راهنمای خرید خودروی سدان
خودرویی که با حواشی زیادی پا به ایران گذاشت. ابتدا قرار بود قیمت پایینی داشته باشد وجای خودروهای ارزان قیمت از رده خارج شده را بگیرد، ولی این گونه نشد. تندر۹۰ هم اکنون با قیمت . در بازار حضور دارد.
تـندر ۹۰
خودرویی که با حواشی زیادی پا به ایران گذاشت. ابتدا قرار بود قیمت پایینی داشته باشد وجای خودروهای ارزان قیمت از رده خارج شده را بگیرد، ولی این گونه نشد. تندر۹۰ هم اکنون با قیمت . در بازار حضور دارد و یکی از معدود خودروهایی است که در این رنج قیمت ارزش مبلغ پرداختی را دارد. طراحی بدنه عامه پسند نیست. مهمترین دلیل این امر هم عدم هماهنگی قسمت جلو و عقب خودرو، ارتفاع بلند درها و شیشههای جانبی و طراحی جعبهای قسمت عقب خودرو است. اما طراحی آن زننده نیست و خطوط بدنه آن با هم هماهنگی دارند. تندر۹۰ در اروپا با نام داچیا لوگان شناخته میشود. در واقع تندر۹۰ طوری طراحی شده که ارزان باشد، اما ارزان طراحی نشده است. قطعات پلاستیکی روی بدنه چنگی به دل نمیزنند، اما از کیفیت مطلوبی بهره میبرند.
طراحی داخل کابین ساده و بیروح است و اگر به دنبال کابینی زیبا و هیجان انگیز هستید، تندر گزینه مناسبی پیش رویتان نیست، و در این بین ۲۰۶ به سلیقه شما نزدیکتر است. طراحی ناموزون کنسول جلو و ابعاد بزرگ دکمهها، به ظاهر این قسمت از کابین لطمه زدهاند، اما کیفیت بالای قطعات، در کارکردهای بالا کاملا مشهود است. از سر و صداهای اضافی که در کابین خودروهایی مثل ۲۰۶ و پارس شنیده میشود، خبری نیست. ارتفاع بلند سقف و ابعاد بزرگ بدنه، کابین فوقالعاده جاداری را برای تندر به ارمغان آورده است. فضای پا و سر برای هر ۵ سرنشین کابین مناسب است و فاصله زیاد سر سرنشینان تا سقف گویای همین مساله است. همچنین فضای بزرگ صندوق بار به شما امکان حمل بارهای حجیم را میدهد. مدل فول آپشن از امکاناتی نظیر شیشههاو آیینههای برقی، دو عدد ایربگ، کامپیوتر سفری و سیستم تنظیم ارتفاع چراغهای جلو بهره میبرد.
قوای محرکه و مشخصات فنی، نقطه قوت تندر۹۰ میان رقباست. موتور ۴سیلندر ۱۶ سوپاپ تندر، ۱۱۰اسب بخار قدرت تولید میکند که شتاب بالا، کشش مناسب در سربالاییها و قدرت مانور بالایی را برایش به ارمغان آورده است. کورس دندههای پایین و گیرباکس نرم و با دقت، سواری نرم و کم تکان و فرمان بسیار نرم و کلاچ ترمز نرم، باعث شدهاند تا هنگام رانندگی با تندر احساس خستگی نکنید و هنگام شتاب گیریها با آن لذت ببرید. همچنین کولر این خودرو کاملا پاسخگوی سرنشینان است و دور خودرو را نمیگیرد.
تندر۹۰ از نظر مصرف سوخت، کاملا به صرفه و اقتصادی است ولی قیمت بالای قطعات، از اشکالات تندر محسوب میشود. لازم به ذکر است، به تازگی تندر۹۰ اتوماتیک نیز معرفی شده است. البته هنوز در بازار فراگیر نشده، ولی در تستهای اولیه که از آن به عمل آمده، خودش را خوب نشان داده است و به جدیترین رقیب ۲۰۶ اتوماتیک تبدیل خواهد شد.
رقبای داخلی و خارجی
Peugeot Pars
MVM ۵۳۰
۲۰۶ SD
پیشنهاد نهایی
تندر۹۰ چندان جوان پسند نیست. البته قدرت موتور و مشخصات فنیاش عطش جوانان جویای هیجان را تا حدودی برطرف میکند. فضای بزرگ کابین و صندوق بار آن همان چیزی است که خانوادههای چند نفره به دنبالش هستند. همچنین مصرف سوخت پایین آن باعث شده تا دیرتر گذرتان به پمپ بنزین بیافتد. کیفیت قطعاتش در سطح مطلوبی قرار دارد، ولی باید با دکور به دور از جذابیت آن بسازید و از این نظر به ۲۰۶ اطرافیان خود حسودی خواهید کرد!
راهنمای خرید خودروی سدان متوسط
لـيفان ۶۲۰
تست و بررسي:
سازنده سعی کرده نمای ظاهری قطعات بهکار رفته در کابین این خودرو کاملا استالیش جلوه کند. اگر انصاف بدهیم، کیفیت این مواد هم بد نیست، هر چند در مورد کیفیت قطعات پلاستیکی نقرهای رنگ باید پس از گذشت چند سال قضاوت کرد. کیفیت روکش چرم مصنوعی صندلیها خوب است و فقط به نظر میرسد کمی سفت هستند وعمقشان کم است. فرمان با روکش چرم خوش دست است و این خوش دستی را باید به حساب نرمی روکش آن گذاشت. داشبورد به وسیله یک نوار چوب نما به دو قسمت کلی تقسیم شده است. بخش پایینی شامل کلیدهای دوار تنظیم سیستم تهویه مطبوع، قفل مرکزی وفلاشر می شود.
اما از دیگر تفاوتهای لیفان ۸/۱ با نمونه مجهز به پیشرانه ۶/۱ لیتری، برخورداری مدل ۸/۱ از یک سانروف است که لایه محافظ در برابر اشعه مضر خورشید را نیز دارد. لیفان برای بالاتر بردن ایمنی این خودرو دو کیسه ایمنی هوا نیز در جلو برای راننده و سرنشین کناری تدارک دیده است. سیستم ضد سرقت ایموبلایزر، کمربندهای پیشکشنده جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع، روشن شدن اتوماتیک چراغها با توجه به شرایط نور، گرمکن شیشه عقب، صندلیهای تاشونده و سنسور دنده عقب از دیگر امکاناتی هستند که این خودرو در اختیار سرنشینان قرار میدهد.
پشت فرمان مینشینیم و ابتدا نگاهی به بیرون از کابین میاندازیم تا زوایای قابل مشاهده خودرو را برانداز کنیم. دید عقب مناسب است اما تنها بخشی که راننده از دید جلو نصیبش میشود، قسمت ابتدایی درپوش موتور است!
اگر لیفان مجهز به انجین ۶/۱ را قبلا رانده باشید تفاوتهای لیفان با موتور ۸/۱ را کاملا احساس خواهید کرد. موتور ۴ سیلندر ۱۷۹۴ سیسی این خودرو با سیستم زمانبندی متغیر VVT توسط کمپانی ریکاردو انگلستان طراحی شده است. این موتور با مصرف سوخت ترکیبی ۹ لیتر در یکصد کیلومتر و دومیل سوپاپ در سر سیلندر میتواند در دور موتور ۶ هزار ۱۳۱ اسب بخار نیرو را در اختیار راننده قرار دهد.
گشتاور هم در 4200 درو بر دقیقه به 160 نیوتنمتر میرسد که برای یک رانندگی روان کافی است. واکنش موتور به پدال گاز کمی کند است اما شتابگیری واقعی این خودرو از دور موتور سه هزار به بعد نمود پیدا میکند. گیرباکس 5 دنده همانند 620 با موتور هماهنگی خوبی دارد و این هماهنگی به خصوص در دندههای یک و دو ملموس تر است.
دندهها فواصل نزدیکی دارند و این به معنای کاهش زمان تعویض دنده است که در نهایت سبب میشود گشتاور کمتری به هدر رود. اما فرمان دقیق این خودرو را باید با خودروهای نیمه لوکس بازار مقایسه کرد
ترمزهای دیسکی به به همراه ABS و ABC عملکرد خوبی دارند و حس اطمینان را در راننده تقویت میکنند. در کل هندلینگ این خودرو علي رغم خشکي آن، برای یک سدان خانوادگی در خور توجه است. اگر با خانواده زیاد به سفر میروید باید بدانید که صندق عقب لیفان 650 لیتر حجم دارد که در سفرهای خانوادگی نعمت بزرگی به شمار میرود.
رقبای داخلی و خارجی
MVM 530
Peugeot Pars
Jac J۵
پیشنهاد نهایی
در بازار آشفته خودروهاي حدود ۴۰ ميليون تومان، به جز ليفان ۶۲۰ قدرت خريد ۲۰۷، زانتيا کارکرده و پارس ELX صفر کيلومتر را خواهيد داشت. کيفيت مونتاژ ليفان و خدمات پس از فروش کرمان خودرو مطلوب است و مي تواند براي انتخاب اين خودرو امتياز به شمار آيد. ضمن اينکه سطح آپشنها رضايت بخش است.
تويوتا ياريس صندوقدار
یاریس یکی از کوچکترین و محبوب ترین محصولات تویوتا به شمار میآید که حضورش در ایران با ورود نسل قبلی در دو گونه هاچ بک و صندوق دار آغاز شد.مدت زیادی از ورود نسل سوم یاریس به ایران میگذرد و در این مدت،علی رغم قیمت بالا،طرفداران زیادی پیدا کرده است.حالا مدت کوتاهی است که نمونه صندوق دار نسل سوم یاریس نیز،مهمان بازار خودروی کشور شده که در ظاهر و باطن دستخوش تغییرات زیادی شده است.
طراحی نسل جدید یاریس نسبت به قبل به کلی دگرگون شده است.جذبه ظاهر یاریس به لطف استفاده بیشتر از خطوط شکسته و طراحی زیبای هواکش سپر جلو و چراغ ها،نسبت به قبل بیشتر شده است.البته طراحی قسمت عقب،چندان با طراحی نسبتا جذاب جلو هماهنگی ندارد،و فرم ساده سپر در این قسمت چنگی به دل نمیزند.البته سعی شده تا سادگی نمای عقب،با طراحی عجیب چراغها جبران شود.
داخل اتاق هم مانند بدنه به کلی تغییر کرده است.اولین نکته ای که در این قسمت نظر بیننده را به خود جلب میکند،ارتقا سطح کیفی قطعات کابین و طراحی جذاب این قسمت است.علی رغم بدنه کوچک،یاریس صندوق دار از اتاق نسبتا جاداری بهره میبرد.همچنین نرمیسواری که در اکثر محصولات تویوتا دیده میشود،در این مدل هم راحتی سرنشینان را دو چندان میکند.از همه نقاط قوت و پیشرفتهای یاریس که بگذریم به نقاط ضعف یاریس یعنی فهرست امکانات محدود و موتور ضعیف تر نسبت به رقبا میرسیم.یاریس با وجود قیمت حدود ۹۵ میلیون تومانی،از امکانات محدود تری نسبت به رقبایش یعنی هیوندای اکسنت و MG۳۵۰ برخوردار است.این در حالی است که این دو خودرو علاوه بر قیمت پایین تر نسبت به یاریس،از موتور پرقدرت تری نیز بهره میبرند. موتور یاریس صندوق دار،از نمونه هاچ بک حجیم تر و پر قدرت تر است.این موتور ۴سیلندر ۵/۱لیتر حجم دارد و ۱۰۷ اسب بخار قدرت تولید میکند.که از این نظر در مقابل اکسنت با موتور ۱.۶لیتری ۱۲۰ اسب بخاری حرفی برای گفتن ندارد.البته مصرف سوخت یاریس فوق العاده پایین و به صرفه است که در ۱۰۰ کیلومتر رقم ۷لیتر را نشان میدهد.گیربکس ۴سرعته اتوماتیک یاریس هم نرم عمل میکند و در کنار موتور بی صدا و کمک فنرهای نرم،سواری آرامش بخشی را نوید میدهد.
یاریس در نمونههای Se+ و اسپرت در ایران عرضه میشود که یاریس صندوق دار تیپ۳ فول آپشن،بالاترین نمونه این خودرو در ایران به شمار میآید و برچسب قیمت حدود ۹۵ میلیون تومانی را نشان میدهد که به هیچ عنوان رقابتی نیست.
رقبای داخلی و خارجی
Hyundai Accent
Mazda ۳ New
MG ۳۵۰
پیشنهاد نهایی
یاریس با وجود قیمت مناسب در دنیا خودرویی پرطرفدار به شمار می آید.اما قیمت غیر منطقی اش در ایران باعث شده تا علی رغم طراحی متحول شده و دوام مناسب،در مقابل رقبای قدرتمندتر با قیمت پایین تر،حرفی برای گفتن نداشته باشد
تويوتا کرولا ۲۰۱۴
تویوتا در ادامه متحول کردن محصولات خود،این بار دست روی پرطرفدارترین و پرفروش ترین سدان خود،یعنی تویوتا کرولا گذاشته است.تویوتا کرولا جدید با دو طراحی کاملا متفاوت برای دو بازار مختلف معرفی شده. یک مدل برای بازار آمریکا و دیگری برای بازار اروپا و استرالیا است. نکته جالب در خصوص کرولا جدید این است که در مدل هاچ بک هم تولید شده تا قشر جوان را نیز به سوی خود جذب کند. طبق پیش بینی ها و با توجه به واردات جدیدترین محصولات تویوتا به ایران، ورود نمونه طراحی شده برای بازار اروپا و استرالیا، به ایران نزدیک است.
طراحی کرولا ۲۰۱۴ همانند سایر محصولات جدید تویوتا کاملا متحول شده است و هیچ شباهتی با نسل قبلی که ظاهرش تکراری شده بود ندارد. جلوپنجره بزرگ براق به چراغ های بزرگ جلو متصل شده که همین عامل ظاهری خشن را برای کرولا رقم زده است.اما طراحی قسمت عقب به مراتب ساده تر و بدون هیچ زرق و برقی است و فقط خطوط برجسته روی سپر و بدنه خودنمایی می کنند. استفاده از چراغ های LED با گرافیک جذاب در این مدل،ظاهرش را به مراتب لوکس تر و گران تر از نسل قبلی نشان میدهد. فضای کابین کرولا آرامش بخش و بزرگ است.طراحی کنسول جلو و فرمان در مدل ۲۰۱۴ از نو انجام شده است.نمایشگر ۱/۶ اینچی تاچ در وسط کنسول جلو خودنمایی می کند که اطلاعات ترافیک و فضای پشت خودرو و دیگر اطلاعات خودرو در آن نمایش داده می شود.کرولا جدید همچنان از محدودیت فهرست تجهیزات نسبت به رقبای پر زرق و برق کره ای خود رنج می برد.اما نرمی سواری و راحتی صندلی های این مدل جای هیچ ایرادی را باقی نمی گذارند.صندوق بار کرولا ۲۰۱۴ ، ۴۷۰ لیتر حجم دارد که به خوبی پاسخگوی نیازهای خانواده ایرانی است.داخل کابین هم ۶ بلندگو برای سیستم صوتی نصب شده است و ۷عدد ایربگ،ایمنی سرنشینان را تامین می کنند.
کرولا ۲۰۱۴ در سه تیپ ASCENT، ZF، SX تولید می شود،که مدل ZF کاملترین و گران ترین نمونه به شمار می آید.این خودرو از پیشرانه۸/۱لیتری VVT بهره می برد که قادر است ۱۳۸ اسب بخار و ۱۷۳ نیوتن متر گشتاور تولید کند.برای کرولا جدید دو نوع جعبه دنده در نظر گرفته شده است.یکی ۶سرعته دستی که روی مدل های SX و ASCENT قرار دارد و دیگری ۷سرعته اتوماتیک مولتی درایو که برای مدل هایZF عرضه می شود.جعبه دنده اتوماتیک در دو حالت D و Sport تنظیم می شود. و با وجود شیفترهای تعویض دنده در نمونهZF، می توان لذت رانندگی را حتی با یک سدان خانوادگی ساده تجربه کرد.مصرف کرولا جدید ۶.۶لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است که بسیار مقرون به صرفه است.در صورت ورود نسل جدید تویوتا کرولا به ایران،پیش بینی می شود با خودروهایی همچون مزدا۳، MG۶ کیا سراتو جدید، رنو فلوئنس و هیوندای النترا در بازار کشور رقابت کند.
رقبای داخلی و خارجی
Hyundai Elantra
Renault Fluence
Kia Cerato - Forte
پیشنهاد نهایی
اگر با فرم جدید طراحی محصولات تویوتا کنار می آیید،کرولا انتخاب مناسبی برای مصرف خانوادگی است.البته هنگام برخورد با کسانی که MG۶،سراتو جدید و النترا دارند،از نظر سطح تجهیزات از خودروی خود نا امید می شوید.ولی قدرت موتور مناسب و سواری نرم و کابین جادار کرولا کاملا راضی کننده است.کرولا محصولی مابین یاریس صندوق دار و کمری است که از نظر دوام حرف ندارد.
ميتسوبيشي لـنسر
میتسوبیشی یکی از خوشنامترین خودروسازان ژاپنی در ایران است، که در گذشتههای نهچندان دور، محصولات آن داخل ایران از تنوع مناسبی برخوردار بودند. مدتی است که نام میتسوبیشی در ایران، با کراساووری به نام ASX احیا شده است و حالا شاهد ورود سدان پرطرفدار میتسوبیشی، یعنی لنسر هستیم. لنسر یکی از با سابقهترین و محبوبترین محصولات میتسوبیشی در ایران است که در دهه ۹۰ به عنوان خودرویی اسپرت و جوانپسند در ایران شناخته میشد.
میتسوبیشی همواره خودروهایی کاربردی، با کیفیت و با طراحی معقول تولید کرده است و لنسر هم از این قاعده مستثنی نیست. لنسر در رده سدانهای کامپکت جای میگیرد که با این وجود، رقبایی نظیر مزدا۳، کیا سراتو و هوندا سیویک را پیش رو دارد. طراحی لنسر جوانپسند و خشن است است. که بسیار هماهنگ و در عین حال ساده است. وجود مواردی همچون باله اسپرت عقب و فرم خاص جلو پنجره، چراغهای جلو و عقب با گرافیک و جزییات قابل قبول، حس اسپرت را در نمای لنسر تقویت میکنند. همچنین با پرداخت مبلغی بیشتر، قاب کرومی برای دور چراغهای عقب و راهنماهای جانبی نصب میشود. فضای کابین لنسر قابل قبول است و از نظر راحتی امتیاز خوبی را کسب میکند. صندوق بار هم فضای بزرگ و مناسبی را در اختیار سرنشینان قرار میدهد، که از این نظر نیازهای خانوادگی را به خوبی پاسخ میدهد.
همچنین طراحی کابین لنسر کاملا مد روز و جذاب است. صفحه کیلومترشمار، فرمان و کنسول جلو کاملا اسپرت طراحی شدهاند و دسته دنده با ظاهری منحصر به فرد در قاب نقرهای رنگ روی کنسول وسط قرار گرفته است. لنسر از نظر سطح تجهیزات رفاهی هم خودروی قابل قبولی است.از میان طیف گسترده پیشرانههای عرضه شده برای لنسر، نمونه ۱.۶ لیتری ۴سیلندر برای بازار ایران انتخاب شده است، البته شرکت وارد کننده برنامه هایی برای واردات نمونههای قویتر نیز دارد. موتور لنسر ۱۱۵ اسب بخار قدرت تولید میکند و شتاب این سدان اسپرت رقم ۱۱ ثانیه را نشان میدهد.مصرف و آلایندگی پایین لنسر باعث شده تا دوستداران محیط زیست و افراد طالب خودروهای کم مصرف نیز به سوی لنسر کشیده شوند.
رقبای داخلی و خارجی
Mazda ۳ New
Kia Cerato ۱۶۰۰
Hyundai Avante
پیشنهاد نهایی
اگر از میتسوبیشی لنسر در دهه ۹۰ خاطرات خوبی دارید،لنسر جدید می تواند خاطرات خوش را دوباره زنده کند.طراحی اسپرت این خودرو جوان پسند است و می تواند مشتریانی که تا قبل از این سراغ مزدا۳ می رفتند را به سوی خود جذب کند.اگر قدرت موتور این خودرو(که برای مصرف روزانه مناسب است) برایتان راضی کننده نیست،می توانید منتظر مدل های قوی تر و البته گران تر باشید.
راهنمای خرید خودروی سدان خانوادگی
رنو لتيتود
پس از حضور موفق محصولاتی نظیر مگان و تندر۹۰ در ایران، مدتی است شرکت نگین خودرو تصمیم به تکمیل سبد محصولات رنو در ایران گرفته است و تعدادی از محصولات روز رنو را وارد ایران میکند. لتيتود بزرگترین و لوکسترین سدان رنو به شمار میآید و در ایران، رقبایی همچون نیسان تینا، کیا اپتیما و هیوندای سوناتا را پیش رو میبیند. طراحی ساده بدنه لتيتود به عقیده عدهای نقطه ضعف و به عقیده عده دیگر نقطه قوت آن در مقابل رقبای آسیایی است.
فراموش نکنید با یک سدان اروپایی روبهرو هستید، پس فکر زرق و برق طراحی کرهایها را از سرتان بیرون کنید. لتيتود در عین سادگی بسیار زیبا و هماهنگ طراحی شده است، ولی طراحی آن چندان هیجان انگیز نیست. چراغهای عریض جلو و عقب به همراه قطعات کرومیاستفاده شده در بدنه، حس لوکس را در لتيتود تقویت میکنند. با قدم گذاشتن به داخل کابین، اولین چیزی که جلب توجه میکند، کیفیت بالای قطعات و پوششهاست. مونتاژ قطعات با دقت بالایی صورت گرفته و از این نظر در کابین لتيتود احساس خوبی خواهید داشت. طراحی کابین هم از نظر سادگی بیشباهت به بدنه نیست، اما تعداد زیاد دکمهها روی کنسول جلو و استفاده از قطعات چوبی، نمای کابین را دلچسب کردهاند. فرمان خوشدست و زیبای لتيتود از چرم طبیعی پوشیده شده است و پشت آن دکمههای تنظیم سیستم صوتی و تلفن همراه قرار دارد. ترمز دستی لتيتود جای خود را به یک دکمه در کنسول وسط داده است. همچنین دکمه بزرگی میان دو دریچه هوا قرار دارد که کارتریج سیستم خوشبو کننده است.
صندلیهای لتيتود نرم و راحت هستند و از فضای پا و سر مناسبی چه در عقب و چه در جلو بهره میبرند. صندلی راننده از امکانات جذابی نظیر ماساژور و حافظه سهگانه نیز بهره میبرد. همچنین هنگام پیاده شدن از خودرو، صندلی راننده بهصورت اتوماتیک عقب میرود تا خروج از کابین آسانتر شود. لتيتود در میان رقبا از سیستم صوتی و تهویه مطبوع بسیار عالی بهره میبرد، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک سهگانه این خودرو مجهز به خوشبو کننده است. لتيتودهای وارد شده به ایران از موتور ۵/۳لیتری با قدرت ۲۴۱ اسب بخار بهره میبرند. که در کنار جعبه دنده ۶ سرعته تیپترونیک رانندگی با لتيتود را لذت بخش میکند. البته جعبه دنده در حالت اتوماتیک با تاخیرهایی همراه است، که اگر خواهان بهره بردن از حداکثر قابلیتهای موتور باشید، باید آن را روی حالت دستی قرار دهید. سواری لتيتود نرم و کم تکان است اما نمیتواند در برابر دستاندازهای بزرگ و سطوح ناهموار مقاومت کند و تکانها را به کابین انتقال میدهد. کابین لتيتود از نظر عایقبندی صدا حرف ندارد و برای شنیدن صدای موتور باید دندهها را در دور بالا تعویض کنید. یکی از مهمترین نقاط قوت لتيتود، ایمنی بسیار بالای آن است که موفق به دریافت ۵ستاره از سازمان استاندارد ایمنی اروپا شده است. جالب است بدانید ایمنی جانبی بدنه لیتیود از سایر نقاط بالاتر است و در تصادفهای جانبی، به خوبی ایمنی سرنشینان را تامین میکند.
رقبای داخلی و خارجی
Nissan Teana
Toyota Camry
Honda Accord
پیشنهاد نهایی
لتیتود مناسب کسانی است که سادگی و جاافتادگی یک خودروی اروپایی را به خودروهای پر زرق و برق کرهای ترجیح میدهند. اگر خیلی نگران جانتان هستید، لتیتود با ایمنی بالا انتخاب مناسبی است و آپشنهای رفاهی آن هم تا حدودی سرنشینان را راضی میکند. به شرطي که نگران فروش خودروي بالاي ۱۴۰ ميليونتان نباشيد!
راهنمای خرید خودروی سدان بزرگ
کيا کادنـزا ۲۰۱۴
کادنزا را میتوان یکی از برترین سدانهای کیا، چه از نظر طراحی، چه از نظر فنی و چه در مقوله کیفیت و آپشن برشمرد. كادنزا از معدود محصولات كيا موتورز است كه از رقيب همنوع خود يعني هيوندايي گرنجور پيشي گرفته است. طراحی کادنزا به نسبت سایر سدانهای کرهای ساده اما شکیل و چشم نواز است. استفاده از قطعات کرومیدر سرتاسر بدنه، حس لوکس را تقویت میکند و خطوط حجیم زیبایی خودرو را دوچندان کردهاند. همچنین چراغهای نئون جلو و چراغهای الایدی عقب نمای خیره کنندهای را در شب به نمایش میگذارند.
نقطه قوت طراحی کادنزا نسبت به نزدیکترین رقیبش، یعنی هیوندای گرنجور، طراحی ماندگارتر و منطقیتر است که سادگی آن باعث شده تا دیرتر تکراری و خسته کننده شود. کابین کادنزا به خاطر تعدد دکمهها و ابزارکها روی کنسول جلو، شلوغ و گیج کننده به نظر میرسد. اما به لطف دقتی که مهندسین کیا در محل قرارگیری دکمهها به خرج دادهاند، کار کردن با آنها راحت است و از نظر ارگونومی، کادنزا در جایگاه مناسبی قرار میگیرد. در طراحی کابین هم سعی شده تا همه چیز لوکس به نظر برسد، که استفاده از نوارهای نازک کرومی روی کنسول، قطعات براق طرح چوب و پوشش چرمیصندلیها و فرمان براین امر تاکید دارند. فضای کابین کادنزا به لطف ابعاد بزرگ بدنه جادار و راحت است. از نظر فهرست امکانات رفاهی، هیچایرادی به کادنزا وارد نیست و هرچه بخواهید در آن یافت میشود! ۱۰ عددایربگ سرتاسر کابین کارگذاشته شده که ایمنی سرنشینان را تضمین میکند. تنظیمات صندلیها به صورت برقی انجام میشود و صندلیهای جلو به گرمکن، سردکن و سیستم حافظه یکپارچه مجهز شدهاند.
فرمان نیز از گرمکن بهره میبرد و داخل آینه هم نمایشگر کارگذاشته شده تا تصاویر دوربین دید عقب را نمایش دهد. سفارش سقف پانوراما برای کادنزا زیبایی کابین را دو چندان میکند، همچنین سیستم صوتی حرفهای اینفینیتی کادنزا از کیفیت بالایی برخوردار است. کیفیت پوششها و قطعات داخل کابین در سطح بالایی قرار دارد و برای خودرویی در رنج قیمت ۲۰۰ میلیونی مناسب به نظر میرسد. موتور ۶سیلندر ۵/۳ لیتری کادنزا میان رقبایش درایران، یعنی آریون و گرنجور، حرفهای زیادی برای گفتن دارد. قدرت تولیدی موتور کادنزا ۲۸۶ اسب بخار است که از دو رقیب دیگر بیشتر است. جعبه دنده ۶سرعته اتوماتیک هم بهبود چشمگیری داشته و از دقت بالایی برخوردار است. سواری کادنزا در سرعتهای بالا نرمتر و بی صداتر از سرعتهای پایینتر است. در سرعتهای پایین هم سعی شده تا آرامش در کابین حکم فرما باشد، ولی سیستم تعلیق از پس برخی پستی بلندیها به خوبی برنمیآید. مصرف سوخت حدود ۱۰لیتری کادنزا هم در کلاس خودش مناسب و مقرون به صرفه است.
رقبای داخلی و خارجی
Hyundai Genesis
Lexus ES۳۵۰
BMW ۵۲۸i
پیشنهاد نهایی
کادنزا از نظر فضای کابین، راحتی و سطح تجهیزات رفاهی خودروی مناسبی است. موتور پرقدرت آن هم به شما این اجازه را میدهد تا در مواقع لزوم با کادنزا قدرت نمایی کنید و از رانندگی با آن لذت ببرید. ضمن اينكه در تستهاي خودرويي مجلات معتبر بالاتر از هيوندای آزرا (گرنجور) قرار گرفته است.
نظر کاربران
در مورد لیفان 1.6 لیتری اشتباهی رخ داده که با اجازه تصحیح می کنم:
توان موتور 114 اسب و مصرف ترکیبی 7 لیتر و با کولر 7.2 لیتر - مصرف شهری 8.5 لیتر و حداکثر سرعت 185 کیلومتر می باشد. مصرف خارج از شهر طی سه سالی که برادرم دارد بارها اندازه گیری شده و در بدترین شرایط (جاده کوهستانی و کولر و وزن کامل) در حدود 6.8 لیتر با بنزین سوپر است.
اطلاعاتی که شما داده اید مربوط به مدل 1.8 لیتری است.