سنگ تمام «بیامو» برای خلق یک شاهکار
پس از مدتها انتظار بیامو سرانجام M۴ CSL را معرفی کرده است.
پدال: پس از مدتها انتظار بیامو سرانجام M۴ CSL را معرفی کرده است. این کوپهٔ قدرتمند و سبکوزن بهعنوان جدیدترین محصول M پاور، همزمان با جشن پنجاهسالگی این بخش پرفورمنس افسانهای راهی بازار خواهد شد. البته M۴ CSL خودرویی تولید محدود است و بیامو تنها هزار دستگاه از آن برای کل جهان تولید خواهد کرد. این خودرو نسبت به M۴ کامپتیشن ارتقاءهای زیادی را تجربه کرده و به سریعترین بیامو تولیدی در پیست نوربرگرینگ تبدیل شده است. این کوپهٔ وحشی یک دور جهنم سبز را ظرف تنها ۷ دقیقه و ۲۰.۲ ثانیه طی کرده است.
تغییرات ظاهری M4 CSL بیشتر در راستای بهبود پرفورمنس هستند و در جلوی خودرو، بیامو طراحی را برای افزایش خنککنندگی و داونفورس، بهینه کرده است. این کوپهٔ باواریایی به مدارهای خنککنندهٔ دما بالا و پایین مجهز شده تا دمای مطلوب اجزای مختلف خودرو در طول رانندگیهای پیست و خیابان حفظ گردد. یکی از مهمترین ویژگیهای M4 CSL اما افزایش ۴۰ اسب بخاری قدرت پیشرانهٔ ۳ لیتری شش سیلندر خطی توئین توربوی آن نسبت به M4 کامپتیشن است. این یعنی به لطف افزایش بوست توربوها از ۲۴.۷ به ۳۰.۵ psi، قدرت موتور حالا به ۵۵۰ اسب بخار رسیده اما گشتاور تغییری نداشته و همچنان ۶۵۰ نیوتن متر است.
نیروی این پیشرانهٔ قدرتمند از طریق یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک M استپترونیک به چرخهای عقب منتقل میشود. به لطف قابلیت Drivelogic در این گیربکس، راننده در حالت تعویض دندهٔ دستی از طریق پدالهای فیبر کربنی پشت غربیلک فرمان میتواند چندین معکوس به پایینترین دنده بدهد و در هنگام شتاب گیری هم از افزایش دندهها جلوگیری کند. M4 CSL ظرف ۳.۶ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرسد و برای رسیدن به سرعت ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت به ۱۰.۵ ثانیه زمان نیاز دارد. حداکثر سرعت خودرو هم بهصورت الکترونیکی روی ۳۰۷ کیلومتر بر ساعت محدود شده است.
بیامو اما علاوه بر افزایش قدرت، تمام تلاش خود را برای کاهش وزن M4 CSL هم انجام داده و توانسته با کاهشی ۱۰۹ کیلوگرمی، وزن خودرو را به ۱۶۰۵ کیلوگرم برساند. این مهم به لطف حذف صندلیهای عقب (کاهش ۲۰ کیلوگرمی)، استفاده از عایقهای صوتی سبکوزن (کاهش ۱۵ کیلوگرمی)، استفاده از قطعات فیبر کربنی تقویتشده با پلاستیک در داخل و خارج (کاهش ۱۱ کیلوگرمی) و نصب یک منبع اگزوز تیتانیومی (کاهش ۴ کیلوگرمی) حاصل شده است. ترمزهای کربن سرامیکی استاندارد M نیز ۱۴ کیلوگرم دیگر از وزن خودرو کم کردهاند.
در داخل خودرو فقط دو صندلی سبکوزن دیده میشود اما اینها صندلیهای معمولی نیستند بلکه بهطور خاص برای رانندگی در پیست طراحی شدهاند. این صندلیها که فاقد تنظیم برقی و گرمکن هستند، در کاهش وزن خودرو نقش مهمی داشته و ۲۴ کیلوگرم سبکتر شدهاند. بااینحال، اگر برای برخی خریداران این صندلیها بیشازحد افراطی باشند، امکان سفارش صندلیهای اسپرت کربنی M با گرمکن و تنظیم برقی هم بدون هزینهٔ اضافی وجود خواهد داشت.
بیامو همچنین سقف M4 CSL را هم از فیبر کربن تقویتشده با پلاستیک ساخته است که به کاهش وزن کلی خودرو و همینطور کاهش مرکز ثقل کمک میکند. از کاهش وزن که بگذریم، سازندهٔ آلمانی این کوپهٔ جدید را به سیستم تعلیق اختصاصی هم مجهز کرده که ارتفاع از زمین را ۷ میلیمتر نسبت به M4 کامپتیشن کاهش داده است. در اینجا بسیاری از قطعات تعلیق مثل آنتیرول بارها، کمکفنرها و تنظیمات کمبر چرخها بهطور خاص برای CSL طراحی شدهاند.
وظیفهٔ متوقف کردن این کوپهٔ وحشی هم بر عهدهٔ ترمزهای ۱۵.۷ اینچی شش پیستونه در جلو و ۱۵ اینچی تک پیستونه در عقب است. این ترمزها پشت رینگهای ۲۱ و ۲۲ اینچی مشکی مات سبکوزن M پنهان شدهاند که با لاستیکهای میشلن پایلوت اسپرت کاپ ۲ R پوشیده شدهاند. قیمت بیامو M4 CSL از ۱۴۰,۸۹۵ دلار آغاز میشود و تولید آن از جولای امسال شروع خواهد شد.
نظر کاربران
زشته چقد از بی ام و بیشتر انتظار میرفت
آیا ایمبولایزر و ای بی اس دارد؟
ای خداااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا