کالیفرنیا تورینگ، محصول جدید Moto Guzzi
شایعات زیادی در رابطه با محصول جدید این برند که کالیفرنیا ۱۴۰۰ تورینگ نام دارد، شنیده شده است. شایعاتی مبنی بر اینکه کالیفرنیا از موتورسیکلتهای پلیس لسآنجلس دهه ۷۰ میلادی الهام گرفته شده است.
تغییرات صورت گرفته در کالیفرنیا ۱۴۰۰ تورینگ جدید، زیاد نیستند. هدف اصلی از عرضه نسخه جدید این مدل، تعبیری مدرن با توجه به نیازهای عصر جدید از کالیفرنیا اصلی در دهه ۷۰ بوده است. اگرچه کالیفرنیا جدید از نظر فنی و ظاهری مشابه به کالیفرنیاهای قدیمی است، تقریبأ تمامی قسمتها از نو طراحی و ساخته شدهاند.
بخش فنی
اولین و بزرگترین تغییر آن، نیروی محرکه است. نیروی محرکه جدید، بزرگترین نمونهای است که این برند در طول حیاتش ساخته است. با ۱۳۸۰ سیسی حجم و چهار سوپاپ در هر سیلندر، این نیروی محرک میتواند ۷۷.۵ اسب بخار را در ۶۵۰۰ دور بر دقیقه و ۷۰.۲ پوند فوت گشتاور را در ۲۳۰۰ دور بر دقیقه تولید کند. مکانیزم کنترل الکترونیکی سیمیسوخت رسانی (Drive by wire)، سواری نرم و قابل پیشبینی را برای آن در هر سه حال سواری اسپرت، تورینگ و بارانی پدید آورده است. صدای خارج شده از پیشرانه ۱۴۰۰ سیسی آن گوشنواز است اما میتوانست با استفاده از محفظه استیل بسیار زیباتر به گوش برسد چراکه کالیفرنیا از صداخفه کن بهره میبرد.
گیرباکس ۶ سرعته آن نیز بهخوبی عمل میکند و عملکرد آن کاملأ قابل پیشبینی است. استفاده از طراحی پاشنهای برای این گیرباکس باعث شده تا سواره بتواند پایش را بر روی صفحه پایی استراحت دهد چراکه اهرم پاشنهای اندکی از استراحتگاه پا بالاتر است. این مورد یکی از ویژگیهای برجسته این تورینگ است.
آزمایش رانندگی
یکی از بزرگترین ضعفهای کالیفرنیا تورینگ بادشکن جلو است که برای افرادی با قد معمولی، لبه بالایی درست جلو میدان دید است و از سرعت حدود ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت، لرزش آن شما را آزار میدهد.
ارگونومیاین موتورسیکلت یکی از بهترینها در این کلاس است. نباید فراموش کرد که کالیفرنیا بیش از 1 متر با احتساب محفظههای بار جانبی عرض دارد. همین امر باعث میشود تا سواره، فضای کافی برای حرکت را داشته باشد و سفری راحت را پشت سر بگذارد.
کالیفرنیا تورینگ، 346 کیلوگرم وزن دارد که برای یک موتورسیکلت رقم قابل توجهی است و این سنگینیکاملأ در جلو حس میشود، بهخصوص به هنگام حرکت از حالت سکون. این حس سنگینی با سرعت گرفتن کاهش مییابد. شاسی جدید این موتورسیکلت، فاصله بیشتری از سطح زمین دارد. روکش نایلونی زیر سطح کف باعث شده تا احتمال برخورد زمین با قطعات بدنه کمتر شود. سیستم تعلیق نیز عملکرد بینظیری دارد. این سیستم تعلیق نه راحتی را از سواره میگیرد و نه با ارائه سواری راحت، عملکرد اسپرت را تحتالشعاع قرار میدهد.
اگر این سیستم تعلیق، سایر رقبای تورینگ را پشت سر میگذارد، سیستم ترمز کالیفرنیا آنها را تار و مار میکند. ترمزگیری این موتورسیکلت بسیار بهتر از یک تورینگ معمولی بوده و با سوپربایکها قابل مقایسه است. دو دیسک 320 میلیمتری در جلو با کالیپرهای 4 پیستون برمبو در جلو و یک دیسک در عقب با دو پیستون برمبو همراه با سیستم ضد بلوکه ترمز، قدرت ایستایی قابل مقایسه با برترینهای بازار را به کالیفرنیا ارزانی داشته است. کمپانی همچنین سیستم کنترل کشش را برای کالیفرنیا عرضه میکند که در سه درجه قابل تنظیم است. این سیستم کشش از الگویتمهای برند آپریلیا استفاده میکند.
تمامی این تکنولوژیها و شگفتیهای فنی کالیفرنیا در پوسته طراحی شده به سبک آرت دِکو خودنمایی میکند. جالب آنکه با وجود اینکه طراحی آن کاملأ متمایز از سایر تورینگهاست، هیچکس آنرا زیبا تلقی نکرد اما نمیتوان شیک بودن و چشم گیر بودن طراحی آنرا نیز انکار کرد. سیستم نمایشگر بزرگ آن با نشاندهندههای آنالوگ در گوشهها، سرعتشمار و منو دیجیتال در وسط، و سایر اطلاعات در پایین صفحه نمایشگر، بیشترین اطلاعات را با یک نگاه به راننده منتقل میکند. همه چیز در این موتورسیکلت بر اساس سادگی طراحی شده است تا به آسانترین شکل ممکن عمل کند. یکی از سادهترین بخشهای آن، کروز کنترل است که تنها یک دکمه و یک نشانگر دارد که خاموش و روشن میشود. خلاف سادگی در عملکرد کروز کنترل را میتوان در سیستم تنظیم حالت رانندگی مشاهده کرد که نسبت به سایر عملکردها پیچیدهتر است.
ختم کلام
Moto Guzzi کالیفرنیا ۱۴۰۰ تورینگ با پیشرانه حجیم و قدرتمند، تورینگی که سه دهه در دنیای موتورسیکلت حضور پررنگی داشته است را به تروینگی بی رقیب تبدیل کرد. به سختی میتواند ایرادی را به آن وارد دانست. رقبای قدرتمندی همچون هارلی دیویدسون، هوندا، کاوازاکی و سوزوکی، باید بسیار تلاش کنند تا به به یک مجموعه کامل و تقریبأ بی نقص مثل کالیفرنیا تورینگ برسند.
ارسال نظر