دیسکاوری اسپرت جدید، BMW X۳ را مغلوب می کند؟
آیا نسخهٔ جدید فریلندر، یا همان دیسکاوری اسپرت جدید، میتواند BMW X۳ جدید و هیوندای سانتافه جدید را مغلوب خود کند یا خیر؟
آیا دیسکاوری اسپرت در حالی که هنوز هم سنت لندروور را برای ساخت خودروهای بزرگ و خارج از جاده حفظ کرده است، میتواند ترکیبی از عملی بودن و لوکس بودن را به خوبی ارائه کند؟
امسال، طلوع یک عصر جدید برای لندروور است، و مدل جدید دیسکاوری به میدان آمده تا مشتریان جای خالی فریلندر را احساس نکنند و همچنین ثابت کند که جایگزین خوبی برای فریلندر بزرگ خواهد بود.
تازهوارد ما بزرگتر از نسل قبلی (فریلندر) است، این در حالی است که هفت صندلی هم در کابین وجود دارد، و از یک ظاهر طراحی شده جدید بهره میبرد که روح رنجروور هم در داخل و هم در خارج در آن دمیده شده است. حال بر آن شدیم که تواناییهای دیسکاوری جدید را با دو رقیب قدرتمند دیگر مقایسه کنیم و نتیجهٔ تست را به شما اعلام کنیم.
اولین شرکتکنندۀ ما در این لیست هیوندای سانتافه هفت سرنشینه است که چندین بار در لیست بهترین SUV های سایز متوسط، برنده شده است، و حتی مدل پریمیوم SE نیز به قدر کافی مجهز است، با این حال ضعف دیسکاوری اسپرت در مقابل این خودرو قیمت آن میباشد.
سپس BMW X۳ را داریم که با وجود هفت نفره نبودن نسبت به رقبا، از جنبههای دیگر خودروی بسیار قابلی است، پس ما دیسکاوری با سانتافه را از لحاظ فضا و X۳ را از لحاظ بهرهوری سوخت مورد تست قرار میدهیم.
شاخ به شاخ
صندلی ردیف سوم
دو صندلی اضافه در قسمت انتهایی از لندروور و هیوندای وجود دارد، اما آنها بسیار کوچک هستند و برای استفاده از اشخاص بلندقامت و بالغ کمتر مورد استفاده قرار میگیرند، مگر اینکه شما از آنها برای حمل کودکان استفاده کنید که آن هم فقط استفادهٔ گاه به گاه است، نه هر روز و یا به جهت مسافرا های طولانی. هیوندای برای سانتافه جدید نسخهٔ پنج صندلی را هم ارائه میکند که شما میتوانید با پرداخت ۱۲۰۰ پوند کمتر نسبت به مدل هفت سرنشینه، آن را خریداری کنید، در عوض یک صندوق بزرگتر در و فضای بسیار بیشتری را هم در اختیار خواهید داشت. دیسکاوری اسپرت هم تنها در بریتانیا، و فقط با عنوان هفت نفره به فروش میرسد. البته هرچند اگر تقاضای مشتری کافی وجود داشته باشد، ممکن است یک نسخهٔ پنج نفره هم در سال جاری ارائه شود.
گازهای خروجی
دیسکاوری ادعا کرده است که 166 گرم بر کیلومتر گاز CO2 از خود ساطع میکند، و این امر باعث میشود این خودرو 3 پله بالاتر از 138 گرم بر کیلومتر X3 در بخش مالیات جاده ای بنشیند، و این بدان معناست که خریداران هم باید هزینهٔ سالیانهٔ بیشتری را بپردازند. سانتافه هم در این تست، پشت سر دو رقیب دیگر قرار میگیرد که این عقب ماندن از رقبا به خاطر فقدان سیستم Start/Stop در این نسخه میباشد. البته در نسخهٔ گیربکس اتوماتیک این مقدار به 159 گرم بر کیلومتر تقلیل یافته است که باز هم بالاتر از X3 میباشد و همچنان پشت سر BMW قرار میگیرد.
بکسل
هر سه خودرو مناسب برای بکسل کردن میباشند. سانتافه و X3 قادر به کشیدن 2 تن، و دیسکاوری اسپرت این تست را با حداکثر 2.2 تن پیروز میشود. لندروور دو نواربار قابل جدا شدن به ارزش 675 پوند در دسترس دارد، این در حالی است که برای BMW، مبلغ 765 پوند است. این قطعه با قلاب مخصوص، باعث میشود پایداری یدک نصب شده بیشتر شود و بیشتر قابل کنترل باشد.
حکم
جایگاه نخست: لندروور دیسکاوری اسپرت
این برای اولین بار است که دیسکاوری اسپرت جدید مقام قهرمانی را کسب کرده است. این خودرو که خون لندروور در رگهای آن جاری است، به خوبی نشان داد که از DNA فریلندر را در خود دارد و با نمونهبرداری از آن، توانست، با طراحی داخلی و خارجی شیک، هم در جاده و هم در خارج از جاده، یک نتیجهٔ بینقص را به ارمغان آورد. دیسکاوری بزرگ در عین حال عملی است و قیمت بالاترش نسبت به رقبا را به خوبی توجیه کرده است. این خودرو مجهز به امکانات روز دنیا و تکنولوژیهای زیادی است که مانند یک خودروی سواری لوکس، راحتی را برای سرنشینان فراهم میآورد، در حالی که توانایی رانندگی خارج جاده ای آن هم مانند برادرانش خارقالعاده است. طرح هفت صندلی برای این خودرو شاید آنچنان که باید عملی باشد نیست، اما در حالت کلی به هیچ وجه به دید اطراف صدمه نمیزند.
جایگاه دوم: BMW X۳
X۳ مانند همیشه، همچنان یک مدعی قوی در کلاس SUV های میدسایز کامپکت است. BMW به لطف ترکیب عالی بهره وری سوخت و بهینهسازی آلودگی، عملکرد فنی و هندلینگ قوی و چابک، توانست X۳ را در بین رقبا سربلند و موفق نشان دهد. X۳ کاملاً مجهز و جادار است، اما سواری آن نسبت دو خودروی دیگر بیش از حد سفت و خشک است، همچنین پیشرانهٔ دیزل آن هم پر سروصدا است. هر چند که هنوز هم پنج صندلی، جوابگوی نیاز خانوادهها هست، اما عدم وجود هفت صندلی در X۳ هم یک مسئله تا حدی بزرگ است که یک نقطه ضعف در بین رقبا به حساب میآید.
جایگاه سوم: هیوندای سانتافه
هیوندای سانتافه در این چند سال بهقدری پیشرفت داشته است که کمتر میشود از آن ایراد گرفت. تا چند سال پیش، نمیتوانستید هیوندای سانتافه را با لندروور، BMW، مرسدس بنز و خودروسازهای بزرگ و معتبر دیگر مقایسه کنید، اما امروزه میتوان این خودرو را در صدر فهرست خودروهای معتبر و مطرح دنیا مشاهده کرد. سانتافه جدید یک SUV جادار و مجهز است، ولی کمی تشنهتر از رقبا است، همچنین هندلینگ خودرو سنگین و کسل احساس میشود و کاملاً واضح است که نسخهٔ پریمیوم سانتافه در حد و اندازهٔ رقبای خود نیست.
مشخصات کلیدی:
مشخصات Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi Premium SE auto BMW X3 xDrive20d M Sport auto Land Rover Discovery Sport 2.2 SD4 HSE auto
قیمت پایه / قیمت مدل تست £37,105/£37,690 £37,940/£37,940 £39,395/£40,815
ارزش باقیمانده پس از (3 سال/36,000) £15,844/42.7% £19,691/51.9% £21,116/53.6%
مالیات سالانه / نرخ بالاتر £2,276/£4,551 £1,737/£3,474 £2,265/£4,530
طول / فاصله ی دو محور 4,690/2,700mm 4,657/2,810mm 4,599/2,741mm
ارتفاع / عرض 1,685/1,880mm 1,678/1,881mm 1,724/2,069mm
موتور / حجم 4 سیلندر خطی / 2199 سی سی 4 سیلندر خطی / 1995 سی سی 4 سیلندر خطی / 2179 سی سی
بیشینهٔ قدرت 194 اسب بخار 187 اسب بخار 187 اسب بخار
بیشینهٔ گشتاور 436 نیوتن متر 400 نیوتن متر 420 نیوتن متر
گیربکس و دیفرانسیل 8 سرعته اتوماتیک / 4WD 8 سرعته اتوماتیک / 4WD 9 سرعته اتوماتیک / 4WD
حجم باک 64 لیتر 67 لیتر 65 لیتر
حجم صندوق عقب 516 لیتر 550 لیتر 981 لیتر
وزن خودرو / حمل بار 2,001/599/2,000kg 1,745/620/2,000kg 1,863/737/2,200kg
دایره دور زدن خودرو 10.9 متر 11.9 متر 11.6 متر
گارانتی عمومی (مایل) / بازیابی 5 سال (نامحدود) / 5 سال 3 سال (نامحدود) / 3 سال 3 سال (نامحدود) / 3 سال
رتبهٔ تولیدکننده / فروشنده 18 / 13 10 / 22 20 / 28
یورو NCAP: بزرگسالان/کودک/PED/ستاره 96/89/71/5 (2012) 88/83/53/5 (2011) 93/83/69/5 (2014)
0 تا 60 مایل 8.7 ثانیه 8.3 ثانیه 9.0 ثانیه (زمین خیس)
حداکثر سرعت (کیلومتر) 190 209 188
مسافت ترمز از سرعت 70 / 60 / 30 مایل 58.2/41.7/11.6 متر 46.7/33.3/9.0 متر 63.1/45.3/12.8 متر (زمین خیس)
مصرف سوخت شهری / اتوبان / میانگین 7.42 / 4.57 / 5.66 لیتر 4.74 / 4.16 / 4.33 لیتر 6.15 / 4.74 / 5.25 لیتر
co2 تست / ادعای کمپانی / مالیات 243/178g/km/31% 206/138g/km/23% 216/166g/km/29%
ایربگ / Isofix / سنسور پارک / دوربین 7 عدد / دارد / ندارد / دارد 6 عدد / دارد / دارد / 330 پوند 7 عدد / دارد / 600 پوند / دارد
گیربکس اتوماتیک / ESC / کروز کنترل دارد / دارد / دارد دارد / دارد / دارد دارد / دارد / دارد
تهویه اتوماتیک / چرم / گرمکن صندلی دارد / دارد / دارد دارد / دارد / دارد دارد / دارد / 296 پوند
رنگ متالیک / چراغ زنون / سقف پانورامیک 585 پوند / دارد / دارد 645 پوند / 610 پوند / 1190 پوند 600 پوند / 375 پوند / دارد
ناوبری / usb / dab radio / بلوتوث دارد / دارد / 175 پوند (DFO) / دارد دارد / دارد / دارد / دارد دارد / دارد / دارد / دارد
ارسال نظر