تندر ۹۰ اتومات از شایعه تا واقعیت
آنچه این روزها بیشتر از سایر موارد در مورد این خودرو مطرح است بحث اتومات شدن آن است. چیزی که باتوجه به کیفیت فنی خوب، مصرف مناسب، استهلاک پایین و شتاب قابل قبول این خودرو در واقع برگ برنده ای برای آن محسوب می شود.
البته بازهم هستند کسانی که باتوجه به داشته های فنی اش چشم شان را روی استایل و شمایلش می بندند و آن را به عنوان خودرو شخصی انتخاب می کنند. حال پس از چند سال حضور سینوسی این خودرو در بازار کشور، صحبت هایی در زمینه ارتقای فنی و حتی ظاهری آن صورت گرفته؛ چیزی که هم ایران خودرو و هم پارس خودرو و سایپا وعده آن را داده اند و تا چند وقت دیگر هم شاهد تندر 90هایی با اصلاحات ظاهری خواهیم بود.
ولی آنچه این روزها بیشتر از سایر موارد در مورد این خودروی خانوادگی مطرح است بحث اتومات شدن آن است. چیزی که باتوجه به کیفیت فنی خوب، مصرف مناسب، استهلاک پایین و شتاب قابل قبول این خودرو در واقع برگ برنده ای برای آن محسوب می شود.
آن هم برای خودرویی که باتوجه به رنج قیمتی اش می تواند انتخابی برای قشر متوسط جامعه باشد و بسیاری از رقبای اتومات را به چالش بکشد. برای بررسی چند و چون کار، پرس و جوهایی پیرامون این ارتقای فنی با مسوولان ایران خودرو داشته ایم و سعی کرده ایم به صورت واقع بینانه ببینیم این دست پخت جدید و هیجان انگیز از شایعه تا واقعیت چه مسیری را طی خواهد کرد.
تغییرات گیربکس و بخش فنی
بد نیست بدانید در آمریکای جنوبی، لوگان یا همین تندر ۹۰ خودمان تحت برند تجاری Nissan aprio با گیربکس اتومات با دنده های تیپ ترونیک، کروز کنترل، صندلی برقی و سیستم عیب یاب هوشمند ارایه می شود. همچنین داچیا (برند رومانیایی که تحت لیسانس رنو کار می کند) برای عرضه آن در اروپای غربی، لوگان را با گیربکس اتوماتیک به فروش می رساند. درواقع چون درخواست برای دنده اتومات این خودرو زیاد بوده رنو برای افزایش فروش محصول محبوبش گیربکس ساندرو اتومات را روی لوگان ۲۰۰۵ نصب کرده و این مدل را به وجود آورده است. ولی به گفته مسوولین ایران خودرو گیربکس اتومات جدید همانی است که در رومانی روی لوگان های عرضه شده قرار گرفته که به صورت کامل وارداتی و استاندارد هستند.
در نتیجه هماهنگی خوبی بین اجزای فنی آن شاهد خواهیم بود. ضمن اینکه این گیربکس به احتمال خیلی زیاد تیپ ترونیک نخواهد بود و عملکرد ساده ای از خود نشان می دهد؛ تقریبا مثل همان چیزی که روی برادر بزرگ ترش یعنی مگان نصب شده است. در مورد موتور هم نباید دنبال هیچ گونه تغییری گشت و همان پیشرانه ۶/۱ لیتری ۱۰۵ اسب بخاری مدل های دنده ای اینجا هم وظیفه تولید نیرو را برعهده دارد. ضمن اینکه پیش بینی می شود کمی از شتاب و سرعت بسیار خوب تندر ۹۰ که عامل اصلی خرید این مدل به شمار می رود، دور شویم؛ به هر حال همانطور که از گیربکس های اتومات انتظار می رود و آنچه روی مدل مگان هم تجربه کرده ایم این تغییر به احتمال زیاد تا حدی موجب تنبل شدن موتور می شود! البته این نکته را هم فراموش نکنید که تندر ۹۰ به طور کلی خودرویی کم استهلاک با مصرف سوختی بسیار مناسب است؛ یک گیربکس اتومات می تواند این ترکیب هماهنگ را قدرتمندتر کرده و بیشتر از گذشته این خودرو سدان را در این زمینه سر زبان ها بیندازد.
تغییرات ظاهری
اگر فکر می کنید تندر 90 اتومات جدا از تغییرات فنی، یک خودروی کاملا جدید از لحاظ ظاهری و استایل خواهد بود کاملا در اشتباهید و بهتر است فتیله توقعات تان را کمی پایین بکشید. مطمئنا ظاهر تندر 90 معمولی خودمان مورد پسند اکثر خودرودوستان نیست حتی آنهایی هم که پشت رل این سدان می نشینند حداقل از طراحی فرم صندوق عقب، چراغ ها و به خصوص ارتفاع زیاد آن راضی نیستند. همین مورد باعث شده تا هربار صحبتی از تغییرات تندر می شود ذهن اکثر افراد به سمت تغییرات ظاهری (Face Lift) برود. ولی به گفته مسوولین ایران خودرو مدل اتوماتی که قرارا ست پایش به خیابان ها باز شود هیچ تفاوت ظاهری با آنچه الان با نام تندر 90 می شناسیم ندارد. هم از لحاظ شمایل بیرونی و هم داخل کابین (که البته به خاطر نوع دنده، شاید فرم کنسول میانی تا حدی تغییر کند).
البته اگر همچنان فقط و فقط تغییر شکل این خودرو راضی تان می کند و حتی موتور جت نصب شده روی آن هم نتواند نظرتان را عوض کند باید کمی صبور باشید. ایران خودرویی ها برای Face Lift برنامه هایی دارند که در کنار تولید مدل اتومات و وانت تندر عرضه خواهد شد. ولی برای خرید مدل تغییر شکل یافته تندر از سوی این خودرو ساز باید تا سال ۹۲ صبر داشته باشید و فعلا به اتومات بودن دنده آن قناعت کنید. همچنین پارس خودرو هم که به نظر می رسد مدت هاست پروژه تغییر ظاهری تندر را کلید زده و سایپا هم خبرهایی را در این زمینه برای دوستدارن این مدل دارند. مدلی هم که سایپا قصد عرضه اش را دارد تندر SR نام گرفته که در واقع مخففی است از اول نام های سایپا و رنو. آن طور هم که اعلام کرده اند اواخر اردیبهشت ماه همین سال چشم مان به جمال این خودرو جدید روشن خواهد شد. تغییراتی هم که دوست داشتیم روی مدل اتومات ایران خودرو شکل بگیرد به نظر می رسد روی SR لحاظ شده که اکثرا حول شمایل عقب آن مانور می دهد.
پیش بینی قیمت
پیگیری ها برای مشخص شدن قیمت احتمالی این مدل اتومات آنچنان نتیجه قطعی ندارد. چراکه مطمئنا واحد فروش و بازاریابی هنگام عرضه کامل خودرو قیمت نهایی و واقعی را اعلام می کنند. البته تا زمانی که ایران خودرو معین کرده حداقل شش ماهی زمان باقی مانده و این را هم نباید فراموش کرد که در بازار ایران هر مساله ای می تواند روی قیمت نهایی محصول به خصوص آنچه در بازار عرضه می شود تاثیر بسزایی بگذارد.
در نتیجه احتمال اینکه قیمت این خودرو حول و حوش ۱۷ تا ۱۸ میلیون تومان بچرخد دور از انتظار است آن هم در حالی که مدل دنده معمولی E۲ آن هم اکنون در بازار تا ۱۸/۲ میلیون تومان هم دست به دست می شود. ضمن اینکه تجربه های قبلی نشان داده خودروسازان وطنی برای نصب گیربکس اتومات حدود سه میلیون تومان ناقابل روی قیمت محصول شان می کشند. دقیقا مثل آنچه در مورد ۲۰۶ صندوقدار و ریو شاهد بودیم. البته این مدل برای اینکه بتواند بازار رقابتی خودروهای اتومات را تحت تاثیر قرار دهد و کفه ترازو را به سمت خود سنگین کند باید قیمتش حدود ۲۰ میلیون تومان باقی بماند که البته ایران خودرویی ها اعتقاد دارند این قیمت به طور حتم زیر ۲۰ میلیون تومان خواهد بود. باید صبر کرد و دید که آیا می تواند ریو، ۲۰۷ و ۲۰۶ اتومات را کنار بزند؟
زمان عرضه
اگر برای خرید خودرو پولی پس انداز کرده اید، اگر خودرو مورد نظرتان تندر 90 است، اگر زیاد عجله ندارید، بهتر است حدود شش یا هفت ماهی صبر کنید تا از دنده عوض کردن پشت رل خودرویتان خلاص شوید. البته این گفته مسوولین ایران خودروست که وعده عرضه عمومی آن را در نیمه دوم سال داده اند. البته این نیمه دوم از اول مهر تا 29 اسفند ادامه دارد ولی باز ما امیدواریم که حداقل به سال بعد موکول نشود.
نظر کاربران
از آنجا كه توليد كنندگان وسياست گذاران خودرو در ايران هميشه به فكر بالا بردن كيفيت محصول و رضايت مشتري هستند و پاسحگوي مردم در قبال مشكلات موجود ، نه منافع خود وسود بيشتر لذا انتظار بايد داشت كه اين خودرو از نظر كيفي بدون هيچ تغيير و با بالا ترين آپشن هاي ارائه شده به دست مشتري مي رسد !!!!!!!!!؟