هاچبکی برای متاهلهای جوان
مدتی است بازار خودروهای هاچبک در کشور با تنوع خوبی روبهرو شده و در این بازار میتوانید از مرسدس بنز تا خودروهای چینی را بیابید.
بازار مشترک
سابرینا محصولی از کمپانی BAIC چین است که در سال ۱۹۵۸ تاسیس شده است و این یعنی با یک تازهکار سروکار نداریم. این کمپانی همچون بسیاری از تولید کنندگان دیگر چینی، از تکنولوژی و قطعات فنی مشترک با دیگر خودروسازان به نام جهان سود میبرد. BAIC در سال ۲۰۰۹ به منظور افزایش سطح فنی محصولاتش به سراغ خودروساز پیر سوئدی یعنی ساب رفت و پلتفرم مدلهای ۹-۳ و ۹-۵ را از ساب که آن روزهای حال و روز خوشی نداشت، خریداری کرد. این خودرو در چین با نام کلاس E به بازار عرضه میشود اما دیار خودرو نام زیبای سابرینا را رویش گذاشته. هر چند BAIC از این دو پلتفرم در محصولاتش استفاده میکند اما، پلتفرم سابرینا حاصل همکاری سازنده با مرسدس بنز است. در واقع سابرینا بر پایه پلتفرم مرسدس بنز کلاس B نسل اول بنا شده است و یقینا شباهتهایش با مرسدس بنز B به همین دلیل است.
در نمای روبهرو به راحتی میتوانید الگو برداری طراحان سابرینا از مرسدس بنز را مشاهده کنید. چراغها خمیدگی رو به جلو دارند و در طراحی گرافیکی آنها سعی شده چهره خودرو کمی خشن به نظر برسد. بیشتر خطوط به کار رفته در طراحی نمای جلو حالتی دارند که انگار از بالا با شیبی تند به سمت پایین شارش میکنند. به خصوص این نکته را میتوانید در طراحی مه شکنهای روی سپر و شبکههای جلو پنجره ببینید. درب محفظه موتور و ستونهای جلو دقیقا از کلاس B اقتباس شده است و بیشترین شباهت در همین بخش وجود دارد. روی جلو پنجره دو قطعه پلاستیکی نصب شده که در وسط آرم کمپانی BAIC را در بر گرفتهاند.
در نمای کنار هم این چینی از روی دست آلمانیها تقلب کرده است. ستونها ، هندسه شیشهها و خطی که از پشت گلگیر جلو تا انتهای بدنه امتداد پیدا میکند، همگی پیکره یک مردس بنز کلاس B را تداعی میکنند. نمای عقب هم بسیار آشناست. مه شکنها در گوشههای سپر جای گرفتهاند و چراغها شامل دو بخش قرمز و سفید رنگ هستند. این درست است که سابرینا یک کپی از مردس بنز کلاس B است، اما اگر کمیانصاف به خرج بدیهم باید بگوییم طراحان یک کپی خوش خط از بنز کلاس B گرفتهاند و طرح کلی این خودرو زیباست.
کابین
کابین سابرینا مطابق انتظار ساده است. اگر مانند نگارنده قد بلندی نداشته باشید باید کف صندلی را به کمک اهرمهای کناری بالاتر بیاورید. البته با بالاتر آمدن کف صندلی هم نمیتوانید گوشهای جلویی را به خوبی مشاهده کنید. البته این موضوع را نمیتوان نکته منفی به شمار آورد زیرا سبک و سیاق طراحی خودروها در این کلاس به همین شکل است چون جایگذاری پیشرانه به شکلی است که به کابین نزدیک باشد و این موضوع یک شیب ناگهانی را در درپوش موتور ایجاد میکند. کیفیت مواد بهکار رفته در کابین سابرینا در سطح همکلاسان کرهای نیست اما میتوان گفت بهتر از بسیاری از تولیدات داخلی است و حتی در میان چینیها نیز یکی از باکیفیت ترینهاست.
صندلیها نرم و راحت هستند که شاید به قطر زیاد مواد بکار رفته در آنها باز میگردد. صندلیها با چرم مصنوعی روکش شدهاند. فرمان ساده است و نداشتن روکش چرمی که امروزه روی اغلب خودروها نصب میشود را باید نکته منفی آن قلمداد کرد. صفحه نشانگرها روکش تلقی دارند که با تابش نور کمیاز وضوح آن کاسته میشود. طراحی این قسمت هم به خصوص در بهکارگیری نوارهای کرومی در و صفحات کمی آشنا به نظر میرسد. در بین نشانگرهای سرعت و دور موتور، نمایشگر کامپیوتر سفری تعبیه شده است و اطلاعات مختلفی از قبیل مصرف لحظهای سوخت، ساعت و ... را نمایش میدهد.
داشبورد طرحی ساده و به دور از پیچیدگی دارد که البته کمی بیش از حد ساده به نظر میرسد. روی داشبورد یک صفحه نمایشگر قرار دارد که کلیدهای کنترل سیستم صوتی در اطرافش نصب شدهاند. همچنین گرمکن شیشه عقب و ادوات دکمههای تنظیم سیستم تهویه مطبوع هم در همین بخش قرار دارند.
در بین دو صندلی جلو یک محفظه سردکن کوچک تعبیه شده است که در روزهای گرم تابستان میتواند نوشیدنیهایتان را خنک کند. کابین عقب هم صندلیهای راحتی دارد و اگر قدتان بیش از ۱۹۰ سانتیمتر نباشد آنقدرها مشکلی نخواهید داشت. در کل کابین سابرینا ۱۵ سانتیمتر کشیدهتر از کابین ۲۰۶ است و سقف و ستونها نیز کمی بلندتر از این خودرو هستند. محصول جدید دیار خودرو در سقف هم یک سانروف دارد که البته در هوای آلوده تهران بهتر است بازش نکنید! سابرینا را باید یک هاچبک خانوادگی به شمار آورد زیرا صندوق عقب این خودرو حجمی بیش از ۲۰۶ و یا امویام ۱۱۰۰ سیسی دارد.
سابرینا علاوه بر سانروف و محفظه سردکن امکانات رفاهی دیگری هم دارد که از جمله آنها میتوان به سنسورهای باران، چراغهای مه شکن، چراغهای اتوماتیک( روشن شدن و خاموش شدن اتوماتیک نسبت به نور محیط)، صندلیهای تاشو عقب، قابلیت تنظیم نور از داخل و سیستم مشایعت راننده ( تاخیر در خاموش شدن )، آینههای جانبی تاشونده اتوماتیک به همراه گرمکن و راهنما اشاره کرد.
خودروی متاهل ها !
پیشرانه این خودرو یک نمونه ۱۵۰۰ سیسی ساخت میتسوبیشی است که با کد ۴A۹۱ شناخته میشود. این پیشرانه میتواند در دور ۵ هزارو ۶۰۰ تا ۶ هزار دور بر دقیقه ۱۱۳ اسب بخار نیرو در اختیار راننده بگذارد. ضمنا گشتاور نیز با رسیدن به ۴ هزار دور تا ۱۴۳ نیوتنمتر بالا میرود. BAIC برای این خودرو یک گیرباکس ۴ سرعته اتوماتیک را در نظر گرفته است که توسط یک کمپانی ژاپنی ساخته میشود. از نظر عملکرد و هماهنگی بین گیرباکس و موتور، باید گفت تا قبل از رسیدن پیشرانه به دورهای بالا هماهنگی مناسبی بین این دو بخش وجود دارد.
عملکرد سیستم تعلیق مک فرسون در جلو و میله پیچشی در عقب به همراه کمک فنرها نرم باعث شده دستاندازهای بزرگ خیابانها کمتر در سابرینا احساس شود. در کل سواری این خودرو از همکلاسی همچون ۲۰۶ نرمتر است. اما نکته منفی نفوذ صدای پیشرانه به کابین و لرزشهای ناشی از دستاندازهای کوچک خیابانهاست.
در مشخصاتی که دیار خودرو برای سابرینا در سایتش منتشر کرده است، مصرف سوخت سابرینا در سیکل ترکیبی اعلام نشده اما به نظر میرسد این عدد در حدود ۸ لیتر باشد. اگر قرار باشد به ترمزهای سابرینا امتیاز بدهیم، این خودرو امتیاز منفی نمیگیرد اما نمیتوان به ترمزهایش نمره عالی داد. سابرینا به صورت سدان هم ساخته میشود که البته به زیبای مدل هاچبکش نیست. در کل سابرینا خودرویی است که بیشتر به درد متاهلین جوان میخورد تا جوانان پر هیجان. این خودرو به صورت نقدی قیمتی در حدود ۶۰ میلیون تومان دارد.
ارسال نظر