«TOGG»؛ خودروی ملی ترکیه با مدرنترین تکنولوژی
با سرمایهگذاری ۳/۷میلیارد دلار و صرف ۱۳ سال زمان، شرکت TOGG خودروهایی تولید خواهد کرد که تمامی قطعات آن ساخت ترکیه هستند. اولین محصول، یک شاسیبلند برقی هماهنگ با استانداردهای جهانی خواهد بود.
برترینها: با سرمایهگذاری ۳/۷میلیارد دلار و صرف ۱۳ سال زمان، شرکت TOGG خودروهایی تولید خواهد کرد که تمامی قطعات آن ساخت ترکیه هستند. اولین محصول، یک شاسیبلند برقی هماهنگ با استانداردهای جهانی خواهد بود.
موتور این ماشین ۲۰۰ اسب بخار نیرو دارد و روی چرخهای عقب سوار میشود. توگ را میتوان با موتور دوم هم سفارش داد که چرخهای جلو را حرکت میدهد و مجموع نیروی ماشین را به ۴۰۰ اسب بخار افزایش میدهد. شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ماشین با دو موتور ۴/۸ ثانیه است.
قرار است در پانزده سال آینده پنج مدل مختلف از خودروی ملی ترکیه ساخته شود. دو ظرفیت باتری برای ماشین در نظر گرفته شده است. ماشین با باتری ضعیفتر با هر شارژ ۳۰۰ کیلومتر حرکت میکند و بردش با باتری قویتر ۵۰۰ کیلومتر است.
خودروی ملی ترکیه توسط استودیوی ایتالیایی پینینفارینا طراحی شده است. توگ میگوید که طرح ساده و مدرن ماشین با الهام از فرهنگ آناتولی و سلیقه بازار ترکیه طراحی شده و با نیازهای بازار جهانی مطابقت دارد. ظاهر ماشین شباهت زیادی به کانسپتی دارد که پینینفارینا قبلا برای شرکت چینی هیبرید کینتیک طراحی کرده بود. خودروساز چینی این کانسپت را در سال ۲۰۱۸ با برنامهای بلندپروازانه برای به چالش کشیدن تسلا در نمایشگاه پکن رونمایی کرد. اما پس از آن به جز اخبار اوضاع بد مالی، اطلاع دیگری درباره فعالیتهای شرکت منتشر نشده است.
مسیر ترکیه برای تولید خودروی ملی هموار نبوده است. رهبران ترکیه سالها است در پی ساخت یک خودروی ملی هستند. اولین بار در اوایل دهه شصت میلادی با دستور جمال گورسل، رییس جمهوری وقت ترکیه، ماشینی به نام "انقلاب" ساخته شد که هنگام رونمایی از حرکت بازماند و نمایش اقتدار ملی به آبروریزی منجر شد.
ترکیه در دهه گذشته سرمایهگذاری زیادی برای جلب خودروسازان جهان انجام داد و اکنون با تولید بیش از یک میلیون ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو در سال، پانزدهمین تولیدکننده خودرو در جهان است. صادرات خودرو اکنون یکی از مهمترین منابع درآمد ترکیه است. به گفته اتحادیه صادرکنندگان صنعت خودرو، این کشور در یازده ماه اول سال ۲۰۱۹ بیش از ۲۸ میلیارد دلار از صادرات خودرو و قطعات درآمد داشته است.
تلاش کنونی ترکیه برای ساخت خودروی ملی با دستور رجب طیب اردوغان آغاز شد. او میخواهد در صدمین سالگرد جمهوری ترکیه در سال ۲۰۲۳، این ماشین را به عنوان نمادی از پیشرفت کشور نمایش دهد.
توگ که مخفف نام طولانیتر شرکت (گروه ابتکار اتومبیل ترکیه) است، با سرمایه پنج شرکت بزرگ ترکیه تاسیس شده است. کارخانه این شرکت با ظرفیت سالانه ۱۷۵ هزار دستگاه تا سال آینده در شهر بورسا در زمینی که قبلا در مالکیت ارتش بوده ساخته خواهد شد. دولت علاوه بر معافیتهای مالیاتی، خرید سالانه ۳۵ هزار دستگاه از محصولات کارخانه را تضمین کرده است. توگ میگوید تا پانزده سال آینده پنج مدل مختلف الکتریکی به بازار عرضه خواهد کرد.
خودروی ملی اردوغان
منتقدان دولت ترکیه میگویند آقای اردوغان با پروژه ساخت خودروی ملی به دنبال اهداف سیاسی است. خودروی ملی ترکیه منتقدانی هم دارد که میگویند این پروژه سیاسی است و آقای اردوغان با اجرای آن اهداف شخصی و حزبی خود را دنبال میکند.
به گفته منتقدان، آقای اردوغان با کوبیدن بر طبل ملیگرایی میخواهد توجهها را از مشکلات اقتصادی کشور و ماجراجوییهای بینالمللی خود دور کند. درباره زمانبندی پروژه هم تردیدهایی وجود دارد و برخی میگویند ساخت کارخانه و تامین و تعلیم ۴۰۰۰ نیروی کار مورد نیاز آن در دو سال امکانپذیر نیست.
پس از تاسیس گروه سرمایه گذاری خودروسازی ترکیه موسوم به توگ (TOGG) ترکیه و نمایش اولین خودرو ملی ترکیه در سال گذشته٬ پیشرفتهای زیادی در صنایع مرتبط با آن مانند تولید باتری و طراحی حاصل شده که در ۶۰ سال گذشته بی سابقه بوده است.
در ۲۷ دسامبر سال گذشته "گردهمایی سفر به نوآوری گروه ابتکار خودرو ترکیه" با حضور رئیس جمهور اردوغان برگزار و مدلهای "C-SUV"، C-SEDAN " برای اولین بار به نمایش درآمد.
پس از آن تلاشهای گروه توک ادامه یافته و گورجان کاراکاش٬ از مدیران ارشد این گروه در نشست لوازم الکترونیکی مصرفی (CES) که در روز هفتم ژانویه ۲۰۲۰ در آمریکا برگزار شد٬ در خصوص پیشرفتهای ترکیه در اکوسیستم صنعت خودرو به سخنرانی پرداخته و جزئیات آن را تشریح کرد.
طراحی داخلی و خارجی خودروهای توگ توسط دفتر حقوق مالکیت معنوی اتحادیه اروپا (EUIPO) در ۱۲ آوریل به ثبت رسیده و در ۲۴ ژوئن گذشته نیز طرحهای SUV و Sedan این خودروها توسط موسسه ثبت اختراعات چین به نام توگ ثبت شد.
مراسم آغاز ساخت تاسیسات مهندسی، طراحی و تولید توگ در تاریخ ۱۸ ژوئیه برگزار و کلنگ احداث زیربنای آن که قرار شد طی ۱۸ ماه در زمینی به مساحت ۱.۲ میلیون متر مربع در منطقه گملیک بورسا تکمیل شود، با مشارکت رئیس جمهور اردوغان زده شد.
کاراکاش روز هفتم آگوست اعلام کرد که پس از بررسیهای مختلف٬ تولید خودرو مذکور با نام توگ (TOGG) ادامه خواهد شد.
گفتنی است بنا به اعلام گروه توگ٬ این اتومبیل با مدرنترین ویژگیهای فنی و آخرین تکنولوژی سخت افزاری به بازار عرضه خواهد شد. این گروه با هدف تولید خودرو ملی ترکیه و تبدیل آن به اولین مارک اتومبیل داخلی تاسیس شده است.
گروه مذکور همچنین نخستین مدل C-SUV را در سال ۲۰۲۲ به بازار عرضه خواهد کرد. بدین ترتیب، ترکیه اولین سازنده SUV برقی غیر کلاسیک درون شهری در سطح اروپا میشود.
علاوه بر این، خودرو مذکور با ویژگی هایی؛ مانند طولانیترین چرخ دنده در کلاس خود، بزرگترین حجم داخلی، بهترین عملکرد شتاب و کمترین هزینه کل با موارد مشابه نیز به رقابت خواهد پرداخت.
طراحی خاص و مدرن
خودرو ملی ترکیه در طراحی مدرن و خاص خود از طرح لاله که ریشه در خاک آناتولی دارد الهام گرفته است. طرح مدرن آن همچنین از دوره سلجوقی الهام گرفته که نشانگر میراث فرهنگی و جغرافیای ترکیه است.
فضای داخلی جادار و بسیار بزرگ این خودرو، راحتی و لذت بی نظیری را در خلال سفرهای طولانی فراهم میکند.
خودروی ملی ترکیه بهعنوان یکی از پروژههای استراتژیک، بخشی از اهداف وزارت صنایع و فناوری ترکیه در سال ۲۰۲۳ است و یکی از پیشگامان تحول هدفمند فناوری خواهد بود.
نظر کاربران
ممنون اردوغان
پاسخ ها
درود بر اردوغان میهن پرست
قابل توجه مسولین ایران
خودروی ملی ایران پراید با موتور پیکان
طراح این خودو یک نفر ترکیه ای هست که توی شرکت بین المللی کار میکنه و طر 206 هم بوده. مثل ایرانی های نخبه شاغل در سایر کشو ها.فقط ترکیه بدون شعار داره از همه ظرفیتش استفاده میکنه اینجا هم که همه میدونیم چه اتفاقایی با شلار زدگی می افته
دردش بخوره تو سر مسئولین بی درد ایران
انشاءاله
هر چه اونا پیش میرن ما پس میریم
پاسخ ها
قیمتش با دلار ۲۶ تومنی حدود چهارصد میلیونه
حالو ماهم بیشینیم بگیم مرگ بر این مرگ بر آن ودزدی واختلاس کنیم
پاسخ ها
اره داداش ما با عالم و آدم دعوا داریم
همه هم دشمن ما هستن
نسل ما که سوخت خدا به داد بعد از ما برسه
اصلا تابلو میخاید با اینکار پراید ضایع کنید
هیچی نیستند
همه اش تبلیغاته محضه
ایران خودرو و سایپا باید هرچه سریعتر شروع به تولید خودروهای برقی کنند
آینده جهان خودروهای برقی خواهد بود
ترکیه هم هیچ صنعتی ندارد و همه اش التماس از کشورهای دیگه است
ما باید وارد عرصه تولید خودروهای برقی شویم و نیروهای متخصص را استخدام کنیم
ایران بهترین کشور جهان است
پاسخ ها
نکنه تو سوئیس زندگی میکنی فکر میکنی ایرانی
دقیقا حرف شما درسته!!! سایپا و ایرانخودرو بهترین شرکتهای خودروساز دنیا هستن البته نه در خدمت به مردم بلکه خدمت به جناب عزرائیل
حتما از این دوتا شرکت نون میخوری جمع کن بابا مزخرفاتت رو
از موتوری جنس نگیر
سرصبحی چی زدی دادا؟
باز قرصاتو با تاخیر خوردی تو؟
پول از کجا میگیری
خدا شفات بده
فقط همین
ترکیه فقط صادرات قطعات خودروش برابری میکنه با نصف کل صادرات ما
ایران خودرو و سایپا شده دکان دزدا و راهزنی کردن از مردم مجبور
خوابی
سایپا یکی دو سالی میشه که روی خودروی برقی کار میکنه و امیدوارم زودتر بهرقابت بهپردازد و بهبازار عرضه کند.
ساقی کیه بابا
زیاد به خودت فشار نیار جناب دنا یی دیگه نمونده به تو هم بدن
یه جوری گفتی صنعت نداره آدم فکر میکنه حراست دم در شهرک صنعتی استامبول هستی... تو عمرا ترکیه رفای وجدانا
موتور آلمانی، طراحی ایتالیایی، بعدشم تعدادی که قراره تولید بشرو ببینید و از همون تعداد تولیدی 80 درصدشو قراره دولتشون بخره، مثل باقی مسایل ترکیه پورپاگاندا هست.
پاسخ ها
دنیا بصورت زنجیر به هم متصل شده هم به لحاظ اقتصاد ،تکنولوژی،پزشکی و...... ما سرمان زیر برفه دنیا داره بااین شیوه پیشرفت میکنه ما دور خودمون میچرخیم وشعار می دیم
باشه بابا ما خوبیم
دوست 9:57،دقیقا درسته، دنیا به هم وصله ولی ترکیه اعلام کرده خودروی ملی و بومی ترکیه، خب نگن ملی و بومی مشکلی نیست
میشه ما هم از همین پروپاگاندا ها داشته باشیم به جای پراید
خو پراید حتی جایی برای پروپاگاندا هم نداره
لعنت بر ترکیه ... فقط ایراااااان خودرو و سایپا ما میتوانیم حتی شد 5000ساله دیگه
دوستان یه سوال؛ با حسادت شما مشکلات مملکتتون درست میشه؟
پاسخ ها
نه ولی باخودتحقیری استعارههایی شد
سیاست درست و هدفمند میشه این
حالا هی کارمندان و ذی نفعان سایپا و ایران خودرو بیان بنویسن هیچی نیست.
آینده از آن منطق و برنامه ریزیه
سعی کنید بفهمید
پاسخ ها
اسی بره ای حرف میزنی
عقل و فهم درست دارند.نه مثل ما....
کسی خود تحقیری نکرده مسئول تحقیری کردن. راستی ساقیتون کیه شماها اینقدر توی توهم
هستید
کاش ایران خودرو و سایپا هم طراحی ماشیناش
رو میداد به پینین فارینا
پاسخ ها
طراح بی ام و ایرانیه عزیز من اینا نمیخوان کار درست انجام بدن چون دیگه نمیتونن ...
اینها همه تلنگر به کشوری هست که خودروسازی رو ده سال قبل از کره جنوبی شروع کرده و الان هنوز نمیتونه ادعا کنه پراید رو صد در صد داخلی سازی کرده . شرم بر شما که چه به روز این کشور و ملت آوردید .
طراح این خودرو یه نفر ترکیه ای هست که با پینین فارینا کار میکنه. این شخص طراح پژو ۲۰۶ هست.
طراحي اين مقايسه كنيد با طراحي موجودات ناقص الخلقه تارا و دنا و شاهين
خودروساز ايراني دنباله ساخت ارزانترين خودرو و فروش ان به گرانترين قيمت است فقط همين .....!!!!!!
شاخ و شوخه خالی میکشید ، نهایت هنر شما تثبیت قیمت پرایده که اونم ندیدیم و ندارید.
شبیه سمند خودمونه
اینا ماشین میسازن ما هنوز زه بغل پراید آپشن محسوب میکنیم
وارداتش که ممنوعه!
یاشاسین تورکیه.یاشاسین تورک
سایپا مطمین خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ
بعد موقع رونمایی از شاهین خودروی داخلی ماشین جلوی هزاران دوربین روشن نمیشه
شما هم بشینید به سانسور دست های کودک 5 ساله و مرگ بر این و اون و رفاقت با طالبان افغانستان
ماشینش هم مثل کشورش فقط قیافه داره و در کل آشغاله
پاسخ ها
آب بریز اونجا که میسوزه
هنوز تولیدی به بازار نداده که شما تشخیص بدین مثل محصولات سایپا و ایران خودرو اشغاله
ساغول اردوغان
ما هم خودرو ملی دارم که اشغال هست که قشر متوسط هم نمیتونن بگیرن
واقعا مدیرعامل و مدیرا و مهندسای سایپا و ایران خودرو باید از خجالت بمیرن
ایران هم چند روز پیش از خودرو تارا پرده برداری کرد که روشن نمی شد. خخخخخ
ایران هم چند روز پیش از خودرو تارا پرده برداری کرد که روشن نمی شد. خخخخخ
خودروی ملی ایران هم پراید با آپشن آینه بغل