موتور سیکلت ۳ چرخ عجیب و فوق لوکس
طراحی ظریف و چشم نواز و در عین حال خشن و جنگنده و کاملا آیرودینامیکی که به مخاطبان خود میفهماند که با چیز ساده و ابتدایی با وجود نسل اولی بودن آن طرف نیستند.
اسلینگشات (Slingshot)، موتورسیکلتی سه چرخ همچون کن- ام با دو چرخ در جلو و یک چرخ در عقب، ولی با کابین ساخته شده به سبک اتومبیلهای چهارچرخ است که در قالب یک برند جدید از سوی پولاریس (Polaris) آمریکا معرفی شده است.
یکی از چندین شرکت سازنده وسایل نقلیه در جهان است که دفتر مرکزی و کارخانه تولیدی آن در ایالت مینه سوتا آمریکا واقع شده است و محصولاتی در گروه موتورسیکلتهای چهار چرخ خارج از جادهای (آفرودی)، اتومبیلهای چهار چرخ کوچک نظامی، اتومبیلهای چهار چرخ کوچک باری، اتومبیلهای کوچک الکتریکی شهری، جت اسکی برفی و جدیدا موتورسیکلتهای اسلینگشات را تولید میکند و شرکتهای مطرحی همچون شرکتهای آمریکایی موتورسیکلتسازی ویکتوری و ایندین را هم در زیر مجموعه خود دارد.
این شرکت حدود ۶۰ سال پیش یعنی در سال ۱۹۵۴ میلادی تاسیس شد و سال گذشته تا امسال برای شصتمین سالگرد خود، موتورسیکلت رودستر اسلینگشات را معرفی کرده است.
طراحی
طراحی ظریف و چشم نواز و در عین حال خشن و جنگنده و کاملا آیرودینامیکی که به مخاطبان خود میفهماند که با چیز ساده و ابتدایی با وجود نسل اولی بودن آن طرف نیستند.
پیش از شروع هر کاری، شرکت سازنده چهار چوبی را برای طراحی و توسعه این محصول در نظر گرفته که شامل طول کلی ۳۸۰۰ میلیمتری، عرض ۱۹۶۰ میلیمتری و ارتفاع ۱۳۱۸ میلی متری با فاصله بین دو محور ۲۶۶۷ میلی متری میشود.
اگر اتومبیلهای چهار چرخ تقریبا هم اندازه این محصول از جمله KTM X-BOW، آریل اتم و... را جزو رقیبان این محصول فرض کنیم، قطعا در بحث طراحی ظاهری در مقابل اسلینگشات حرفی برای گفتن نخواهد گذاشت.
در خصوص چهره آرایی، هر سه مدل اسلینگشات استاندارد، SL و SL LE شبیه به هم و با طراحی تقریبا یکسانی توسعه پیدا کردهاند.
مجموعه سپر این محصول نیز بیشتر از اینکه به عنوان یک ضربهگیر برای جلوگیری از آسیب رسیدن به قطعات اصلی از آن استفاده شود، به عنوان قطعهای آیرودینامیکی از آن استفاده شده که سطح بالایی آن زاویهدار طراحی شده است.
مجموعه گلگیر چرخها هم به صورت زاویهدار طراحی شده و جریان هوای موجود در جلو و ابتدای کاپوت را جمع کرده و به اطراف شاسی پرتاب میکند.
برخلاف خودروهایی تقریبا همسان با اسلینگشات از جمله آریل اتم، این محصول در امتداد کاپوت موتور از شیشه نسبتا کوچکی بهره میبرد که علاوه بر افزایش سطح رفاهی سرنشینن، باعث هدایت بهتر جریان هوای روی کاپوت هم شده و در دو طرف آن هم آینههای کشیده با پایههای باریک و قاب پشتی کاملا آیرودینامیکی نصب شده است.
تنها مدل SL از شیشهای کاملا یک تکه، مدل LE از دو شیشه مجزا روبه روی دو سرنشین اسلینگشات استفاده میکند و مدل استاندارد اسلینگشات بدون شیشه عرضه خواهد شد.
بخش عقبی این محصول برخلاف قسمت جلو به سبک و سیاق موتورسیکلتهای دو چرخ، ولی در اندازهای بزرگتر طراحی شده است.
در این بخش اولین چیزی که توجهمان را به خود جلب کرد، بدنه برآمده در مرکز شاسی است که همچون تیغهای عمودی ساخته شده و با کاربردی مشابه با باله نصب شده بر روی دم هواپیماها، به تعادل و پایداری موتورسیکلت کمک میکند که برای زیباتر شدن آن، بر روی آن چراغ کاری شده است.
چراغهای عقب هم به صورت LEDدر دو طرف بدنه به صورت کشیده تا اطراف بدنه طراحی شده است، ولی اطراف رینگ ۱۸ اینچی چرخ عقب، خیلی خلوت و مثل قطعهای بیرون از بدنه طراحی شده که چندان نمای دلچسبی ندارد.
فضای سرنشین و راننده و وسایل در نظر گرفته شده در آن هم مطابق با لوازم اتومبیلهای چهار چرخ طراحی شده است، به این صورت که صندلیهای سرنشینان مانند خودروها در کنار یکدیگر گذاشته شده و مجموعه داشبوردی مجهز به نمایشگری ۴.۳ اینچی با دوربین دید عقب و سیستم صوتی با شش بلندگوی مختلف و همچنین کنسول ابزار به همراه اهرم تعویض دنده در مقابل و میان سرنشینان پیاده شده است.
مشخصات فنی و پیشرانه
مجموعه جلوبندی خودرو از اجزایی همچون سیستم فرمان، سیستم ترمز و سیستم تعلیق تشکیل شده است.
اولین و مهمترین عضو این مجموعه یعنی سیستم ترمز آن، در جلو از سیستم ترمز دیسکی در ابعاد ۲۹۸ میلی متری ساخته شده که در پشت رینگهای ۱۷ اینچی هشت پرهای مدل استاندارد با سایز لاستیک ۵۰/۲۰۵ و در پشت رینگهای ۱۸ اینچی ۱۰ پرهای دو مدل بالاتر با گستره لاستیک ۴۵/۲۲۵ نصب شده است که به سیستمهای ایمنی نظیر سیستم ترمز ضد قفل ABS، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی ESC که در این موتورسیکلت بسیار کاربردی و مفید بوده و در آخر هم به سیستم کنترل کشش که البته تنها مختص سیستم ترمز نیست، مجهز شده است.
پشت جلوبندی اسلینگشات قلب تپنده چهار سیلندر ۲.۴ لیتری DOHC دوستدار محیط زیست آن قرار گرفته که با هدایت بنزین از مخزن سوخت ۴۵ لیتری آن و مخلوط کردن آن با هوا در محفظه ۲۳۸۴ سیسی اتاق احتراق، در دور موتور ۶۲۰۰ دور بر دقیقه حداکثر ۱۷۳ اسب بخار قدرت و در دور موتور ۴۷۰۰ دور بر دقیقه نیز نهایتا ۲۲۵ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند که توسط سیستم کلاچ هیدرولیکی یا خشک به جعبه دنده ۵ سرعته دستی با معکوس کننده (دنده عقب) و پس از آن توسط میل گاردان به دیفرانسیل عقب شاسی و در نهایت توسط چرخ و تسمه به چرخ عقب منتقل میشود.
در آخرین نقطه این موتورسیکلت هم رینگهای ۱۸ اینچی هشت پرهای با ابعاد لاستیک ۳۵/۲۶۵ در مدل استاندارد و رینگهای ۲۰ اینچی ده پرهای ۳۵/۲۵۵ قرار گرفته که بر روی محور چرخ آن یک سیستم ترمز دیسکی با دیسک ۲۹۸ میلیمتری و سیستم تعلیق مستقل با کمک فنر هیدروپنوماتیکی نصب شده است.
پولاریس برای محافظت از چرخ و تسمه انتقال قدرت و همچنین هدایت تسمه بر روی چرخ تسمه، از محافظ و راهنمای فیبرکربنی استفاده کرده است.
ارسال نظر