خلاقانهترین طرحهای خودرو در طول تاریخ
نمایشگاه خودروی Dream Cars: Innovative Design, Visionary Ideas از ۲۱ می الی ۷ سپتامبر در آتلانتا برگزار میشود و در آن خودروهایی به یادماندنی که ممکن است ۸۰ سال قدمت داشته باشند، در معرض دید عموم قرار میگیرد.
Ken Gross از متصدیان این نمایشگاه میگوید: این نمایشگاه ۱۷ خودروی ۴ چرخ تاریخ خودرو که سبک و سیاق، مهندسی و طراحی اتوموبیلها را ارتقاء دادهاند، نمایش میدهد.
برخی از خودروها به رؤیایی دستنیافتنی شباهت دارند و نظر عموم در موردشان منفی است. مثلاً خودروی Stratos HD Zero با ارتفاع ۳۳ اینچی معادل ۸۳ سانتیمتر که هیچ دری ندارد. برای ورود تنها میتوان شیشهی جلو را بالا برد.
Firebird XP-۲۱ جنرال موتورز نمونهی دیگری است که بالههای جتمانندی روی چرخها دارد. خودرویی با یک سرنشین که بسیار پر صدا و داغ است. مصرف سوخت آن هم بسیار زیاد است. دمای لولهی اگزوز در انتهای دم به ۱۰۰۰ درجهی فارنهایت معادل ۵۴۰ درجهی سانتیگراد میرسد.
خودروهای کاربردیتری هم در این نمایشگاه وجود دارند. مخصوصاً خودروهایی که در طراحی خودروهای امروزی مؤثر واقع شدهاند. مثلاً خودروی Scarab طراحی شده توسط William Bushnell Stout که نقطهی شروعی برای خودروهای مینیون امروزی به حساب میآید.
یا خودروی Chrysler Thunderbolt که در سال ۱۹۴۱ معرفی شده و اولین خودروی آمریکایی با سیستم الکتریکی برای جمعکردن سقف است.
بازسازی خودروی Bugatti Type ۵۷S Compétition Coupé Aerolithe که در سال ۱۹۳۵ معرفی شد. طراحان آن Jean Bugatti و Joseph Walter بودند و توسط انجمن بازسازی اتومبیلها ساخته شده است. بازسازی بر اساس چند تصویر، مشخصات معلوم، اسناد و در نهایت نقاشی رنگ روغنی از طراحی بوگاتی انجام شده است.
خودرویی از سال ۱۹۳۶ به نام Stout Scarab که طراحی آن توسط William B. Stout صورت گرفته است. ایدهی آن از سوسکی به همین نام گرفته شده است و مینیونهای امروزی حاصل معرفی این خودرو هستند.
Thunderbolt کمپانی Chrysler در سال ۱۹۴۱ که توسط Ralph Roberts و Alex Tremulis طراحی شده است. ساخت خودرو توسط Briggs Body Works صورت گرفته و کمپانی Chrysler تولید آن را انجام داده است. تاندربولت اولین خودروی آمریکایی است که سقف آن متحرک است و با الکتریسیته جابجا میشود. چراغهای جلو هم به همین صورت پنهان میشوند.
Norman Timbs در سال ۱۹۴۷ خودرو Special را برای استفادهی شخصی خود ساخت. در سال ۱۹۴۹ تصویر خودرو روی مجلهی Motor Trend درج شد.
تصویری در ابعاد ۶ در ۲۰ فوت از کلکسیون Jean S. و Fredric A. Sharf. این تصویر در سالگرد دویست و پنجاهمین سال تأسیس دیترویت توسط محقق فرانسوی Antoine de la Mothe Cadillac رونمایی شده است و خودروی تبدیلشدنی کادیلاک را نشان میدهد. Carl Renner در سال ۱۹۵۱ چنین طرحی را ارائه کرده است.
خودروی عجیب جنرال موتورز در سال ۱۹۵۳ به نام Firebird که توسط Harley J. Earl و Robert F. Bob McLean و نیز طراحان بخش استایل خودرو در جنرال موتورز طراحی شده است. این خودرو اولین خودرویی بود که از توربین گاز استفاده میکرد و در آمریکا ساخته و آزمایش شد.
طرحی از سال ۱۹۶۰ که یک خودروی ۲ چرخ است و به کمک ژیروسکوپ متعادل میشود. Syd Mead مجموعهای از طرحهای مفهومی را برای US Steel در اوایل دههی ۱۹۶۰ ترسیم کرده است. این تصویر از کلکسیون Brett Snyder انتخاب شده است.
Wayne Cherry یکی از طراحان آمریکایی که مدتی به عنوان نایب رئیس بخش طراحی در کمپانی جنرال موتورز مشغول به کار بود در سال ۱۹۶۴ این طرح را ارائه کرده که خودروی مفهومی به نام Runabout را نشان میدهد. این طراح در سال ۱۹۹۹ یکی از ۵ نامزد جایزهی طراحان قرن بوده است.
خودروی بدون درب، طرحی از سال ۱۹۷۰ که توسط Marcello Gandini ارائه شد.طراحی خودروی Stratos HF Zero به گونهای است که سرنشین تنها جلو، بالا و بخش کوچکی از کنارهها را میبینید.
در سال ۱۹۷۰ خودروی ۵۱۲ S Modulo در رقابتی برای طراحی کم ارتفاعترین خودروها توسط Paolo Martin طراحی شد.
نوبت به قرن ۲۱ میرسد. طرحی از کمپانی BMW به نام GINA Light Visionary که در سال ۲۰۰۱ توسط Christopher Bangle ارائه شد. این خودروی عجیب از بدنهی منعطفی بهره میبرد که اجازهی تغییر شکل برای باز و بسته شدن درها یا کوچکشدن چراغهای جلو را به آن میدهد. بدنه از دو لایه فیبر کشیده شده و قابی از جنس آلومینیوم و فیبر انعطافپذیر کربن تشکیل میشود.
ارسال نظر