۱۷۵۹۸۷
۱ نظر
۵۰۹۹
۱ نظر
۵۰۹۹
پ

تست و بررسی ب‌ام‌و ۵۲۸i M PACKAGE

پس از اعمال قانون ممنوعیت واردات خودروهایی با حجم موتور بالاتر از ۲۵۰۰سی‌سی، بسیاری از واردکنندگان و خریداران خودرو‌های لوکس به خودرو‌های کم‌حجم‌تر اما مجهز به توربو روی آوردند.

تست و بررسی  ب‌ام‌و  528i M PACKAGE
مجله تخت گاز - سپهر زنگنه: پس از اعمال قانون ممنوعیت واردات خودروهایی با حجم موتور بالاتر از ۲۵۰۰سی‌سی، بسیاری از واردکنندگان و خریداران خودرو‌های لوکس به خودرو‌های کم‌حجم‌تر اما مجهز به توربو روی آوردند و از آنجا که ب‌ام‌و درست در زمان مناسب چنین محصولی را در تیراژ بالا به بازار عرضه کرده بود، به یک‌باره سری ۳ و سری ۵ جدید با موتور‌های چهار سیلندر توربو، طراحی زیبا و عملکرد مطلوب خود بخش قابل توجهی از بازار را تصرف کردند. سری ۵ از جای خالی بنز E CLASS در بازار نهایت استفاده را برد و با استقبال زیادی مواجه شد.

به‌طوری که درسال ۱۳۹۲جزو ۱۰خودرو اول لیست واردات قرار گرفت. خودرو مورد بررسی ما در این شماره ب‌ام‌و ۵۲۸ای با پکیج ام-اسپرت است که البته رینگ‌‌های فابریک آن با رینگ‌های ب‌ام‌و سری۶ گرن‌کوپه۲۰۱۴ تعویض شده‌اند و همین تغییر ساده ظاهر خودرو را با شکوه‌تر کرده است. این خودرو توسط مالک خوش‌سلیقه‌اش دستخوش تغییرات دیگری شده است که از جمله آنها می‌توان نصب کیت اگزوز ام-پرفورمنس که صدای زیبایی به ماشین بخشیده و هم‌چنین وجود روکش طرح فیبر کربن روی سپر عقب، جلو پنجره، کنسول، فرمان و بسیاری قطعات دیگر اشاره کرد.

همان‌طور که می‌دانید سری ۵ ب‌ام‌و همیشه یکی از پرطرفدارترین محصولات این شرکت بوده و در نسل ششم (تولید از سال ۲۰۱۰) هم فروش بالایی را تجربه کرده است. ب‌ام‌و از سال ۱۹۷۲ سری ۵ را در سبد محصولات خود دارد و در سال ۲۰۰۸ جشن تولید ۵ میلیون دستگاه سری ۵ را گرفت که پیش‌بینی می‌شود در حین تولید نسل ششم تعداد آن‌را به ۶ میلیون دستگاه برساند و رکورد فروش نسل قبلی را بشکند.

تست و بررسی  ب‌ام‌و  528i M PACKAGE

طراحی

در نگاه اول می‌توان شباهت‌‌های فراوانی با مدل‌‌های دیگر از جمله سری۷ و سری ۳ را در چهره سری ۵ دید و شاید این فکر به ذهن خطور کند که با توجه به طراحی زیبای نسل قبلی، این طرح چندان شایسته نام بزرگ سری ۵ نیست! اما با وارسی تمام زوایای این سدان اسپرت می‌توان زیبایی هماهنگی و شخصیت آن را درک کرد، سری ۵ جدید بر خلاف مدل‌‌های قبلی که روی شاسی طولانی شده سری ۳ ساخته می‌شدند، بر اساس شاسی کوتاه شده سری ۷ شکل گرفته و به همین دلیل هم فضای داخلی بزرگ‌تر و فنربندی نرم‌تری را نسبت به اسلاف خود دارد.

مدل فیس‌لیت برخی تغییرات طراحی را نسبت به نمونه‌‌های اولیه تجربه کرده که از جمله مهم‌ترین آنها می‌توان به طراحی دوباره چیدمان داخلی چراغ‌‌های بزرگ جلو و عقب، طراحی مجدد سپرها در قسمت مربوط جایگیری مه‌شکن‌ها و مواردی از این دست اشاره کرد. البته درصد قابل توجهی از ۵۲۸i‌‌های وارد شده به کشورمان در یک‌سال اخیر از پکیج اسپرت موسوم به M PACKAGE بهره می‌برند و به سپر‌های جلو و عقب اسپرت، رینگ‌‌های چرخ اسپرت با نشان M POWER و البته فرمان اسپرت مجهز هستند.

از تغییرات سری ۵ جدید(مدل ۲۰۱۴) نسبت به نمونه‌‌های پیش از فیس‌لیفت، می‌توان به جایگزینی مجموعه پشت‌آمپر ساده و آنالوگ مدل‌‌های قبلی با نمونه کاملا دیجیتالی بر اساس تکنولوژی کریستال مایع در مدل‌‌های فیس‌لیفت اشاره کرد که از دیدگاه تاریخی، تغییری انقلابی به سبک سنت‌شکنی در تاریخ محصولات ب‌ام‌و محسوب می‌شود. نمایشگر و ظاهر این صفحه کیلومتر جدید، در شرایط مختلف مانند رانندگی اقتصادی،‌اسپرت و اسپرت+ ، عوض می‌شود.

امکانات رفاهی

سیستم‌‌های امنیتی و حفاظتی قدرتمند این سدان شامل ورود و استارت بدون کلید، سیستم ضد سرقت، فرمان جمع شونده در هنگام تصادف، قفل فرمان خودکار، سیستم قفل کودک در اختیار راننده و سیستم دزدگیر به همراه آژیر می‌شود. هم‌چنین این خودرو از سیستم‌‌های تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه، کانال‌های تهویه هوا روی کنسول میانی و سیستم کنترل کیفیت هوا آ کیو اس و فیلتر هوای داخل اتاق هم به شکل استاندارد بهره می‌گیرد.

سیستم صوتی حرفه‌ای با قابلیت پخش سی‌دی به همراه چنجر، دارای ۹ عدد بلندگو و دارای ساب‌ووفر داخلی است و سیستم مولتی مدیا از نمایشگر چند منظوره ۱۱ اینچی جهت نمایش اطلاعات سفر و اطلاعات راننده به همراه سیستم پخش DVD و سامانه GPS تشکیل شده.

نشانگر اطلاعات خودرو، نشانگر وضعیت سیستم تعلیق، نشانگر سیستم حرکتی خودرو، نمایش اطلاعات موتور و جعبه دنده، سیستم پخش صدای موتور از طریق بلندگوهای داخل خودرو نیز از دیگر امکانات خاص سری ۵ جدید هستند که البته بسته به سفارش مشتری در خودرو نصب می‌شوند. ب‌ام‌و هم‌چنین مجموعه‌ای از دوربین‌ها و رادار‌های کنترلی را برای نمونه‌‌های اصطلاحا فول آپشن سری ۵ نصب می‌کند که وظیفه کنترل لحظه به لحظه محیط پیرامون خودرو و شرایط رانندگی را برعهده دارند. در کامل‌ترین حالت، سیستم کمک پارک، سیستم تشخیص نقطه کور به هنگام سبقت‌، دوربین دید در شب، کروز کنترل فعال با قابلیت حفظ فاصله طولی و عرضی و مواردی از این دست در خودرو نصب می‌شوند.

فضای داخلی

کنسول این خودرو ساده، شیک و عاری از هرگونه شلوغی طراحی شده است و از جمله مهم‌ترین امکانات رفاهی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد؛ صندلی‌‌های جلو مجهز به سیستم هوشمند پشت‌سری‌ها برای جلوگیری از صدمات تصادف، تنظیم برقی صندلی راننده در ۶ جهت، سیستم گرمکن صندلی‌ها با قابلیت تنظیم گودی کمر، پشت سری فعال و هوشمند، سیستم گرمکن، قابلیت تاشوندگی، کنسول تاشونده میانی و مسیر دسترسی به صندوق عقب است.

تست و بررسی  ب‌ام‌و  528i M PACKAGE

سیستم آینه الکتروکرومیک جهت سهولت دید راننده در شب، آینه‌‌های خارجی با حالت الکتروکرومیک و تنظیم برقی به همراه راهنما (LED) به همراه گرمکن و چراغ‌های روشنایی روی آینه‌ها، دارای سیستم حافظه با قابلیت تاشوندگی خودکار برقی و... شیشه‌ها دارای تنظیم برقی تمام پنجره‌ها، بخار زدای اتوماتیک شیشه‌ها، سیستم یخ‌زدای برف‌پاک‌کن، شیشه‌‌های سولار، سامانه نمایشگر اطلاعات روی شیشه جلو در راستای افزایش ایمنی و تمرکز بیشتر راننده و سانروف قابل تنظیم در ۴ حالت و دارای سیستم ایمنی تصادف است که در زمان از دست رفتن کنترل خودرو و واژگونی به شکل خودکار نسبت به بستن سانروف و شیشه‌‌های جانبی خودرو اقدام می‌کند تا از خطر ورود اشیاء از طریق سانروف به فضای کابین جلوگیری شود.

مشخصات فنی

پیشرانه تویین‌پاور توربو این خودرو با تنها ۴ سیلندر و حجم ۲۰۰۰سی‌سی گشتاوری معادل ۳۵۰ نیوتن‌متر در بازه ۱۲۵۰ تا ۴۸۰۰ دور بر دقیقه و قدرتی معادل ۲۴۵ اسب بخار در ۵۰۰۰ تا ۶۵۰۰ RPM تولید می‌کند. لازم به ذکر است که ردلاین نیز با این وجود از ۷۵۰۰ RPM شروع می‌شود و خودرو به راحتی می‌تواند به حداکثر سرعت ۲۶۰ کیلومتر بر ساعت دست یابد و چنین سرعتی را حتی در زمان آزمایش رانندگی نیز تجربه کردیم.

شتاب صفرتاصد کیلومتر بر ساعت براساس اطلاعات رسمی ‌در حدود۲/۶ ثانیه به طول می‌انجامد که تنها ۳/۰ ثانیه از مدل کوچک‌تر و سبک‌تر ۳۲۸i که از موتوری مشابه نیرو می‌گیرد، کندتر است. بر اساس تجربه ما صفرتاصد در حدود ۷ ثانیه قابل دستیابی است و به‌دین ترتیب می‌توان گفت که این مدل از سری ۵ به نسبت پیشرانه چهار سیلندر و کلاس خود یکی از سریع‌ترین سدان‌‌های موجود در بازار است.

ظرفیت باک خودرو ۷۰لیتر است و مصرف سوخت آن در شهر۵/۸ لیتر و در جاده ۳/۵ لیتر و سیکل ترکیبی مصرف سوخت آن۵/۶ لیتر در هر ۱۰۰کیلومتر ذکر شده است که البته ممکن است برحسب شرایط رانندگی و کیفیت سوخت تا حدود ۱۰ لیتر در یکصد کیلومتر نیز افزایش یابد.

تجهیزات روشنایی و ایمنی

سیستم روشنایی سری ۵ جدید مواردی چون کنترل اتوماتیک نور چراغ‌ها، سیستم شست‌وشو، مه شکن، چراغ‌های روشنایی در زیر درها، سیستم تعقیب نور چراغ‌های جلو جهت مشایعت راننده پس از خاموش شدن خودرو در شب، سیستم چرخش دوگانه چراغ‌ها در سر پیچ‌ها، سیستم روشنایی و دید در شب و سیستم روشنایی عقب شامل چراغ‌‌های LED طیفی به همراه مه‌شکن، سیستم پیش اخطار چراغ‌های عقب در صورت ترمز شدید و یا دستور راننده را شامل می‌شود.

سیستم‌‌های هوشمند ایمنی مانند سنسور باران جهت کارکرد اتوماتیک برف پاک‌کن‌ها نیز از موارد قابل ذکر دیگر است. روشنایی خودکار چراغ‌ها در مواجه با محیط‌‌های تاریک و البته سیستم چرخش لامپ‌‌های اصلی بر اساس زاویه پیچ و فرمان نیز از دیگر تجهیزات استاندارد سری ۵ هستند. هم‌چنین سری ۵ جدید در تست تصادف با داشتن ۱۲ کیسه هوا و انبوهی از سیستم‌‌های پایداری، موفق به کسب ۵ستاره ایمنی از مرکز استاندارد و ایمنی اروپا شده است.

تست و بررسی  ب‌ام‌و  528i M PACKAGE

تجربه رانندگی

سرانجام زمان آن فرارسید که کمی ‌درباره حس و لذت رانندگی با این باواریایی محبوب صحبت کنیم؛پیش از هرچیز باید یکی از عیب‌های کوچک این سدان اسپرت را مطرح کنیم. این پیشرانه کمی ‌دیر نسبت به پدال گاز عکس‌العمل نشان می‌دهد و شتاب می‌گیرد ولی اگر از بنزین سوپر و مکمل استفاده شود دیگر چنین مشکلی به چشم نمی‌خورد. در واقع مشخص است که این موتور ۴ سیلندر توربو حساسیت بسیار بالایی نسبت به کیفیت سوخت دارد و در صورت استفاده از بنزین کم‌کیفیت از قدرت پیشرانه و حساسیت پدال گاز به شکل چشمگیری کاسته شده و تاخیر توربوشارژر در تامین قدرت نیز افزایش می‌یابد.

شتاب خودرو نسبت به حجم و قدرت موتور بسیار خوب است. ۰تا۱۰۰ کیلومتر تقریبا در حدود۵/۶ الی ۵/۷ ثانیه طی می‌شود و سیستم پایداری و ترمز آن هم در سرعت‌‌های بالا به خوبی کار می‌کند و خودرو را سریع نگه می‌دارد! در مورد کیفیت سواری با خودرو مورد بررسی باید بگوییم که با توجه به رینگ‌‌های ۱۹اینچی و فاق نسبتا کوتاه لاستیک‌ها نرم است اما در این مورد از رقیب اصلیش یعنی مرسدس‌بنز‌ ای کلاس ضعیف‌تر بوده و نسبت به آن خشک‌تر احساس می‌شود. به هرحال این مدل از سری ۵ در بازار ایران موفق ظاهر شده و از فروش خوبی برخوردار است. در خاتمه از جناب آقای امیر پویانی جهت همکاری در تهیه این نوشتار کمال تشکر را داریم.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با 15 سال گارانتی 10/5 ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

نظر کاربران

  • بدون نام

    فقط پراید با این همه امکانات

ارسال نظر

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج