۱۰۸۸۸۱۰
۳۹ نظر
۵۴۰۰
۳۹ نظر
۵۴۰۰
پ

خودرو‌های ایرانی در جاده‌های خارجی

به دلیل شرایط تحریم‌ها و مشکلات در تامین قطعات و تولید خودرو، اولویت با تامین نیاز بازار داخلی است و صادرات خاصی وجود ندارد.

برترین‌ها: به دلیل شرایط تحریم‌ها و مشکلات در تامین قطعات و تولید خودرو، اولویت با تامین نیاز بازار داخلی است و صادرات خاصی وجود ندارد. حدود ۳ سال است که واردات خودرو به کشور ممنوع شده و امکان ورود هر گونه خودرو به داخل کشور به دلیل تغییر در ضوابط واردات خودرو و ممنوعیت ثبت سفارش وجود ندارد، اما در مقابل صادرات خودرو امکان پذیر است و خودروسازان می‌توانند هم در کشور‌های دیگر خودرو صادر کنند، هم در آنجا کارخانه بگذارند.

خودرو‌های ایرانی در جاده‌های خارجی

طبق اعلامی گمرک ایران در سال ۹۸، خودروسازان توانستند به کشور‌های هنگ کنک، تایوان، سوریه، امارات، اسپانیا، چین، عراق و ترکیه صادرات خودرو داشته باشند.

صادرات خودرو آغاز شد

اما در سال ۹۹ آنطور که مشخص است، با اتفاقاتی که در صنعت خودرو رخ داد، میزان صادرات به میزان قابل توجهی کاهش یافت و خودروسازان داخلی بیشترین تمرکز را روی افزایش تولید خودرو‌های داخلی گذاشتند، اما با این حال صادرات قطع نشد و اکنون رو به افزایش است.

تازه‌ترین اعلام مسئولان گمرک ایران از وضعیت صادرات خودرو از این حکایت دارد که در سال گذشته حدود ۱۳۰۰ دستگاه خودرو به ارزش پنج میلیون و ۷۲۲ هزار و هفت دلار به ۹ کشور صادر شده است. این در حالی است که بیشترین تنوع صادرات خودرویی با خودروهای تیبا، ساینا، کوئیک، وانت‌آریسان، پژو پارس، پراید۱۳۱و رهام به مقصد اسپانیا تعلق دارد.

خودرو‌های ایرانی در جاده‌های خارجی

صادرات خودرو از ایران و محصولات ایران خودرو و سایپا در حالی صورت می‌گیرد که مسئولان مربوطه به ویژه در شورای رقابت بار‌ها تاکید کرده‌اند که از مهم‌ترین دلایل نابه‌سامانی بازار خودرو کمبود عرضه در مقابل تقاضا است و تا هنگامی که تولید افزایش نیافته و عرضه بیشتر نشود وضعیت بازار چندان بهبود پیدا نخواهد کرد.

این در شرایطی است که حتی رییس شورای رقابت چندی پیش پیشنهاد واردات خودرو‌های وارداتی را مطرح کرد که بتوانند با واردات بدون انتقال ارز و خودرو‌هایی که امکان خرید آن برای مردم وجود داشته باشد تا حدودی به وضعیت بازار سامان دهند.

بیشترین تمرکز خودروسازان، افزایش تولید داخل

در حال حاضر به دلیل شرایط تحریم‌ها و مشکلات در تامین قطعات و تولید خودرو، اولویت با تامین نیاز بازار داخلی است و صادرات خاصی وجود ندارد اما بنابر اخباری که در رسانه‌های آفریقایی منتشر شده، سایپا در یک همکاری نزدیک با شرکت خودروسازی مورزا قصد دارد تا محصول جدید خود یعنی کوییک را به بازار آفریقا عرضه کند. شرکت خودروسازی مورزا در ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی قرار دارد و خودروسازی مطرح در سطح قاره آفریقا محسوب می‌شود. بنابر اعلام این شرکت، خودرو کوییک با نام Mureza Prim ۸ به تولید خواهد رسید و در فاز اول در کشور زیمباوه به فروش خواهد رسید.

خودرو‌های ایرانی در جاده‌های خارجی

در گزارش تنظیم شده توسط رسانه‌های آفریقایی، به همکاری مورزا با سایپا و قدمت این خودروسازی اشاره شده که به نیم قرن می‌رسد. سایپا کوییک نیز هاچ‌بکی مناسب استفاده در تمام شرایط و تمام کشور‌ها توصیف شده است.

بازار خودرو در زیمباوه و بسیاری از کشور‌های آفریقایی، در انحصار خودرو‌های دست دوم ژاپنی و اروپایی است و حال شرکت‌های خودروسازی آفریقایی قصد دارند با عرضه خودرو‌های ارزان قیمت، مشتریان را به خرید خودرو‌های صفر کیلومتر ترغیب کنند.

عرضه خودرویی همچون کوییک می‌تواند مشتریان آفریقایی را وسوسه کند تا از خرید خودرو‌های دست دوم ژاپنی دست کشیده و با همان بودجه، یک خودرو صفر کیلومتر ارزان قیمت را خریداری کنند. البته مشخص نیست که سایپا کوییک در خودروسازی مورزا با چه کیفیتی به تولید می‌رسد و آیا قادر است با خودرو‌های ژاپنی دست دوم از نظر کیفی رقابت کند یا خیر.

کدام کشورها خریدار خودروی ایرانی هستند؟

عراق با سه میلیون و ۱۲۲هزار و ۹۰۰ دلار، آذربایجان با یک میلیون و ۱۵۹هزار و ۴۰۰ دلار، سوریه با ۹۸۱هزار و ۸۲۵ دلار سه مقصد اول خودرو‌های ایرانی بودند، همچنین هنگ کنگ با ۱۱۶هزار و ۸۶۲ دلار، اسپانیا با ۹۶هزار و ۳۶۲دلار، تایوان با ۷۹هزار و ۵۲۱دلار، چین با ۳۶هزار و ۶۰۰ دلار، ترکیه با هفت هزار دلار و امارات با چهار هزار و ۶۶۲دلار دیگر خریداران خودرو از کشورمان بودند.

خودرو‌های ایرانی در جاده‌های خارجی

خودروی ساینا بیش از ۹۰ درصد سبد صادرات خودرو در سال گذشته را به خود اختصاص داده است و پراید، تیبا، کوئیک، سمند، پارس،۲۰۷، هایما، دنا و ... مابقی سهمی کمتر از۱۰درصد را در بر می‌گیرند.

این در حالی است که بیشترین تنوع صادرات خودرویی با خودروهای تیبا، ساینا، کوئیک، وانت‌آریسان، پژو پارس، پراید۱۳۱و رهام به مقصد اسپانیا تعلق دارد.

صادرات خودرو از ایران و محصولات ایران خودرو و سایپا در حالی صورت می‌گیرد که مسئولان مربوطه به ویژه در شورای رقابت بار‌ها تاکید کرده‌اند که از مهم‌ترین دلایل نابه‌سامانی بازار خودرو کمبود عرضه در مقابل تقاضا است و تا هنگامی که تولید افزایش نیافته و عرضه بیشتر نشود وضعیت بازار چندان بهبود پیدا نخواهد کرد.

این در شرایطی است که حتی رییس شورای رقابت چندی پیش پیشنهاد واردات خودرو‌های وارداتی را مطرح کرد که بتوانند با واردات بدون انتقال ارز و خودرو‌هایی که امکان خرید آن برای مردم وجود داشته باشد تا حدودی به وضعیت بازار سامان دهند.

نقاط قوت خودروی ایرانی

مهم‌ترین نقاط قوت صادرات خودروی ایرانی بر اساس آنچه اعلام شده قیمت تمام شده مناسب و قابل رقابت این محصول در بازار‌های جهانی، سرمایه‌گذاری در برندسازی، کسب سهم از بازار‌های جهانی و ماندگاری در بازار، محصول باکیفیت رقابتی، ایجاد شبکه توزیع و فروش، انعطاف‌پذیری در تنوع محصول، کسب فرصت‌های ورود به بازار‌های جهانی و رشد بازار و حفظ رقابتی محصول در بازار به شمار می‌رود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با 15 سال گارانتی 10/5 ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

نظر کاربران

  • فامیل دور

    آخه این اهن قراضه ها رو کی میخره.. چندتا واسه تست و ازمون و چندتا واسه کارمندای سفارت فرستادین خارج جزو صادرات حساب میکنید..!!!؟؟؟
    خدا یه عقلی به شما بده یه پولیم به ما که بتونیم ماشین خارجی خوب سوار شیم..

    پاسخ ها

    • محمد

      همش دروغه من افغانستان بودم کشور به اون بدبختی یکدونه ماشین ایرانی نبود حالا هنگ کنگ و اسپانیا میخرن؟

    • بدون نام

      دقیقا درست میگی

    • بدون نام

      واقعا وقتی تو مملکت خودرو دو نرخی میشه میگن خودرو نیست خودرو هست ولی ...

    • بدون نام

      دقیقا

    • بدون نام

      بساط خنده امروزمون هم جور شد توی اینهمه بدبختی بخدا کلی خندیدم

  • مرتضی

    مگه اینکه به قیمت مفت تومن بفروشید وگرنه هیچ عقل سلیمی قبول نمی‌کنه این ماشینا رو سوار شه

    پاسخ ها

    • بدون نام

      یک پیشنهاد. همه ی. ماشینهای خودمون رو صادر کنیم بعد با پولش ماشینهای با کیفیت خارجی بیاریم. خخخخخ

    • حسین

      به اینا باید گفت خیانت کاران بزرگ

  • بدون نام

    اسپانیا چقدر بدبخته که توی اروپا آشغالهای ایرانی را میخره

    پاسخ ها

    • mahta

      اندازه هزار دلار خریده اونم احتمالا کارمند سفارت بوده انعامشو داده خریده،چی خریده معلوم نیست

  • بدون نام

    محصول با کیفیت رقابتی پاراگراف آخر رو که جدی نگفتی؟

  • بدون نام

    دقیقاً 4000دلارقیمت چندتا خودرو صادراتی به امارات هست؟

    پاسخ ها

    • م ،ص

      ۱ عدد .

  • بی نام

    حتما پراید می فرستی اسپانیا اناالله و انا الیه راجعون برای مردم اسپانیا

  • بدون نام

    خیلی مسخره این صادرات

  • بدون نام

    وقتی مدیرت نباشه مملکت بهتر از این نمیشه هیچ افتخاری هم نیست وقتی ملت تو رنج باشن

    پاسخ ها

    • بدون نام

      صادرات به امارات چهار هزار دلار . اگر دلار بیست و پنج هزار تومن هم حساب کنچهامیشه صد میلیون تومان . واقعا خجالت بکشید.

  • بدون نام

    امارات 4000 دلار، یعنی یکی برای یادگاری شاید 2 تا پراید خریده (البته اگر پراید رو 2000 هزار دلار بفروشن !!) ؛ بعد میگن صادرات ، مسخره کردن ما رو

    پاسخ ها

    • بدون نام

      کدوم خارجی اینو 2000 دلار میخره اخه؟

    • م ،ص

      البته خودشون مسخرن.

  • بدون نام

    اگه امکانش هست قیمت محصولات صادر شده هم درج بشه. قطعا باید قیمتش از قیمت خودروی داخلی گرونتر باشه وگرنه . .

  • امین هستم

    واقعا خجالت آوره این اعداد و ارقام

  • سقراط

    این کشورها حتما اینارو واسه کلکسیون میخرن .خخخ

  • بدون نام

    آخه چه صادراتی. چهار هزار دلار در یک سال هم شد صادرات. بنظرم اگه کلا این طور موارد را ننویسید سنگین ترید.

  • بدون نام

    اجازه بدید همان دست دوم سوار شن بهتره .خودرو صفر ميفرستين.من آماده هستم تمام قطعات ماشینمو با کارکرد اونا عوض کنم.

  • بدون نام

    چند قیمت گذاشتین.......اگر حتی هفت هزار دلار باشه.....هنگ کنگ 15تادونه خریده......ملت خودمون شاکین......با چه گارانتی میفروشین که راضی به خرید هستن

  • ایمان

    چقد جالب
    امارات تا جایی که من رفتم و اومدم جز ماشین های لوکس آمریکایی و اروپایی چیزی ندیدم شما فرض کن سمند و پژو توی امارات چقد مسخره

  • بدون نام

    میگن رونالدو وقتی رئال بوده، دوتا پراید، دوتا ساینا، یک کوئیک و دوتا وانت آریسان جزو کلکسیون های بوده

  • نهی

    تردید دارم کسی خریده باشه فروش چند هزار دلار پول یه خودروی خارجی است خوشحالید که چندتا فروش رفته واقعابا دست سوم اروپایی و ژاپنی هم نمیتوانید رقابت کنید تویوتا در هوای گرم افریقا مثل ساعت کار میکند حالا یه پراید یا یه سمند ببرید آنجا اگر ندیدید آمپر حرارت رفت بالا و موتور جام کرد

  • بدون نام

    چرا دروغ یه خودرو وقتی میخواد وارد جاده های اروپا بشه باید چندین تست رو قبول بشه اونوقت مجوز فروش صادر میکنن

  • حسن روانی

    نه عزیزان اینا ماشین هارو میبرن مفتی یا به قیمت زایعات میدن به خریدارهای اسقاطی ولی درعوض با فروش ۳۰۰میلیون ماشین که میدن اسقاطی ها بالای چند میلیارد ماشین وارد میکنن

  • حسن روانی

    اینا فقط بلدن از مردم مظلوم بگیرن فقط بخاطر واردات خودرو خارجی که سود بیشتری داره

  • بدون نام

    فعلا که نه از نظر قیمت نه از نظر کیفیت نتوانستن مردم را راضی کنند؟!

  • نام

    معلوم نیست داستان چیه!کی پول شویی کرده !صادرات پراید

  • بدون نام

    من اسپانیا بودم یه پراید گرفته بودم برا مرغ دونیم چون اونجا چوب حلب گرون درمیاد خوب دیگه

  • امیرحسین مرادی

    این اخبار چرت چیه میگید شما . کی پول برای خودروهای ایران میده

  • بدون نام

    خودروهایی که برای نمایشگاه یا هدیه به سفارت ایپانیا و امارات و وو‌‌دادا را جزو صادرات حساب کردن اخه ۴۰۰۰ دلار با دلار آزاد هم میشه صد ملیون اگه قیمت پراید هم قیمت داخل باشه یعنی یه ماشین صادر کردید امارات

  • ارتام

    وای فکرشو کن مسی کوییک ار سوار شه وایی خدایا مگه داریم مگه میشه

ارسال نظر

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج