خودروی سدان چی بخریم؟
پژو پارس یا بهتر است بگوییم ۴۰۵ فیسلیفت با موتور زانتیا ۱۸۰۰! یکی از پرفروشترین سدانهای ایران خودرو است. این خودرو در دورهای که رقیبی جدی پیش رو نداشت، به خوبی در دل افرادی که خواهان سواری با یک خودروی نسبتا خوش چهره بودند جا باز کرد.
راهنمای خرید سدان ارزان
تیبا
چهار سیلندر، ۸ سوپاپ، ۱۵۰۰ سی سی حجم و توان تولید ۷۸ اسب بخار قدرت در دور موتور ۵۵۰۰، بالاترین گشتاور ۱۲۶ نیوتن متر و مصرف سوختی معادل ۱/۷ لیتر در هر صد کیلومتر؛ مشخصه های پیشرانه ای است که با همکاری مگاموتور و شرکت FEV وابسته به دانشگاه آخن آلمان براساس پیشرانه کیا پراید ساخته شده و باید آن را گونه حجیم تر و به روز رسانی شده این پیشرانه دانست.
پشت فرمان تیبا که می نشینید، خود را در جایگاهی بلند و تا حدودی متفاوت خواهید یافت، معجونی از تندر و پراید و ۲۰۶ به علاوه اندکی نوآوری و بوی آشنای پلاستیک خشکی که قریب دو دهه است دست کم برای یک بار هم که شده مشام هر ایرانی را آزرده، به استقبالتان خواهند آمد.
دید آینه های جانبی به مدد فرم بزرگ اما کم جذبه، بی نقص است ولی گسترده دید آینه وسط چندان تعریفی نیست. سوییچ را می چرخانیم، پدال آشنای پراید را که در تیبا نیز شاهدش هستیم با پای چپ می فشاریم و دنده را در شماره یک جا می زنیم. خودرو با لرزشی دور از انتظار به راه می افتد، عدد دنده را با کمی مکث و تقلا به دو می رسانیم و اندک اندک شروع به دورگیری می کنیم.
سیستم تعلیق تیبا به طرز قابل توجهی نرم عمل می کند و در عین حال در دست اندازها، حسی توأم با اطمینان را به راننده و سرنشینان انتقال می دهد، گرچه این نرمی بی تردید در مانورهای ناگهانی و سرعت های بالا با گردش انتهای خودرو به ضرر فرمان گیری آن تمام خواهد شد.
فرمان نرم و اندکی گیج است اما نسبت به پراید به اصطلاح «توی دست»تر عمل می کند و در مانورهایی با سرعت های پایین می توان رویش حساب باز کرد، هر چند هرگز این اطمینان را به راننده نمی دهد که در یک آزاده راه خلوت بدون کاستن از سرعت و با مانوری سنگین، لاین خود را تعویض کند.
تیبا، دومین خودروی ملی ماست، سیستم تعلیق نرم، هندلینگ نسبتا مناسب و قابلیت های حرکتی قابل قبولی در میان رقبای نه چندان مطرح داخلی اش دارد و برای مصارف شهری با وجود بهای بالایی در حدود ۲۱ میلیون تومان بسته به تجهیزات جانبی و ایمنی آن در بازار پرتلاطم و ناعادلانه این روزها انتخاب بدی به نظر نمی رسد. هر چند مصرفش برخلاف ادعای سازنده چندان هم در تناسب با قدرت آن نیست، مشکلات ساده و در عین حال دردسرساز برقی دارد و گاه با یک کارواش ساده، ساعت ها وقت تان را در تعمیرگاه تلف خواهد کرد.
رقبای داخلی و خارجی
L۹۰
Runna
۲۰۶ SD
پیشنهاد نهایی
تیبا بی شک در نسخه های آینده نیازمند ارتقای فنی و کیفی خواهد بود اما همین محصول فعلی نیز با مونتاژی دقیق تر، کیفیت رنگ بالاتر، به علاوه افزودن امکاناتی به روز و جوان پسند، بالاخص در گونه هاچ بک، بدون تردید قادر خواهد بود طیف وسیعی از طرفداران خودروهای کوچک ارزان قیمت را به سوی خود جلب کند و اگر سایپا همزمان با ارائه کلاس هاچ بک این خودرو، که هم اکنون مراحل اولیه آزمون و راه اندازی خط تولید را سپری می کند، مدل های آپشن و سفارشی آن را به نحوه ای صحیح و با تبلیغات مناسب به بازار عرضه کند، شاید بتواند روی رقابتی شانه به شانه و برتر در خدمات پس از فروش با چینی های تازه وارد و در صف ورود حسابی ویژه باز کند.
پـژو پارس ELX
پژو پارس یا بهتر است بگوییم ۴۰۵ فیسلیفت با موتور زانتیا ۱۸۰۰! یکی از پرفروشترین سدانهای ایران خودرو است. این خودرو در دورهای که رقیبی جدی پیش رو نداشت، به خوبی در دل افرادی که خواهان سواری با یک خودروی نسبتا خوش چهره بودند جا باز کرد، و هنوز هم به واسطه محبوبیت آن زمان و چهرهای نسبتا لوکستر نسبت به ۴۰۵، فروش خوبی در بازار خودروهای وطنی دارد. در سالهای اولیه ظهور وجود صندلی برقی با فن خنک کننده، رینگ اسپرت، سنسور دنده عقب و اندکی شتاب بهتر فاکتور مهمی برای انتخاب ELX به شمار میآمد. همچنین تنوع انتخاب رنگ تزئینات داخلی و کامپیوتر سفر (البته با اطلاعات ناچیز) به این مدل اضافه شده است.
طراحی ظاهری پارس به دهه ۹۰ میلادی باز میگردد و دیگر از مد افتاده و قدیمیاست. اما در نهایت از یک هماهنگی نسبی بهره میبرد. مدل ELX در واقع نمونه کامل پارس است. طراحی داخلی پارس ساده و قدیمیاست. خصوصا اینکه شباهت زیادی با نمونه ارزانتر، یعنی پژو ۴۰۵ دارد. اما فضای کابین به لطف ابعاد بزرگ بدنه جادار و به دلیل فرم صندلیهای جلو راحت است و از این نظر نیازهای یک خانواده ۵ نفره را به خوبی پاسخ میدهد. همچنین مواد به کار رفته در کابین کیفیت مطلوبی ندارند و پس از مدتی، سرو صداهای داخل کابین که ناشی از مونتاژ نامناسب قطعات است، آزار دهنده خواهد شد. حتی ناهمگن بودن درز بین تریمهای داخلی اتاق به وضوح دیده میشود.
پارس ELX با موتور ۱۶ سوپاپ، قدرت بیشتری نسبت به مدل معمولی (معادل ۱۱۰ اسب بخار) تولید میکند. عملکرد جعبه دنده و کلاچ در پارس ELX به مراتب از ۴۰۵ بهتر است. ارتفاع زیاد خودرو از سطح زمین تا حدی تاثیر منفی روی هندلینگ پارس گذاشته و با توجه به فقدان کیسه هوا در مدلهای پایین میتواند خطرناک باشد. شاسی پارس در تصادفات نمره قابل قبولی نمیگیرد. یکی دیگر از نکات منفی آن، مصرف سوخت بالای این خودرو بوده که به هیچ وجه اقتصادی نیست و از این حیث رقابت را به تندر۹۰ و حتی ۲۰۶ صندوقدار میبازد.
پارس ELX با ظاهری مردانه و نسبتا موجه، مورد توجه اکثر ارگانهای دولتی نیز قرار گرفته است.
رقبای داخلی و خارجی
Lifan 620-Talent
MVM ۵۳۰
۲۰۶ SD
پیشنهاد نهایی
میان خودروهای وطنی، پارس معمولا انتخاب خانواده هاست.چون فضای جادار و صندوق بار بزرگی دارد. ظاهر قديمي اما موجه آن هنوز هم قابل قبول است. اگر دنبال ايمني زياد نيستيد و وسواس روي کيفيت مونتاژ نداريد، پارس ELX گزينه مناسبي براي شما خواهد بود.
راهنمای خرید سدان متوسط
مــزدا ۳ - مدل ۱۳۸۶ تا نيمه اول ۱۳۸۹
بدون شک باید برند مزدا را یکی از محبوب ترین برندهای موجود در ایران برشمرد که تجربهاش در ایران کم نیست. مزدا۳ نسل قبل آغازگر یک تحول اساسی در محصولات مزدا بود که با یک دنیا تغییر، به عنوان جانشین مزدا ۳۲۳ محبوب پا به میدان گذاشت. طراحی ظاهری مزدا۳ بسیار اسپرت و جوانپسند است. این اتاق مزدا به قدری در دل خریداران جا باز کرد که هنوز هم عدهای ظاهر آن را به ظاهر نسل جدیدش ترجیح میدهند. کیفیت مونتاژ مزدا۳ (به جز استاندارد رنگ ) مناسب است و این نکته را میتوان پس از گذشت چند سال از تولیدش، به وضوح مشاهده کرد. بهطور مثال قاب چراغها پس از گذشت چند سال کدر نشدهاند و تغییر زیادی در وضعیت چرم صندلیها و فرمان حاصل نشده است.
فضای کابین مزدا۳ کاملا مدرن و جذاب طراحی شده است و پس از گذشت چند سال، هنوز هم تازگی دارد. صفحه کیلومتر شمار متشکل از دایرههای بزرگ و مجزا، حس اسپرت بودن را القا میکند. در مزدا ۳ تیپ ۳ صندلیها و روکش فرمان با چرم مرغوب پوشانده شده و دارای گرمکن صندلی است. فضای کابین جادار و راحت است و تنها نکته منفی کابین را باید ارتفاع کوتاه سقف در قسمت عقب برشمرد که برای افراد قد بلند کمی مشکل ایجاد میکند. یکی دیگر از نواقص مزدا۳، فقدان سیستم تنظیم برقی برای صندلیهای جلو است. مزدا۳ نسل قبل در ۳ تیپ عرضه شد که تفاوت تیپهای مختلف، به سطح تجهیزات مربوط میشد و این مدلها از نظر موتوری فرقی با یکدیگر نداشتند.
مزدا۳ از نظر فنی خودروی قابل قبولی است. البته بستگی دارد از خودروی خود چه انتظاری داشته باشید. چون سواری خشک و اسپرت مزدا۳ باب میل افرادی نیست که به دنبال نرمی سواری و راحتی کامل هستند. در صورتی که این ویژگی و ارتفاع کم خودرو از سطح زمین، جوانان بیشتری را به سمت خود جذب میکند. البته باید حواستان باشد که تشکیلات زیربندی و اکسل عقب مزدا۳ آنقدر پایین است که حتی ممکن است عبور سریع از یک سرعتگیر را تبدیل به یک معضل کند. جعبه دنده ۴سرعته خودکار این خودرو در هماهنگی کامل با پیشرانه عمل میکند و از نواقص جعبه دنده مزدا۳۲۳ در آن خبری نیست. البته در رانندگی شهری گیرباکس به سرعت دندههای سبکتر را انتخاب میکند که جای کمیتعجب دارد، زیرا این عمل آن چنان که از ظاهرش بر میآید به رانندگی اقتصادی کمک نمیکند.
همانطور که اشاره شد از نظر فنی و قابلیتهای حرکتی، ایراد زیادی نمیتوان از مزدا۳ گرفت و قدرت موتورش کاملا توقعهای معمولی را پاسخ میدهد. همچنین مصرف سوخت پایین این خودرو هم در وضعیت گرانی بنزین نکته قوتی محسوب میشود. از رقبای مزدا۳ میتوان به آوانته، مگان ۲۰۰۰، MG۵۵۰، سراتو۲۰۰۸ و زانتیا نام برد.
رقبای داخلی و خارجی
MG ۵۵۰
Kia Cerato ۲۰۰۸
Hyundai Avante
پیشنهاد نهایی
خودرویی خوش سابقه و جذاب. که هنوز میان گزینه های صفر هم قیمت، عده ای از خریداران را به سوی نمونه های دست دوم خود جذب می کند. ظاهر اسپرت مزدا۳ قدیمی باب میل جوان هاست و سواری خشک آن هم دست کمی از خودروهای اسپرت ندارد. ميتوان گفت مزدا ۳ قديم يکي از بهترين گزينههاي خريد در محدوده قيمتي ۷۰ ميليون است.
جـک J۵ اتوماتيک
جک J۵ یکی از جدیدترین چینیهای بازار است که توسط شرکت کرمان موتور مونتاژ میشود. J۵ با قیمت ۴۰ میلیونیاش برای نمونه دنده دستی، اصلیترین رقیب جیلی محسوب میشود، اما ظاهر آن به مراتب جذابتر است. J۵ را میتوان یکی از زیباترین چینیهای بازار کشور برشمرد. طراحی این خودرو را شرکت ایتالیایی پینینفارینا انجام داده است. فضای کابین این خودرو هم به نسبت سایر هموطنان چینیاش با کیفیتتر و خوشساختتر است. و از نظر راحتی هم رتبه مناسبی میان رقبا دارد و جادار است.
عایقبندی کابین در سطح مطلوبی قرار دارد و در کابین آن خبری از سر و صداهای اضافی نیست. البته همچون ۲۰۶ صندوقدار، دید قسمت عقب محدود است، که این مشکل با نصب سنسورهای عقب مرتفع شده است. فرمان J۵ چرمی است اما از دکمههای تنظیم سیستم صوتی روی فرمان خبری نیست. سیستم تهویه مطبوع کابین اتوماتیک است و هر چهار شیشه و آیینهها بهصورت برقی تنظیم میشوند. البته سیستم صوتی J۵ چنگی به به دل نمیزند. J۵ در دو نوع اتومات و دنده دستی عرضه میشود. جعبه دنده مدل اتوماتیک تقریبا بدون خطا عمل میکند و گیرباکس دستی هم نرم و راحت است. البته طراحی کنسول میانی در مدل اتوماتیک اندکی بهتر از مدل دنده دستی است.
موتور ۴سیلندر ۱۶سوپاپ این خودرو ۱.۵لیتر حجم دارد و ۱۱۱ اسب بخار قدرت تولید میکند. که در این قیمت و برای رفت و آمدهای شهری کاملا مناسب است. مصرف سوخت J۵ هم قابل قبول و به صرفه است. اما هنوز هم از نظر ایمنی و کیفیت ساخت ایراداتی دارد. البته روند روبهرشد چینیها در ساخت این خودرو قابل تحسین است. طبق معمول مانند سایر محصولات کرمان خودرو، خدمات پس از فروش جک در میان رقبا از امتیاز قابل قبولی برخوردار است.
رقبای داخلی و خارجی
MVM ۵۳۰
Lifan ۶۲۰ - ۱۸۰۰ CC
Pars
پیشنهاد نهایی
جک j۵ مناسب افرادی است که در رنج قیمت ۶۰ میلیون، از محصولات تکراری وطنی خسته شده اند و به دنبال ظاهری متفاوت تر و البته گيرباکس اتوماتيک هستند. اما از ماهیت چینی جک و کیفیت متوسط آن نمی توان گذشت. البته جک j۵ جهش بزرگی میان محصولات چینی به شمار می آید و با اين پول گزينه صفر کيلومتر اتوماتيک ديگري يافت نمي شود.
هـوندا سـيويک
هوندا سیویک ماشین محبوب جوانان در دهه نود میلادی بود که همه با آن خاطره دارند. هنوز هم خیلیها دوست دارند پشت فرمان مدلهای آن سالها بنشینند. حالا پس از گذشت چندین سال، برند هوندا تنها با دو مدل آکورد و سیویک و تحت پوشش شرکت فامیلی موتور به ایران بازگشته است تا خاطرات خوش دهه نود را در ایران تکرار کند.
هوندا سیویک یک سدان خانوادگی متوسط به شمار میآید که یک پله از مدل آکورد پایینتر است. مدل وارد شده به کشور در واقع نسل نهم این سدان موفق است که در بازار ایران، بهطور مستقیم با خودروهایی نظیر کرولا، مزدا۳، سراتو جدید و النترا رقابت میکند. سیویکها در سه مدل LX ، EX و EXI قابل خریداری هستند، که از نظر سطح تجهیزات با یکدیگر تفاوت دارند. نمونه EXI به عنوان کاملترین نمونه، از امکاناتی نظیر سیستم صوتی با ۶ بلندگو، سانروف، صندلیهای تاشو عقب و فرمان چرمی و کروز کنترل بهره میبرد. مرغوبیت کابین سیویک در سطح مطلوبی قرار دارد و از این نظر سرنشینان را راضی میکند. اما نبود برخی امکانات نظیر پوشش چرمی برای صندلیها حتی در نمونه فول آپشن چندان دلچسب نیست. کابین سیویک از نظر فضا و راحتی، یکی از بهترینها میان رقباست. به لطف ارتفاع بلند شیشههای جانبی، فضای سر و میدان دید اطراف مناسب است و از نظر فضای پا هیچ مشکلی با صندلیهای سیویک احساس نمیشود. از نکات جالب کابین میتوان به صفحه نمایش بالای کنسول جلو اشاره کرد که اطلاعات خودرو و سرعت سنج را به صورت دیجیتالی نمایش میدهد. همچنین فضای دلچسب و طراحی جا افتاده کابین باعث شده تا به این زودیها از سیویک خسته نشوید. البته باید در بحث رنگ پوششهای کابین دقت بیشتری به خرج داده میشد.
مهمترین نقطه قوت سیویک، پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۸ لیتری آن است. قدرت ۱۴۰ اسب بخاری برای یک سدان خانوادگی جوابگو است و جعبه دنده ۵سرعته اتوماتیک با دقت بسیار بالا و سرعت مناسب عمل میکند. سواری سیویک مانند سایر خودروهای ژاپنی، ترکیبی از نرمی و حالت اسپرتی است و در کل رضایت خریدار را جلب میکند. همچنین با وجود تکنولوژی اختصاصی هوندا در پیشرانه سیویک با نام i-VTEC ، مصرف سوخت این خودرو کاهش یافته و رقم اقتصادی ۶.۶ لیتری را در ۱۰۰ کیلومتر نشان میدهد. در کل سیویک با ظاهر نسبتا ساده و جا افتادهاش، برای کسانی که شیفته سواری با خودروهای ژاپنی و زنده کردن خاطرات دهه ۹۰ هستند بسیار مناسب است.
رقبای داخلی و خارجی
Mazda ۳ New
Mitsubishi Lancer
Kia Cerato
پیشنهاد نهایی
با سیویک در هرسرعتی که بخواهید میتوانید شتابگیری کنید، بدون لحظهای تأخیر در تعویض دنده! بهرهمندی از جبعه دنده ۵ سرعته اتوماتیک شرایط رانندگی مناسبی را درشهر و همچنین ترافیک برایتان به ارمغان میآورد. درکنار این موضوع باید تکنولوژی مدیریت هوشمند مصرف سوخت ECON را نیز اضافه کرد. به لطف این سیستم میتوانید میزان مصرف سوخت خودرو را تا حد قابل توجهی کاهش دهید.
راهنمای خرید سدان خانوادگی
کـيا اپـتيما ۲۰۱۴
نسل قبلی کیا اپتیما در ایران، علیرغم مشخصات خوبش، با اقبال چشمگیری روبهرو نشد، شاید مهمترین دلیل این امر وجود رقیب سرسختی به نام هیوندای سوناتا بود، که به خوبی در دل خریداران ایرانی جا باز کرد. اما نسل جدید کیا اپتیما، که در واقع نسل سوم این سدان متوسط محسوب میشود، در مدت حضورش در بازار خودروی کشور، خوش درخشیده و بدون اغراق میتوان گفت، تعداد طرفدارانش دست کمیاز تعداد طرفداران سوناتا ندارد.
اپتیما جدید در بازار اروپا،کانادا و اندونزی با نام Magnetis و در کره جنوبی با نام K۵ شناخته میشود. طراحی این خودرو کار طراح معروف کیا، پیتر شرایر است، که نسبت به قبل به کلی دگرگون شده و از سبک جدید کیا در طراحی پیروی میکند. مدتی است که نمونه فیس لیفت شده اپتیما وارد کشور شده است. چراغهای جلو و عقب از تکنولوژی LED بهره میبرند که در مدل جدید فرم چراغهای عقب عوض شده و میتوان گفت شبیه مازراتی کواتروپورته ۲۰۱۴ شده است! همچنین تغییراتی نیز در قسمت مه شکنهای سپر جلو حاصل شده. ارتفاع کوتاه،عرض زیاد،جلو پنجره معروف کیا،سقف شیشهای و طراحی زیبای رینگها و مخصوصا طراحی زیبای غربیلک فرمان، از اپتیما جدید یک خودروی مدرن ساخته اند، به طوری که مخالفان سرسخت خودروهای کرهای هم آن را تحسین میکنند.
از ویژگیهای مثبت کابین اپتیما، میتوان به ارگونومیبالای کابین اشاره کرد. در نگاه اول کنسول جلو شلوغ و گیج کننده به نظر میرسد، ولی ترتیب قرار گیری دکمهها و ابزارکها و همچنین کنسول مرکزی متمایل به سمت راننده، کار کردن با آنها را راحت ساخته اند.
اپتیما در چهار تیپ مختلف عرضه میشود، که نمونههای فول آپشن از امکاناتی همچون صندلیهای برقی مجهز به گرمکن و حافظه،شیشه UV جلو با قابلیت فیلتر اشعههای مضر، سیستم صوتی اینفینیتی، سقف پانوراما و چندین آپشن دیگر بهره میبرند که تنوع آپشنها در این خودرو، چیزی از سدانهای گران قیمت تر کم ندارد. خودروهای اتوماتیک قابلیت عقب نرفتن در سربالاییها یا به اصطلاح نیم کلاچ خودکار را دارند، اما وجود سیستم Auto Hold در اپتیما جدید، در سرازیریها هم خودرو را نگه داشته و از حرکت به جلو بدون فشار دادن پدال گاز جلوگیری میکند.
اپتیما از یک پیشرانه ۴سیلندر ۴/۲لیتری با قدرت ۱۸۰ اسب بخار بهره میبرد. شتاب گیری ۱۰ ثانیهای برای این سدان ۵/۱تنی نسبتا قابل قبول است، ولی سنگینی اتاق نسبت به موتور، در شتاب گیریها و مانورهای ناگهانی کاملا قابل لمس است. همچنین سواری نسبتا خشک اپتیما لمس یک رانندگی اسپرت را به راننده میدهد. ولی از نظر راحتی فضای سرنشینان و فضای بار مشکلی با اپتیما احساس نمیشود.
رقبای داخلی و خارجی
Hyundai Sonata YF
Nissan Teana
Renault Latitude
پیشنهاد نهایی
اگر برای خرید یک سدان متوسط، میان سوناتا و اپتیما شک دارید و جوان هستید و ظاهر هیجان انگیز و اسپرت را میپسندید، همچنین از سواری خشک و اسپرت لذت میبرید، اپتیما را انتخاب کنید، در غیر این صورت سوناتا گزینه نرمتر و مناسبتری است.
نيسـان تيانا
شرکت پارس خودرو، قرار بود که نیسان تیانا را به عنوان جانشین ماکسیما در ایران عرضه کند اما به موازات آن باز هم تولید ماکسیما را با برچسب ماکسیما مولتی مدیا ادامه داد. تیانا ابتدا خودرویی وارداتی بود که توسط پارس خودرو وارد میشد، ولی مدتی است که پارس خودرو، این سدان لوکس را در کشور مونتاژ میکند.
طراحی ظاهری تیانا ساده و تا حد زیادی پیرمردی است. قطعات کرومیاستفاده شده در جای جای بدنه، خبر از ماهیت لوکس تیانا میدهند، اما جذابیت رقبایی نظیر کیا اپتیما و هیوندای سوناتا را ندارد و همچون ماکسیما دوست داشتنی نیست و استفاده بیش از حد از قطعات کرومیروی بدنه، با سلیقه بسیاری از افراد جور در نمیآید.
با ورود به کابین، سادگی ظاهر آن را فراموش میکنید و به آن علاقه مند میشوید. طراحی کابین تیانا مناسب و چشم نواز است. تیانا عنوان با کیفیت ترین خودروی تولید شده در کشور را یدک میکشد و کیفیت بالای پوشش چرمیصندلیها و پوششهای داشبورد و رودریها گویای این مساله هستند.همچنین استفاده از قطعات چوبی با کیفیت، جلوهای لوکس به کابین بخشیده است.تیانا در دو سطح تجهیزات High و Mid عرضه میشود، که مدل High (فول آپشن) از امکاناتی نظیر سقف پانوراما، Keyless Starter ، صندلی برقی به همراه حافظه و گرمکن وسردکن، صندلی شاگرد تخت خواب شو و رینگ ۱۷ اینچی بهره میبرد که در مدل Mid دیده نمیشوند. البته نبود سنسور پارک عقب، هنگام پارک کردن این سدان بزرگ مشکل ساز میشود. به لطف ابعاد بزرگ بدنه، از نظر فضای کابین و راحتی،تیانا بهترین وضعیت را میان رقبایش در ایران دارد. همانطور که در تبلیغات خارجی آن دیده میشود: یک تیانا کنار هتل پارک شده و مسافر ترجیح میدهد داخل تیانا شب را راحت به صبح برساند! صندلیهای راحت، با فضای زیاد سر و پا، نوید یک سواری دلچسب را با تیانا میدهند. در کل میتوان در تیانا آپشن هایی را جست و جو کرد که حتی در خودروهایی با قیمت بالاتر یافت نمیشوند.
شرکت نیسان، برای تیانا سه نوع موتور در نظر گرفته است، که نمونههای موجود در ایران، از موتور ۶سیلندر۵/۲ لیتری با قابلیت تولید ۱۸۲ اسب بخار، بهره میبرند.
تند و تیز نبودن تیانا تا حدی مربوط به گیرباکس CVT آن است، اما در عوض نرمیتعویض دندهها نظرتان را جلب میکند. تیانا سواری نرم و راحتی را در اختیار سرنشینان قرار میدهد و سعی میکند حس لوکس بودن و تمایز نسبت به رقبا را تداعی کند. کلا دو نکته را در محصولات نیسان در نظر داشته باشید: اول اینکه کم استهلاک هستند و دوم آنکه فضای داخل موتور آن قدر فشرده است که عمدتا باید کلی وقت و هزینه صرف کنید تا بعد از باز کردن تقریبا نیمیاز قطعات بالایی، نسبت به تعویض یک تسمه یا شلنگ کولر مبادرت کنید.
رقبای داخلی و خارجی
Kia Optima
Toyota Camry
Honda Accord
پیشنهاد نهایی
با توجه به سبک طراحی،تیانا بیشتر مناسب افراد میانسال است تا جوانان.اتومبیلی بسیار راحت و جادار برای مسافرت های خانوادگی،در اصل در اين محدوده قيمتي مخصوصا در مدل هاي کارکرده از لحاظ راحتي و فضاي سرنشين، تيانا هيچ رقيبي ندارد.
راهنمای خرید سدان بزرگ
هيونداي جـنسيس سدان
اگر خواهان سواری با یک سدان لوکس و با امکانات هستید، اما پولتان به خودروهایی نظیر بامو سری ۵ و بنز E کلاس نمیرسد، هیوندای چند سالی است چاره کار را پیدا کرده و جنسیس سدان را پیش روی خریداران گذاشته است. جنسیس سدان تا قبل از ورود برادر بزرگترش سنتنیال، بزرگترین و لوکس ترین سدان هیوندای در ایران بود، که با نبود رقیب در سبد محصولات برند رقیبش کیا در ایران، بازار خوبی را برای خود دست و پا کرد. ظاهر مدل قدیمیجنسیس کمی کسل کننده شده بود، اما از جذابیت ظاهری نمونه فیس لیفت شده این خودرو نمیتوان گذشت. خصوصا گرافیک بسیار زیبای چراغهای و چراغهای LED عقب.
فضای کابین جنسیس با توجه به ماهیت لوکس و بزرگ این خودرو، کاملا جادار و راضی کننده است. کیفیت متریال داخل کابین نیز در سطح مطلوبی قرار دارد، اما از این نظر، در سطح رقبای کلاس بالاترش یعنی بنز و بامو نیست. نقطه قوت جنسیس، فهرست وسیع آپشنها در برابر قیمت پرداختی است و از این نظر شانه به شانه بزرگان قرار میگیرد.
نکته جالب اینکه علاوه بر صندلیهای جلو، صندلیهای عقب نیز در این خودرو به صورت برقی تنظیم میشوند. همچنین در صورت برخورداری از فهرست کامل تجهیزات، گرمکن و سردکن صندلیهای به همراه حافظه و حتی گرمکن فرمان نیز به لیست امکانات اضافه میشود. فرمان، دسته دنده و صندلیهای جنسیس با چرم طبیعی روکش شدهاند که حس بسیار خوبی به سرنشین القا میکند. همچنین ۹ عدد ایربگ از جان سرنشینان در تصادفها حفاظت میکند. سواری جنسیس در حالت نرمال بسیار نرم و راحت است و بر عکس برادر کوچکترش آزرا، تکانها مسیر را به خوبی دفع میکند. یکی دیگر از نقاط قوت جنسیس، جعبه دنده ۸سرعته ZF این خودرو است که از دقت فوقالعادهای بهرهمند است.
از نظر فنی، جنسیس جای هیچ ایرادی باقی نمیگذارد. موتور ۶سیلندر ۸/۳ لیتری این خودرو، ۳۳۳اسب بخار قدرت تولید میکند و شتاب ۲/۶ ثانیهای را برای این سدان سنگین وزن به ارمغان آورده است. و
در حالت اسپرت، میتوان برای کوپههای ۶سیلندر بازار نیز دردسر درست کرد! البته برای لذت بردن از سواری جنسیس و موتور پر قدرتش، باید صابون مصرف سوخت نسبتا بالا را به تن بمالید. اما همانطور که اشاره شد، فرمان پذیری مناسب، دیفرانسیل عقب بودن خودرو و جعیه دنده هوشمند و دقیق این خودرو، همه چیز را برای یک رانندگی هیجانانگیز مهیا کرده است.
جالب است بدانید مدتی است نسل جدید هیوندای جنسیس معرفی شده ، اما هنوز فروش آن در کشورهای خارجی نیز شروع نشده است. طراحی مدل جدید به مراتب جذابتر و لوکستر از جنسیس نسل قبل شده و ایرادهای اولیه نظیر نقص سیستم تعلیق و کمک فنرها در نسل جدید مرتفع شده است.
رقبای داخلی و خارجی
Kia Cadenza
Lexus ES۳۵۰
BMW ۵۲۸i
پیشنهاد نهایی
با بودجه ای محدودتر نسبت به ب ام و و بنز، خودرویی با همان امکانات و موتور پر قدرت نظیر جنسیس پیش رو است. کیفیت جنسیس به رقبای آلمانی نمی رسد اما جای پیشرفت دارد و خریدار را راضی می کند. جنسیس از نظر قدرت مانور و فضای کابین جای هیچ گله ای را باقی نمی گذارد.
ارسال نظر