لکسوس در مقابل مرسدسبنز
مرسدس وعدهٔ یک خودروی C کلاس جدید لوکس و با بهرهوری بالای هیبریدی را داده است که رقیب سختی برای لکسس IS ۳۰۰h به حساب میآید.
مرسدس، پلاگین هیبرید جدید خود را در مدل S کلاس و E کلاس جدید به اجرا درآورده است، حال همان فنآوری را در C کلاس جدید نیز ارائه کرده است. مرسدس C۳۰۰ بلوتک هیبرید، از یک پیشرانهٔ دیزل ۲.۱ لیتری و یک موتور الکتریکی، بهره جُسته است، که وعدهٔ مصرف سوخت ۳.۰۲ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر را به ما میدهد که بسیار قابلتحسین است.
تویوتا نیز مدت زیادی است که به عنوان یکی از پیشتازان خودروهای هیبرید سلطنت میکند و لکسس های دیزلی را به طور کامل به صورت هیبرید بنزینی و الکتریکی در آورده است. در این آزمون، ما به انتظار نشسته بودیم تا IS ۳۰۰h وارد میدان شود. لکسس هم برای این خودرو ادعا میکند تنها ۳.۹۱ لیتر سوخت در هر ۱۰۰ کیلومتر مصرف میشود. حال میخواهیم ببینیم آیا مرسدس هیبریدی میتواند لکسس تازهنفس را مغلوب خود کند یا خیر؟
شاخ به شاخ
سیستمهای هیبریدی
اولین و بزرگترین تفاوت بین این دو خودرو این است که مرسدس، ترکیب دیزل و الکتریک است، ولی لکسس ترکیب بنزین و الکتریک. در رانندگی عادی مرسدس C۳۰۰، اکثر اوقات متکی به موتور اصلی خود است و در صورت نیاز به افزایش قدرت یا شتاب، از موتور الکتریکی خود استفاده میکند. در مقابل، لکسس IS ۳۰۰h، بیشتر تمایل دارد امور رانندگی را در حالت الکتریکی اجرا کند. ولی زمانی که شما در سرعت هستید، به صورت تماموقت از هر دو موتور استفاده میکند. اگر چه این ممکن است به مقولهٔ اقتصاد خودرو آسیب برساند.
عملکرد
مرسدس C۳۰۰ هیبرید، از یک پیشرانهٔ چهار سیلندر ۲.۱ لیتری دیزلی ۲۰۱ اسبی و یک موتور الکتریکی به قدرت ۲۷ اسب بخار در زیر کاپوت سود میبرد که مجموعاً ۲۲۸ اسب بخار قدرت تولید میکنند. سیستم انتقال قدرت C۳۰۰ h به یک گیربکس ۷ سرعتهٔ اتوماتیک با دیفرانسیل عقب میباشد و شتاب ۰ تا ۱۰۰ آن برابر یا ۶.۶ ثانیه است که نسبت به قدرت کم و وزن زیادش، بسیار قابل قبول است. همچنین نهایت سرعت این خودرو ۲۴۵ کیلومتر در ساعت میباشد. طبق ادعای کارخانه، C۳۰۰ هیبریدی در هر کیلومتر ۹۹ گرم گاز CO۲ تولید میکند که در تستهای انجام شدهٔ ما، این مقدار ۱۷۷ گرم بود.
لکسس IS ۳۰۰h نیز از ترکیب یک پیشرانهٔ چهار سیلندر ۲.۵ لیتری بنزینی به قدرت ۱۷۸ اسب بخار و بهعلاوۀ یک موتور الکتریکی به قدرت ۴۱ اسب بخار، مجموع قدرتی برابر با ۲۲۰ اسب بخار را به ارمغان آورده است. قدرت این خودرو با یک گیربکس CVT اتوماتیک به چرخهای عقب منتقل میشود. شتاب ۰ تا ۱۰۰ لکسس برابر با ۸.۳ ثانیه و نهایت سرعت آن نیز ۲۰۲ کیلومتر در ساعت میباشد. طبق ادعای لکسس، این خودرو در هر کیلومتر باید ۱۰۹ گرم گاز گلخانه ای تولید کند، که در تستهای ما، این رقم برابر با ۱۴۲ گرم بود.
چند سرنخ در مرسدس C۳۰۰ BlueTEC به درون سیستم هیبرید وجود دارد. یک انرژی سنج نیز در پایین صفحهٔ دور موتور قرار دارد، که به راحتی و بسیار ساده، میتواند مقدار انرژی بازمانده را به شما نشان دهد. انرژی سنج لکسس در کنار صفحهٔ سرعتسنج قرار دارد ولی زمانی که به حالت اسپرت سوئیچ میکنید، نشانگرهای آن با دور موتور تعویض میشوند.
لکسس آپشن های محدودتری نسبت به C کلاس دارد، رنگ متالیک 610 پوند، سان روف 1000 پوند، رینگهای مختلف، 1995 پوند، و پک پیشرفتهٔ ایمنی 1540 پوند برایتان آب میخورد. مرسدس در این بسته دارای آپشنهای بسیار بیشتری است، با یک بستهٔ 10,000 پوندی آپشن هایی به ارزش 2795 پوند، سقف پانوراما، سیستم صوتی پیشرفته و حرفه ای، صندلیهای برقی مجهز به گرمکن و سردکن، سیستم نورپردازی کابین، سیستم تهویه مطبوع با رایحهٔ دلخواه، سیستم کنترل خروج از خطوط، سیستم نمایش اطلاعات بر روی شیشهٔ جلو و آپشن های بسیار زیاد دیگر را دریافت میکنید.
حکم
جایگاه نخست: لکسس IS ۳۰۰h
نبرد با سدان لوکس مرسدس بنز هیبرید کار ساده ای نیست، لکسس IS ۳۰۰h با یک رقابت تنگاتنگ در این جا پیروز میدان شد و اما شاید با خود بگویید دلیل اول شدن لکسس با امکانات کمتر و عملکرد ضعیفتر نسبت به مرسدس چه بوده است. از آنجا که خودروهای هیبرید، معیارهای سوخت، هزینههای جاری، آلودگی کمتر و امثال اینها را دنبال میکند، خودروی برتر در این تستها خودرویی است که تمامی قوانین محیط زیست، مصرف کم سوخت و هزینههای جاری را در حد اعلا رعایت کند. لکسس اگرچه در بحث قیمت، مصرف سوخت، امکانات و عملکرد سیستم هیبرید ضعیفتر از مرسدس است ولی با ترفندی هوشمندانه، به دلیل استفادهٔ زمانی ب/NL/BMشتر از موتور الکتریکی و تولید گاز دیاکسید کربن کمتر در بحث آلودگی، توانست در این مقوله از مرسدس پیشی بگیرد و بهتر عمل کند. لکسس IS ۳۰۰ h سریع نیست، ولی پاک است، مجلل و با امکانات زیاد نیست ولی بسیار باکیفیت است و به عنوان رقیب C۳۰۰ هیبریدی، بیشتر سعی در مهیا ساختن یک رانندگی آرام و البته پاک را دارد، ولی اگر شما از خودروی هیبریدتان امکانات، هیجان، تجمل، و عملکرد بیشتری بخواهید، به دنبال مرسدس میروید.
جایگاه دوم: مرسدس بنز C۳۰۰ BlueTEC هیبرید
با مرسدس C کلاس، شما احساس میکنید سوار بر یک S کلاس کامپکت شدهاید. چرا که هم در داخل کابین و هم در خارج کابین، امکانات و تجهیزات لوکس و کاربردی بسیار زیادی که در S کلاس وجود دارد را در این خودرو هم در اختیار دارید. اما اگر شما بر روی صرفهٔ اقتصادی حساس هستید و تمرکز ویژه دارید، خرید C۳۰۰ BlueTEC را به شما پیشنهاد نمیکنیم. این خودرو با وجود حجم کم موتور دیزلی خود، عملکرد بسیار خوبی دارد و حس هیجان در رانندگی و البته لوکس بودن را به شما القاء میکند. رانندگی در جاده نیز احساس فوقالعاده و آرامش بخشی دارد. برای این خودرو، بستههای ایمنی، رفاهی و کاربردی بسیاری نیز در دسترس قرار دارد. جدا از عملکرد موفق پلاگین هیبرید، در بحث تولید گاز دی اکسید کربن، از مدل استاندارد C کلاس، آلودگی کمتری تولید میکند.
نظر کاربران
من رفتم بخرم ................
یکدونه پراید 111 با قیمت بنز هیبریدی 2015