حسرت زندگی در افغانستان و عراق را به این دلیل خواهید خورد
اخیرا نمایندگان مجلس با طرح واردات خودروهای کارکرده با عمر حداکثر ۵ سال موافقت کردند و مقدمات اجرای این طرح نیز در حال انجام است.
برترینها: اخیرا نمایندگان مجلس با طرح واردات خودروهای کارکرده با عمر حداکثر ۵ سال موافقت کردند و مقدمات اجرای این طرح نیز در حال انجام است. واردات خودروهای دست دوم زمانی به بحث داغ مجلس و دولت تبدیل شد که وزیر صنعت، معدن و تجارت در استانه استیضاح قرار گرفت اما حتی ارائه این لایحه دو فوریتی نیز نتوانست وزیر صمت را از استیضاح نجات نداد و در نهایت فاطمیامین که زمانی بزرگترین وعدههای خودرویی را به نمایندگان و افکار عمومی داده بود، به دلیل بحرانهای شدید بازار و صنعت خودرو از وزارتحانهی متبوعش خداحافظی کرد.
حالا اما به نظر میرسد واردات خودروهای دست دوم به مرحله نهایی نزدیک شده است . در این میان تنها یک محدودیت ویژه برای خودروهای دست دوم وارداتی به ایران در نظر گرفته شده است و این محدودیت به سن این خودروها برمیگردد به عبارت دیگر تنها خودروهایی قابلیت ورود دارند که پنج سال بیشتر از عمرشان نگذشته باشد.
پیش از این قالیباف، رییس مجلس در گفتگویی تلویزیونی تاکید کرده بود که هیچ منعی برای این کار نیست. وی گفته بود: باوجود اینکه دولت لایحه دو فوریتی برای واردات خودروهای دست دوم به مجلس داده است، از نظر مجلس دولت میتواند همین الان واردات خودروی دستدوم را آغاز کند.
بسیاری از فعالان بازار معتقدند که ریزش قیمت خودرو در روزهای اخیر ناشی از بررسی موضوع واردات خودروی دست دوم است و اجرایی شدن این طرح میتواند به ریزش گسترده قیمتها در بازار متجر شود. از دیگر سو، برخی نیز منتقد چنین اتفاقی هستند و معتقدند که این اقدام میتواند ایران را تبدیل به قبرستان خودروهای فرسوده کند. حال سوال اینجاست که آیا واردات خودروهای دست دوم به ایران هم از نظر شما میتواند زمینه را برای تعدیل قیمتها در بازار مهیا کند؟
در همین رابطه، کاربران دیدگاههای خود را مطرح کردند
یکی از کاربران نوشت: لطفا با مردم رو راست باشید. هیچ وقت مافیای خودرو اجازه نمیده واردات خودرو (چه نو و چه دست دوم) به اندازهای صورت بگیره که منافعشون به خطر بیفته. بحث واردات خودرو صرفا یک کار تبلیغاتی و روانی است و هیچوقت واردات در تیراژ بالا صورت نخواهد گرفت. واردات محدود هم تاثیرات محدودی خواهد داشت.
محمدعلی عنوان کرد: صددرصد موافق ورود خودروهای دست دوم هستم و برای مملکت و ملت بسیار مفید است؛ به شرط اینکه واسطه ورود خود مردم باشند، نه آقازادهها.
کاربر دیگری متذکر شد: طبیعیه وقتی کالایی وارد بازار بشه و اونو اشباع کنه، باعث کاهش قیمتها بشه.
رضا سعیدی هم نوشت: به شرطی که قیمت واقعی باشه.
جواد هم عنوان کرد: میشه، ولی بهشرط عدم واردات انحصاری!!
سهیل، یکی دیگر از کاربران تصریح کرد: سوال اصلی این هست که آیا واردات خودرو شدنی هست؟ چون اینکه طبیعی هست که اگه به تعداد کافی و معنیداری وارد بشه، خودورویی که 10 برابر قیمت واقعیش قیمت داره، حتما کاهش قیمت شدید پیدا میکنه و این روی کل بازار اثر میذاره. ولی تجربه نشون داده اینها همش شعار درمانی هست و عملا یا اتفاقی نمیافته و یا چهار تا دونه با هزار داستان وارد میکنند و در نهایت دوباره بازار راه خودش رو میره. واردات خودروهای نو با اون همه سر و صدا در نهایت چند تا وارد شد؟
علیرضا هم تاکید کرد: در صورتی که رانت نداشته باشد و بگذارن هر کس برای مصرف شخصی خود خودرو دست دوم وارد بکنه، باعث کاهش شدید خودروهای داخل چه خارجی و داخلی میگردد.
حسن، کاربر دیگری عنوان کرد: در حالت عادی باید قیمتها بشکند، ولی ظاهرا مافیای خودرو نمیگذارد.
در همین راستا قصد داریم قیمت خودروهای دست دوم در کشور عراق و افغانستان را مورد بررسی قرار دهیم
بررسیهای بازار خودرو عراق نشان میدهد یک خودرو دوج چارجر مدل ۲۰۱۸ با کارکرد حدود ۵۱ هزار کیلومتر با قیمت ۳۰ هزار دلار قابل خریداری است؛ یعنی با ۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان میتوان صاحب یک دستگاه دوج چارجر مدل ۲۰۱۸ شد. در ادامه، لیست قیمت چند خودرو خارجی دست دوم در بازار عراق را مشاهده میکنید:
قیمت خودرو خارجی در افغانستان نیز بهمیزان چشمگیری نسبت به ایران کمتر است. با در نظر گرفتن اینکه هر افغانی، واحد پول کشور افغانستان، معادل ۵۷۰ تومان باشد، قیمت هیوندای i۱۰ فقط ۳۴۰ میلیون تومان خواهد بود.
همچنین مشتریان میتوانند هیوندای سانتافه را در این کشور با قیمت ۲ میلیون و ۹۹۸ هزار و ۸۲۰ افغانی برابر با ۱ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان خریداری کنند. قیمت مرسدس بنز GLE۵۳ نیز در این کشور معادل ۳ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان است.
نظر شما چیست؟ آیا واردات خودروها دسته دوم میتواند باعث ریزش قیمت خودرو شود؟
نظر کاربران
چرا واردات دسته دوم؟!!
خدمات پس از فروشش چه میشه؟! تامین قطعه؟!! روحیه ملی؟!! بازتاب جهانی؟!!
این فقط یه بازیه!
وگرنه خودروی نوی میان رده با قیمت 6 تا 12 هزار دلار چرا به صورت انبوه وارد نمی کنن؟!!
تمام خودروها بالای یک میلیارد قیمت دارن ، من معلم با حقوق خودرو که پیشکش دوچرخه هم نمیتونم بخرم
به حاطروجودبیش ازدهاملیون افغانی مفت خور مابایدحسرت زندگی در افعانستان بخوریم
پاسخ ها
داداشاولسوادتهدرستکنبعدبیانظربتی
ولی و اما و اگر نداره جواب یک کلام بله
تعرفه 175 درصدی کشیدن روی خودروی وارداتی یعنی این قیمتا باید دو نیم برابر بشن. تاثیر گذار هست ولی الان به جای اینکه مردم سود کنن صددرصد دولت سود میکنه
دیگه بحثی نمیمونه اگر نمیفهمی چیشد، واقعا باید از کشور مهاجرت کنی!!!!
دست مافیا درازتر است از اینکه با این اقدام مقطعی ( نه ادامه دار) از این ملت کوتاه شود.!!
سلام علیکم : واقعا متعجبم در کشوری که مسئولینش مدعی راستی و صداقت میباشند ، چرا هیچ چیزی سرجای خود نیست ؟؟ (( حکایت کوزه گر از کوزه شکسته است )) چند خودرو ساز شخصی و دولتی عنان کار را در دست دارند و مردم بیگناه هم به اجبار تولیدات بی کیفیت آنان را بخرند ، آنهم با قیمتهای نجومی . آنوقت عراق و افغانستان که هر دو کشور را کنار ایران بگذاریم یک استان هستند ، اقتصادشان از ما به مراتب بهتره . وااسفا .// والسلام .//
مدعیانخانهخرابکن
خیلیییییییییییییی خوبه چکار میشه کرد ۲۰۶ با تویوتا فرقی نداره همه یکی انگار ۲۰۶ سواریم تویوتا سواریم
پس چرا دارن با بدترین شرایط میان ایران هر روزچند هزار نفر افغانستانی میاد ایران
جنازه این ماشینها هم ارزشش بیشتر از این چیزایی هست که ما سوار میشیم
چه کردید با این کشور
صد در صد قیمت خودروها رو کاهشی میکنه و دست دلالان رو از بازار خودرو قطع میکنه
اونا تاجرا شون دیونه ان!!! ماشین به ضرر می فروشن !!!
بچه های ما 3 برابر قیمت منطقه می فروشن بازهم ضرر میکنن !!!
تو ایران هیچ چیز تغییر نمیکنه
دیگه اینقدر واضحه که دولت و مافیای خودرو از این نیاز طبیعی مردم به خودرو سواستفاده میکنند که هر بچه ای متوجه میشه . حکومت و دولتی که منتخب و پاسخگوی به ملتش نباشه . مافیایی بیش نیست .
از نظر من اینها همش یک بازی هست. ظاهراً ماشین خارجی وارد میشود تا قیمتها شکسته بشود ولی. مافیایی خودرو. اون ضرری را که از نظر خودش. به خاطر پایین آمدن خودروی. داخلی. متحمل میشود. را از سود ماشین خارجی که وارد میکند. جبران میکند. این را از اختلاف قیمت خودرو. در ایران و کشورهای. همسایه میشود فهمید. ولی در کل اگر با ورود ماشین خارجی. قیمت ماشین داخلی پایین بیاد. من. موافق. واردات هستم.
همه اینا شو انتخاباتی است ومنابع درآمد مافیا و اگر هم اجرا بشه برای آقازاده ها هست وبس
آقا اینها همش جز حرف بیش چیزی نیست.این چه کاریه همش به همدیگر پاس میدن اگه راست میگین اگه اگه دولت به هر کدملی سرپرست خانواده یک ماشین 10سال کار رو وارداتی اختصاص دهد.اگر واقعا میخواد ماشین وارد کند این کار کند.غیر از این باشه به نفع مردم نیست.به نفع آدم بدها است.
یک افغانی معادل 570 تومان!!!
یادش بخیردرمقابل هریک تومن پول ایران ازافغانیها۴افغانی میگرفتیم(بندرعباس.اسکله قدیم سال ۱۳۸۶) یک افغانی ۵۷۰ تومن! یعنی ارزش پول ملی طی ۱۵سال درمقابل پول اونموقع بی ارزش افغانستان ۲۲۸۰برابربی ارزش شده
تمام مطالب گفته شد.(نظر موافق و مخالف) اما تعجب من اینجاست که یک افغانی برابر 570تومان ایران است.این درد ملی را باید به کجا ببریم؟؟؟ من تا حالا فکر میکردم در افغانستان مردم بعلت فقر فقط یک وعده غذا میخورند.و بهترین خودرو آنها دوچرخه و موتور سیکلت است.
سلام دوستان.
من که مخالف داشتن ماشین با کیفیت نیستم ولی اونایی که میگن الان ایرانی ها باید حسرت داشتن ماشین خوب افغانی ها و عراقی ها رو بخورن
حالا شما چلنجر داشته باش تو عراق یا افغانستان کجا میخان باهاش برن من عراق اکثر شهرهاشو دیدم نه امنیت نه جایی واسه گشتن و تفریح.
اونا باید پس حسرت هزاران چیزی که ما داریم و اونا ندارن رو بخورن.
پاسخ ها
آره جون خودت تو راست میگی خجالت هم خوب چیزیه ارزش پولشون از ما بالاتره
اگر که من چهار سال کار کنم میتوانم یک دستگاه پراید بخرم و اگر که من صدوبیست سال کار کنم میتوانم یک دستگاه آپارتمان در تهران بخرم مجموعا 124 سال اما من نه پولش رو دارم نه عمرش رو
خدایا، چقدر خوشحال هستیم قراره ماشین دست دوم وارد کنند و به سه برابر قیمت بهمون بفروشند، چقدر خوشبختیم و نماینده مجلس مون چقدر با افتخار راجع به این موضوع مصاحبه میکنه!!!
فقط یک میلیارد و خرده ای؟ فقط فلان میلیارد؟ برای شما شاید فقط باشه ولی برای اکثرا مردم این مقدار پول هم خیلیه
چرا فکر می کنید مردم نمی فهمند؟ مشکل واردات خودرو یا هر چیز دیگهای نیست حالا چه نو باشه چه دست دوم مشکل اصلی ارزش پول ایرانه که روز به روز داره میاد پایین. اگه توجه کرده باشید یک میلیون پول افغانی برابر با یک میلیاردپول ایرانی!
واقعا درسته
عامل اصلی گرانی خودرو و التهاب بازار بیشتر از خودروسازهای خود دولت است چون دولت ازخودروسازی سودمیبرد وهیچ وقت نخواهد گذاشت خودرو دست دوم براحتی بدست مردم برسدوصد درصد قیمت تمام شده را نزدیک قیمت نو خواهدرساندکه آنوقت هم فقط تعداد معدودی قادربه خریدخواهندبود
با سلام بله صد در صد به تعديل قيمت خودرو كمك مي كند و واردات خودروي نو و دست دوم در كشور در اين برهه لازم و حياتي است.
واردات ماشبن دسته دو اصلا به نفع مردم نيست
اينها ميخوان ازاد كنن خودشون ماشينهاي ٢٠٢٣ وارد كنن و سوار بشن والسلام
چرا فكر ميكنيد اينها به فكر مردم هستن ؟؟؟
ای وای ای وای
مردم ، مسئولان دزدند ، مطمئن باشید که راهی برای دزدی خودشان است . وضع مردم برای اینها مهم نیست
در خبرها خوانده بودم که شرکت سایپا و ایران خودرو می خواهند خودرو وارد کنند ، این یعنی رانت و یعنی قمت واقعی بدست مصرف کننده نمیرسد.
اگه ژاپن بودوشرف داشتن خودکشی میکردن
امااینا اینقدپرروهستن که ازرونمیرن وکلی منت هم میذارن.
چرا ما دسته دوم وارد کنیم مسئولان تاچه حدی به مردم حقیرانه نگاه میکنند چرا مردم با عزت وبا تمدن ایران اندازه کشور فسقلی امارات ارزش نداشته باشد علت بی سوادی وتحجر مسئولین کشور است
باسلام، اگر این همه در افغانستان ارزانی هست، چرا اینقدر تبعه افغانی در کشور ما وجود دارد؟
اگر همین ماشینهای که در منطقه آزد هستند پلاک ملی کنند خود بخود قیمت پایین می اید
میگم چرا مسولین فکر جا فکر سوخت نمی کنند این همه،ماشین برای چه
مگر حوادث نمی خونید هر روز به جای پارک ماشین ادم میمیره
تو خیابان نگاه کنید هر ماشین با یک سر نشین حرکت می کند هرر ده ماشین یکی پیدا میشود دو نفر سرنشین دارد
اتوبوس واحد خالی میرود
اگر مترو مسافر دارد به خاطر ترافیک است
والا تو روستا هم جای پارک نیست
فکر اشتغال جوانان وازدواج باشید
ماشین هی ماشین هر روز علام می کنند
مصرف بنزین ۱۴۰ میلیون لیتر
ماشین کهنه جمع نمی شود مدل ۴۸ هنوز کار می کند هر خونه چهار نفره پنج تا ماشین دارد دوتا تو خونه پارک کرده دوتا تو کوچه یکی هم سر کارش ماشین سنگینش تو ترابری
چرا این همه کشته می،دهیم اول به خاطر بی احتیاطی دو تک سرنشینی سه شلوغی جاده چهار بی مسولیتی راننده چون خودش تنها وخسته میشه
بعد بی کیفیتی ماشین
اگر راننده علایم رانندگی رعایت بکنه مورچه هم کشته نمی شود
یک جا زده سرعت ۵۰ تا طرف ۱۲۰ سرعت دارد
یک زمان من ماشین داشتم به جای ۶نفر هشت نفر سوار می کردم ولی مسولیتی که،داشتم،با احتیاط میرفتم
ولی ان انطور نه اینطور همه،تک سرنشین شدند تاکسی تو شهر کوچک پول بنزیزش در نمی اورد بلکه ماشین زیاد شده
اکثر شهرها یک خیابان دارند
اونهم صف تاکسی است ببرای نوبت
ماشین خاموش هول می دهند
بدبختی مردم ایران به جایی رسیده ایرانی جماعت باید حسرت زندگی عراق و افغانستان و بخوره