه دستور خرید ۱۶۰ فروند هواپیما را به کارخانه سازنده اعلام نمود و پس از مدتی گذشت زمان وزارت دفاع روسیه خرید این هواپیماها را به علت گران بودن قیمت این هواپیماها لغو کرد، ارزش هر یک از هواپیمای آنتونوف-۷۰ دو برابر ارزش یک هواپیمای باربری ایلوشین است که در روسیه ساخته و تولید می شود، با توجه به لغو خرید ارتش روسیه و نبودن سرمایه کافی سوالاتی برای ادامه ساخت و مونتاژ هواپیمای آنتونوف-۷۰ برای کارخانه آنتونف بوجود آمد،با این حال پس از مدتی وزارت دفاع ارتش اکراین دستور خرید پنج فروند از آنها را صادر کرد،در سال ۲۰۰۹ ساخت یک فروند آنتونوف -۷۰ به پایان رسید و برنامه و اتمام ساخت دو فروند هواپیمای دیگر برای ارتش اکراین به سال ۲۰۱۲میلادی موکول گردید.
در سال ۲۰۱۱ میلادی یک از دو هواپیمای ساخته شده برای ارتش اکراین به وزارت دفاع روسیه فروخته شد و با توجه به برنامه دولتی کشور روسیه برای بروز سازی ناوگان باربری نظامیش، فرماندهی ارتش روسیه روسیه اعلام خرید ۶۰ فروند هواپیمای آنتونوف-۷۰ دیگر را برای سالهای ۲۰۱۱-۲۰۱۲ میلادی صادر کرد.
ویژگیهای هواپیمای باربری نظامی AN-۷۰ آنتونف به شرح زیر می باشد:
خدمه پرواز(نفر):۶
طول هواپیما (متر):۴۰.۷۳
طول بالها (متر): ۴۰.۰۶
ارتفاع (متر): ۱۶.۳۸
مساحت بال (مترمربع): ۲۰۴
وزن خالی (تن)۷۳:
وزن بار مفید (تن): ۴۷
ماکزیمم بيشينه وزن برخاست پرواز(تن): ۱۳۵
پيشرانه موتور ایوچنکو مدل ۴* D-۲۷
قدرت هر موتور(اسب بخار): ۱۴۰۰۰
حداکثر برد پروازی(كيلومتر): ۱۳۵۰۰
ماكزيمم سقف پرواز(متر): ۱۲۰۰۰
نظر کاربران
هواپیمای سانحه دیده ساخت هواپیماسازی اصفهان آنتونوف 140 نام دارد که به اشتباه آنتونوف 40 نوشتید!