جوانسازی پیرمردها برای پیدا کردن مشتری در بازار!
قصد داریم با مشهورترین نمونهها از این پیرمردهایی که میخواستند بهزور جراحی زیبایی جوانتر به نظر برسند آشنا شویم.
پدال: خودروسازان جهانی معمولاً هر چند سال یکبار، محصولات خود را بهروزرسانی کرده و در قالب فیسلیفت یا نسل جدید راهی بازار میکنند تا بتوانند توان رقابت خود را حفظ کنند اما عمدتاً در کشورهای درحالتوسعه، برخی خودروها تا سالها و حتی دههها پس از آنکه از روی خط تولید سازندهٔ اصلی کنار رفتند همچنان تولید میشوند و به دلیل بازار محدود یا قیمت ارزانتر کماکان خریدار دارند. در بسیاری از این موارد، سازندگان این خودروهای قدیمی آنها را فیسلیفت میکنند تا با هزینهای اندک بتوانند این پیرمردها را کمی بروز کرده و به نمونههای جدید نزدیکتر کنند. در کشورمان از این قبیل فیسلیفتها زیاد دیدهایم اما نمونههای آن در دیگر کشورها هم وجود داشته و یا حتی دارد. حال در ادامه قصد داریم با مشهورترین نمونهها از این پیرمردهایی که میخواستند بهزور جراحی زیبایی جوانتر به نظر برسند آشنا شویم.
سیتروئن ۲CV
سالهای تولید: ۱۹۴۸ تا ۱۹۹۰
سیتروئن ۲CV پس از جنگ جهانی دوم به بازار آمد و خیلی زود بسیاری از کشورهای دنیا را فتح کرد. شاید عجیب باشد اما این خودرو تا سال ۱۹۹۰ توسط خود سیتروئن به تولید میرسید. البته در سال ۱۹۶۷ مدل جدید دایان (همان ژیان) بر اساس پلتفرم ۲CV معرفی شد اما تولید ۲CV هم همچنان ادامه داشت. یکی از کشورهایی که ۲CV را تولید میکرد آرژانتین بود. شعبهٔ آرژانتینی سیتروئن تولید این خودرو را در سال ۱۹۶۰ آغاز کرد و هرچند این شعبه در سال ۱۹۸۲ تعطیل شد اما زندگی ۲CV در این کشور همچنان ادامه یافت زیرا یک شرکت آرژانتینی بنام IES حقوق تولید و کارخانهٔ سیتروئن آرژانتین را خرید و تولید ۲CV را ادامه داد. IES در سال ۱۹۸۶ مدل جدیدی بنام آمریکا را معرفی کرد که فیسلیفتی روی ۲CV محسوب میشد. این خودرو به جلوپنجره و سپرهای جدیدی به همراه چراغهای جلوی مربعی مجهز شده بود تا چهرهٔ آن به دایان شبیه شود. این چراغها از رنو ۶ گرفته شده بودند و در عقب هم از چراغهای جدیدی استفاده شده بود. با عرضهٔ آمریکا، فروش IES افزایش یافت و این شرکت یک سال بعد مدل سوپر آمریکا را با داشبورد جدید و بهبودهای فنی مثل انتقال دستهدنده به کف خودرو به بازار فرستاد. تولید سوپر آمریکا با ورشکستگی شرکت IES در سال ۱۹۹۰ خاتمه یافت.
هندوستان آمباسادور
سالهای تولید: ۱۹۵۷ تا ۲۰۱۴
هندوستان آمباسادور یکی از خودروهایی است که رکورددار تولید بدون تغییر است. این خودرو که درواقع موریس آکسفورد سری III بود، از سال ۱۹۵۷ تا ۲۰۱۴ در هند تولید میشد. آمباسادور چندین دهه بدون تغییر بزرگی روی خط تولید ماند تا اینکه در سال ۲۰۰۴ شرکت هندوستان موتورز نسخهٔ جدیدی از آن را با نام آویگو معرفی کرد. در این مدل جدید سعی شده بود ظاهر پنجاهسالهٔ آمباسادور با تغییراتی مثل چراغهای جلو و جلوپنجرهٔ جدید کمی مدرنتر شود.
پژو ۵۰۴
سالهای تولید: ۱۹۶۸ تا ۲۰۰۶
پژو ۵۰۴ در سال ۱۹۶۸ معرفی شد و بهسرعت به یکی از موفقترین محصولات پژو مبدل گشت. هرچند این خودرو در سال ۱۹۸۳ از روی خط تولید پژو در فرانسه کنار رفت اما در کشورهای دیگری مثل نیجریه و کنیا تا سالها بعد همچنان تولید میشد. در آرژانتین نیز شرکتی بنام SAFRAR در سال ۱۹۶۹ تولید ۵۰۴ را آغاز کرد و تا سال ۱۹۹۹ به تولید آن ادامه داد. این شرکت اما در سال ۱۹۹۱ پژو ۵۰۴ را با نمای جلو و عقب جدیدی به بازار فرستاد تا با چراغها و سپرهای تازه، شاید چهرهٔ فرتوت این پیرمرد فرانسوی کمی بروز شود. در این فیسلیفت هرچند چراغهای جلو همچنان مشابه نمونهٔ اولیه بودند ولی برای عقب چراغهای کاملاً متفاوتی طراحی شده بود. این شرکت آرژانتینی داخل ۵۰۴ را هم بازطراحی و مدرنتر کرد.
فولکسواگن گلف
سالهای تولید: ۱۹۷۴ تا ۲۰۰۹
فولکسواگن گلف برای اولین بار در سال ۱۹۷۴ به بازار آمد و وظیفهٔ سنگین جانشینی بیتل افسانهای را به بهترین نحو انجام داد. این خودرو در کشورهای مختلفی به تولید رسید که یکی از آنها آفریقای جنوبی بود. تولید گلف در سال ۱۹۷۸ در این کشور آغاز شد و هرچند در سال ۱۹۸۴ نسل دوم گلف به بازار آمد اما این خودرو حالا بزرگتر و گرانتر از قبل شده بود درحالیکه فولکسواگن آفریقای جنوبی با تقاضای بالایی برای یک خودروی کوچک و ارزانقیمت مواجه بود. بهترین گزینه برای پاسخ به این تقاضا ادامه تولید نسل اول گلف بود. بدین ترتیب، نسل اول این هاچبک مشهور آلمانی در سال ۱۹۸۴ با نام سیتی گلف در آفریقای جنوبی عرضه شد و تولید آن تا سال ۲۰۰۹ ادامه داشت. در سال ۲۰۰۴، سیتی گلف فیسلیفتی را تجربه کرد و در داخل به داشبورد جدیدی مجهز شد که از اشکودا فابیا گرفته شده بود. سپس در سال ۲۰۰۶ سیتی گلف دوباره به اتاق جراحی رفت و سپر جلو و چراغهای عقب جدیدی برای آن طراحی شد.
فولکسواگن جتا
سالهای تولید: ۱۹۸۴ تا ۲۰۱۳
نسل دوم فولکسواگن جتا در سال ۱۹۸۴ راهی بازار شد و هرچند در سال ۱۹۹۲ با نسل سوم جایگزین شد اما یک سال پیش از خاتمه تولید یعنی در سال ۱۹۹۱ از طریق جوینت ونچر فولکسواگن فاو در چین روی خط تولید رفت و تا سال ۲۰۱۳ به تولید رسید. نسل دوم جتا در طول دوران تولید خود در چین چندین فیسلیفت را تجربه کرد که آخرین آنها در سال ۲۰۱۰ صورت گرفت. در این فیسلیفت، سدان سالخوردهٔ فولکسواگن به چراغها، سپرها و جلوپنجرهٔ جدیدی مجهز شد تا ظاهری مدرنتر پیدا کند. سرانجام در مارس ۲۰۱۳ تولید این جتای قدیمی در چین پایان یافت و با نسل کاملاً جدیدی جایگزین شد.
کیا پراید
سالهای تولید: ۱۹۸۶ تا ۲۰۲۰
پراید درواقع خودرویی بود که به سفارش فورد توسط مزدا توسعه پیدا کرد و سپس کیا هم آن را با نام پراید در سال ۱۹۸۶ روی خط تولید برد. این خودرو در اوایل دههٔ ۷۰ شمسی به کشورمان آمد و سایپا تولید آن را در سال ۱۳۷۲ یا ۱۹۹۳ آغاز کرد. اگر مدل ۱۴۱ که حدود یک دهه پس از آغاز تولید پراید در کشورمان به بازار عرضه شد را در نظر نگیریم، اولین فیسلیفت بزرگ روی پراید در سال ۱۳۸۶ با نام ۱۳۲ معرفی شد. در این فیسلیفت، تغییراتی نسبتاً کلی در جلو و عقب خودرو با چراغها و سپرهای جدید صورت گرفت تا چهرهٔ پیر پراید اندکی مدرنتر شود. البته در کنار ۱۳۲ همچنان تولید همان پراید قدیمی هم با نام صبا و سپس ۱۳۱ ادامه یافت. هرچند تولید پرایدهای سواری در سال ۱۳۹۹ به پایان رسید اما نسخهٔ وانت آن همچنان روی خط تولید است.
پژو ۴۰۵
سالهای تولید: ۱۹۸۷ تا ۲۰۲۲
پژو ۴۰۵ بهعنوان یک محصول موفق و بروز اروپایی در سال ۱۳۶۹ روی خط تولید ایرانخودرو رفت. هرچند پژو پارس که یک دهه بعد راهی بازار کشورمان شد در اصل فیسلیفتی از ۴۰۵ بود اما تولید آن پژوی سالخورده هم همچنان ادامه یافت و ایرانخودرو در سال ۱۳۸۶ یا ۲۰۰۸ نسخهٔ فیسلیفت آن را با نام SLX رونمایی کرد. در این فیسلیفت، ۴۰۵ تغییراتی جزئی را در گرافیک چراغها، جلوپنجره و سپرها تجربه کرده بود تا بدون آنکه وارد قلمروی پارس شود، نمای تازهتری به خود بگیرد. البته بهرسم خودروسازان داخلی، تولید همان ۴۰۵ قدیمی یا GLX هم همچنان ادامه یافت ولی SLX بیشتر روی خط تولید دوام آورد و تا همین امسال تولید میشد.
پژو ۲۰۶
سالهای تولید: ۱۹۹۸ تاکنون
۲۰۶ یکی از موفقترین محصولات تاریخ پژو محسوب میشود. از این خودرو بیش از ۸ میلیون دستگاه در سراسر جهان به فروش رسید. ۲۰۶ علاوه بر فرانسه، در کشورهای دیگری مثل چین، برزیل و ایران هم روی خط تولید رفت. حدود یک دهه پس از معرفی این خودرو، شعبهٔ برزیلی پژو بجای عرضهٔ جانشین آن یعنی ۲۰۷، همان ۲۰۶ را فیسلیفت کرد. این مدل جدید با تغییرات بزرگی در قسمت جلو، دماغهٔ، کاملاً شبیه ۲۰۷ اصلی شده بود اما در عقب فقط گرافیک داخلی چراغها و سپر تغییر کرده بود. این خودرو در برزیل و ایران با نام ۲۰۷ عرضه شد درحالیکه به دلیل محبوبیت ۲۰۶ در اروپا، پژو آن را با نام ۲۰۶ پلاس در این قاره هم عرضه کرد. تولید این ۲۰۶ فیسلیفت در فرانسه در سال ۲۰۱۲ و در برزیل در سال ۲۰۱۴ خاتمه یافت اما در کشورمان همچنان تولید میشود و با قیمتهای نجومی به فروش میرسد.
رنو کلیو
سالهای تولید: ۱۹۹۸ تا ۲۰۱۷
رنو نسل دوم کلیو را در سال ۱۹۹۸ معرفی کرد و با اینکه نسل سوم آن را در سال ۲۰۰۵ به بازار فرستاد اما نسل دوم را با چند فیسلیفت همچنان تا سال ۲۰۱۲ روی خط تولید خود در فرانسه نگه داشت. پس از این نیز تولید کلیو در کشورهایی مثل آرژانتین و کلمبیا تا سال ۲۰۱۷ ادامه یافت. در اکتبر سال ۲۰۱۲ نسخهٔ جدیدی از کلیو در نمایشگاه خودروی سائوپائولو برای بازار آرژانتین با نام میو معرفی شد. این نسخه مطابق با زبان طراحی جدید رنو در آن زمان، تغییرات ظاهری بزرگی را خصوصاً در قسمت جلو تجربه کرده بود و سعی داشت شبیه نسل چهارم کلیو شود که تقریباً همزمان در همان سال در نمایشگاه پاریس رونمایی شده بود. کلیو میو بهعنوان ارزانترین محصول رنو در آمریکای لاتین عرضه میشد و سرانجام در اکتبر سال ۲۰۱۶ با خط تولید خداحافظی کرد.
مزدا ۳۲۳
سالهای تولید: ۱۹۹۸ تا ۲۰۱۲
نسل نهم مزدا ۳۲۳ که در کشورمان هم عرضه شد، در سال ۱۹۹۸ معرفی شد و سازنده ژاپنی در سال ۲۰۰۳ مدل جدید مزدا ۳ را جایگزین آن کرد. شرکت چینی هایما اما که در آن سالها با مزدا همکاری میکرد، در همان سال پایان عمر نسل نهم ۳۲۳، آن را روی خط تولید برد و این سدان ژاپنی را با نام هایما فامیلی در چین عرضه کرد. سپس هایما در سال ۲۰۱۰ اقدام به فیسلیفت فامیلی کرد و آن را با چراغها و سپرهای جلو و عقب جدیدی به بازار فرستاد. تولید فامیلی تا سال ۲۰۱۲ ادامه یافت و سپس هایما نسل دوم آن را با طراحی کاملاً جدیدی معرفی کرد.
هیوندای آوانته
سالهای تولید: ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۴
نسل سوم هیوندای آوانته یا همان الانترا که در سال ۲۰۰۰ معرفی شد هم یکی دیگر از خودروهای این لیست است که در کشورمان عرضه شد. این خودرو با تجربهٔ یک فیسلیفت در سال ۲۰۰۴، تا سال ۲۰۰۶ روی خط تولید هیوندای در کره جنوبی باقی ماند و سپس با نسل چهارم جایگزین شد. تولید نسل سوم الانترا در سال ۲۰۰۳ توسط جوینت ونچر پکن هیوندای در چین آغاز شد و در سال ۲۰۱۰ مورد فیسلیفت قرار گرفت. در این فیسلیفت، چراغها و سپرهای جلو و عقب خودرو تغییر کردند و هرچند سعی داشتند چهرهٔ جدیدی به این سدان سالخورده ببخشند اما هماهنگی چندانی با فرم کلی قدیمی آن نداشتند.
داچیا لوگان MCV
سالهای تولید: ۲۰۰۴ تاکنون
لوگان بهعنوان یک محصول اقتصادی و ارزانقیمت، توسط رنو برای داچیا توسعه داده شد و از سال ۲۰۰۴ در نسخههای مختلفی شامل سدان، وانت و استیشن یا MCV به بازار آمد. با اینکه در سال ۲۰۱۲ نسل دوم لوگان معرفی شد اما در همین سال، نسخهٔ MCV نسل اول این خودرو در قالب پروژهٔ مشترکی بین رنو، نیسان و لادا، در روسیه با نام لادا لاگروس روی خط تولید رفت تا خلأ یک استیشن ارزانقیمت در سبد محصولات لادا که با خاتمهٔ تولید مدل کهنسال ریوا در سال ۲۰۱۰ ایجاد شده بود را پر کند. این خودرو در ابتدا در ظاهر بهجز تغییر لوگوها به لادا و تغییراتی جزئی در سپرها و جلوپنجره، هیچ تفاوتی با لوگان MCV نداشت اما در سال ۲۰۲۱ لادا نسخهٔ بروز شدهٔ آن را معرفی کرد که در جلو به چراغهای نسل دوم لوگان مجهز شده است.
نیسان میکرا
سالهای تولید: ۲۰۱۰ تاکنون
نسل چهارم نیسان میکرا در نمایشگاه ژنو ۲۰۰۹ رونمایی شد و در سال ۲۰۱۶ جای خود را به نسل پنجم داد که در نمایشگاه پارس معرفی شد. بااینحال، تولید نسل چهارم همچنان برای بازارهای آمریکای لاتین ادامه دارد و در ژانویهٔ سال ۲۰۲۱ نسخهٔ فیسلیفت آن معرفی شد. در این فیسلیفت، دماغهٔ میکرا طبق زبان طراحی کنونی نیسان کاملاً بازطراحی شده تا شبیه نسل پنجم شود. مثل اکثر فیسلیفتها اما تغییرات بخش عقبی خودرو جزئی هستند.
نظر کاربران
فقط پراید و لگن سازی ایران خودرو
شدیم مثل کوبا . ماشین 60 سال پیش رو باید سوار بشیم با بنزین گران
فقط ژیان سالاره
ایران ماشین های قدیمی رو جاودانه کرد