SEO چیست؟ (۱)
اگر در فضای آنلاین فعالیت داشته باشید یا به موضوعات مرتبط با آن علاقمند باشید، مشابه چنین جملاتی را زیاد شنیدهاید:
متمم: اگر در فضای آنلاین فعالیت داشته باشید یا به موضوعات مرتبط با آن علاقمند باشید، مشابه چنین جملاتی را زیاد شنیدهاید:
* شما باید روی سئو سرمایه گذاری کنید. شما دیده نمیشوید. اگر در صفحهی اول گوگل نباشید اصلاً حضور شما در فضای آنلاین بیهوده است.
* سایت … در جستجوی کلمات …، در صفحهی اول گوگل میآید؟ اینها همه کلاهبرداری و یک سری تکنیک است. اسم این تکنیک ها سئو است.
* الگوریتمها عوض شده. کافئین؟ نه! نه! پاندا نه! مرغ مگس خوار! کبوتر!
* اگر شرکت شما به ما … پول بدهد، ما میتوانیم شما را به صفحهی اول موتورهای جستجو بیاوریم. این منطقیترین سرمایه گذاری شماست.
لغت سئو به خوبی جای خود را در زبان فارسی باز کرده است. اگر با سرویس گوگل ترندز آشنا باشید، شاید برایتان جالب باشد که ببینید واژهی «سئو» با همین دیکتهی عجیب انگلیسی با رسم الخط فارسی، بیشتر از عبارتهای «موتورهای جستجو» یا «موتور جستجو» مورد توجه کاربران قرار دارد. با توجه به کاربرد این مفهوم برای فعالان فضای آنلاین، مطلبی در مورد SEO برای کاربران عزیز متمم تهیه شده که در چند بخش، خدمت کاربران عزیز ارائه میگردد.
در لابهلای بحثهایمان در مورد سئو، نیازمند تعریف برخی مفاهیم و اصطلاحات خواهیم بود تا مطالب برای جامعهی بیشتری از مخاطبان قابل درک باشد. امیدواریم اعضای حرفهایتر متمم، این سادهگوییها را بر ما ببخشند.
بازدید ارگانیک یا طبیعی (Organic Visit) در برابر بازدید خریداری شده (Paid Visit)
مهم نیست یک وبلاگ داشته باشید یا یک وبسایت سازمانی یا یک صفحهی ساده در شبکههای اجتماعی. هر کس که به شکلی در فضای عمومی آنلاین فعالیت دارد، علاقمند به جذب بازدیدکننده است. یکی از روشهای ورود بازدیدکنندگان به صفحهی شما، از طریق موتورهای جستجو است: گوگل، یاهو و سایر شرکتهایی که این خدمات را ارائه میدهند.
بازدیدکنندگانی که از طریق موتورهای جستجو به سایت شما وارد میشوند را میتوان به دو گروه تقسیم کرد: بازدیدکنندگان ارگانیک یا طبیعی و بازدیدکنندگان خریداری شده. وقتی که لینک صفحات شما در فهرست جستجوی گوگل و یاهو و دیگر موتورهای جستجو ظاهر میشود، بازدیدکنندگان به صورت طبیعی به سمت سایت شما هدایت میشوند. وقتی که به موتورهای جستجو پول میپردازید تا برای شما در بالا یا کنار صفحه خود، با توجه به کلمات جستجو شده توسط مشتری، تبلیغ کنند، عملاً بازدیدکنندگان را خریداری کردهاید.
لغت SEO یا سئو، مخفف عبارت Search Engine Optimization است. شاید یک ترجمه مناسب برای سئو، «بهینه سازی برای موتورهای جستجو» باشد. سئو را به این صورت تعریف میکنند:
سئو، مجموعهای از استراتژیها، تاکتیکها و تکنیکهاست که با هدف افزایش تعداد بازدیدکنندگان ارگانیک یک سایت از طریق کسب موقعیت بهتر در فهرست نتایج موتورهای جستجو، انجام میشود.
آمارها و مطالعات مختلفی درباره اهمیت رتبه بندی در صفحات موتورهای جستجو انجام شده و نتایج آنها در عین تفاوت های جزئی، الگوی مشابهی را گزارش میدهند. آمار زیر که از سایت Searchenginewatch اقتباس شده نشان میدهد که نخستین گزینهای که در نتیجهی جستجوی گوگل ظاهر میشود ۳۳٪ ترافیک و گزینه دوم حدود ۱۷٪ ترافیک را به خود اختصاص میدهند. همانگونه که مشاهده میکنید از گزینه ۱۰ به ۱۱ افت جدی وجود دارد. به معنای اینکه کاربران کمی صفحههای دوم و سوم و … را در نتیجههای جستجوی گوگل، بررسی میکنند.
به همین دلیل است که سئو، برای صاحبان سایتها و رسانههای آنلاین، اهمیت زیادی پیدا کرده است.
تکنیکهای سئو را به دو دسته White Hat و Black Hat تقسیم میکنند. تکنیک های White Hat (کلاه سفید!) که شاید بتوان آنها را «تکنیکهای تمیز» نامید، میکوشند با ارائهی محتوای خوب و مناسب برای مخاطب و رعایت استانداردها و ترجیحات موتورهای جستجو، موقعیت بهتری را در فهرست نتایج جستجو پیدا کنند. اما تکنیکهای Black Hat که میتوان آنها را «تکنیکهای کثیف» یا «ابزارهای تهاجمی» هم نامید، مخاطب را فراموش کرده و تمرکز خود را بر موتورهای جستجو قرار میدهند. استفاده بی رویه از لغتها و واژهها، ارائه لینکهایی که به نقطه ادعا شده منتهی نمیشوند و تغییر کامل محتوای صفحه پس از کسب رتبه خوب در موتورهای جستجو، تنها نمونههایی از این تکنیکهای تهاجمی هستند. موتورهای جستجو و خصوصاً گوگل، در طول زمان با اصلاح الگوریتمهای خود، میکوشند هوشمندتر شده و فضا را برای این نوع تکنیکها تنگتر کنند. جالب اینجاست که استفاده از تکنیکهای White Hat سادهتر، ارزانتر و بادوامتر است. اما تلاش صاحبان سایتها برای کسب نتیجه سریع، باعث میشود که به سراغ «کلاه سیاه» بروند.
در این سری مطالب، در آینده به جزئیات بیشتری درباره سئو خواهیم پرداخت.
* شما باید روی سئو سرمایه گذاری کنید. شما دیده نمیشوید. اگر در صفحهی اول گوگل نباشید اصلاً حضور شما در فضای آنلاین بیهوده است.
* سایت … در جستجوی کلمات …، در صفحهی اول گوگل میآید؟ اینها همه کلاهبرداری و یک سری تکنیک است. اسم این تکنیک ها سئو است.
* الگوریتمها عوض شده. کافئین؟ نه! نه! پاندا نه! مرغ مگس خوار! کبوتر!
* اگر شرکت شما به ما … پول بدهد، ما میتوانیم شما را به صفحهی اول موتورهای جستجو بیاوریم. این منطقیترین سرمایه گذاری شماست.
لغت سئو به خوبی جای خود را در زبان فارسی باز کرده است. اگر با سرویس گوگل ترندز آشنا باشید، شاید برایتان جالب باشد که ببینید واژهی «سئو» با همین دیکتهی عجیب انگلیسی با رسم الخط فارسی، بیشتر از عبارتهای «موتورهای جستجو» یا «موتور جستجو» مورد توجه کاربران قرار دارد. با توجه به کاربرد این مفهوم برای فعالان فضای آنلاین، مطلبی در مورد SEO برای کاربران عزیز متمم تهیه شده که در چند بخش، خدمت کاربران عزیز ارائه میگردد.
در لابهلای بحثهایمان در مورد سئو، نیازمند تعریف برخی مفاهیم و اصطلاحات خواهیم بود تا مطالب برای جامعهی بیشتری از مخاطبان قابل درک باشد. امیدواریم اعضای حرفهایتر متمم، این سادهگوییها را بر ما ببخشند.
بازدید ارگانیک یا طبیعی (Organic Visit) در برابر بازدید خریداری شده (Paid Visit)
مهم نیست یک وبلاگ داشته باشید یا یک وبسایت سازمانی یا یک صفحهی ساده در شبکههای اجتماعی. هر کس که به شکلی در فضای عمومی آنلاین فعالیت دارد، علاقمند به جذب بازدیدکننده است. یکی از روشهای ورود بازدیدکنندگان به صفحهی شما، از طریق موتورهای جستجو است: گوگل، یاهو و سایر شرکتهایی که این خدمات را ارائه میدهند.
بازدیدکنندگانی که از طریق موتورهای جستجو به سایت شما وارد میشوند را میتوان به دو گروه تقسیم کرد: بازدیدکنندگان ارگانیک یا طبیعی و بازدیدکنندگان خریداری شده. وقتی که لینک صفحات شما در فهرست جستجوی گوگل و یاهو و دیگر موتورهای جستجو ظاهر میشود، بازدیدکنندگان به صورت طبیعی به سمت سایت شما هدایت میشوند. وقتی که به موتورهای جستجو پول میپردازید تا برای شما در بالا یا کنار صفحه خود، با توجه به کلمات جستجو شده توسط مشتری، تبلیغ کنند، عملاً بازدیدکنندگان را خریداری کردهاید.
لغت SEO یا سئو، مخفف عبارت Search Engine Optimization است. شاید یک ترجمه مناسب برای سئو، «بهینه سازی برای موتورهای جستجو» باشد. سئو را به این صورت تعریف میکنند:
سئو، مجموعهای از استراتژیها، تاکتیکها و تکنیکهاست که با هدف افزایش تعداد بازدیدکنندگان ارگانیک یک سایت از طریق کسب موقعیت بهتر در فهرست نتایج موتورهای جستجو، انجام میشود.
آمارها و مطالعات مختلفی درباره اهمیت رتبه بندی در صفحات موتورهای جستجو انجام شده و نتایج آنها در عین تفاوت های جزئی، الگوی مشابهی را گزارش میدهند. آمار زیر که از سایت Searchenginewatch اقتباس شده نشان میدهد که نخستین گزینهای که در نتیجهی جستجوی گوگل ظاهر میشود ۳۳٪ ترافیک و گزینه دوم حدود ۱۷٪ ترافیک را به خود اختصاص میدهند. همانگونه که مشاهده میکنید از گزینه ۱۰ به ۱۱ افت جدی وجود دارد. به معنای اینکه کاربران کمی صفحههای دوم و سوم و … را در نتیجههای جستجوی گوگل، بررسی میکنند.
به همین دلیل است که سئو، برای صاحبان سایتها و رسانههای آنلاین، اهمیت زیادی پیدا کرده است.
تکنیکهای سئو را به دو دسته White Hat و Black Hat تقسیم میکنند. تکنیک های White Hat (کلاه سفید!) که شاید بتوان آنها را «تکنیکهای تمیز» نامید، میکوشند با ارائهی محتوای خوب و مناسب برای مخاطب و رعایت استانداردها و ترجیحات موتورهای جستجو، موقعیت بهتری را در فهرست نتایج جستجو پیدا کنند. اما تکنیکهای Black Hat که میتوان آنها را «تکنیکهای کثیف» یا «ابزارهای تهاجمی» هم نامید، مخاطب را فراموش کرده و تمرکز خود را بر موتورهای جستجو قرار میدهند. استفاده بی رویه از لغتها و واژهها، ارائه لینکهایی که به نقطه ادعا شده منتهی نمیشوند و تغییر کامل محتوای صفحه پس از کسب رتبه خوب در موتورهای جستجو، تنها نمونههایی از این تکنیکهای تهاجمی هستند. موتورهای جستجو و خصوصاً گوگل، در طول زمان با اصلاح الگوریتمهای خود، میکوشند هوشمندتر شده و فضا را برای این نوع تکنیکها تنگتر کنند. جالب اینجاست که استفاده از تکنیکهای White Hat سادهتر، ارزانتر و بادوامتر است. اما تلاش صاحبان سایتها برای کسب نتیجه سریع، باعث میشود که به سراغ «کلاه سیاه» بروند.
در این سری مطالب، در آینده به جزئیات بیشتری درباره سئو خواهیم پرداخت.
پ
ارسال نظر