با خودروی الکتریکی احتمالی سایپا آشنا شوید
خودروی الکتریکی زدریو GX۵ ظاهرا توسط سایپا برای گذراندن تستهای فنی و عرضه احتمالی به بازار وارد ایران شده است. ورود زدریو Zedriv GX۵ یک گام مهم و بزرگ در صنعت خودروسازی ایران برای تولید و عرضه خودروهای الکتریکی محسوب میشود. هرچند که در کشور ما هیچ زیرساختی برای استفاده وسایل نقلیه الکتریکی اعم از ایستگاه شارژ فراهم نشده است.
خودرونویس: خودروی الکتریکی زدریو GX۵ ظاهرا توسط سایپا برای گذراندن تستهای فنی و عرضه احتمالی به بازار وارد ایران شده است. ورود زدریو Zedriv GX۵ یک گام مهم و بزرگ در صنعت خودروسازی ایران برای تولید و عرضه خودروهای الکتریکی محسوب میشود. هرچند که در کشور ما هیچ زیرساختی برای استفاده وسایل نقلیه الکتریکی اعم از ایستگاه شارژ فراهم نشده است.
مشخصات ماشین زدریو Zedriv GX۵ سایپا
ماشین Zedriv زدریو GX5 اولین کراس اوور الکتریکی شرکت Guoji Zhijun بوده که در نمایشگاه خودرو شانگهای 2019 معرفی شد. این خودرو همچنین اولین محصول به نسبت با کیفیت این خودروساز چینی بوده که از نظر تکنولوژی و سطح تجهیزات به مراتب نسبت به سایر خودروهای الکتریکی این شرکت بالاتر است. ماشین زدریو GX5 از یک موتور الکتریکی 121 اسب بخاری در اکسل جلو و همچنین پک باتری لیتیوم یونی 46 کیلووات ساعتی به عنوان منبع تعذیه بهره می برد. گفته شده زدریو GX5 در حالت شارژ کامل باتری ها قادر به پیمایش مسافتی در حدود 320 کیلومتر است. زدریو GX5 کراس اوور الکتریکی پنج نفره کوچک شهری بوده و نباید از آن انتظار عملکرد خیره کننده ای را داشت. این خودرو قادر به حرکت با بیشینه سرعت 140 کیلومتر بر ساعت بوده که برای بزرگراه های درون شهری و همچنین پیمایش مسیرهای نزدیک بین شهری کاملا مناسب است.
در صورت اتصال باتری به شارژر سریع، حدود 45 دقیقه زمان نیاز است که میزان شارژ باتری ها از 30 به 80 درصد برسد. در صورت اتصال این خودرو به شارژر معمولی خانگی نیز حدود 7 ساعت زمان نیاز بوده که باتری های زدریو GX5 به صورت کامل شارژ شوند. همانطور که بارها بیان کرده ایم، گشتاور لحظه ای خودروهای الکتریکی که از همان ابتدای فشردن پدال گاز در اختیار راننده قرار دارد، موجب شتابگیری اولیه خوب زدریو GX5 شده . این خودرو قادر است طی 4 ثانیه از حالت سکون به مرز 50 کیلومتر بر ساعت برسد که در مسیرهای درون شهری عملکرد بسیار مناسبیست.
قلب یک خودروی الکتریکی باتری آن بوده و باتری های زدریو GX5 نیز در کف بدنه جانمایی شده اند. کف این خودرو از سطح زمین 150 میلی متر فاصله دارد که می توان مقداری بیراهه نوردی سبک نیز با زدریو GX5 تجربه کرد.
ظاهر ماشین زدریو GX۵ سایپا
ماشین برقی زدریو GX5 دارای جلوپنجره ای بسته بوده که درون آن چراغ های LED به منظور نورپردازی و زیبایی طراحی شده اند. طراحی چراغ های اصلی جلو زیبا و در عین حال ساده به نظر می رسند. در دو گوشه سپر نیز مه شکن های جلو جانمایی شده اند. به طور کلی زدریو GX5 در نمای جلو چهره ای به نسبت زیبا، با شخصیت و مدرن داشته و به دلیل وجود جلوپنجره بسته کاملا مشخص است که با خودرویی الکتریکی و فاقد پیشرانه درونسوز رو به رو هستید.
در نمای جانبی زدریو GX5 استایل بسیار ساده ای داشته و شاهد طراحی منحنی شکل بدون خطوط تیز و برجسته هستیم. در اطراف آرک چرخ ها فندرهای پلاستیکی مشکی رنگی نصب شده که تیپیکال خودروهای الکتریکیست. زدریو GX5 به رینگ های آلیاژی پنج پره دوبل مجهز بوده که سایز آنها به نسبت ابعاد خودرو و استانداردهای امروزی صنعت خودروسازی جهان مقداری کوچک به نظر می رسد. البته این بدان معنا نیست که زدریو GX5 کراس اوور بزرگیست. این خودرو جزو دسته کراس اوورهای ساب کامپت شهری محسوب شده و دارای طول، عرض و ارتفاعی به ترتیب معادل 4150، 1800 و 1610 میلی متر بوده و فاصله بین دو محور آن نیز 2650 میلی متر است. پروفیل عقب هم طراحی ساده ای داشته و قالب کلی چراغ های عقب مشابه چراغ های جلو طراحی شده است.
زدریو (Zedriv) GX5 با وجود طول کلی کم، فاصله بین دو محور زیادی داشته که موجب کوتاه شدن اورهنگ های جلو و عقب شده است. فاصله بین دو محور به نسبت زیاد زدریو GX5 فضای داخلی جاداری را در هر دو ردیف صندلی برای سرنشینان پدید آورده است.
کابین خودروی الکتریکی زدریو GX۵ سایپا
طراحی کابین زدریو GX5 که محصول الکتریکی احتمالی سایپا بوده مانند استایل ظاهری آن کاملا ساده و مینیمال است. این خودرو دارای یک نمایشگر دیجیتالی 13 اینچی در پشت فرمان و همچنین یک نمایشگر لمسی برای سیستم مالتی مدیا و سرگرمی در میان داشبورد است.
امکانات ماشین برقی زدریو GX۵ سایپا
از جمله تجهیزات زدریو GX5 می توان به پد شارژ بدون سیم تلفن همراه، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه ای، ترمز پارک برقی، کلیدهای کنترلی روی فرمان، کروز کنترل و قابلیت فرمان پذیری صوتی با حافظه بوده که می تواند هویت افراد را بر اساس بررسی صدای آنها شناسایی کند.
قیمت زدریو GX۵ سایپا
خودروی الکتریکی زدریو GX5 در چین دارای قیمت پایه ای معادل 18 هزار دلار بوده که در مجهزترین نسخه قیمت این خودرو به 22 هزار دلار می رسد. بدین ترتیب باید منتظر برچسب قیمتی در حدود 800 میلیون تومانی در بازار ایران توسط سایپا برای این کراس اوور الکتریکی باشیم. هنوز سایپا مطلب رسمی را در خصوص عرضه زدریو GX5 بیان نکرده، ولی در صورتی که این خبر تایید شود، می توان گفت که خودروسازان داخلی ما گام مهمی در راستای عرضه خودروهای الکتریکی و پاک برداشته اند.
نظر کاربران
انشالله که ایرانیه.
پاسخ ها
چینی چشاتو باز کن
همین الان برای استفاده خانگی برق کم داریم اونوقت میخوان ماشین برقی بیارن ایران.. عقل که نباشه جان در عذابه.. لااقل از ماشین هیبریدی شروع کنید
پانل خورشیدی بخر به دولتم برق نده عینه خارجیا من خودم الان هم پانل خورشیدی دارم هم بادی برای گرمایش خونه هم از ابگرمکن خورشیدی استفاده میکنیم کم خطرتر از گاز هم هست
بزرگترین مشکل ماشین های برقی ، هزینه خرید و تعویض باتری های شارژ شونده آنهاست که قیمت خیلی بالایی دارند و حتما باید مورد استفاده قرار بگیرند و در صورت استفاده نکردن از ماشین عمر باتری به سرعت کم می شود و باید تعویض شوند.
وارد کردن یه خودرو از چین کجاش گام مهمی برای شرکت سایپا محسوب میشه؟؟؟ خخخخخ
پاسخ ها
گام بلند واسه خودشون نه ما مردم . خخخخخ
اگر واردات خودرو گام مهمی باشه عرب ها تا حالا هزاران گام محکم رو برداشتن با وارد کردن بهترین برندهای خودرو در جهان
من فکر کردم سایپا خودش میخواد این ماشین رو درست کنه،این که مال چین است،،ای بابا
این که خیلی ضعیف و وحشتناکه !
احتمالی هست اینهمه توضیح دادید اگر قطعی بود چه کار میکردید
دیگر اعتمادی به شما ها نیست .
ماشین برقی سایپا =تیبا +برق
آخه اینکه همون تیبا است فقط برقی شده
اینا میدن چین بسازه بابا بعد اونا هم درجه ۳ میدن فکر کردین خودشون میسازن
800 ميليون !!!!!!
تازه اگر هرچي اپشن داره حذف نكنن
الان آپشنشو زدی استارت دکمه ای انتظار داشتی ماشین الکتریکی سوییچ بندازی استارت بزنی خب همه ماشین الکتریکیا اینجورین دیگه
خودرو الکتریکی که قبلا درست شده
بهتر یه چیز جدید درست کنن
حالا این باطری قلمی میخوره یا نیم قلمی؟ کنترل هم داره؟یعنی ازین ماشین کنترلی هاست؟
یک بنجل زشت و ضعیف /: