ایرانیها، این شکلی یکشبه پولدار میشوند
ولع مردم برای خرید خودرو در بورس کالا پدیده این روزهاست، در واقع شما بسیاری از افراد در میان روزمرههای خودشان و در حالی که چشمی هم به تحولات گسترده سیاسی و اجتماعی دارند، سعی میکنند با شرکت در این فرآیند از قافله عقب نمانند و بتوانند سودی از این روزهای پرضرر به جیب بزنند، اقدامی که البته قاعدتا با این شیب وحشتناک دلار منطقیست
برترینها: ولع مردم برای خرید خودرو در بورس کالا پدیده این روزهاست، در واقع بسیاری از افراد در میان روزمرههای خودشان و در حالی که چشمی هم به تحولات گسترده سیاسی و اجتماعی دارند، سعی میکنند با شرکت در این فرآیند از قافله عقب نمانند و بتوانند سودی از این روزهای پرضرر به جیب بزنند. اقدامی که البته قاعدتا با این شیب وحشتناک دلار منطقیست. در واقع ماجرا به این شکل است که وقتی عرضه یک خودرو در بورس اعلام میشود بسته به تقاضا قیمت آن تعیین میشود اگر تقاضای یک خودرو کم باشد کسانی که اسمشان برای خرید آن خودرو درآمده از یک فاصله قیمتی بهره خواند برد که همان سود موردنظر بسیاری از مردم ایران در این روزهاست! البته حالت دیگری هم متصور است، اگر تقاضا برای یک خودرو زیاد باشد قیمت آن از قیمت متوسط بازار بالاتر میرود و در این حالت تولیدکننده و نهایتا دولت سود میبرند و مصرفکننده ضرر خواهد کرد. در اینجا از زوایای مختلف به این ماجرا نگاه انداختیم.
قبل از ورود به اصلِ بحث این را در نظر داشته باشید که تورم در خیلی از خودروهای پرتیراژ ادامه دارد: مثلا طی یک ماه گذشته قیمت پراید ۱۱۱ در حدود ۶۰ میلیون تومان گران شده و به ۲۹۰ میلیون تومان رسیده است. یا در موردی دیگر، پژو۲۰۶ تیپ دو در بازار در طول یک ماه گذشته ۴۰ میلیون تومان گران شده و با قیمت ۴۶۰ میلیون تومان به فروش میرود.
رجبیپور(کارشناس)موافق عرضه خودرو در بورس است: «علت افزایش قیمت خودرو، شرایط ارزی کشور و ماهیت سرمایهای شدن خودرو است اما عدهای که شفاف شدن معاملات به سود آنها نیست، ورود خودروسازان به بورس را عامل رشد قیمت مطرح می کنند در شرایطی که خریداران خودرو از بورس موفق به خرید ارزانتر شدهاند، در گذشته خودرو در دسترس عموم نبود و هیچ کس مستقیما نمیتوانست از کارخانه خودرو خریداری کند و تنها یک شانس بسیار اندک در قرعه کشی داشت، ولی با عرضه خودرو در بورس کالا این شرایط فراهم شد. طبیعتا وقتی منافع بزرگی از گروهی گرفته میشود مقاومت هایی شکل میگیرد، بنابراین اگر فشار افرادی که نام و نشانی از خود ندارند کنار بگذاریم، براساس همه تجربیات حدود دو دهه گذشته، استمرار عرضه هر کالایی در بورس، رمز آرامش و تعادل آن بازار است».
علی جدی (نماینده) اما مخالف عرضه خودرو در بورس است، او میگوید: با این مدل عرضه خودرو در بازار بورس به شدت مخالف هستیم، زیرا به یک باره قیمت خودرو ۴۰ تا ۵۰ درصد و حتی ۶۰ درصد بالاتر از قیمت کارخانه است لذا بر اساس آیین نامه سازمان حمایت در رابطه با تصویب قیمتها، سود بالای هفت تا هشت درصد تخلف است. در حال حاضر این شیوه عرضه، تولیدکننده خودرو را با ۶۰ و حتی ۸۰ درصد سود روبه رو کرده و سود حاصل به نفع تولیدکننده مصادره میشود و مردم هم متضرر شده و هیچ نفعی هم برای کشور ندارد. تولیدکننده تا دیروز یک خودرو را ۸۰۰ میلیون تومان به فروش میرساند و در حال حاضر برخی مواقع همان خودرو را تا دو میلیارد تومان در بورس عرضه میکند این اختلاف قیمت بر اساس چه قانونی است، کجای قانون گفته شده که یک تولیدکننده باید این همه نفع ببرد؟
برخی کاربران به عرضه خودرو در بورس واکنش نشان دادهاند:
کابری به اسم نفوذی نوشته: امروز یک کارخانه تعداد ۱۰هزار دستگاه از یک خودروی پرتیراژ را در بورس عرضه و هر دستگاه را حدود ۲۰۰میلیون بیشتر از قیمت کارخانه فروخت.
یعنی امروز دوهزار میلیارد تومان به جیب زدند. (۱۰.۰۰۰×۲۰۰.۰۰۰.۰۰۰= ۲.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰
________________________________________________________________________________________________________
امیر حسین نظر خود را اینگونه به اشتراک گذاشته: قیمت خودرو تا قبل از شروع فرایند عرضه در بورس کالا نزولی بوده است. با شروع عرضه در بورس کالا، روند صعودی آغاز و با شوک ارزی، باعث تشدید این افزایش میشود. طبق نمودار، شیب افزایش قیمت خودرو نیز بیش از افزایش قیمت ارز می باشد. حالا دقیقا قیمت بورس کالا، قیمت بازار قبل از جهش ارزی است.
_________________________________________________________________________________________________________
زهرا نوشته: اینکه مشکلات اقتصادی رو با سپردن خودرو و سکه و مسکن به بورس میخوان حل کنند مثل این میمونه که به بیمار دچار خونریزی، داروی ضد انعقاد تزریق کنند. هرچند ممکنه اسم این کار هم جراحی باشه!
__________________________________________________________________________________________________________
مهدی هم انتقاد کرده: من متوجه نشدم وقتی قیمت خودروهایی مثل شاهین و تارا در بورس کالا حداقل 100 تا 200 میلیون تومان زیر بازار آزاد عرضه شده و فقط خریداران واقعی میتوانند از این بازار خرید کنند، چرا میخواهند عرضه خودرو در بورس کالا را متوقف کنند؟!
__________________________________________________________________________________________________________
کیانوش نوشت: اگر قرار بر عرضه در بورس و کشف قیمت است، پس اون #قیمت گذاری و قیمت مصوب برای چیست؟!یا اون خطاست یا این نابجا...
نظر کاربران
و عده زیادی هم یک شبه به خاک سیاه نشستن مثل خواهر بیچاره من که هست و نیستش ( همه طلاهاشو باضافه خانه پدریش ) رو فروخت ، گذاشت تو بانک تا از سودش امرار معاش کنه و تا شاید از عهده قیمت هایی هر روز اوج می گرفتن بربیاد و محتاج غیر نباشه که ناگهان بخاطر بلند پروازی و شعارهای پر طمطراق عده ای مسئولِ غیر مسئول سرمایه اش دود شد رفت هوا
پاسخ ها
خشت اول چو معمار نهد کج تا ثريا مى رود ديوار کج
من نمایشگاهی سراغ دارم که هر سری 25 تا خودرو تو قرعه کشی به اسمش در میاد
تو قرعه کشی ده درصدم به اسم مردم در نمیاد
نییتش خیر میخان مشکل مردمو حل کنند
کدام مردم برنده شدند تا یکشبه پولدار گردند؟ ! خواص هرکدام سفارشی صدتا ، صدتا میگیرند بنام قرعه کشی و یکشبه چند ملیارد به حسابهای میلیاردی انها اضافه می شود.
آقا ما نمیخایم یک شب پول دار بشیم
از ماست که بر ماست ... تا این مردم بی فکر را داریم هر روز بدتر و بدبخت تر خواهیم شد !! با هم نیستیم و هزاران میلیارد امثال ایرانخودرو سود میکنند! در صورتیکه یه مشت آشغال تولید میکنند و به مردم بیفکن میفروشند. ماشین بیست میلیونی ده سال پیش رو هشتصد میلیون میکنند تو پاچه ما !!! التماس تفکر برای مردم
خوشا به حال خودم و خانوادم دنبال خرید و درگیر کردن خودمون در این مقوله ها نیستیم .وشبها با اعصاب راحت میخوابیم صبحها هم باخیال راحت دنبال کار و زندگی میریم.به قول قدیمیا زندگی رو ساده بگیر تا ساده بگذره
پاسخ ها
خوش به حالتون کاش منم اینطور بودم
تمام طرحهای دولت جز بدبختی بیشتر مردم چیز دیگه ای نداره جز کوچکتر شدن سفرها وفقر بیشتر سودی برای مردم ندارد
قیمت مصوب قیمت تمام شده کالاست.کشف قیمت همیشه به مقدار بالاتر از قیمت تمام شده پذیرفته شده است . اگر مردم یک هزار تومان یا یک میلیون تومان حاضر به پرداخت باشن که معنیش این نیست که خودرو یک هزار یا یک ملیون تومان قیمت داره ، عرضه و تقاضا است نه تقاضا . خریدار قیمتش رو میگه ، فروشنده هم قیمتش رو میگه . کشف قیمت بازاره نه کشف قیمت تقاضا .
یک شبه فقط با اختلاس میشه پولدار شد
خیلی مملکت گل و بلبلی داریم. دردان مملکت ما هر روز یه بازی سر مردم در میارن و همانند یک سیکل بسته و از یک حالت به حالت دیگر تبدیل میشوند و از بین نمیروند. تا دیروز توان تولید نداشتن، ولی یه باره این بورس تولید ده هزار خودرو کرد. مسئولین ما چیزی بنام وجدان و تعهد ندارند
مملکت سودا گران و سفته بازان و دلالان
ساده میگیری چون توان خرید و فروش را نداری...
فقط راه های نون دراوردن مردم رو میبندن
همه بخشها شامل ،بهداشت و درمان،اقتصاد،محیط زیست ،حمل و نقل ،رشد جمعیت،طلاق،اعتیاد،بیکاری ،گرانی ،هوای آلوده،و هزاران بدبختی دیگر آنهم در زمان صلح .... باید به مسئولین دستخوش داد
فرهنگ مردم هر جامعه ای میشه از رفتاراشون و نوع خرید کردنشون تشخیص داد
خلاصه تا میتونین سر مردم بد بخت وبیچاره
کلاه بذارین خودروهای آشغال بی کیفیت رو
بدین بهشون تا خودشونو بکشتن بدن خدا
نظاره گر اعمالتون هست و دمار از روزگارتون
در میاره آیا خودرو 1 میلیونی قیمتش10000000
تومنه انشاءالله بدردی گرفتار بشید که دواش
تو هیچ داروخانه.ای پیدا نشه. 😍🖐️
آخر خدا برای سبب سازش نسازه این چی کاری بوده کردین بورس فقط برای پول داراست ن مردم فقیر هر کس بیشتر میده پول بیشتری دارد برنده اونه ن مردم بدبخت
علته ان فقط و فقط صادات هست که هیچ کشوری این ارابها را نمخرد اونی هم که یک شبه پولدا ر میشه بعد از ۱ ماه باید تاوان پس بده
ديدن كه ممكن است مردم كمتر ماشين ايرانى بخرن به خاطر همين اوردنش تو بورس كه دوباره مردم رو با يه ترفند جديد ببرن سمت ماشين ايرانى كاملا حرفه اى مردم رو وادار مى كنن كه ماشين ايرانى بخرن
اینطوریه که هر ایرانی هرشب در فقر سقوط میکنه قدرت خریدش کمتر میشه اسمش رو میذارین یک شبه پولدار شدن هر روز فقیرتر از دیروز
به قمارخانه بزرگ ایران خوش آمدید