حمل و نقل هوایی
مدرسه پیرمردها؛ شجره نامه تمام هواپیماهای ایرانی
حق با عباس آخوندی است؛ وزیر راه و شهرسازی ایران را به گورستان هواپیماهای قدیمی تشبیه کرد. بررسی ها نشان می دهد زمان ساخت بعضی از هواپیماهای فعال در شرکت های هوایی ایران ۳۵ سال پیش بوده است.
روزنامه هفت صبح: حق با عباس آخوندی است؛ وزیر راه و شهرسازی ایران را به گورستان هواپیماهای قدیمی تشبیه کرد. بررسی ها نشان می دهد زمان ساخت بعضی از هواپیماهای فعال در شرکت های هوایی ایران 35 سال پیش بوده است.
1- بوئینگ 747
اولین پرواز خود را در سال 1976 میلادی انجام داد و بعد از سه ماه به ایران ایر تحویل داده شد. در سال 1982 برای مدتی به هواپیمایی نیجریه اجاره داده شد و در همان سال به ایران بازگشت.
۲- ایرباس ۳۲۰
اولین پرواز خود را در سال ۱۹۹۲ میلادی انجام داد و ۱۵ سال در اختیار اییریا باقی ماند. از سال ۲۰۰۷ هم برای دو شرکت هوایی دیگر کار کرد و در سال ۲۰۰۹ راهی ایران شد. این هواپیما هم اکنون در اختیار ایران ایر است.
این هواپیما اولین پرواز خود را در سال ۱۹۹۲ انجامداده و در سال ۲۰۱۳ روانه ایران شد. ۹ هواپیمای ایرباس ۳۲۰ دیگر هم در ایران حضور دارند که همه شان در همان حول و حوش سال ۹۲ اولین پرواز خود را انجام داده اند.
۳- بوئینگ ۷۳۷
در سال ۱۹۷۷ میلادی، دولت وقت ایران یکی از آنها را سفارش داد. تجهیزات مدرن و VIP دارد و آخرین نمونه آن همچنان با استفاده از قطعات سایر همنوعانش به حیات خود ادامه می دهد. همچنان اجازه پرواز به آسمان اتحادیه اروپا را دارد.
۴- ایرباس A۳۱۰
هواپیمایی که در اختیار ایران قرار دارد در حقیقت به سفارش امارات ساخته شده است. این هواپیما در سال ۱۹۸۷ میلادی برای اولین بار به پرواز درآمد و پس از ۱۳ سال راهی ناوگان هوایی ایران شد. هواپیمای تابان هم یکی از آنها را دارد که در سال ۱۹۸۹ میلادی به پرواز درآمده و پس از خدمت در ترکیش ایرلاین و هواپیمایی آریانا افغانستان، به ایران آمده است.
۵- ایرباس A۳۰۰
تعداد زیادی از این مدل هواپیما در آسمان ایران پرواز می کنند. یکی از آنها که در سال ۱۹۸۰ میلادی ساخته شده و مدتی در اختیار ژاپنی ها بود، در سال ۲۰۰۶ به اجاره هواپیمایی ماهان درآمد. آنها دو سال بعد این هواپیما را به نام خود سند زدند.
ایران ایر در سال ۵۹ یک نمونه از آن را برای خود سفارش داد که در سال ۶۳ ربوده شد و سر از عراق درآورد. این هواپیما شش سال بعد دوباره به ایران برگشت. ۱۲ هواپیمای ایرباس A۳۰۰ دیگر در ایرلاین های ایرانی وجود دارند که ۳۰ سال از عمرشان گذشته است.
۶- بوئینگ ۷۲۷
هواپیمای معروف کاپیتان شهبازی در سال ۱۹۷۴ و به سفارش ایران ایر ساخته شد. در آن زمان ۴۰ سال از عمر هواپیما می گذشت. شرکت آسمان هم یکی از آنها را در اختیار دارد که ۳۵ سال از تاریخ ساختش می گذرد. این هواپیما در سال ۱۹۹۴ به طور اجاره ای روانه ایران شد و در سال ۱۹۹۸ به نام آسمان سند خورد.
۷- McDonnell Douglas MD
در ایران به اسم بوئینگ MD شناخته می شود. احتمالا چون بوئینگ امتیاز مگ دانل را خرید و هواپیماهای آن را صاحب شد. اولیننمونه های آن در ۱۹۷۹ به پرواز درآمدنداما نمونه ای که در سال ۲۰۰۸ برای کاسپین و کیش ایر پرواز کرد در سال ۲۰۰۹ به مالکیت زاگرس درآمد.
۸- فوکر ۱۰۰
این هواپیمای هلندی به خاطر ابعاد کوچک شروع خوبی داشت اما به مرور مغلوب بوئینگ ۷۳۷، ایرباس ۳۱۸ و ۳۱۹ شد. ساخت آن در سال ۱۹۹۷ متوقف شد اما در شرکت های هوایی ایران همچنان از آن استفاده می کنند.
ارسال نظر