آرش، سوپر اسپرت وحشی انگلیسی +عکس
ابرخودروی آرش AF۸، سوپراسپرتی انگلیسی است که به لطف موتور ۷ لیتری و ۵۵۰ اسببخار و وزن ۱۲۰۰ کیلوگرمی خود میتواند به بیشترین سرعت ۳۲۲ کیلومتر بر ساعت برسد.
به لطف نمایشگاه خودروی ژنو در اواخر اسفندماه گذشته، ابرخودروهایی مانند کوئنیگزگ وان:۱ و پاگانی زوندا Revolution مورد توجه ویژه مطبوعات قرار گرفتند اما در این میان خودروهایی مانند "آرش" پیش از موتورشو رونمایی شدند و در نمایشگاه حضور نیافتند. آرش AF۸ ابرخودرویی انگلیسی است که از یک موتور فوق نیرومند ۷ لیتری سود میجوید.
این خودرو دومین خودروی کمپانی است که نام آرش را به همراه دارد. مدل اول با نام آرش AF۱۰ در سال ۲۰۱۰ / ۱۳۸۹ روی کار آمد. از این نمونه تنها یک دستگاه ساخته شد، اما کمپانی وعده داده از AF۸ تعداد محدودی تولید خواهد شد.
مانند AF۱۰، AF۸ هم از یک موتور کارکرده ۷ لیتری، ۸ سیلندر و V شکل سود میجوید که در قسمت میانی جاسازی شده است. جالب توجه است که بازده موتور AF۸ کمی پائین تر از مدل قبل است؛ قدرت آن ۵۵۰ اسب بخار در دور موتور ۶۵۰۰ دور در دقیقه و گشتاورش ۶۳۷ نیوتنمتر در دور موتور ۵۰۰۰ دور در دقیقه است. مدل AF۱۰ نیرویی معادل ۶۰۰ اسب بخار تولید میکرد. موتور AF۸ به کمک یک سیستم مکش کربنی از تنفس طبیعی بهرهمند میشود در حالی که در سمت دیگر خودرو سیستم تیتانیومی اگزوز جاسازی شده است.
یک جعبه دنده ۶ سرعته که روی ساب فریم عقب قرار داده شده، راننده را به انتخاب و تعویض دستی دندهها دعوت میکند و هیجان قابل توجهی به سواری با AF۸ میبخشد.
رمز موفقیت AF۸ در ساختار سبک وزن آن نهفته است. صفحات فیبر کربنی بدنه و شاسی لولهای ساخته شده از فولاد و فیبر کربن استحکامیافته، وزن کل خودرو را به ۱۲۰۰ کیلوگرم رساندهاند.
AF۸ به وسیله تایرهای میشلن خلبانی که چرخهای آلومینیومی را در بر گرفتهاند با زمین در تماس است. در نتیجه استفاده از این لاستیکها شتابگیری صفر تا صد کیلومتر بر ساعت آن ۳.۵ ثانیه به طول انجامیده و بیشینه سرعت ۳۲۲ کیلومتر بر ساعت رقم خورده است. سیستم تعلیق دو جناغی دستاندازهای مسیر را یکی پس از دیگری پشت سر میگذارد و دیسک ترمزهای استیل عملیات توقف را بر عهده دارند.
ممکن است سیستم انتقال قدرت AF۸ کمی قدیمی باشد اما AF۸ به اندازه کافی فناوری بهروز ارائه میکند که هر نوع کاستی را جبران کند؛ از جمله این امکانات میتوان به سیستم کنترل کشش آرش، سیستم لمسی سرگرمی- اطلاعاتی، شیشه جلو مجهز به سیستم حرارتی و سیستمهای اختیاری ردیابی و ایموبلایزر امنیتی اشاره کرد. سیستم تهویه هوای مطبوع نیز در تابستان سوزان که در حال نمایش چرخهای عجیب و غریب خودروی خود هستید، بسیار مفید واقع خواهد شد.
آرش فربود، رییس کمپانی آرش موتور در توضیح خودروی جدید میگوید که طراحی خارجی AF۸ از مدل AF۱۰ و جیتیهای "فربود" که پیشتر روی کار آمد، برگرفته شده است اما میتوان ویژگیهای جدید را نیز در آن مشاهده کرد. با بهرهگیری از زوایای منحنی طراحی AF۸ حساب شده تر از AF۱۰ است اما جذابیت آن تا حد زیادی کم شده است. بعضی طراحی آن را تلفیقی از سایر سوپراسپرتهای گذشته و حاضر میدانند و خصوصیت ظاهری قابل توجه آن را چراغهای ال.ای.دی عقب نامیدهاند.
قیمت این خودرو ۲۷۵هزار دلار اعلام شده که تفاوت چشمگیری با بسیاری از خودروهای همکلاس آن دارد. از این مدل در مرحله اول ۳۶ دستگاه تولید میشود که در رنگ زرد ارائه میشود. همچنین گزینههای متنوع دیگری نیز برای رنگ بدنه در نظر گرفته شده که مشتریان میتوانند از این لیست رنگ موردنظر خود را سفارش دهند.
نظر کاربران
خوبه!
اینا کاری میکنن که آدم به نیاکان خودش افتخار کنه.
میگم این آقا آرش چرا نمیاد تو ایران کمپانی بزنه یکم روی این خودرو های ساخت ملی که آدم ها رو به بهشت می فرستند کم بشه بد نیستا!!!
این آرش که ربطی به آرش ما که نداره داره ؟