اختلال اینترنت چه دخلی به برنامه «شاد» دارد؟!
با وجود دستور وزیر ارتباطات برای بررسی فوری علل کندی اینترنت اختلال در شبکه ارتباطی کشور همچنان ادامه دارد.
برترینها: اختلال و کندی شبکه اینترنت کشور به ویژه در ساعات اوج مصرف همچنان ادامه دارد. روز گذشته سامانههای رصد اینترنت کشور همچنین برای مدتی یک اختلال گسترده را در اینترنت کشور ثبت کردند که در نوع خودش تامل برانگیز بود. سامانه رادار شرکت ابر آروان از ساعت حدود ۱۴ روز گذشته اختلال در دسترسی به سایتها و پلتفرمهای مهم را نشان میدهد که تا لحظه تنظیم گزارش هم ادامه داشته است. این اختلال به حدی شدید بود که برای مقاطعی استفاده از موتور جستجوی گوگل هم غیرممکن بود.
مدیرکل حفاظت از حقوق مصرف کننده سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی درباره دستور وزیر ارتباطات برای پیگیری کندی شبکه ارتباطی کشور اظهار داشت طبق بررسیها در تک تک شهرها اپراتورها بالاتر از تعهدات خودشان عمل کردهاند. برخی دانلود کننده هستند و توقع سرعتی بالاتر دارند، اما اپراتورها در چهارچوب تعهداتشان عمل میکنند و اگر غیر از این باشد، رسیدگی شده تا نیاز مردم برآورده شود.
با توجه به افزایش شکایات مردمی از کیفیت شبکه ارتباطی کشور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دستور داد این موضوع سریعا بررسی شود. در همین راستا «پیمان قرهداغی» در گفتگو با سیتنا، شرایط عملکرد اپراتورها را مطلوب دانسته و گفت: «اختلالات شبکه گاهی به دلیل قطعیها رخ میدهد و اپراتورها بر اساس SLA که دارند میتوانند قطعی داشته باشند. برخی از بسترهای ما وابسته به برق است و اگر قطعی رخ دهد ممکن است UPS پاسخگو نباشد یا گاهی فیبر قطع میشود و این قطعی و اختلال در شبکه طبیعی است. همچنین گاهی با سیل و زلزله این شرایط پیش میآید، اما شرایط عملکرد اپراتورها مطلوب است.»
او در این باره گفت: «در این سامانه اختلالی مشاهده نمیکنم. ما اپراتورهای متعددی داریم، از دفاتر پیشخوان گرفته تا پست و ارتباطات ثابت و سیار و TD-LTE، لذا سرویسهای متنوعی به مردم ارائه میدهیم و تنوعی از شکایات هم وجود دارد. گاهی در سامانه بر اساس تعداد مشترکان اپراتورها، اطلاعات تغییر میکند و متغیر است. بر اساس سیاستهای سازمان، این تغییرات از دستهبندی خدمات تا نحوه نمایش و نحوه ثبت شکایت تغییر میکند.»
به گفته وی سامانههای متعددی برای اطلاع رسانی در نظر گرفته شده است و در سامانه نت سنج پلاس جزئیات سرویس اپراتورها بر اساس موقعیت جغرافیایی قابل مشاهده است: «بالغ بر ۹۹ درصد افرادی که از اپراتورها سرویس دریافت میکنند را نمایش میدهیم. اپراتورهایی که بیشترین مشترک را دارند در سطح همراه، ثابت و TD-LTE گزارشاتشان را در سامانه وارد کردهایم. بسته به نوع اپراتور میزان شکایات فرق میکند و این گزارشات هفتگی اعلام میشود.»
مدیرکل حفاظت از حقوق مصرف کننده سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با بیان اینکه عملکرد اپراتورها با هم در این سامانه در بخشهای مختلف بر اساس دیتاهایی که به دست ما میرسد اعلام میشود، افزود:«در مناطقی که اعلام شده، از نظر تعداد شکایت، مشخص میشود که کدام اپراتور چه عملکردی دارد. حدود ۱۲۰ گروه تقسیم بندی کردیم و با بررسی این شکایات رسیدگی لازم را انجام میدهیم و اگر نیاز باشد سایت راه اندازی میکنیم که شکایاتی هم در این راستا از ما میشود. بر اساس موضوع شکایات، بررسی میکنیم و نظر اپراتور را میگیریم و اگر از طرف شاکی پذیرفته نشد در کارتابل سازمان میآید و جلسه میگذاریم و در این جلسات شاکی و اپراتور دعوت میشوند و کمیته تجدید نظر داریم و بر اساس تعهدات پروانه ای، اپراتورها مکلفند هر موردی باشد به تکالیف خود عمل کنند.»
این در حالی است که به تازگی مدیرکل حفاظت از حقوق مصرف کننده رگولاتوری پیرامون دستور وزیر ارتباطات برای بررسی فوری دلیل کندی شبکه در ساعات پیک اعلام کرده بود: طبق بررسیها در شهرهای مختلف، اپراتورها بالاتر از تعهداتشان عمل کردهاند.
اختلال با قوت ادامه دارد
روزنامه همشهری در این باره نوشت: با وجود دستور وزیر ارتباطات آنچه کاربران به صورت عملی همچنان تجربه میکنند اختلال در دسترسی به شبکه جهانی است. پارامترهای فنی سامانههای رصد وضعیت اینترنت هم طی روزهای اخیر این مسئله را تایید میکند. هر چند گروهی این مسئله را به شروع آنلاین مدارس مرتبط میدانند، اما اپلیکیشن شاد به عنوان پلتفرم آموزشی کشور روی شبکه ملی اطلاعات قرار دارد و ترافیک آن نمیتواند باعث کندی و اختلال اینترنت شود. برخی معتقدند، اختلال فعلی ناشی از محدودیت پهنای باند و مشکل در خرید و تامین پهنای باند اضافه است. گفته میشود، شرکت ارتباطات زیرساخت برای خرید پهنای باند، باید از شورای عالی فضای مجازی مجوز بگیرد. مشکل در صدور این مجوزها، موجب ایجاد چنین اختلالی شده است. فعلا درباره صحت و سقم این ادعا، اطلاعات بیشتری در دست نیست.
نظر کاربران
اون جهرمی بود که یه روزه حداقل جواب مردم را میداد..اینا حتی زورشون میاد ازشون سوال بشه..
پاسخ ها
وزیر افتخارش این که توی هیچ شبکه اجتماعی نیست برای
اینکه پاسخگو مشکلات و فیلتر نباشه چون کاره ای نیست از اول کار رفته قایم شده واقعا کجا دنیا همچنین چیزی وجود دارد که یه مسئول با مردم در ارتباط نباشه وهیچ وقت پاسخگو کارهاش نباشه
خرابی اینترنت و پارازیت ها به اوج خود رسیده ....!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
واقعا هیچ حقی رعایت نمیشود
طرح صیانت رو دارن ازمایش میکنن ..شدیم موش
پاسخ ها
موش آزمایشگاهیم
ازمایش نه.دارن باقدرت اجرامیکنن شک نکن.
كم بدبختي داريم بايد همش حرص كندي اينترنت رو هم بخوريم
پاسخ ها
ده سال مگه اینترنت داشتی؟
از برکات آقای رییسی. خیلی وضعمون داره بهتر میشه
پاسخ ها
اگه قرار بر اینترنت ملی باشه هیچ دولتی حق نداره جلوشو بگیره و تصمیم حاکمیته
با سلام،جون خودتونه 1 اینترنت فقط برامون مونده نگیریتش ازمون
وزیر قطع ارتباطات
طرح مسخره محدودیت به اسم صیانت
بدبخت شدیم بخدا
خودمون انتخاب کردیم ..پس اعتراض نکنید.میخواستید بهتر انتخاب کنید.
یه اینترنت داشتیم
گرچه عده ای از هموطنان پیام دادند و نظر خودشان را اعلام کردند اما خدا وکیلی بحث اینترنت یک طرف، برنامه شاد اصلاکارایی نداره .من پارسال با خون دل فقط اعلام حضور شاگردانم را در شاد انجام دادم .امسال که الان ۱۹مهرماه هست هنوز شاد دریک برنامه بچه بازی هم فایده ندارد.سرعت ،دقت ،......
این تازه اولشه این تلاش ها در راستای حرکت به به سمت کره شمالی شدنه طرح سیانت کماکان ادامه داره
یکی از شگردهای دولت قبل این بود وهنوز هم هست که وقتی می خواهد کاری کند اول یه خبر اعلام می کند بعد تکذیب میکند هی دوباره تایید میکند تا ذهن مردم آماده کنه بعد اجرائی میشود .