۱۱۰۴۲۸
۵۳۹۲
۵۳۹۲
پ

بازگشت باشکوه

آکورا، برند اتومبیل‌های لوکس ژاپنی

کورا (با تلفظ ژاپنی آکیورا) یکی از برندهای نوپا و نه چندان با تجربه در بازار بین‌المللی بوده که همواره با عرضه اتومبیل‌های خاص با عملکرد قابل رقابت با بزرگان، در عرض تنها چند دهه، توانست بازار خوبی را برای خودش به دست بیاورد.

آکورا، برند اتومبیل‌های لوکس ژاپنی
مجله تخت گاز: آکورا (با تلفظ ژاپنی آکیورا) یکی از برندهای نوپا و نه چندان با تجربه در بازار بین‌المللی بوده که همواره با عرضه اتومبیل‌های خاص با عملکرد قابل رقابت با بزرگان، در عرض تنها چند دهه، توانست بازار خوبی را برای خودش به دست بیاورد. آکورا همانند لکسوس برای تویوتا، بخش ساخت مدل‌های لوکس شرکت هوندا است که از سال 1986 در بازار آمریکای شمالی و کانادا عرضه می‌شود. این برند در سال 1991 برای بازار هونگ کونگ، 2004 در بازار مکزیک و 2006 در بازار چین معرفی شد و قرار بود که در سال 2008 هم در بازار خود ژاپن عرضه شود اما به دلیل بحران مالی سال 2008 این کشور، این اتفاق رخ نداد.

معرفی آکورا همزمان با نمایندگی‌های مرتبط فروش ژاپنی هوندا به نام کلیو بود که وظیفه فروش اتومبیل‌های لوکس را بر عهده داشت. بدین ترتیب می‌توان این برند را اولین برند لوکس ژاپنی در دنیا معرفی کرد. در همان ابتدای حضور در بازار آمریکا، آکورا توانست جزو پرفروش‌ترین‌های این بازار قرار گیرد. در نوشتار زیر، مروری بر تاریخچه مختصر این برند خواهیم داشت.

از معرفی برند تا معرفی سوپراسپرت NSX

پس از یک دهه تحقیقات، هوندا تعداد 60 نمایندگی را در بازار آمریکای شمالی راه‌اندازی کرد تا بتواند محصولات آکورای خود را بفروشد. آکورا که با شعار "عملکرد دقیق" وارد بازار آمریکا شد در ابتدا تنها دو مدل را عرضه کرد که اولین آنها سدان لوکس Legend و دیگری هاچ‌بک‌ Integra بود که در دو نوع سه و پنج در قابل خرید بود. مدل Legend حاصل پروژه XX از ملحق شدن هوندا به گروه بریتانیایی آستین روور بود. از نظر مکانیکی می‌شد آنرا با روور 800 مقایسه کرد در حالیکه مدل Integra نمونه ارتقاء یافته هاچ‌بک‌ هوندا Quint بود. آکورا Legend برای رقابت با تویوتا کراون و نیسان سِدریک و گلوریا طراحی و ساخته شده بود اما با توجه به موفقیت چشمگیر این مدل در بازار بین‌المللی، تویوتا، لینکلن و نیسان هم مدل‌هایی را برای رقابت با این سدان لوکس ارائه کردند که حاصل آن لکسوس ES، اینفینیتی J30 و لینکلن کانتیننتال بر روی پلتفرم فورد تاروس بود.

آکورا، برند اتومبیل‌های لوکس ژاپنی

سال ۱۹۸۷، اولین سالی بود که آکورا حضور کامل در بازار داشت و توانست ۱۰۹ هزار دستگاه اتومبیل را به فروش برساند که ۵۵ هزار دستگاه آن مدل Legend بود. در سال ۱۹۹۰، فروش آکورا به ۱۳۸ هزار دستگاه رسید که ۵۴ هزار دستگاه از آمار کل، بازهم Legend بود. در همان سال، فروش کل مرسدس بنز، ۷۸ هزار دستگاه و لکسوس و ب‌ام‌و هر کدام ۶۴ هزار دستگاه بود.

موفقیت مثال زدنی و غیر قابل باور آکورا، سایر اتومبیل سازان ژاپنی را بر آن داشت تا بخشی را صرفأ جهت ساخت اتومبیل‌های لوکس ایجاد کنند که در نتیجه لکسوس از تویوتا و اینفینیتی از نیسان در سال ۱۹۸۹ زاده شدند. مزدا هم در دهه ۹۰ میلادی برای بخش لوکس Amati برنامه ریزی کرده بود اما هیچگاه این برند معرفی و رسمی ‌نشد.

در سال ۱۹۹۰ پس از گذشت پنج سال از معرفی Legend و Integra، کوپه اسپرت محور عقب NSX را معرفی کرد. NSX اولین اتومبیل اسپرت ژاپنی بود که توانایی رقابت با فراری و پورشه را داشت. از این کوپه، هنوز هم به عنوان پرآوازه‌ترین اتومبیل‌های اسپرت در تاریخ یاد می‌شود. مدل NSX اولین اتومبیل تولید انبوه با بدنه تمام آلومینیومی ‌بود و به یاری تکنولوژی V-Tech هوندا، همگان آن‌را به عنوان یک سوپراسپرت روزمر مورد استفاده قرار می‌دادند زیرا کاملأ کاربردی و قابل اطمینان بود. این کوپه ژاپنی، برای اولین بار استانداردهایی را معرفی کرد که تا پیش از آن در بازار مطرح نشده بود. با عرضه NSX بود که آکورا برند خود را با لوگو A معرفی کرد. این لوگو در واقع دو کالیپر ترمز هستند که به شکل زیبایی حرف A را تشکیل می‌دهند و نماد قابلیت اطمینان و عملکرد دقیق محصولات این برند نوپا بودند.

آکورا، برند اتومبیل‌های لوکس ژاپنی

علی‌رغم اینکه آکورا شروع خوبی را تجربه کرد، از اواسط تا اواخر دهه ۹۰، با افت فروش مواجه شد. بسیاری دلیل آنرا طراحی‌های تغییر یافته محصولات آکورا می‌دانند که نتوانست چندان موفق عمل کند که از جمله آنها می‌توان به آکورا Vigor اشاره کرد که برای رقابت با اینفینیتی J۳۰ و لکسوس ES وارد میدان نبرد شده بود.

در طول همین سال‌ها، آکورا سیستم نام گذاری خود را از اسم به حروف و شماره تغییر داد. عبارت ۵/۳ RL جایگزین نام پرطرفدار Legend و عبارات۵/۲ TL و۵/۳ TL برای Vigor استفاده شد. این سیستم نامگذاری به این دلیل که باعث گمراهی در حفظ نام مدل‌ها می‌شد، نارضایتی‌ها را به همراه داشت که البته این سیستم نامگذاری همواره برای آکورا استفاده می‌شود. موتور ۶ سیلندر ۲۱۰ اسب بخاری RL که بعدأ به ۲۲۵ اسب بخار افزایش یافت، و در طراحی آن از لکسوس LS۴۰۰ تقلید شده بود، رقابت با ب‌ام‌و، آئودی و لکسوس را در سر می‌پروراند.

در اواخر دهه ۹۰ و پیش از شروع قرن جدید میلادی، هوندا و سایر اتومبیل سازان ژاپنی از بحران مالی رنج می‌بردند و از این دوره با عنوان دهه گمشده یاد می‌شود. در همین مدت، فروش NSX نیز به شدت با کاهش مواجه شد و آکورا را برآن داشت تا تغییراتی اندک را بر روی آن اعمال کند. سال بعد، مدل Integra در بازار کانادا با مدل ۶/۱ EL جایگزین شد که در واقع هوندا سیویک بود که با برند آکورا عرضه شد.

آکورا، برند اتومبیل‌های لوکس ژاپنی

اما با وجود موفقیت نه چندان رضایت بخش آکورا در دهه ۹۰، توانست جوانان تشنه تیونینگ اتومبیل را مجذوب خود کند. راحتی در تیونینگ بدنه و افزایش قدرت موتور که شعار هوندا برای اتومبیل‌هایش بود، به محصولات آکورا نیز راه یافت و Integra را به یکی از محبوب‌ترین اتومبیل‌های تیونرها تبدیل کرد.

قرن جدید با محصولات جدید

با شروع قرن جدید، آکورا هم تجدید نظر در طراحی‌های خود را آغاز کرد که این روند با مدل TL شروع شد که وارد نسل دوم خود شده بود و برای رقابت با ب‌ام‌و سری ۳ و لکسوس ES عرضه شد. آکورا ۲/۳ TL، در هیچ‌یک از مقایسه‌های اتومبیل‌های لوکس نتوانست پیروز شود اما تلفیق عملکرد اسپرت با امکانات لوکس، بازهم موفقیت را برای آکورا به ارمغان آورد و محصولات بعدی آکورا پیرو راه این مدل بودند.

مدل بعدی آکورا، شاسی بلند MDX با سه ردیف صندلی بود که بر پایه مینی ون هوندا اودیسه ساخته و جایگزین آکورا SLX شد. این شاسی بلند توانست در اولین آزمایش در رویارویی با ۷ شاسی بلند دیگر، تمامی‌آنها را مغلوب کند. گویی آکورا دوباره کلید موفقیت خود را پیدا کرده بود و پیرو MDX، مدل‌های ۲/۳ TL، ۲/۳ CL و RSX (همان هاچ‌بک‌ Integra) و نسخه فیس‌لیفت NSX معرفی شدند. همچون Integra، جانشینش نیز اتومبیل محبوب تیونرها بود اما طی اقدامی ‌عجیب در سال ۲۰۰۶، تولید RSX متوقف شد که دلیل این امر آن بود که آکورا می‌خواست خود را به عنوان یک برند لوکس در سطح دنیا معرفی کند بنابراین یک کوپه اسپرت مورد علاقه جوانان و تیونرها، جایی در طیف محصولات لوکس نداشت.

آکورا، برند اتومبیل‌های لوکس ژاپنی

نسل سوم TL برای سال ۲۰۰۴ با بدنه‌ای جسورانه‌تر با خطوط تیز و برنده معرفی شد که با سود جستن از موتور ۶ سیلندر ۲۷۰ اسب بخاری توانست فروش سال ۲۰۰۵ آکورا را به نزدیک به ۷۱ هزار دستگاه برساند و توانست رقبای خود نظیر مرسدس C کلاس، آئودی A۴، کادیلاک CTS، اینفینیتی G۳۵ و لکسوس ES را مغلوب کند. در همین زمان، آکورا مدل TSX را معرفی کرد که با تعداد زیادی آپشن و امکانات، رقیبی ارزان‌تر برای ب‌ام‌و سری ۳ بود.

در سال ۲۰۰۵، RL جدید با ۳۰۰ اسب بخار قدرت، بدنه با طراحی جدید و سیستم SH-AWD (این سیستم می‌تواند در پیچ‌ها تمامی‌قدرت را به یکی از چرخ‌ها منتقل کند) معرفی شد. نسل دوم RL توانست در سال ۲۰۰۵، در لیست بهترین‌های مجله Car & Driver قرار بگیرد. اما فروش این مدل با توجه به قیمت بالایی که داشت، طبق برنامه از پیش تعیین شده آکورا پیش نرفت اگرچه امکانات بیشتر و عملکرد بهترین نسبت به بهترین اتومبیل بازار یعنی ب‌ام‌و سری ۵ داشت. این مدل ۶۹ هزار دلار کانادا قیمت داشت که از ب‌ام‌و ۵۲۵ ۶ سیلندر گران‌تر و تقریبأ نزدیک به قیمت ۸ سیلندر رقیب باواریایی خود بود. اما از آنجایی که مشتریان انتظار قیمت پایین‌تری از اتومبیل‌های ژاپنی نسبت به آلماني داشتند، هوندا مجبور شد تا قیمت جهانی RL را کاهش دهد.

آکورا، برند اتومبیل‌های لوکس ژاپنی

دو مدل TL و TSX آکورا به پر فروش‌ترین مدل‌های آکورا تبدیل شدند و تا جایی نظر نشریات و رسانه‌ها را به خود جلب کردند که TSX از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۶، توانست در لیست ۱۰ اتومبیل برتر نشریه Car & Driver قرار بگیرد.
در سال 2006، آکورا یک شاسی‌بلند کوچک با بدنه unibody را عرضه کرد و در همان سال، نسل جدید MDX با طراحی جدید و تکنولوژی‌های پیشرفته‌تر وارد بازار شد.

آکورا برای سال 2007، TL Type S را معرفی کرد و سال بعد، از TL و TSX جدید رونمایی کرد و شاسی بلند اسپرت و کاملأ جدید ZDX را معرفی کرد. ZDX که برای رقابت با X6 آماده شده بود اولین محصول آکورا بود که طراحی آن در استودیوی طراحی این برند در کالیفرنیای جنوبی انجام گرفت. همچنین ZDX اولین محصول آکورا بوده است که به‌طور تمام و کمال در آمریکای شمالی به تولید می‌رسد.

قرار بود که نسل جدید RL یک سدان لوکس محور عقب با موتور 8 سیلندر باشد اما با توجه به بحران اقتصادی در سال 2008، از این تصمیم خود منصرف شد. دو سال بعد، آکورا، واگن TSX را در نمایشگاه بین‌المللی نیویورک معرفی کرد که بر پایه هوندا آکورد بازار اروپا ساخته شده بود. اما هنوز هم از نسل سوم RL خبری نبود. در سال 2010، شاسی بلند MDX دستخوش تغییراتی اندک شد و گیرباکس ZDX روی آن قرار گرفت. در سال 2012، آکورا از مدل کاملأ جدید ILX رونمایی کرد که بر پایه هوندا سیویک ساخته شده بود و از همان موتورها استفاده می‌کرد. در همین سال از کانسپت RLX رونمایی کرد که به عنوان جایگزین RL معرفی شده بود.

در سال 2013، آکورا از کانسپت RDX رونمایی کرد که در نمونه تولیدی که در همان سال راهی بازار شد، تنها تغییراتی اندک بر روی بدنه اعمال شده بود. MDX هم در همین سال مجددأ دستخوش تغییراتی شد تا به مبارزه با لکسوس RX، آئودی A8 و بسیاری دیگر برود. برای اولین بار، این شاسی بلند بجای تکنولوژی SH-AWD از سیستم چهار چرخ متحرک با کنترل هوشمند استفاده کرد.

آکورا، برند اتومبیل‌های لوکس ژاپنی

اما هیچ‌یک از محصولات آکورا به اندازه NSX شناخته شده و معروف نیست و این برند را می‌توان از روی این مدل شناخت. آکورا هم با علم به این موضوع در سال ۲۰۰۷، اعلام کرد که در سال ۲۰۱۰، از نسل جدید NSX با نیروی محرکه ۱۰ سیلندر رونمایی خواهد کرد. سال بعد، به دلیل بحران مالی کمپانی، توسعه این پروژه لغو شد. و در سال ۲۰۱۰، این پروژه در قالب هوندا HSV-۰۱۰ GT وارد مسابقات قهرمانی سوپر جی‌تی ژاپن شد. این هوندا از نیروی محرکه ۸ سیلندر ۴/۳ لیتری با ۵۰۰ اسب بخار بهره می‌برد. سال بعد مجددأ کار بر روی NSX آغاز شد و مسئولین آنرا به طور رسمی‌تأیید کردند. اما این بار قرار شد تا NSX یک سوپراسپرت دوستدار محیط زیست باشد. در نمایشگاه بین‌المللی آمریکای شمالی در سال ۲۰۱۲، آکورا از NSX کانسپت رونمایی کرد. اما هیچکس انتظار چنین غوغایی را از سوی این برند ژاپنی نداشت. NSX جدید با طراحی منحصر به فرد و خیره کننده‌اش، به تیتر یک تمامی‌ نشریات و رسانه‌ها تبدیل شد. به‌خصوص آنکه نیروی محرکه آن نیز کاملأ منحصر به فرد و کم مصرف نیز بود. موتور ۶ سیلندر استفاده شده برای NSX از تکنولوژی‌های موتور فرمول یک هوندا-مکلارن استفاده می‌کند که در سال ۲۰۱۵ استفاده می‌شود. این موتور که در بخش عقب بدنه قرار گرفته است، چرخ‌های عقب را به حرکت در می‌آورد در حالیکه دو دستگاه موتور الکتریکی وظیفه انتقال قدرت به چرخ‌های جلو را بر عهده دارند. آکورا NSX با ورودش به بازار یک خطر جدی برای تمامی ‌سوپراسپرت‌ها به شمار می‌رود. زیرا چه از نظر طراحی و چه از نظر فنی، یک سر و گردن بالاتر از تمامی‌رقبایش است. بدون شک، NSX آکورا را به دوران شکوه ابتدایی‌اش باز خواهد گرداند.

بازاریابی خلاقانه آکورا

آکورا در کنار تبلیغات در رسانه‌ها و نشریات مختلف، روشی جدید و البته کارساز را برای معرفی محصولاتش پیدا کرده است، معرفی آنها در فیلم‌های سینمایی که قهرمانان فیلم بر محصولات آکورا سوار می‌شوند. آکورا در سال ۲۰۱۰ میلادی، قراردادی را با شرکت Marvel منعقد کرد تا از محصولات آکورا در فیلم‌های ساخت Marvel استفاده شود که برای اولین بار در فیلم سینمایی مرد آهنین ۲، از آکورا ZDX استفاده شد. در ماه آوریل سال ۲۰۱۱، شرکت Marvel محصولات آکورا را به عنوان برند رسمی‌سازمان مجازی S.H.I.E.L.D معرفی کرد. مدل‌های MDX، ZDX، RL و TL در دو فیلم بعدی Marvel یعنی Thor و کاپیتان آمریکا استفاده شد.

آکورا، برند اتومبیل‌های لوکس ژاپنی

در فیلم سینمایی پر فروش اَوِنجِرز، مرد آهنین به جای آئودی R۸، سوار بر NSX کانسپت شد که غوغای زیادی بر پا کرد. آکورا برای هر کاری می‌داند که دقیقأ چه چیزی را می‌خواهد، زیرا تا کنون همگان فقط موفقیت این برند را دیده‌اند و گویی شکست برای آکورا معنایی ندارد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با 15 سال گارانتی 10/5 ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

ارسال نظر

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج