Tor M۲، چتر دفاعی روسیه
سامانه پدافند هوایی تور ام-۲ گونه ای از پدافندهای ضدهوایی موشکی سام متحرک بوده و در واقع نوع ارتقا یافته تور ام-۱ محسوب میشود.
تور ام-۲ قادر است با بازهی وسیعی از اهداف همچون پهبادها، بالگردها، موشکها کروز و هواپیماها درگیر شده و به رهگیری هواگردهای ارتفاع پست بپردازد و در محیطهای آلوده به سیگنالهای اخلال نیز به خوبی عمل کند.
خانواده سامانههای تور در حال حاضر در نیروهای نظامی کشورهای اوکراین، روسیه، چین، قبرس، مصر، یونان ایران و ونزوئلا به کار گرفته شده است. در این بین کشور بلاروس تنها کاربر خارجی تور ام-۲ محسوب میشود. این کشور تا دسامبر ۲۰۱۳ سه سامانه تور ام-۲ را از روسیه خریداری کرده است.
گونهها
سامانه تور ام-۲ در سه گونه طراحی و ساخته شده است. گونهی تور ام-۲ ای که گونهی صادراتی بوده و بر روی شاسی شنیدار نصب شده است قابلیتهای این سامانه در نمایشگاه مکس ۲۰۰۷ مسکو به نمایش عمومی گذاشته شد. همچنین در مکس ۲۰۱۱ این سامانه در حالی که به سسیتم پرتاب ۹A۳۳۱MK مجهز بود به نمایش گذاشته شد.
گونهی دیگر این سامانه تور ام-۲کا نام دارد که بر روی یک شاسی چرخدار ۶در۶ نصب شده است.
گونهی سوم تور ام-۲ کاام نام دارد و قابلیت نصب بر روی شاسی چرخدار یا شنیدار را داراست. این گونه قادر است همزمان با چهار هدف درگیر شود. در نمایشگاه مکس ۲۰۱۳ نوع سوار بر شاسی ۶در۶ TATA ۲۰۳۶C این سامانه به نمایش در آمد. این سامانه همچنین در نمایشگاه DEFEXPO هند و در سال ۲۰۱۴ به نمایش در آمد.
موشک ها
موشک مورد استفاده ۹M۳۳۰ نام دارد. این موشک ۳.۵ متری ۱۶۷ کیلوگرم وزن دارد و دارای سر جنگی ۱۵ کیلوگرمی است و میتواند تا ۲.۸ ماخ سرعت بگیرد. این موشک هدایت شونده بوده و دارای فیوز مجاورتی است و قادر است مانورهایی با شتاب ۳۰ جی انجام دهد و با اهداف دارای سرعت ۲ ماخ درگیر شود. پرتاب موشک به صورت سرد است که پس ایجاد فاصله کافی با پرتابگر راکت سوخت جامد به کمک سیستم مانور دینامیک گازی موشک را ه سمت هدف هدایت میکند. برد موشک حداکثر ۱۲ کیلومتر و حداقل ۱۰۰ تا ۶۰۰۰ متر است که با توجه به ارتفاع هدف متغیر است. احتمال اصابت موشک برای اهداف مختلف به شرح ذیل است:
هواپیما: ۰.۹۲-۰.۹۵
بالگرد: ۰.۸۰- ۰.۹۶
موشک کروز: ۰.۶۰-۰.۹۰
تسلیحات پردقت هدایتشونده: ۰.۷۰-۰.۹۰
پهباد: ۰.۹۰
ویژگیهای سامانهی موشکی تور ام-۲
سامانهی تور ام-۲ قادر است در ۲۴ ساعت شبانه روز، در هر وضعیت آب و هوایی و در محیطهای آلوده به سیگنالهای اخلال به عملیات بپردازد. این سامانه مجهز به دو ماژول ۹M۳۳۴ است که هریک چهار موشک آماده شلیک را حمل میکنند. ماژول یادشده جهت حمل، نگهداری و شلیک موشکها مورد استفاده قرار میگیرد.
هر باتری پدافندی شامل یک خودروی فرماندهی، چهار خودرو درگیری۹A۳۳۱ME یا ۹A۳۳۱M، دو لودر ۹T۲۲۴، یک سیستم موشکی(؟) و یک خودروی تعمیرات ۹B۸۸۷M۲E / ۹B۸۸۷M۲K است.
خودرو فرماندهی
خودرو بارگذاری
عملکرد سامانه تور ام-۲
خودروی درگیری سامانه سه خدمه شامل راننده را داراست و میتواند طی سه دقیقه از حالت معمولی به حالت درگیری تغییر وضعیت دهد. تورام ۲ قادر است ۴۸ هدف را آشکار سازی کرده و همزمان تعداد ده هدف را رهگیری کند. اطلاعات یک واحد را میتوان به کمک لینک داده با دیگر واحدها به اشتراک گذاشت. برد درگیری سامانه حداکثر ۱۲ کیلومتر و در ارتفاع ۱۰ الی ۱۰۰۰ متر است.
وزن خودرو یاد شده در صورت استفاده از شاسی شنیدار حداکثر ۳۷ تن است و سرعت آن در جاده آسفالته حداکثر ۶۵ کیلومتر در ساعت و در جاده ناهموار ۳۵ کیلومتر در ساعت است.
در صورت استفاده از خودرو چرخدار وزن خودرو حداکثر ۳۰ تن خواهد بود. بارگذاری موشک در این خودرو ۱۸ دقیقه به طول میانجامد، حداکثر سرعت آن در جاده آسفالته ۸۰ کیلومتر در ساعت و در جاده ناهموار ۳۰ کیلومتر در ساعت است. این خودرو دارای برد حداکثری ۵۰۰ کیلوکتری است.
نمایی از تور ام-۲ ای و رادار اکتساب آن
رادار درگیری آرایه فازی غیرفعال سامانه
رهگیری الکترونوری در کنار رادار درگیری آرایه فازی غیرفعال سامانه را در برابر اخلال مقاوم میسازد.
در سامانه تور ام-۲ یک آنتن آرایه سطحی با آنتن رفلکتوری سهموی که سابقا در تور ام-۱ بکار رفته بود تعویض شده است. این آنتن در رادار جستوجو بکار گرفته شده است.
رادار جستوجو مجهز آنتن آرایه سطحی. به موجبرهای نصب شده در پشت آنتن دقت کنید.
ارسال نظر