سورپرایز جدید خودروسازان ایرانی که خدا به خیر کند
در حالیکه روز گذشته مجلس شورای اسلامی رسما از اعلام وصول استیضاح وزیر صمت خبر داد، رضا فاطمی امین با حضور در یکی از شرکتهای زیر مجموعه گروه سایپا از خودروی جدید این شرکت به نام"کادیلا " یا همان ال ۹۰ ایرانی رونمایی کرد.
برترینها: در حالیکه روز گذشته مجلس شورای اسلامی رسما از اعلام وصول استیضاح وزیر صمت خبر داد، رضا فاطمی امین با حضور در یکی از شرکتهای زیر مجموعه گروه سایپا از خودروی جدید این شرکت به نام"کادیلا " یا همان ال 90 ایرانی رونمایی کرد. این خودرو که بناست توسط پارس خودرو تولید شود در واقع محصول همان پروژه P90 است که چندین سال پیش در سایپا پیگیری میشد و هماکنون به مرحله تولید رسیده است.
سال 1386 اولین خودروی ال90 که بعدها به «رنو تندر90» تغییر نام یافت، در ایران عرضه شد. از همان ابتدا قرار بود ال90 یک خودروی اقتصادی باشد تا جایگزین خودروهایی شود که بازار را به تسخیر خود درآورده بودند. هدفی که خیلی زود شکست خورد و این خودرو به یک خودروی میانرده تبدیل شد. در سال 1398 پس از اجرای تحریم ها علیه کشورمان و با خروج رنو از کشور، پروژه ال۹۰ هم به دلیل این که موتور و بخش زیادی از قطعات آن داخلیسازی نشده بود، متوقف شد. پس از توقف تولید آن خودروسازها تصمیم گرفتند ال90 را ایرانی کنند و سرانجام دیروز از نمونه ایرانی آن یعنی سایپا کادیلا یا پی90 رونمایی شد. در این گزارش به نکاتی درباره این خودرو میپردازیم.
ال ۹۰ چه بود؟
تندر90 شاید یکی از بدقیافه ترین خودروهای ایرانی است که هرکسی آن را دارد از قیافهاش ناراضی است! خودروی ال90 یا رنو تندر90 ابتدا در کشور رومانی به عنوان یک خودروی اقتصادی و مقرون بهصرفه تولید میشد. «داچیا لوگان» خانوادهای از خودروهایی است که به طور مشترک توسط شرکت فرانسوی رنو و زیرمجموعه رومانیایی آن داچیا از سال ۲۰۰۴ تولید و به بازار عرضه شد. این خودرو در سال 1386 به طور رسمی وارد بازار ایران شد و تولیدکنندگان ایرانی مطابق با سلایق ایرانی به فکر اعمال تغییرات چشمگیری در آن افتادند؛ از جمله قراردادن یک موتور قوی، برقی کردن شیشههای جلو و عقب، قراردادن 2 ایربگ برای سرنشینان جلو و استفاده از ترمزهای ABS. به دلیل جادار بودن صندوق عقب ال90 که حدود 510 لیتر گنجایش دارد، این خودرو را ماشین خانوادگی نامیدند. از آنجا که هدف از طراحی ال90 جادار بودن آن بود و خیلی روی ظاهر داخلی و خارجی آن تمرکز نشده بود، به همین دلیل از نظر قیافه حرفی برای گفتن نداشت.
تولید پی۹۰ کلید خورد
پروژه داخلیسازی ال۹۰ در گروه سایپا پس از مدت نسبتا طولانی، سرانجام در قالب پروژهای به نام پی90 یا سایپا کادیلا، معرفی شد. این پروژه یک تفاوت بزرگ با دیگر تغییرات ایجادشده روی خودروها در ایران دارد و آن هم تغییر برند محصول مادر یعنی رنو و تبدیل آن به سایپاست و به دلیل این که شرکت رنو اجازه نداده بود قطعات مهم ال۹۰ داخلیسازی شود، برای ساخت تمام قطعات زمان زیادی صرف شده، بعضی از قطعات مهندسی معکوس شدند و بسیاری از قطعات آن هم جدید هستند. موتور، گیربکس و اکسل به طور کامل تغییر کرده و قوای محرکه پی۹۰ شباهتی به ال۹۰ ندارد. نسخه اولیه پی90 با گیربکس دستی است و براساس گفته مدیران تا پایان سال ۱۴۰۲ این محصول به بازار عرضه خواهد شد. قرار است بعد از تولید، دیگر خودروسازها هم وارد بازار تولید پی90 شوند و در واریانتهای هاچبک، سدان، وانت و... تولید آن ادامه یابد.
مشخصات فنی پی۹۰
محمدعلی تیموری، مدیرعامل سایپا میگوید: با پلتفرم ال90 (لوگان) سه خودروی تندر90، ساندرو و ساندرو استپوی ساخته شده است و پروژه پی90 در حقیقت نسخهای بومیسازی شده از این محصولات است. موتوری که روی این خودرو عرضه می شود بر پایه همان موتور K4M ال90 ساخته شده ولی بازده تولیدی آن کمی بیشتر خواهد بود و به پیشرانه ME16 مجهز شده است. در این موتور 6/1 لیتری، چهار سیلندر 16 سوپاپ میتواند حداکثر 110 اسببخار قدرت و 147 نیوتنمتر گشتاور تولید کند. این موتور سیستم زمان بندی متغیر سوپاپها را نیز دارد و قدرتش از طریق جعبه دنده 5 سرعته دستی به چرخهای جلو منتقل میشود. قبلا اعلام شده بود که تندر90 ایرانی با موتور شاهین به بازار میآید اما اطلاعات جدید نشان میدهند که این محصول متفاوت خواهد بود.
مشخصات ظاهری پی۹۰
در این خودرو همانند هر فیس لیفت(بازسازی) دیگری، دماغه یا پوزه آن شامل مجموعه سپر، جلوپنجره، چراغها، در موتور و گلگیرها به طور کامل بازطراحی شده است، اما نیمه میانی بدنه خودرو یعنی کابین، درها، خط سقف و شیشههای جلو و عقب و جانبی، مشابه ال۹۰ هستند. ضمن این که سپر و چراغهای عقب و در صندوق عقب هم تغییرات کاملی داشته و به طور کامل بازطراحی شدهاند. به عبارت دیگر طراحان خیلی سعی کردهاند چهرهای مدرن و بهروز به این پیرمرد بدهند و تا حد امکان حس و حال «ال نودی» را به «پی نودی» تغییر دهند. اما در نگاه اول از روبهرو پی90 را یک کپی از دنا میبینیم. در بخش عقب چراغهای بزرگ با سبک طراحی این خودرو هماهنگ نیستند و از نکات منفی این بخش میتوان به کشیدگی چراغها به دو طرف بدنه، نصب نشان تجاری سایپا در وسط صندوق و پلاستیک سیاه در سپر اشاره کرد.
نظر کاربران چیست؟
حامد: این ال۹۰ ایرانی سایپا حتی از ال۹۰ رنو هم ال۹۰تره. یعنی الان کسایی که ال۹۰ قدیمی دارن یه چیزی پیدا کردن که از ماشین خودشون زشتتر باشه.
میم مثل ما: عکس بالایی خودروی جدید ساپیا به اسم "کادیلا" یا "ال 90 ایرانی" هست که امروز رونمایی شد،
عکس پایینی هم "دنا" هست! حتی به خودشون زحمت ندادن قالب بدنه جدید طراحی کنن!
سیاوش: اگر ال 90 ایرانی داشتید و خدای ناکرده تصادف کردید، ممکنه کیسه صفرا به کمکتون بیاد ولی کیسهی هوا نه.
کوروش: کاش یه روز فاتحه خودروی داخلی رو بخونن یه عمر خودروی داخلی فاتحه مارو خوند یه بار هم ما!
نظر کاربران
ال نود زشت هست ولی خودروی با کیفیت و با دوامی بود حتی جوکی ساخته بودند که میگفت خانم ها با پسری که ال نود داره ازدواج کنید چون براش قیافه مهم نیست و کیفیت و دوام زندگی براش اهمیت داره!!!!!!
پاسخ ها
تازه اینا روزای خوبمونه
ال ۹۰ با موتور گیربکس فرانسوی نه اینکه آشغالهایی که اینا میخوان روش بزارن....
هنر نزد ایرانیان است و فس سسسسس
شکل ظاهری همشون مثل هم هست موتور و چیزای فنی اش هم همه آشغال
بیشتر شبیه قوطیه تا ماشین
قیمتش هم دو میلیارد نه خجالت بکشین
ب مردم رحم کنید این شرکت مونتاژ های چینی متوقف کنید مثل مرد آ
گمرک بازکنید مثل مرد تا ماشین ببینید کجاست قیمتش م چقدر مفت میشد
کادیلا؟ یعنی حاصل این همه سال رفت و آمد حتی یه اسم درست هم از آب درنیومده؟ مثلا خلاقیت به خرج دادن کادیلاک آمریکایی رو کردن کادیلا.
صنعت خودروسازی ایران با مافیاگری ونادیده گرفتن نظر ورفاه حال مردم مانند غده سرطانی شده بایست گاملا تعطیل شود و واردات خودرو منصفانه انجام شود نه مانند حال خودروچینی با دوسه برابرقیمت واقعی ان مردم دیگه خسته شده اند ازاین خودروهای بی کیفیت وهزینه های تعمیرسرسام اور207چی هست که 1/100قیمت گذاری شده یا کویک که مانند فرغون می ماند باقیمت نیم میلیون تومان
سلام شما چیزی بگو
وای از این افتضاح
حالا شما ساینا تیبا پراید را مقایسه کند هر روز یه کم شکل ولعاب میدند فکر میکنند شق والقمر کردند
یه ارابه مرگ دیگه به جاده های ایران اضافه شد فقط هر جا دیدید ازش فاصله بگیرید چون احتمال منفجر شدنش هست😄
طراحی اون واقعا افتضاحه
این آشغالها چیه درست میکنن میدن دست مردم کاش ایران هم مثل دیگر کشورها ورود خودروهای خارجی رو بدون گمرک آزاد میکرد تا مردم به این زباله ها پول بهترین خودروهای خارجی رو ندن
لاقل داخلشو تغییری میدادید
یک بار برای همیشه ،کسی که توانایی انجام کاری را نداره .میگه عزیزم من نیستم شرمنده .چرا اصرار چه پافشاری جایی که خودت هم میدونی واسه خودت نمیتونی کاری انجام بدی چه رسد دیگران
آدم چی بگه آخه حتما توش بوی پلاستیک درجه ۳ (دمپایی پاره آب کرده و غالب ریزی شده) میده مثل الباقی شاهکاراتون ...
از متریال شیشه و زه و آبگیر و برف پاک کن و رینگ و لاستیک و درو صندلی هم که دیگه نگم براتون 🤣🤣🤣
اولین و بزرگترین مشکل خودرسازی شخص مصطفی میرسلیم
تو رو به روح امواتتون همون پیکان تولید کنین بهتر از این آشغالهای چینی هایمان قالوا دیگنتی فیلیسیتی چری
تا بحال که هیچ سور پرایزی جز قیمت های نجومی. نداشتند
کی گفته قیافش زشته
لطفآ بیشتر از این به مردم ظلم نکنید و واردات رو آزاد کنید،خودتون رو هم زیاد به زحمت نندازید
از اینکه قدم به قدم در حال پیشرفتیم متشکریم هم زیباست هم اقتدار ملی ایرانه ممنون از زحمات کارگران سایپا
خارجیا کل ماشین رو عوض میکنن ولی اسمش همون میمونه ایران یدونه چراغ عوض میکنه اسم ماشین عوض میشه
خدا میدونه برای خلق این فاجعه چقدر هزینه شده و چه رانت هایی خورده شده .
وقتی مردم حمله میکنن هرخودرویی رو بخرن بایدم این مدل ماشین بی کفیت ازلحاظ بدنه حالا موتورش بماند
به جای پی۹۰ اسم پی پی روش بذارن
چین از ماشینهای. ژاپنی و کره ای. کپی میکنه. ما از چین کپی میکنیم. ببین. چی از آب در میاد رنگ و لعاب میدن. بعد که میاد در خیابان. ایراداتش. پیدا میشه
از همه مهمتر. مصرف سوخت هست. هر چی کم مصرف تر باشه بهتره.
قیافه ولش کن .لامصب قدرت استقامت و روانی راندنش حرف نداشت.
سلام
اگه همین رو الان فرانسه یا چین زده بود همه به به چه چه میگفتن.