درباره میهمانان ویژه و محبوب خیابانهای ایران
خودروهای زیادی طی سالهای اخیر در کشورمان حضور پیدا کردهاند که برخی به لطف کیفیت بالای ساخت، امکانات فراوان و طراحی بیرونی جذاب تبدیل به موفق ترین خودروهای وارداتی بازار ایران شدهاند.
برترینها: خودروهای زیادی طی سالهای اخیر در کشورمان حضور پیدا کردهاند که برخی به لطف کیفیت بالای ساخت، امکانات فراوان و طراحی بیرونی جذاب تبدیل به موفق ترین خودروهای وارداتی بازار ایران شدهاند.
هر ساله خودروهای زیادی در سرتاسر جهان تولید میشوند و تعداد زیادی از آنها به بازار کشورمان وارد میشوند اما از این میان تنها تعداد کمی میتوانند در فهرست موفق ترین خودروهای وارداتی بازار ایران حضور داشته باشند. موفق بودن یک خودرو به عوامل زیادی از جمله صنعتی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و … بستگی دارد که باعث میشود تا خودرویی در یک بازار موفق بوده و در بازار دیگری کاملا ناموفق عمل کند. در این مقاله به کوشش مجله «پدال» موفقترین خودروهای وارداتی بازار ایران را معرفی میکنیم.
خودروهای موفق اغلب ایمن، سریع، مقرون به صرفه برای خرید، اقتصادی، قابل اعتماد، جادار، راحت و جذاب هستند. البته شما نمیتوانید همه این ویژگیها را در یک خودرو جمع کنید، زیرا هر کدام از این ویژگیها با یک یا چند شاخصه دیگر در تضاد است.
موفق ترین خودروهای وارداتی بازار ایران
عوامل اصلی موفقیت یک خودرو شامل کیفیت، نوآوری، قابلیت اطمینان، عملکرد و هزینه میشود که همگی به برتری محصول مرتبط هستند. این عوامل به ندرت در یک خودرو جمع میشود و نمیتوان خودرویی را در بازار پیدا کرد که از هر نظر برتری داشته باشد. با توجه به مطالب ارائه شده، در ادامه به معرفی فهرست موفق ترین خودروهای وارداتی بازار ایران میپردازیم. در نظر داشته باشید که برای پرهیز از طولانی شدن مقاله و خسته شدن خوانندگان، تنها به ذکر چند مورد اکتفا کردهایم، وگرنه خودروهای دیگری نیز در بازار پیدا میشوند که بتوانند در این فهرست قرار بگیرند.
هیوندای سانتافه
از میان تمامی خودروهای کراساووری که در سبد محصولات شرکت هیوندای قرار دارد، هیوندای سانتافه به واسطه طراحی جذاب، کابین جادار، پیشرانه قدرتمند و تجهیزات متنوع خود، تافتهای جدابافته محسوب میشود. این کراساوور جذاب از گذشته تاکنون در چهار نسل مختلف راهی بازارهای جهانی شده است.
در اوایل سال ۲۰۰۱ تصمیم جدی شرکت هیوندای برای ورود به رقابت با فورد اسکیپ، مزدا تریبیوت و پونتیاک آزتک به ثمر نشست و شاسیبلند جدید این خودروساز کرهای با نام سانتافه که نام شهری در ایالت نیومکزیکو است، روی خط تولید قرار گرفت و بهسرعت در آمریکای شمالی تبدیل به یکی از محبوبترین خودروهای کراساوور شد. هیوندای از سال ۲۰۰۱ تا سال ۲۰۱۹ چهار نسل از سانتافه را تولید کرده است که نسل های دوم و سوم آن در بازار ایران نیز حضور دارند.
هیوندای سانتافه CM برای نخستین بار در دهه ۸۰ شمسی توسط شرکت آسانموتور به خیابانهای کشورمان راه پیدا کرد و به فروش قابلتوجهی دست یافت. نسل دوم سانتافه کماکان محبوبیت خود را در بازار داخلی حفظ کرده و حتی نمونههای دستدوم آن نیز از استقبال پرشوری در بازار کشور برخوردار است. این بهروز شدن باعث شد تا سانتافه نسل دوم به رقیبی سرسخت برای میتسوبیشی اوتلندر و هوندا CR-V ژاپنی تبدیل شود.
نسل سوم سانتافه در سال ۲۰۱۴ با تغییراتی همچون اضافه شدن آپشنهای رادار نقاط کور، حسگر پارک خودرو، تهویه مطبوع برای صندلیهای جلو و چراغهای زنون جلو رونمایی و عرضه شد. در سال ۲۰۱۵ نیز با اندکی تغییر در سیستم های هندلینگ و ظاهر بیرونی این خودرو به تولید رسید.
از سال ۲۰۱۶ به بعد سانتافه DM تحت یک فیسلیفت قرار گرفت که با تغییراتی در ظاهر و آپشنهای رفاهی این خودرو همراه بود. سانتافه نیوفیس مجهز به یک پیشرانه ۲۴۰۰ سیسی ۴ سیلندر تنفس طبیعی بوده که در دو نوع MPi و GDi به بازار ایران عرضه شد. نمونه GDi توانایی تولید ۱۸۸ اسببخار قدرت و ۲۴۵ نیوتنمتر گشتاور دارد؛ همچنین پیشرانه MPi قادر به تولید ۱۷۴ اسب بخار قدرت و ۲۲۷ نیوتنمتر گشتاور است. وظیفه انتقال نیروی موتور بهسوی چرخهای خودرو برعهده یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک قرار داده شده است که عملکرد نسبتا مناسبی را از خود بروز میدهد. شتاب ۰ تا ۱۰۰ سانتافه نسل سوم معادل ۱۱/۶ ثانیه و مصرف سوخت ترکیبی آن نیز حدود ۹ لیتر در هر صد کیلومتر برآورد شده است.
سانتافه نسل سوم نیوفیس مجهز به امکاناتی همچون کروز کنترل تطبیقپذیر، اتوپارک، کنترل حرکت در سربالایی، کنترل سرعت در سرپایینی، نوربالا اتوماتیک، چراغ چرخشی، استارت و ورود بدون کلید، فرمان برقی چهار حالته، پدال شیفتر، سه حالت رانندگی، دیلایت، اتولایت، گرمکن فرمان، سیستم صوتی ۱۰ اسپیکر، نمایشگر ۷ اینچ لمسی، اینورتر ۲۲۰ ولت، رهیاب، دوربینهای عقب-جانبی و ۳۶۰ درجه، بلوتوث، USB، تهویه اتوماتیک دوگانه، کولباکس، صندلی ۸ حالته برقی راننده و ۶ حالته سرنشین، گرمکن صندلیها، سردکن صندلی جلو، آینههای جانبی تاشونده برقی با گرمکن، درب صندوق برقی هوشمند، سانروف پانوراما است.
همچنین نسل سوم هیوندای سانتافه DM فیسلیفت با تغییراتی در چراغهای جلو، طرح سپر و مهشکنهای جدید از نمای ظاهری اسپرتتری برخوردار است. در سال ۲۰۱۸ نیز سانتافه با کمترین تغییرات نسبت به مدل قبل وارد بازار شد.
بیشک سانتافه نسل سوم، تولید سالهای ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۷ از پروفروشترین محصولات هیوندای بازار ایران است. از جمله مزایای این خودرو که باعث دستیابی به بخش قابل توجهی از بازار خودروهای شاسیبلند کشور شده است میتوان به امکانات متنوع، طراحی عامهپسند، دسترسی آسان به خدمات و قطعات و همچنین عرضه بسیار گسترده این خودرو اشاره کرد. این عوامل باعث شدهاند تا هیوندای سانتافه در فهرست موفق ترین خودروهای وارداتی بازار ایران قرار گیرد.
کیا اپتیما
اپتیما یکی دیگر از پرفروش ترین خودروهای خارجی در ایران و ساخت کشور کره است. کیا در ساخت اپتیما تمامی المانها را به صورتی قرار داده است تا این خودرو در کنار ظاهر اسپرتی که دارد به مذاق سنین مختلف نیز خوش بیاید، به همین علت اپتیما را میتوان خودرویی اسپرت با ظاهری رسمی عنوان کرد.
کیا اپتیما تقریبا از سال ۲۰۱۲ وارد ایران شد و از همان سالها نظر بسیاری از مصرفکنندگان داخلی را به خود جلب کرد. بد نیست بدانید که سنگ بنای اپتیما در واقع روی پلتفرم هیوندای i40 بنا شده و همین باعث شده است تا به مرور شاهد تغییراتی جزئی در آن باشیم.
اپیتما در کنار راحتی و امکانات مختلفی که دارد، از ایمنی فوق العادهای برخوردار است؛ بنابراین میتوان با اطمینان به انتخاب آن برای سفرهای بین شهری اقدام کرد.
سدان کرهای از موتور ۲،۴۰۰ سیسی ۴ سیلندر بهره میبرد که ۱۸۰ اسببخار قدرت در ۶،۰۰۰ دور بر دقیقه تولید میکند. کیا اپتیما در ۱۰ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت خواهد رسید و در هر صد کیلومتر به صورت میانگین چیزی در حدود ۸ لیتر بنزین مصرف خواهد کرد. این ویژگیها باعث شده است تا کیا اپتیما در فهرست موفق ترین خودروهای وارداتی بازار ایران قرار گیرد.
رنو کولیوس
خودروهای شاسی بلند در سرتاسر جهان از علاقهمندان زیادی برخوردارند و در ایران هم ماجرا دقیقا به همین صورت است. رنو با تولید خودروی کولیوس توانسته است به علاقهی درصد درخورتوجهی از مشتریان ایرانی که به دنبال شاسی بلندهای با کیفیت هستند، پاسخ دهد. این موضوع باعث شده است تا کولیوس در صدر پرفروشترین خودروهای خارجی در ایران قرار گیرد.
یکی از دلایل فروش قابل توجه رنو کولیوس در بازار ایران را میتوان ظاهر خاص و متفاوت آن نسبت به سایر خودروهای شاسی بلند دانست. به جرات میتوان گفت که طراحان رنو در اجرای این خودرو خلاقیت بالایی به کار بردهاند تا کولیوس در مقایسه با رقبا حرفی برای گفتن داشته باشد.
رنو کولیوس در زمینهی ایمنی نیز حرفهای زیادی برای گفتن دارد، به طوری که توانسته بالاترین ردهی ارزشی را از موسسه Euro NCAPP برای ایمنی دریافت کند.
رنو کولیوس به عنوان کراساور پرچمدار خودروساز فرانسوی، رقیبی جدی برای هیوندای سانتافه و توسان است چرا که نه تنها با ظاهر اسپرت، جذاب و جوانپسند خود توانسته نگاهها را به خود خیره کند، بلکه از مشخصات فنی قابل قبولی هم بهره میبرد. کولیوس با پیشرانه ۴ سیلندر خطی ۲/۵ لیتری با ۱۷۱ اسب بخار قدرت، جعبه دنده ۷ سرعته ایکس ترونیک و سیستم انتقال نیرو دو دیفرانسیل حرفهای زیادی برای گفتن دارد.
سرنشینان رنو کولیوس از آپشنهایی مانند نمایشگر ۸/۷ اینچی، سیستم صوتی حرفهای برند بوز با ۱۲ بلندگو، سانروف پانورامیک، صندلی و فرمان چرمی، تهویه دوگانه اتوماتیک، صندلی ۶ حالته برقی با گرمکن دوحالته بهره میبرند. این ویژگیها به همراه مشخصات فنی و ظاهر خاص، باعث شده است تا رنو کولیوس در فهرست موفق ترین خودروهای وارداتی بازار ایران جای بگیرد.
نیسان ایکس تریل
نیسان ایکس تریل، کراساور کامپکت خودروساز ژاپنی نیسان است که برای اولین بار در سال ۲۰۰۰ به بازار معرفی شد. هماکنون شاهد آن هستیم که این خودرو در نسل سوم خود به یک کراساور ۳ ردیفه (با ۷ صندلی) تبدیل شده است. نیسان ایکس تریل یکی از اولین کراس اورهای شرکت نیسان به حساب میآید و تقریباً همزمان با خودروهایی از قبیل فورد اسکیپ و مزدا تریبیوت یا تویوتا راو ۴ و هیوندای توسان به بازارهای جهانی عرضه شد.
باید به این واقعیت اشاره کرد که نیسان ایکس تریل، نسبت به رقبای خود فضای بسیار بیشتری را در اختیار سرنشینان قرار میدهد. شایان ذکر است که صندلیهای این خودرو با تقلید از ساختار صندلیهای سینما و تئاتر طراحی شدهاند، به این صورت که صندلیهای ردیف عقب در مقایسه با صندلیهای ردیف جلو، بلندتر هستند.
نیسان ایکس تریل در چهار مدل مختلف به بازار عرضه میشود که عبارتند از ویزیا، اکسنتا، ان تک و تکنا. هرچند که هر کدام از مدلهای یاد شده امکانات رفاهی متفاوتی را برای سرنشینان خود تأمین کردهاند، اما تمام آنها در واقع شامل آپشنها و امکانات بالایی هستند.
در میان امکانات رفاهی موجود در تمام مدلهای نیسان ایکس تریل میتوانیم به تهویه هوا، رینگهای آلیاژی، ۶ کیسه هوا، سیستم چراغهای روشنایی در روز LED، بلوتوث، کروز کنترل و … اشاره کنیم. این امکانات و برخی ویژگیهای طراحی نیسان ایکس تریل باعث شد تا در فهرست موفق ترین خودروهای وارداتی بازار ایران جایی برای خود پیدا کند.
تویوتا کمری
تویوتا کمری از جمله محصولات شرکت بزرگ خودروسازی تویوتا به شمار میرود که در بازار ایران بسیار محبوب و پرطرفدار است و فروش خوبی دارد. چند سال پیش تعداد زیادی از این خودرو در خیابانهای کشورمان تردد میکردند که متاسفانه با افزایش قیمت شدید تمام مدلهای تویوتا و کاهش تقاضا از سال ۲۰۱۶ به بعد دیگر مدلی از تویوتا کمری وارد ایران نشد.
تویوتا کمری با تیپهای مختلفی شامل GL،GLX و SE به صورت شرکتی وارد بازار ایران شد. این تیپها از نظر امکانات شرایط متفاوتی داشتند. GLX را میتوان فول آپشنترین مدل تویوتا کمری دانست. اگرچه این خودرو در بازار ایران نسبت به تویوتا کرولا از محبوبیت بیشتری برخوردار است، ولی در جهان در میان سدانهای تویوتا در رده دوم قرار دارد و همواره از آن به عنوان سدان سایز متوسط و اقتصادی یاد میشود.
تویوتا کمری یکی از اصیلترین سدانهای خانوادگی تویوتا و یکی از پرفروش ترین خودروهای تویوتا محسوب میشود که از لحاظ محبوبیت و قدمت دست کمی از تویوتا کرولا ندارد. نسل هفتم تویوتا کمری در سال ۲۰۱۵ راهی بازار کشورمان شد و در حدود یک سال بعد نمونه فیسلیفت آن نیز به خیابانهای کشورمان پای گذاشت. نمونه فیسلیفت نسل هفتم تویوتا کمری، به واسطه طراحی جذاب، سواری نرم و استهلاک کم توانست همچون نسلهای گذشته خود فروش مناسبی را در بازار داخلی تجربه کند.
قلب تپنده این سدان ژاپنی یک پیشرانه ۲،۴۹۴ سیسی است که توان تولید قدرت ۱۸۱ اسب بخار و گشتاور ۲۳۵ نیوتنمتر را دارد. نیروی تولید شده توسط پیشرانهی تویوتا کمری بهوسیله جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک به چرخهای جلو منتقل میگردد تا این سدان خانوادگی بتواند ظرف مدت حدودا ۹ ثانیه از حالت سکون به سرعت صد کیلومتر بر ساعت برسد. تویوتا کمری نسل هفتم با دو نوع پیشرانه هیبریدی و بنزینی در دو تیپ LE و XLE برای مدل هیبریدی و دو تیپ GL و GLX برای مدل بنزینی عرضه شد که نمونه هیبریدی از پیشرانه پرتوانتر و مصرف سوخت کمتری برخوردار است.
مانیتور ۱۰ اینچی، سیستم عامل اندروید ۶ و پشتیبانی از دوربین جلو و عقب از قابلیتهای منحصربفرد تویوتا کمری به شمار میرود. امکانات قابل قبول به همراه مشخصات فنی عالی و مصرف سوخت پایین باعث شده است تا تویوتا کمری نیز در فهرست موفق ترین خودروهای وارداتی بازار ایران قرار گیرد.
تویوتا پرادو
تویوتا پرادو از دیگر محصولات خودروساز ژاپنی است که در ایران به خصوص در بین جوانان محبوبیت بسیاری دارد. این خودرو لوکس مدلهای مختلفی مانند GX، VX، TX و TX- L دارد که به بازار ایران نیز عرضه شدهاند. عرضهی این خودرو به دلیل اعمال قوانین محدودکننده در ایران با کاهش چشمگیری روبهرو شد و مدلهای جدید آن خیلی وارد بازار ایران نشد. هماکنون طرفداران این خودرو میتوانند مدلهای کم کارکرد را در دو نمونه چهار درب و دو درب خریداری کنند.
پرادو با داشتن ویژگیها و قابلیتهای منحصربفرد خود توانسته مشتریان خود را در هر سن و سالی جلب کند. این خودرو شاسیبلند به دلیل طراحی زیبا، موتور و بدنه قدرتمند و همچنین امکانات کامل کابین، انتخاب مناسبی برای سفرهای شهری و به خصوص سفرهای طولانی است.
نسل سوم تویوتا پرادو (J120) اولین بار در سال ۲۰۰۵ راهی بازار کشورمان شد و در همان ابتدا توانست نظر بسیاری از خریداران مخصوصا علاقهمندان به طبیعتگردی را به سوی خود جلب کند. پس از آن در سال ۲۰۱۰ نسل چهارم (J150) از این ژاپنی بلندقد توسط ایرتویا به بازار کشورمان وارد شد و همچون نسل سوم خود توانست فروش بسیار خوبی را تجربه کند.
پرادو نسل چهارم با دو پیشرانه ۴ سیلندر ۲/۷ لیتری و ۶ سیلندر ۴ لیتری به بازار کشورمان عرضه میشد که پیشرانه ۲/۷ لیتری روی نمونههای سه درب و پیشرانه ۴ لیتری روی نمونههای چهار درب قرار داشتند.
شاید نسل سوم پرادو خصوصا در مدل سه درب در بحث پایداری، چالاکی و فرمانپذیری از ضعفهایی رنج میبرد، اما نسل چهارم این شاسیبلند ژاپنی از پایداری بیشتر، کیفیت سواری بالاتر و همچنین چالاکی بیشتری برخوردار است و به خوبی میتواند لبخند رضایت را بر لبان خریداران خود بنشاند. همین عوامل باعث شده است تا تویوتا پرادو نیز در فهرست موفق ترین خودروهای وارداتی بازار ایران به عرض اندام بپردازد.
خودروهایی که در فهرست موفق ترین خودروهای وارداتی بازار ایران نام برده شدند، تنها موارد موجود نیستند و محصولات دیگری بودند که برای پرهیز از زیادهگویی و طولانی شدن مقاله، از معرفی آنها خودداری کردیم.
نظر کاربران
فقط تویوتا کمری و پرادو
سانتافه و اپتیما که سلطان یاتاقان هستن فقط سلاطین ژاپن
پاسخ ها
سانتافه با قيافه و ركابش خيليها رو گول زد و جيبهاشونو خالي كرد
البته كه انصافا ظاهر بسيار مورد پسندي داره ولي فني ضعيفتر از حتي رقيب هموطنش هست
که ما هم فقط نگاه
نان نداریم داداش…
اینا که ستاره سهیل شدن برا ملت. خدا وکیلی دلت خوشه!
سایپا و ایران خودرو اگر نبود مردم ایران هم همه یه ماشین خوب و مطمئن خارجی داشتند و این قدر تلفات جادهای نداشتیم .
داداش همه این خودروها یک کارمیکنند فقط ادم می برند/, ولیکن خودرو رنوپی کی من مدل ۸۱ سه تاکارمیکند ا _خودم رامی بره ۲ -میان دوستان ابروم را می بره۳برادولت سودداره ۳یارانه ام راقطع کرده
چقدر هم که مردم عادی دستشون برای انتخاب خودرو بازه مخصوصا خودروی ایمن! مردم عادی یا باید لکنهای داخلی رو سوار بشن یا نهایتا آشغالهای چینی رو
اگه بری ژاپن بگی من مثلا کمری مدل ۲۰۰۸ رو تو ایران با ۲۵۰۰۰ دلار باید بخرم) اونم با درآمد ماهیانه ۳۰۰ دلار، بهت هرجا بری پناهندگی میدن