لامبورگینی هوراکان، طوفان ایتالیایی
در نامگذاری لامبورگینی هوراکان همچنین عبارت ۶۱۰-۴ LP به چشم میخورد که به قدرت چشمگیر آن اشاره دارد.
Lamborghini Huracan
- موتور: ۵۲۰۴ سی سی
- ۱۰ سیلندر
- جعبه دنده: ۷ سرعته دوکلاچه
- ساختار: تمام چرخ محرک
- توان: ۶۰۳ اسب بخار
- گشتاور: ۵۶۰ نیوتن متر
- شتاب گیری صفر تا صد کیلومتر: ۲/۳ ثانیه
- بیشینه سرعت:۳۲۵ کیلومتر بر ساعت
- وزن: ۱۵۳۲ کیلوگرم
- قیمت: ۱۸۸۰۰۰ پوند
تکهای از بهشت
هوراکان تکهای از هنر ناب ایتالیایی است؛ برای توصیف آن شاید بهترین صفاتmolto bello stupendo, fantastico, dinamico (به معنی بسیار زیبا، پویا، عالی و فوقالعاده) یا هر صفت برتر ایتالیایی دیگری باشد که مترجم گوگل پیشرویمان بگذارد. در قسمت خارجی شاهد طراحی جسورانه، منحصربهفرد، جدید و در عین حال پایبند به اصول لامبورگینی هستیم. بدنه خیرهکننده هوراکان دارای قوسهای ظریف، سقفی با طراحی روان، ابعاد کاملا متعادل، فرمهای چند ضلعی که درهمهجا حضور دارند و حس و حالی تهاجمی است.
این طراحی بهخوبی گویای استعداد، توانایی و خلاقیت تیم طراحی لامبورگینی به مدیریت فیلیپو پرینی است. بخش جلوی هوراکان شباهت انکارناپذیری به مدل اونتادور دارد. ورودیهای هوای بزرگ لامبورگینی طبق معمول در این قسمت قرار گرفتهاند. آنها کوتاهتر از ورودیهای اونتادور هستند و کمی وسطتر جای گرفتهاند. در نتیجه هوراکان ظاهری منطقیتر و آرامتر از اونتادور دارد. این زیبای نیرومند که مجموعهای مجلل از زوایا و منحنیهای خوش ساخت را در بردارد در اتوشوی ژنو 2014 رونمایی شد.
هوراکان وظیفه دارد مشتریان گالاردو را تحت تاثیر قرار دهد و با مدلهایی مانند فراری 458 و مکلارن 650S رقابت کند. طراحی هوراکان چنان هوشمندانه صورت پذیرفته که بهراحتی میتوان آن را جانشین به حق گالاردو خطاب کرد. هوراکان همچنین نسبت به برادر بزرگترش اونتادور سریعتر و چالاکتر است. در مقابل اونتادور گرانتر (440000 دلارآمریکا) اما قویتر (700 اسببخار) است. وزن هوراکان 1422 کیلوگرم است یعنی تقریبا 153 کیلوگرم سبکتر از اونتادور که روی کاغذ کمی ناچیز به نظر میرسد اما در عمل آنرا به خودرویی بسیار چالاک تبدیل کرده است. تفاوت قیمت تقریبا دو هزار دلاری آنها نیز قابل چشم پوشی نیست.
موتور هوراکان طبق سنت لامبورگینی تنفس طبیعی است و از سیلندرهای متعدد سود میجوید. این موتور 2/5 لیتری و 10 سیلندر در دور موتور 8250 دور بر دقیقه 603 اسب بخار قدرت تولید میکند در حالی که حداکثر گشتاور آن 560 نیوتنمتر است و در دور موتور 6500 دور بر دقیقه در دسترس است. دور موتورها به سرعت بالا میروند و هوراکان از همان ابتدا از کوره در میرود. قدرت مورد نیاز هم در لحظه مهیا میشود و همه چیز برای یک گاوباز حرفهای فراهم میآید.
یک جعبه دنده 7 سرعته و دو کلاچه LDF و یک سیستم چهارچرخ محرک با کنترل کاملا الکترونیکی مسئول تبدیل قدرت موتور به عملکرد مسحورکننده هوراکان هستند. این جعبه دنده برخلاف جعبه دنده گالاردو بینقص است و تعویضهای آن بهراحتی صورت میپذیرد. سه حالت عملکرد استرادا، اسپرت و کورسی پاسخ ساسات و گیرباکس، کیفیت صدا، کنترل پایداری و نوع رفتار سیستم تمام چرخ محرک را تعیین میکنند. در صورت تمایل میتوانید سیستم متغیر فرمان به نام فرماندهی دینامیک لامبورگینی و همچنین کنترل سیستم تعلیق را نیز سفارش بدهید.
در حالت کورسی (Corsa) که غایت حالتهای پیشنهادی رانندگی با هوراکان است سیستم تعلیق مستحکمتر میشود، عملکرد سیستم اگزوز به طور قابل توجهی بهبود مییابد، جعبه دنده و موتور ارتقا مییابند و سیستم تمام چرخ محرک تقسیم قدرت بین چرخهای جلو و عقب را به نوعی دیگر تنظیم میکند. بدون اغراق در این حالت سرنشینان میتوانند تمام خلل و فرج جاده را حس کنند.
در گندمزارهای بولونیا
در یک دور آزمایشی دو ساعته در جادههای یکطرفه در حومه ایتالیا هوراکان نه تنها ثابت کرد که یک جانشین شایسته برای گالاردو است بلکه نشان داد بهخوبی از پس رقبایی چون فراری و مکلارن بر میآید. با حداکثر سرعت ۳۲۵ کیلومتربرساعت و شتابگیری صفرتاصد کیلومتربرساعتی که تنها ۲/۳ ثانیه طول میکشد، بهراحتی میتوان با این سوپراسپرت یک چهارم میلیون دلاری گندمزارهای بولونیا را درو کرد. این عملکرد هوراکان غضبناک است؛ گاومیشی با تعادل بیمانند و ایستادگی عالی که با همه خشونتش با سوارکار خود راه میآید. پاسخ فرمان نیز قابل ستایش است.
در طول آزمایش تیم مجبور بود ازجادههای باریک سنتآگاتا عبور کند تا مکان مناسب عکسبرداری را پیدا کند. در این میان هوراکان بهراحتی از این معابر عبور میکرد. در پیچهای باریک هم سیستم تمام چرخ محرک کمک بسزایی میکرد. هوراکان پیچهای تند را چنان میچسبد که یک یوزپلنگ در حال شکار، یک آهو را.
توقف از سرعت ۳۲۵ کیلومتربرساعت بر عهده دیسک ترمزهای بزرگ و سرامیکی است. سیستم ترمز نیرومند هوراکان قادر است در هر شرایطی کنترل امور را بهدست بگیرد و خودرو را به راحتی متوقف کند.
از بیرون به نظر میرسد فضای درون کابین کوچک و فشرده باشد اما با ورود به کابین کاملا غافلگیر میشویم. جای کافی برای سر و پاهای سرنشینان در نظر گرفته شده و به لطف درهای معمولی (بر خلاف اونتادور درها پروانهای نیستند) ورود و خروج به کابین بسیار راحت است.
صندلیهای چرم دورنگ محکم اما راحت هستند. دورن کابین همچنین یک پانل ابزار 3/12 اینچی TFT با انبوهی از اطلاعات قرار گرفته است. البته بهتر است برای مشاهده همه این اطلاعت وقت داشته باشید چرا که ممکن است از جدول کنار خیابان سر در بیاورید. فرمان هم هوشمندانه طراحی شده تا علاوه برخوشدست بودن دسترسی به پدالهای تعویض دنده کوچک آنرا نیز میسر کند. داشبورد بزرگ هوراکان نمونه مناسبی از هنر ایتالیایی است. ظرافت و کارایی در آن بیداد میکنند. در قسمت دیگر پانل 3/12 اینچی ابزار را میتوان درحالتهای مختلف از جمله حالت دوبخشی تنظیم کرد.
در این حالت یک بخش به نمایش اطلاعات دور موتور، سرعت و دنده تعلق دارد و بخش دیگر نقشه و موقعیت مکانی را نشان میدهد. بخش مسیریاب ماهوارهای را میتوان در حالت نمایش کامل (full screen) قرار داد و اطلاعات مربوط به مسیر و مکان را واضحتر دید یا میتوان آنرا قطع و تنها به اطلاعات کلیدی بخش اول بسنده کرد. در قسمت پایین وجود تعداد زیادی دکمه و کلید هیجانانگیز است اما تشخیص آن دریک نگاه دشوار خواهد بود. شاید بزرگترین ایراد کابین کلید چراغ راهنما روی فرمان است که به طرزی نامناسب جاسازی شده و شما را ترغیب میکند گاهی به جای راهنما زدن از دستتان استفاده کنید.
از آنجا که وزن کل خودرو 1422 کیلوگرم اعلام شده نسبت قدرت به وزن آن تنها 33/2 کیلوگرم بر اسب بخار است. البته بهکارگیری آلومینیوم و فیبرکربن در شاسی در این امر بسیار تاثیرگذار بوده. علاوه براین وزن کمتر خودرو مصرف سوخت را نیز پائین میآورد. استفاده هوشمندانه از هر دو حالت تزریق مستقیم و غیرمستقیم سوخت و بهرهگیری از سیستم استارت/استاپ هم نقش موثری در مصرف سوخت 5/12 لیتر در هر 100 کیلومتر و میزان آلایندگی 290 گرم دیاکسیدکربن در هر کیلومتر هوراکان داشته است.
کمپانی ادعا دارد هوراکان بهترین خودرو خیابانی است که لامبورگینی تا به امروز تولید کرده. در حال حاضر این مدل با قیمت 250 هزار دلار موجود است.
نظر کاربران
عاشقشم