برترین کانورتیبلهای کلاسیک
کانورتیبل همیشه جایگاه ویژهای در میان کلاسیک دوستان داشته و دارند. کانورتیبلها همیشه ارزشمند هستند اما در میان آنها نمونههایی هم هست که به دلیل طراحی مناسب و ارزشمند، جاودانهتر هستند و این بار قصد داریم به سراغ آنها برویم.
به همین دلیل است که خودروهای کانورتیبل همیشه جایگاه ویژهای در میان کلاسیک دوستان داشته و دارند. کانورتیبلها همیشه ارزشمند هستند اما در میان آنها نمونههایی هم هست که به دلیل طراحی مناسب و ارزشمند، جاودانهتر هستند و این بار قصد داریم به سراغ آنها برویم.
خودروهای این لیست با نظر تعدادی از مشهورترین طراحان خودرو در جهان انتخاب شدهاند؛ والتر دسیلوا (طراح ارشد فولکسواگن)، Adrian van Hooydonk (مدیر طراحی بامو)، Ralph Gilles (قائم مقام مدیر طراحی محصول کرایسلر)، J Mays (قائم مقام مدیر عامل در دپارتمان طراحی فورد) و Ed Welburn (ائم مقام مدیر عامل در طراحی جهانی محصولات در گروه جنرالموتورز) هیات داوران این رقابت هستند و بهترین خودروهای کانورتیبل کلاسیک را انتخاب کردهاند.
Alfa Romeo Duetto Spider
انتخاب شده توسط: de Silva, Gilles, Mays, van Hooydonk
قیمت در زمان عرضه: ۳۹۵۰ دلار
متوسط قیمت در حال حاضر: ۲۳ هزار دلار
این خودرو که یکی از دوستداشتنیترین آلفاهای کلاسیک است و در سال ۱۹۶۶ برای نخستین بار معرفی شد اما داستان طراحی آن به پنج سال قبل باز میگردد، جایی که نخستین نمونه مفهومی آن در نمایشگاه خودروی تورین به نمایش درآمد. این خودرو قرار بود جانشین آلفارومئو جولیتا اسپایدر شود اما جولیتا آنقدر پرفروش بود که مدیران آلفا با وجود استقبالی که از خودروی مفهومی جدید به عمل آمد تولید آن را برای پنج سال متوقف کردند.
طراحی این خودرو از شاهکارهای پینینفارینا است اما شاید مهمتر از این نکته، طراح این خودرو باشد چرا که این خودرو آخرین نمونهای است که باتیستا پینین فارینا، مؤسس شرکت پینین فارینا به طور مستقیم در طراحی آن حضور داشت و به همین جهت بسیاری آن را آخرین یادگاری باتیستا میدانند. این خودروی زیبا یکی از دو خودرویی است که چهار طراح از پنج طراح ما آن را انتخاب کردند و همین مسأله میتواند نشانهای از موفقیت طراحی آن باشد. طراحی کلی آن ساده است و طرح جلوی آن را میتوان در دیگر آلفاهای آن دوران دید اما قسمت دوستداشتنیاش، ترکیب زیبایی و سادگی در آن است ضمن آنکه صندوق عقب کشیده و کم ارتفاع آن هم یکی از خصوصیات ویژه طراحی آن است.
جگوار E-Type
انتخاب شده توسط: de Silva, Gilles, Mays, van Hooydonk
قیمت در زمان عرضه: ۵۵۹۵ دلار
متوسط قیمت در حال حاضر: ۸۰ هزار دلار
جگوار E-Type از جمله خودروهایی است که در تمامی لیستهای مربوط به زیباترین خودروهای تاریخ ردی از آن دیده میشود و اکنون مدلهای کانورتیبل آن هم توانستهاند به لیست ما راه پیدا کنند و البته نظر چهار داور از پنج داور ما را به خود جلب کنند. وقتی انزو فراری فقید و البته مغرور از خودرویی تعریف میکند قطعاً آن خودرو باید بسیار ویژه باشد و در وصف زیبایی E-Type همین بس که فراری در زمانی که برای نخستین بار آن را دید گفت: «این خودرو زیباترین خودرویی است که تا به حال ساخته شده.» و البته بعد از آن تصمیم گرفت خودرویی بسازد که از آن زیباتر باشد و به این ترتیب ۲۵۰GTO را تولید کرد.
طراحی این خودرو در اصل از مدلهای مسابقهای جگوار در دهه ۵۰ میلادی آمده است اما Malcolm Sayer، طراح این خودرو که البته سابقه طراحی مدلهای مسابقهای جگوار را هم داشت، طراحی آن را به اوج رساند. آنچه بیش از همه دوستداشتنی است، درب موتور کشیده و ارتفاع کوتاه خودرو است، امری که De Silva و van Hooydonk هم به آن اشاره کردند. تولید این خودرو از ۱۹۶۱ آغاز شد و تا ۱۹۷۵ ادامه داشت.
Ferrari ۲۷۵ GTB/۴ NART Spider
انتخاب شده توسط: Gilles, Mays, van Hooyndonk
Ferrari ۲۵۰ GT Spider California LWB
قیمت در زمان عرضه: ۱۴۰۰۰ دلار
علت انتخاب هم زمان این سه خودرو (البته غیر از اینکه هر سه فراری هستند و هر سه کانورتیبل!) و کمیاب بودن هر سه آنها و البته زیباییشان است. خانواده ۲۵۰GT در فراری خانواده پر افتخاری است و در شجرهنامه آن که از میانههای دهه ۵۰ میلادی آغاز شده میتوان مدلهای موفق مسابقهای را دید ضمن آنکه تعدادی از با ارزشترین و خاصترین فراریهای تاریخ هم در همین خانواده متولد شدهاند که در این میان مدلهای اسپایدر کالیفرنیا جایگاه ویژهای دارند. این خودروها به طور ویژه برای بازار آمریکا طراحی و ساخته شده بودند و نام کالیفرنیا نیز به همین دلیل در آنها دیده میشود. مدلهای LWB با فاصله محوری بلند در سال ۱۹۵۸ معرفی شدند و پس از تولید ۵۰ دستگاه، دو سال بعد با مدلهای SWB با فاصله محوری کوتاه جایگزین شدند. در کنار اینها فراری ۲۷۵ GTB/۴ NART Spider قرار دارد، خودرویی که به طور ویژه و بنا به سفارش Luigi Chinetti فروشنده خودروهای فراری در آمریکا براساس خودروی ۲۷۵ GTB ساخته شده بود. ۲۷۵ GTB یک خودروی کوپه موفق و سریع بود اما بازار خودروهای کانورتیبل آنقدر در آمریکا داغ بود که Chinetti که از دوستان انزو فراری بود از وی خواست برای ارتقا جایگاه فراری در آمریکا نمونه اسپایدر آن را نیز طراحی کرده و بسازد تا اینکه سرانجام این خودرو به تعداد تنها ۱۰ دستگاه و به طور ویژه برای مشتریان Luigi Chinetti ساخته شد. NART مخفف North American Racing Team و نام تیم مسابقهای Chinetti است. نمونهای از این خودرو چندی قبل به بیش از ۲۷ میلیون دلار در حراجی به فروش رسید.
پورشههای کانورتیبل
انتخاب شده توسط: Gilles, Mays, van Hooydonk
Porsche ۳۵۶
قیمت در زمان عرضه: ۳۲۱۵ دلار
پورشه همواره برند محبوبی در دنیای خودروهای اسپرت بوده است اما در کنار این و البته در کنار موفقیتهای بسیارش در سالهای گذشته در رقابتهای اتومبیلرانی، یکی از نقاط برجسته این شرکت طراحی محصولات آن است. طراحیهای این شرکت به طور معمول توسط دپارتمان طراحی پورشه انجام میشود و برخلاف ایتالیاییها، پورشه اعتقاد چندانی به بهرهگیری از استودیوهای خارج از شرکت برای طراحی محصولاتش ندارد. این مسأله در برخی از شرکتها نتیجه مناسبی به دنبال ندارد اما در مقابل پورشه تقریباً همیشه در این زمینه موفق بوده. طراحی محصولات این شرکت همیشه ساده هستند اما همزمان با سادگی، زیبایی ویژهای دارند که باعث میشود هیچگاه رنگ کهنگی به خود نگیرند و مهمتر از همه این که روند کلی طراحی این شرکت به ویژه در مدلهایی همچون ۹۱۱ از نیم قرن پیش تا به حال حفظ شده است. پورشه ۳۵۶ نخستین خودرویی است که با برند پورشه راهی خیابانها شد و در همان زمان با وجود آنکه در بسیاری از بخشها وابستگیهایی به فولکسواگن بیتل داشت توانست خودروی موفقی باشد تا جایی که نمونههای کانورتیبل یا آنگونه که پورشه میگوید اسپایدر آن توانسته نظر طراحان داور ما را نیز به خود جلب کند. این خودرو نخستین بار در ۱۹۴۸، تنها سه سال پس از جنگ ویرانگر جهانی دوم روانه بازار شد و تا ۱۹۶۵ در خط تولید باقی ماند و در این مدت تنها بخشهای فنی آن ارتقا پیدا کرد و توانست با همان طراحی روز نخست، خودروی موفقی باشد. در کنار این خودرو، مدل محبوب و البته مشهور ۵۵۰ قرار دارد، خودرویی که با الهام از ۳۵۶ طراحی شد اما به طور ویژه شرکت در رقابتهای اتومبیلرانی را هدف گرفته بود. با توان ۱۱۰ اسببخار و وزن تنها ۵۹۰ کیلوگرم، در زمان خود خودروی سریعی بود اما بیش از هر چیز در طراحی آن، ارتفاع کم ۵۵۰ است که جلب توجه میکند تا جایی که در رقابتهای جادهای Mille Miglia سال ۱۹۵۴، راننده پورشه آن را از زیر راه بند راهآهن رد کرد!
Chevrolet Corvette
انتخاب شده توسط: Gilles, Welburn
قیمت در زمان عرضه: ۳۴۶۵ دلار
متوسط قیمت در حال حاضر: ۶۱ هزار دلار
آمریکاییها به دلیل آب و هوای مناسبی که در بسیاری از بخشهای کشورشان وجود دارد، از علاقهمندان پر و پا قرص خودروهای کانورتیبل هستند و به همین دلیل دیدن خودروهای آمریکایی در این لیست اصلاً تعجب ندارد و در این میان قطعاً باید منتظر یکی از محصولات شورولت هم میبودیم چرا که این شرکت طیف کاملی از خودروهای اسپرت تا لوکس خود را به صورت کانورتیبل روانه بازار کرده است و در این میان شورولت کوروت نسل اول توانسته وارد لیست ما شود، خودرویی که هنوز هم با گذشت نیم قرن طرفداران بسیاری در میان کلکسیونرها دارد. این خودرو نخستین بار در ۱۹۵۳ و در دوران مدیریت Harley Earl بزرگ بر دپارتمان طراحی جنرال موتورز روانه بازار شد. طراحیاش از همان آغاز جذاب بود و به ویژه توانسته بود پیوندی مناسب میان اسپرتهای روباز اروپایی و خودروهای آمریکایی آن دوران برقرار کند. البته کوروت در آغاز فروش خوبی نداشت اما با برطرف شدن مشکلات، روند موفقیتهای این خودرو آغاز شد. در نسل اول، مدلی که محبوب طراح و داور ما است نمونههای فیسلیفت شده سال ۵۷ هستند که در آنها تغییراتی در طراحی خودرو رخ داد ضمن آنکه خودرو از نظر فنی هم ارتقا پیدا کرد. این خودرو کمیاب هم هست و همین مسأله به ارزش بیشتر آن دامن میزند.
Shelby Cobra
انتخاب شده توسط: de Silva, Gilles
قیمت در زمان عرضه: ۷۴۹۵ دلار
نام شلبی با «سرعت» گره خورده است اما در کنار آن طراحی ساده و دوستداشتنی این خودرو نیز یکی دیگر از نشانههای جاودانه شلبی کبراها است. داستان تولید شلبی کبرا را بارها شنیدهایم؛ کارول شلبی، یک راننده موفق مسابقات اتومبیلرانی در آمریکا به شرکت AC انگلستان که تولیدکننده خودروهای اسپرت بود پیشنهاد نصب موتور هشت سیلندر در محصولاتش را میدهد و در نهایت هم موتور فورد به این منظور انتخاب میشود تا به این ترتیب سری نخست شلبی کبرا متولد شود. موتورهای اولیه ۴٫۷ لیتر حجم داشتند اما وقتی شلبی توانست موتور ۴۲۷ فورد را برای استفاده در خودروهای این شرکت تقویت کند، تصمیم گرفت این موتور غولپیکر ۷ لیتری را بر روی کبرا هم نصب کند و اینگونه بود که محبوبترین کبرا با قدرت ۴۰۰ اسببخار متولد شد. در طراحی این خودرو تمام توجه به یک رانندگی لذتبخش بوده و به همین دلیل همه چیز ساده است. درب موتور کشیده، اتاقی برای سرنشینان و یک صندوق عقب کوچک به همراه ارتفاع کم و چند برآمدگی روی بدنه. همه اینها بر روی یک شاسی فولادی و در نهایت هم یک موتور پر قدرت؛ این فرمول ساخت شلبی کبرا است.
Mercedes-Benz Pagoda
انتخاب شده توسط: Mays, van Hooydonk
قیمت در زمان عرضه: ۶۸۹۷ دلار
متوسط قیمت در حال حاضر: ۵۴ هزار دلار
حیف میشد اگر نمایندهای از کشور آلمان در این لیست نمیدیدم اما وقتی طراح بامو در لیست داوران است، شاید انتظار داشتیم مدلی از محصولات این شرکت را در لیست داشته باشیم اما در کمال تعجب مرسدسبنز پاگودا به عنوان یکی از خودروهای برگزیده وارد این لیست شد. این خودرو که در سال ۱۹۶۳ به عنوان عضو جدید خانواده SL روانه بازار شد، در اصل پاسخی از سوی مرسدسبنز بود به درخواستهایی که برای خودروهایی رقیب اسپرت انگلیسی و ایتالیایی از جانب خریداران محصولات مرسدسبنز وجود داشت. آنها خودرویی میخواستند که پرستیژ بالاتری از فیات و آلفارومئو و امجی و تریومف داشته باشد اما در عین حال قیمتش مانند فراری و آستون مارتین بالا نباشد و به همین دلیل مرسدسبنز در طراحی این مدل تلاش کرد خصوصیات یک خودروی اسپرت اروپایی را با اصالت بنز ترکیب کند که حاصل آن خودرویی با کد W۱۱۳ و نام غیر رسمی پاگودا ( البته کاملاً جا افتاده) بود. این خودرو را میشد با سقف ثابت و یا سقف فلزی قابل جدا شدن و یا به صورت کانورتیبل سفارش داد و در نمونههای ۲۳۰، ۲۵۰ و ۲۸۰ به بازار عرضه شد. Van Hooydonk این خودرو را یک تعادل کامل میان زیبایی و جزییات میداند. طراحی پاگودا به گونهای است که هنوز هم پس از گذشت نیم قرن، رنگ کهنگی به خود نگرفته است و یکی از کلاسیکترین اسپرتهای بنز است.
ارسال نظر