تویوتا آریون، بادوام پرقدرت
برادر دوقلوی تویوتا کمری، مخصوص بازار استرالیا و خاورمیانه تولید میشود. این سدان نیمهلوکس نخستین بار در سال ۲۰۰۶ به بازار آمد. تولید نسل اول تا سال ۲۰۱۱ ادامه داشت، که اکثر ایرانیان آریون را با فیسلیفت نسل اولش که در سال ۲۰۰۹ معرفی شد میشناسند.
شاید بسیاری براین عقیده باشند که طراحی نسل قبلی آریون زیباتر از مدل جدید بود و شباهت بیشتری با محصولات لوکس لکسوس داشت. اما آریون جدید هم در زمینه طراحی حرفهای زیادی برای گفتن دارد. خطوط تیز و زاویهدار از اجزای اصلی طراحی بدنه هستند و فرم چراغها به کمری نزدیکتر شده است. ظاهر جاافتاده و به دور از هیاهو و زرق و برقی که در خودروهای کرهای دیده میشود، باعث شده تا دیرتر از آن خسته شوید و ازاین نظر بیشباهت به محصولات گرانقیمت لکسوس نیست. همچنین کیت اسپرت بدنه برای آریون جدید قابل سفارش است، که ظاهر آن را به مراتب جذابتر از مدل عادی نشان میدهد.
فضای کابین نیز دستخوش تغییرات گستردهای شده است و رنگ و بوی اسپرتتری نسبت به قبل دارد.کیفیت پوششها و قطعات کابین در سطح مطلوبی قرار دارد و دوام بالای قطعات همان چیزی است که از محصولات تویوتا انتظار دارید. اما طراحی ساده و به دور از هیجان کابین کمیکسل کننده است و زرق برق رقبایی همچون هیوندای گرنجور و کیا کادنزا را ندارد. آریون نیز همچون سایر محصولات تویوتا، از فهرست محدود امکانات در مقابل قیمت پرداختی رنج میبرد و از این نظر یک سر و گردن از رقبای کرهایش پایینتر قرار میگیرد.اما به واسطه طراحی منطقی، فضای کابین کاملا جادار و راحت است و هیچ مشکلی از نظر فضای پا و سر احساس نمیشود. لازم به ذکر است تیپ SE از کاملترین فهرست امکانات بهره میبرد و از مهمترین آپشنهای آن میتوان به تنظیم ۱۰ جهته صندلی راننده، مموری آینه، نمایشگر ۶ اینچی، ۷ عددایربگ و صندلی و پرده برقی اشاره کرد. دراین میان نبود امکاناتی همچون گرمکن صندلی کمی در ذوق میزند.
برگ برنده آریون که آنرا از سایر رقبا یک پله بالاتر قرار میدهد، پیشرانه قدرتمند و سواری هیجان انگیز آن است. پیشرانه ۶سیلندر ۳.۵لیتری آریون و گیرباکس ۶سرعته اتوماتیک آن از لکسوس به عاریت گرفته شدهاند و بدون تغییر نسبت به نسل قبل، در مدل ۲۰۱۳ نیز استفاده شدهاند. قدرت ۲۶۸ اسب بخاری در کنار شتاب ۴/۷ ثانیهای، به خوبی نیازهای راننده را پاسخ میدهند و رانندگی هیجانانگیزی را با آریون به ارمغان میآورند. همچنین سواری نرم و فرمان دقیق به همراه شیفترهای تعویض دنده پشت فرمان در مدل جدید، لذت رانندگی با آریون را دو چندان میکنند.
در سرعتهای بالا صدای پیشرانه آزاردهنده نیست و به خوبی فیلتر میشود، اما صدای محیط و لاستیکها داخل کابین احساس میشود. به علاوه در بعضی مواقع احساس میشود ترمزهای انتخاب شده برای آریون، با پیشرانه پرقدرت آن هماهنگی ندارند. اما هندلینگ و پایداری بینقص باعث میشود تا برخیایرادات جزیی را فراموش کنید. مصرف ۹.۵ نیز برای یک سدان ۳.۵ لیتری پرقدرت مناسب به نظر میرسد.
رقبای داخلی و خارجی
Renault Latitude
Kia Cadenza
Hyundai Grandeur
پیشنهاد نهایی
آریون بیشتر مناسب افرادی است که به دنبال زرق و برق طراحی ظاهری نیستند و برایشان قابلیت های فنی عالی و موتور پرقدرت از اولویت بالاتری برخوردار است. هرچند که طراحی نسل جدید اریون آن محافظه کاری نسل قبلی را ندارد و چهره ای جوان پسندتر به خود گرفته است.
ارسال نظر