۱۷۱۸۱۸
۱۹ نظر
۵۰۷۴
۱۹ نظر
۵۰۷۴
پ

انرژی سنگ ها و سنگ درمانی واقعیت ندارد

انرژی درمانی و نظایر آن تنها بخشی از بازار پرسود درمان های جعلی هستند. بازاری که در آن هم عرضه بسیار است و هم تقاضا.

انرژی سنگ ها و سنگ درمانی واقعیت ندارد




مجله همشهری دانستنیها: عرفان کسرایی، پژوهشگر مطالعات علم و فناوری در دانشگاه کاسل آلمان: انرژی درمانی و نظایر آن تنها بخشی از بازار پرسود درمان های جعلی هستند. بازاری که در آن هم عرضه بسیار است و هم تقاضا. عده ای با تبلیغ این روش های درمانی جعلی در سایت های اینترنتی و شبکه های ماهواره ای با فروش CD یا برگزاری کلاس های آموزشی سود سرشاری از مشتریان ساده دل عاید خود می کنند.

در سال های اخیر سنگ درمانی هم به این ویترین اضافه شد تا گل فضای مجازی به سبزه فروشگاه های سنگ شفابخش و نسخه های درمانی آنها نیز آراسته شود. بازار سنگ درمانی ناما به فضای مجازی قانع نمانده و طی سال های گذشته به صورت رسمی و علنی فروشگاه هایی با نام سنگ های شفابخش در تهران و دیگر شهرها تاسیس شده اند. مشکل اینجاست که این سنگ ها ظاهرا قرار نیست صرفا سنگ های زینتی باشند. دردسر دقیقا از آنجایی پا می گیرد که ادعا می شود این سنگ ها خواص درمانی به خصوصی دارند و مثلا می توان از آن برای درمان روماتیسم و کمردرد و ورم مفاصل استفاده کرد.

انرژی سنگ ها و سنگ درمانی واقعیت ندارد

طراحان برنامه فریب عمومی اصرار دارند که بگویند سنگ ها خواص ماورایی دارند که در علم نیز اثبات شده است. آنها فیروزه، عقیق، مروارید، آماتیست، یشم، مرجان، لاجورد، یاقوت، زمرد و... را با این ادعا که هریک اثری شفابخش و خاصیتی درمانی در بهبود فشار خون بالا، تب، آنفلوآنزا و مشکلات تنفسی دارند با قیمت های کم یا زیاد به فروش می رسانند. به کارگیری عبارات مبهم و کلی گویی های بی پشتوانه وجه اشتراک غالب شعرهای تبلیغاتی اینگونه محصولات است.

برای نمونه در یکی از تبلیغات اینترنتی سنگ های درمانی چنین آمده است: «سنگ های موجود در طبیعت همانند گیاهان و حیوانات دارای خواص مهم طبی و غیرطبی هستند. دانشمندان امروزه به خوبی متقاعد شده اند که سنگ بر ماده اثرگذار است. سنگ هم امواج را دگرگون می کند و هم امواجی را از خود ساطع می کند.»

به وضوح آشکار است که هیچ منبع مستقلی در تایید این ادعا که (دانشمندان امروزه متقاعد شده اند) ارائه نمی شود و مشخص نیست کدام دانشمندان و مطابق با کدام پژوهش ها به خوبی متقاعد شده اند که سنگ بر ماده اثرگذار است! هیچ اشاره ای نمی شود که مقصود از خواص طبی و غیرطبی سنگ ها دقیقا چیست یا امواجی که سنگ ها از خود ساطع می کند چه کیفیتی دارند و چه نوع امواجی هستند و در کدام آزمایشگاه می توان صحت این ادعا را آزمود.

سنگ های ظاهرفریب

بدنیست توجه داشته باشیم که سنگ های زینتی کمیاب با بلورهای زیبا و خیره کننده خواه ناخواه، طرف توجه انسان است و بنا به جنبه زیبایی و زینتی آن مورد استفاده قرار می گیرد. اما به نظر می رسد مجریان برنامه فریب عمومی با بهره گیری از همین موضوع، طرحی برای فروش سنگ ها و کانی های کم ارزش- که به وفور در طبیعت یافت می شود- در انداخته اند. آنان در این طرح با سوءاستفاده از ناآگاهی عمومی از محتوای دانش، خواص عجیبی برای این سنگ ها جعل کرده اند و حتی نسخه های طبی در درمان اقسام بیماری ها پیچیده اند.

برای بررسی دقیق تر موضوع در تهران به سراغ یکی از فروشندگان سنگ های شفابشخ رفتم و از او راجع به سنگ ها پرسیدم. او می گفت لعل بنفش یکی از مهم ترین سنگ های شفابخش است که همه (انرژی های منفی) را بیرون می راند. برای دور کردن نیروهای منفی از وجود خودتان باید چند سنگ لعل بنفش را در خانه یا دفتر کار خود نگهداری کنید. اگر از نگرانی و اضطراب رنج می برید یا مشکل تنفسی دارید، چند تکه از این سنگ را در جیب پیراهن خود بگذارید تا نزدیک سینه تان باشد. لعل بنفش همچنین برای میگرن و دردهای مفاصل مفید است! یشم سبز هم خوش شانسی می آورد.

انرژی سنگ ها و سنگ درمانی واقعیت ندارد

از او پرسیدم لعل بنفش «انرژی های منفی» را دور نگاه می دارد یا «نیروهای منفی» را؟ چرا که انرژی و نیرو در فیزیک با هم تفاوت دارند و نمی توان این دو را به جای هم به کار برد.

در پاسخ شنیدم که سنگ درمانی ۵۰۰۰ سال پیش در چین و ژاپن و ۱۰۰۰ سال پیش در ایران توسط ابن سینا و از ۵۰۰ سال پیش در هند و انگلیس و آمریکا و اروپا و استرالیان و آفریقا کشف شده. دانشمندان دریافته اند که سنگ علاوه بر انرژی از خود شعود و آگاهی ساطع می کند و از برخورد این شعور با چاکرا، چاکرا فعال شده و جوارح اطراف خود را درمان می کند!

چاکراهای فریب

اینکه کدام دانشمندان و طبق کدام مستندات تاریخی به این کشف بزرگ دست یافته اند، اما مشخص نبود و لابلای عرضه این همه تاریخ و آمار و ارقام و اطلاعات مجعول؛ مشتری تازه ای وارد شد و فرصت نکردم بپرسم که این چاکراها دقیقا چیستند.

اما بعدها متوجه شدم عده ای تصور می کنند در بدن؛ نقاطی هفت گانه وجود دارد که به آنها «چاکرا» می گویند. ظاهرا ریشه این خرافه به هندوستان باز می گردد. معتقدان به چاکرا می گویند بیماری ها به دلیل کم کاری چاکراهاست و فروشندگان سنگ های شفابخش نیز مدعی اند که سنگ های شان چاکراها را تقویت می کند.

مثلا می گویند لعل قرمز چاکرای ۱ را فعال می کند و عقیق چاکرای ۲ را! اما این باور خرافی مبتنی بر هیچ دلیل یا مدرکی نیست و اساسا در زبان و ادبیات علم چیزی به عنوان چاکرا وجود ندارد و واقعیت این است که هیچ سنگی نمی تواند میگرن یا کمردرد یا اضطراب را درمان کند. تنها اثری که خرید این سنگ ها می تواند داشته باشد پرکردن حساب بانکی مجریان برنامه فریب عمومی است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
کیف پول من

فروش همستر کامبت
کی بود می‌گفت پول نمیشه!

چیزی تا لیست شدن همستر نمانده، شما با طی کردن مراحل زیر می‌توانید ارز خود را از همه زودتر به فروش برسانید:

۱ - ثبت نام کنید و لینک رفرال خود را کپی کنید.
۲ - با لینک رفرال خود، دوستانتان را دعوت کنید.
۳ - به ازای دعوت از هر دوست، تون کوین رایگان دریافت کنید.
۴ - با دعوت از تعداد بیشتری از دوستان، شانس خود را برای برنده شدن در قرعه کشی کیف پول من بیشتر کنید.
۵ - پس از لیست شدن همستر، ارز خود را به راحتی نقد کنید.

لیست جوایز قرعه‌کشیemoji

آیفون ۱۶

اپل واچ سری ۱۰

پلی استیشن ۵

و ...

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۸ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت برترین ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نظر کاربران

    • یه بنده خدا

      وقتی دانش چیزی رو ندارید درموردش فتوا ندین

    • سید

      ظاهرا نویسنده آقای عرفان کسرایی ، هیچ اعتقادی به انرژی ندارند.(و احتمالا ماتریالیسم هستند!)
      ما خدا راهم نمیبینیم ولی وجود دارد.
      لطفا شما به همان علم و فن آوری بپردازید...
      این چیزها به شما سازگار نیست!
      ریکی نام یک روش انرژی درمانی ژاپنی هست که در بیمارستانهای آمریکا به عنوان طب مکمل استفاده میشود.
      جم تراپی شاحه ای از سنگ تراپی در اروپا به عنوان طب مکمل استفاده میشود.
      در طب سنتی ایران همین سنگهایی که فرمودید هر کدام مزاج دارند.
      ابن سینا و ارسطو معروف ترین اشخاص هستند که در مورد خواص سنگها مباحث زیادی گفته اند.
      لطفا قبل ار اینکه این مطالب را بخورد خواننده دهید،حداقل یکی دوساعت مطالعه کنید.
      ناگفته نماند در ایران سنگها اکثرا از چین وارد میشوند و جنسشان پلاستیک است.پس مراقب کلاه برداران باشید!

      پاسخ ها

      • یک نفر

        اقا سید بنده از زمانی که بد وخوب از هم تشخیص دادم،انگشتر دستم میکردم.وهمیشه انتظار یک چیز عجیب رو از سنگ در دستم داشتم.بخاطر همین همه جوره انگشتر گران وارزون به دستم کردم.ولی متاسفانه تنها چیزی که فهمیدم ایم این بود
        . کههمش به تلقین ربط داره.حالا میشه لطف کنید وبگید که اون کتابی که ارسطو وابن سینا تو اون کتابها به خواص انگشتر ذکر کردن ،اسمش چیه؟؟؟عزیز دل همش تلقینه.یا شما عین بنده زیاد به خودتون تلقین کردین یا خودتون تو کار انگشتر هستین.خدایش کدومشی؟!؟!؟!

    • آرش

      سلام ،
      کلا خودت هم داری شعر میبافی ! من خوذم شخصا هواص درملنی کهربا رو تجربه کردم داداش انقدر مزخرف نگو ...

    • احمدی

      سلام ، آدمایی مثل شما که به این مباحث اعتقاد ندارند کم نیست ، ولی اونها یه رسانه مثل این سایت و یه عنوان دهن پر کن مثل تو ندارند تا عقایدشون رو به خورد دیگران بدن ، لطفا نظرتون رو واسه خودتون نگه دارید علم سنگ درمانی و انرژی درمانی ، چاکرا و هاله بدن و اشیا بیش از 5000 سال قدمت داره و اثبات شده هم هست و کسی هم به نظر تو اهمیت نمیده اخوی ، واسه این سایت متاسفم که کارشناسش تو هستی .

    • هستی

      اصلا نظرتون رو قبول ندارم ، زن دایی خودم بدون اینکه از علم سنگ درمانی و ... خبر داشته باشه یه انگشتر آمتیست داشت که هر وقت دستش میکرد به قول خودش سرحال تر و شادابتر بود و چون مذهبی هست فکر میکرد علتش دعای روی انگشتر باشه ، ولی من بعدا اتفاقی یه مطلب در این مورد خوندم فهمیدم علتش سنگ آمتیست انگشتر هست ،

    • چوپان دنیادیده

      نظرتونا قبول ندارم

    • سنگ صبور

      ** با بیخبران نگوئید اسرار عشق و مستی ** بگذار تا بمیرند در عین خودپرستی**

    • هایزنبرگ

      لطفا بفرمایید،با چه استدلالی وجود چاکرا عا را رد کردید بزرگوار

    • شاهین

      حرف بیخود میزنی از سایتتون بعیده

    • بهنوش

      احترام به نظرتون واقعا واجبه.ولي بايد بگم كاش كمي اطلاعات جمع ميكرديد و سپس با اطلاعات كافي سايت ميزديد و بعد نظراتتون رو در اشتراك ميگذاشتيد.شايد با دلايل بيشتر ناسزاهاي كمتري ميشنيديد در قبال اين عقايدِ نه چندان درست.

    • محمد

      دویتان من مقاله خارجی خیلی خوندم ولی هیچ منبعی انرژی سنگ هارو رد نکرده و شما نمیتونید یه مقاله معتبر پیدا کنید که بگه سنگ ها هیچ اثری ندارن

    • سهیل

      حتی اگر انرژی سنگهارو منکر شد نمیشه چاکراهارو منکر شد!
      خیلی مادی گرا هستی اقای نویسنده!

    • بدون نام

      بحث خیلی مبهمیه هیچ جا اثبات علمیش پیدا نشده و آدم رو گیج و سر در گم میکنه

    • من

      کلا زر زدی ها بدون هیچ دلیل علمی .حالا جمش کن برو

    • علی

      زبون خودت باش علمشو نداری نظر نده با همینا سرطان داریم خوب میکنیم افسانه ای در کار نیست علم روز دنیا انرژی فرکانس و ارتعاش هست سنگ ها و طبیعت منبع انرژی هستن

    • حبیب

      پس چرا اروپایی ها دنبال فیروزه میگردند اونهم نیشابور ،اونها برسی کردند فیروزه چه خاصیتی داره چه اثر مثبتی داره روی قلب یعنی از نظر علمی کاملا اثبات رسیده که سنگ ها چه انرژی دارند،بعدشم شما کارتون چیه اینقدر راحت صحبت میکنید بنده چندین سال توی این کار هستم دفعه اول همچنین چیزی می شنوم لطفا بیشتر مطالعه کن بعد یک مطلب رو بزار روی سایت ،یا یا هم ناظر داشته باشید

    • سیامک

      سلام و درود به همه
      متاسفم که در این آخر و الزمان دوستانه مانند این نویسنده بزرگوار وجود دارند؟
      دوستانی که نظر دادند همه استادن از شمای نویسنده یک سوال دارم؟
      اگه یه نفر مغالتو بخونه و نره تحقیق کنه و اطلاعاتی هم نداشته باشه و باعث گمراهیش بشه و چندین نفر دیگه رو گمراه کنه اونموقع با کارمای خودت میخوای چکار کنی؟ البته اگه منکر کارما یا اگو یا اورا نشی بازم خدا اول منو به راه راست هدایت کنه بعد شمارو دوست من

    • مهربان

      هر ماده ای در دنیا دارای انرژی هست ایشون ظاهرا سواد کافی ندارن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج