اجر و ثواب گریه بر امام حسین (ع)
مام صادق(ع) درباره ثواب گریه بر ثارالله فرمودند: ای مسمع! گریه بر احوالات حسین(ع) سبب میشود که ملک الموت بر تو مهربانتر از مادر شود.
همیشه زبان و قلم، مترجم عقل و خیال بوده ولی ترجمان عشق، چشم است. آنجا که اشکی از روی احساس و درد و سوز میریزد، عشق، حضور دارد و آنجا که زبان و قلم با گردش منظم خود جملههای منطقی میسازد عقل حاضر است و همان طور که استدلالات منطقی میتواند همبستگی گوینده را با اهداف رهبران مکتب آشکار سازد، قطره اشک نیز میتواند اعلان جنگ عاطفی بر ضد دشمنان مکتب محسوب شود.
بر همین اساس است که حتی پیامبر اکرم(ص) و امامان(ع) کسی را که آمادگی گریه کردن ندارد به تباکی (خود را به شکل گریه درآوردن) دعوت کردهاند تا یاد حسین(ع) در همه قرون و اعصار در خاطرهها زنده بماند.
*اجر و ثواب گریه بر امام حسین(ع)
گریه برای آن حضرت سختیهای حالت احتضار را از بین میبرد، زیرا امام صادق(ع) به مسمع بن عبدالملک فرمودند: آیا مصائب آن جناب (امام حسین علیهالسّلام) را یاد میکنی؟
عرض کرد: بلی! والله مصائب ایشان را یاد کرده و گریه میکنم.
حضرت(ع) فرمودند: آگاه باش که خواهی دید، در وقت مردن پدران مرا که به ملک الموت وصیت تو را میکنند که سبب روشنی چشم تو باشد.
همچنین فرمودند: ای مسمع! گریه بر احوالات حسین(ع) سبب میشود که ملک الموت بر تو مهربانتر از مادر شود.
گریه بر حضرت اباعبدالله الحسین(ع) باعث راحتی در قبر، فرحناک و شادان شدن مرده، شادان و پوشیده بودن او در هنگام خروج از قبر است، در حالی که او مسرور است، فرشتگان الهی به او بشارت بهشت و ثواب الهی را میدهند.
اجر و مزد هر قطره آن، این است که شخص همیشه در بهشت منزل کند. (۱)
گریه کننده بر امام حسین(ع) در بهشت با ایشان و هم درجه ایشان خواهد بود. (۲)
شیخ جلیل جعفر بن قولویه در کامل از ابن خارجه روایت کرده است: روزی در خدمت امام صادق(ع) بودیم و امام حسین(ع) را یاد کرده و از او نام بردیم.
حضرت صادق(ع) بسیار گریستند و ما نیز به تبع ایشان گریستیم. پس حضرت صادق(ع) فرمودند که امام حسین(ع) میفرمود: من کشته گریه و زاری (اشکم) هستم، نام من در نزد هیچ مؤمنی برده نمیشود مگر آن که محزون و گریان میشود.
در روایت آمده است هیچ روزی نبود که اسم امام حسین(ع) در نزد امام صادق(ع) برده شود و آن امام در آن روز تبسمی بر لب بیاورند. آن حضرت در تمام روز گریان و محزون بودند و میفرمودند: امام حسین(ع) سبب گریه هر مؤمن است.
شیخ طوسی و شیخ مفید از ابان بن تغلب روایت کردهاند که حضرت صادق(ع) فرمودند: نَفس کسی که برای مظلومیت ما محزون است تسبیح است و اندوه و ماتم او عبادت خدا و پوشیدن اسرار ما از بیگانگان جهاد در راه خداست.(۳)
شیخ کشی(ره) از زید شحام روایت کرده است که: من با جماعتی از کوفیان در خدمت امام صادق(ع) بودیم، جعفر بن عفان وارد شد. حضرت او را اکرام کردند و نزدیک خود نشاندند و فرمودند یا جعفر!
جعفر عرض کرد: جانم، خدا مرا فدای تو کند.
حضرت(ع) فرمودند: به من گفتهاند تو در مرثیه و عزای حسین(ع) شعر میگویی.
جعفر عرض کرد: بله، فدای تو شوم.
حضرت(ع) فرمودند: پس بخوان.
جعفر شروع به خواندن مرثیه کرد، حضرت امام صادق(ع) و حاضرین مجلس گریستند.
حضرت(ع) آن قدر گریست که اشک چشم مبارکش بر محاسن شریفش جاری شد.
پس از آن حضرت صادق(ع) فرمودند: به خدا سوگند که ملائکه مقرب در اینجا حاضر شدند و مرثیه تو را که در مصائب حسین(ع) خواندی شنیدند و بیشتر از ما گریستند و حق تعالی در همین ساعت بهشت را با تمام نعمتهای آن برای تو واجب گردانید و گناهان تو را آمرزید.
پس امام(ع) فرمودند: ای جعفر میخواهی که زیادتر بگویم؟
جعفر عرض کرد: بله، ای سید من.
حضرت(ع) فرمود: هر که در مرثیه حسین(ع) شعری بگوید و بگرید و بگریاند، حق تعالی او را بیامرزد و بهشت را برای او واجب میگرداند.(۴)
شیخ صدوق(ره) در امالی از ابراهیم بن ابی المحمود روایت کرده که امام رضا(ع) فرمودند: ماه محرم ماهی بود که اهالی جاهلیت، جنگ و قتال را در آن ماه حرام میدانستند، ولی این امت جفاکار خونهای ما را در آن ماه حلال دانستند و حرمت ما را هتک کرده و زنان و فرزندان ما را در آن ماه اسیر کردند. آتش در خیمههای ما افروخته و اموال ما را غارت کردند. حرمت حضرت رسالت(ص) را در حق ما رعایت نکردند.
همانا مصیبت شهادت حسین(ع) دیدههای ما را مجروح گردانید و اشک ما را جاری کرده، عزیز ما را ذلیل گردانیده است و زمین کربلا مورث کرب و بلاء ما شد.
پس باید بر حسین بگریند، همانا گریه بر آن حضرت گناهان بزرگ را فرو میریزد.
سپس حضرت رضا(ع) فرمودند: پدرم چون ماه محرم داخل میشد کسی آن حضرت را خندان نمیدید و اندوه و حزن پیوسته بر او غالب میشد تا روز عاشورا. آن روز، روز مصیبت و حزن و گریه او بود و میفرمود: امروز روزی است که حسین(ع) شهید شده است.
و همچنین شیخ صدوق از آن حضرت روایت کرده: هر که روز عاشورا روز مصیبت و اندوه گریه او باشد حق تعالی روز قیامت را برای او روز شادی و سرور گرداند و دیدهگانش در بهشت به نور ما روشن شود.(۵)
از ریان بن شبیب روایت شده است که گفته روز اول محرم به خدمت امام رضا(ع) رسیدم حضرت فرمودند: ... ای پسر شبیب اگر بر حسین(ع) گریه کنی و آب دیدهگان تو بر روی تو جاری شود حق تعالی جمیع گناهان صغیره و کبیره تو را میآمرزد خواه اندک باشد و خواه بسیار.
ای پسر شبیب! اگر میخواهی خدا را ملاقات کنی در حالی که هیچ گناهی نداشته باشی حسین(ع) را زیارت کن.
ای پسر شبیب! اگر میخواهی که در غرفهای از بهشت با رسول خدا و ائمه طاهرین محشور شوی، قاتلان حسین(ع) را لعنت کن.
ای پسر شبیب! اگر بخواهی مانند شهدای کربلا باشی و ثواب آنها را داشته باشی، هر گاه مصیبت آن حضرت را یاد کردی، بگو: «یا لَیتَنی کُنتُ مَعَهُم فَاَفُوزَ فَوزًا عَظیماً»؛ ای کاش! من با ایشان بودم و رستگاری عظیمی مییافتم.
ای پسر شبیب! اگر میخواهی در درجات عالیه بهشت با ما باشی، پس برای اندوه ما اندوهناک باش و در شادی ما شاد. بر تو باد ولایت و محبت ما که اگر کسی سنگی را دوست داشته باشد حق تعالی او را در قیامت با آن محشور میگرداند.(۶)
ابن قولیه با سند معتبر روایت کرده از ابی هارون مکنوف که گفت: به خدمت حضرت صادق(ع) مشرف شدم آن حضرت(ع) فرمودند که برای من مرثیه حسین(ع) بخوان، من نیز شروع کردم به خواندن.
امام فرمود: به این صورت نخوان به همان سبک و سیاقی که نزد خودتان متعارف است و نزد قبر حسین(ع) میخوانید بخوان. پس من خواندم.
حضرت گریستند و من ساکت شدم.
فرمود: بخوان، من خواندم تا آن اشعار تمام شد.
حضرت فرمود: باز هم برای من مرثیه بخوان، من شروع کردم به خواندن این اشعار: :یا مَریَمُ قومُی فَاندُبی مَولاکِ وَعَلیَ الحُسَین فَاسعَدی بِبُکاکِ»
پس حضرت بگریست و زنها هم گریستند و شیون کردند و هنگامی که از گریه آرام شدند فرمودند: ای اباهارون! هر کس برای حسین(ع) مرثیه بخواند و یک نفر را بگریاند، بهشت بر او واجب میشود و سپس فرمودند: هر کس امام حسین(ع) را یاد کند و بر او گریه کند، بهشت بر او واجب میشود. (۷)
به سند معتبر از عبدالله بن بکر روایت کردهاند که گفت: روزی از حضرت صادق(ع) پرسیدم که یابن رسول الله اگر قبر حضرت امام حسین(ع) را بشکافند آیا در قبر آن حضرت چیزی خواهند دید؟
حضرت(ع) فرمود: ای پسر بکر چه بسیار عظیم است سؤال تو به درستی که حسین بن علی(ع) با پدر و مادر و برادر خود در منزل رسول خدا(ص) هستند و با آن حضرت روزی خورده و شادمانی میکنند.
گاهی بر جانب راست عرش آویخته و میگوید: پروردگارا! وفا کن به عهدی که با من بستهای و نظر میکند بر زیارت کنندگان خود، ایشان را با نامهایشان و نام پدرانشان میشناسند و نظر میکنند به سوی آنهایی که بر او گریه میکنند و برایشان طلب آمرزش کرده و از پدرانشان میخواهند که برای آنها استغفار کنند و میگویند: ای گریه کننده بر من! اگر بدانی خدا چه جیزی برای تو مهیا کرده از ثوابها، هر آینه شادی تو زیادتر از اندوه تو خواهد شد.
آن بزرگوار از حق تعالی درخواست میکند که هر گناه و خطا که گریه کننده بر او کرده است بیامرزد.(۸)
*ارزش قطره اشک برای امام حسین(ع)
قطرهای از آن اگر در جنهم بیفتد آتش و حرارت آن را خاموش میکند.
ملائکه خود آن اشکها را گرفته و در شیشهای ضبط میکنند. (توجه شود: حقایق برتر از این مسائل است، اما این چنین گفتهاند تا مخاطب عادی بتواند بفهمد) (۹)
برای هر عملی ثواب محدودی است، جز ثواب آن اشک که اجر آن محدودیتی و یا اتمامی ندارد.
*خواص چشم گریان در عزای امام حسین(ع)
آن چشم در نزد خداوند از تمام چشمها محبوبتر است.(۱۰)
همه چشمها در روز قیامت گریانند، مگر چشمی که بر امام حسین(ع) گریه کرده باشد. (۱۱)
آن چشم روشن شود به نور کوثر و نظر به آن. (۱۲)
آن چشم را ملائکه تبرّک میکنند و اشک را خود از آن پاک میکنند. (۱۳)
*خواص گریه برای امام حسین(ع)
هر کسی که تا به حال خداوند این مرحمت را در حق او کرده باشد و توانسته باشد قطره اشکی در عزای آن حضرت از دیدگان جاری سازد، به خوبی آثار و برکات نورانی و حالات معنوی وصف ناشدنی آن را در یافته ،اما گریه برای آن حضرت خواصی مربوط به خود را دارد که ما اجمالاً بعضی از آن را ذکر میکنیم:
-صله حضرت محمد(ص) است. (۱۴)
-مساعدت و یاری حضرت زهرا(س) است، زیرا آن مکرمه هر روز در عزای فرزندنش میگرید. (۱۵)
-اداء حق پیامبر(ص)، خدا و ائمه هدی(ع) است. (۱۶)
-گریه برای آن حضرت تأسی به انبیاء، ملائکه و عباد الصالحین خداوند است.
-ادای مزد رسالت پیامبر(ص) است، زیرا در قرآن آمده که مزد رسالت پیامبر مودّت ذی القربی (دوستی با خاندان رسول خدا) است. ترک آن جفا به آن حضرت(ص) است. (۱۷)
-تسلی دهنده دل از جمیع گریهها و اندوهها است. (۱۸)
*خواص مجالس ذکر مصائب امام حسین(ع)
کسانی که در مجالس ذکر او شرکت میکنند، به خوبی حال و هوای آنجا را درک کرده و ارتباط معنوی عمیقی با حضرتش برقرار میسازند، اما بر طبق احادیث و روایات متعدد مجالس آن حضرت دارای ویژگیهایی است:
۱- هر کس بنشیند، در مجالسی که در آن به امر ائمه(ع) پرداخته شده و ذکر مصائب آنان است، دل او نمیمیرد در آن روزی که دلها میمیرند.(۱۹)
۲- این گونه مجالس محبوب خدا، رسول او و ائمه(ع) است.(۲۰)
۳- نَفَس فرد عزادار در آن مجلس تسبیح خداوند است.(۲۱)
۴- این مجالس محل نَظَر حضرت امام حسین(ع) است، زیرا آن جناب در عرش است و از آنجا به سوی سرزمین کربلا و زوّار و گریهکنندگان خود نظاره میکنند.(۲۲)
۵- ملائکه مقرب خداوند درآن مجلسی حاضر میشوند.
۶- مجلس عزای امام حسین(ع) هر جا بر پا شود، آنجا قبه و بارگاه اوست.
۷- معراج گریه کنندگان است، زیرا که محل نزول صلوات و رحمت الهی و غفران ذنوب و ... است.
۸- این مجالس از دیگر مجالس اشرف و افضل است. (۲۳) (۲۴)
شایان ذکر است گروه آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، چرایی این فضیلتها و فلسفه گریه و عزاداری بر سیدالشهدا و فواید فردی و اجتماعی آن را به زودی منتشر خواهد کرد.
*پینوشتها
۱- بحارالانوار، ج۴۴، ص۲۸۹ و کامل الزیارات باب۳۲، ص۱۰۱
۲- بحارالانوار /۲۷۸/۴۴/ امالی صدوق مجلسی ۱۷/ ص۶۸
۳- منتهی الآمال ، ج ۱، ص ۵۳۸
۴- منتهی الآمال ، ج ۱، ص ۵۳۹
۵- منتهی الآمال ، ج ۱، ص ۵۴۰
۶- منتهی الآمال ، ج ۱، ص ۵۴۱
۷- منتهی الآمال ، ج ۱، ص ۵۴۲
۸- منتهی الآمال ، ج ۱، ص ۵۴۳
۹- منتخب طریحی/۱۴۰/۲
۱۰- بحارالانوار /۲۰۷/۴۵، کامل الزیات باب۲۶ ص۸۱
۱۱- بحارالانوار /۲۹۳/۴۴، عوالم /۵۳۴/۱۷
۱۲- بحارالانوار /۲۹۰/۴۴، کامل الزیارات باب ۳۲ ص۱۰۲
۱۳- بحارالانوار /۳۰۵/۴۴، تفسیر امام حسن عسگری (علیه السّلام) ص۳۶۹
۱۴- بحارالانوار /۲۰۷/۴۵، کامل الزیارات باب ۲۶ ص۸۱
۱۵- بحارالانوار /۲۰۹/۲۰۸/۴۵، کامل الزیارات باب ص۸۲
۱۶- بحارالانوار /۲۰۷/۴۵، کامل الزیارات باب ۲۶ ص۸۱
۱۷- بحارالانوار ، ج ۴۵، ص ۲۰۵ وکامل الزیارات ، باب ۲۶، ص ۷۹
۱۸- ترجمه خصائص الحسینیه ، ص ۲۵۷
۱۹- بحارالانوار /۲۷۸/۴۴، امالی صدوق مجلسی ۱۷ ص۶۸
۲۰- بحارالانوار /۲۸۲/۴۲، قرب الاسناد ص) ۱۸
۲۱- بحارالانوار /۲۷۸/۴۴، امالی صدوق ، مجلس ۱۷، ص ۶۸
۲۲- بحارالانوار /۲۹۲/۴۴، کامل الزیارات باب ۳۲ص۱۰۳
۲۳- ترجمه خصائص الحسینیه ، ص ۲۵۶
۲۴- مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم
نظر کاربران
خدایا!عزاداری راستین رو نصیب هممون کن...
عقل ناقص من میگه بیشتراز گریه کردن برامام حسین تفکر برزندگی او و تعیین خط مشی زندگی خودمون براساس عملکرد او خیلی باارزش تره، اگربراو گریه کنیم و انتظار داشته باشیم هرکاری کردیم خدا ببخشه به خاطرگریه مون نمیشه اسم خودمون رو مسلمون واقعی بگذاریم ، بهتراینه که درست زندگی کنیم و درست عمل کنیم و وقتی همه چیزمون خدایی بود با امام حسین عشقبازی کنیم
پاسخ ها
ممنون بابک .. اجر و ثواب انسانیت و کمک به هم نوع چقدره ؟؟ اگه همه ی ایرانی ها در حد توان سالی یک بار به کودکانی که در شمال آفریقا هرروز دارن از گرسنگی میمیرن کمک میکردن چی میشد ؟
چرا آفریقا، چراراه دوربریم، درهمین ایران هزاران نفرهستند که خیلی محتاجند، باید سری به محله های پایین شهریا شهرستانهاو روستاهای اطراف تهران یا شهرهای دورافتاده زد تا عمق فقررو باچشم دید، دولت کم آورده بانک مرکزی نا نداره، بازاری ها وتولیدکننده ها ناراضی اند، برخی اینقدردارن که نمی دونن چطور خرج کنن برخی ازسربدبختی دست به هزارتا کار ازجمله خودکشی می زنن، زنان بسیاری به خاطر سیرکردن شکم بچه تن به هزار تا کارمیدن و هزاران گرفتاری مالی دیگه ، هیچ آماری از سفرهای زیارتی که درطول سال انجام میشه نیست، خرج سفروهتل وهواپیما و اتوبوس به کنار خرید میلیاردها دلارسوغات چینی به اسم تبرک هم مزیدی برعلت شده که درقرن بیست ویکم به جای پیشرفت هی پسرفت داشته باشیم، ارزش امامان ما به گنبد طلاکوب اونها نیست اونها خیلی بیشتر می ارزند چرا اینقدر ارزش پیدا کردن؟ چون زیر بارستم نمی رفتند و با کمک کردن به فقرا خودشونو در دل مردم جا میکردن، راه رو داریم اشتباه میریم ، خدا کنه کمی با تفکر به دین و مذهب نگاه کنیم
نه آقا بابک من با حرف شما مخالفم، مطمئن باش امام صادق عقلش بیشتر از عقل ناقص من و شماست ، هر کی از جون و دل واسه امام حسین گریه کنه مطمئن باش رو رفتارشم تاثیر میذاره ، کمتر گناه میکنه برمیگردنش به راه راست.
درسته بهارجان من عقلم ازامام صادق کمترمیرسه اما حرفم اینه ممکنه گریه واقعی و ازته دل آدم رو به راهی بکشونه که رفتارش درست بشه، اما به خدا قسم خیلی ها رو دیدم که اینطور نیستن، درمحله ای که زندگی می کنم کسبه زیادی هستن که مغازه ها و نمایشگاههای خودشونو دراین ایام به هیئت تبدیل میکنن با شور زیادی هم عزاداری میکنن و گریه از ته دل میکنن اما با چشمان خودم دیدم که ماشین پرایدشون بعد از بیشترشدن تحریم ها و اوضاع بد اقتصادی تبدیل به ماکسیما و آزراشد، چه جنسهایی که احتکارنشدوچه پولهایی که ازمردم بدبخت گرفته نشد، خطابم به اونهایی هست که فکر میکنن هرکس گریه کنه پس انسان خوبیه، خوب بودن به ظاهرنیست بلکه باطن و عمل مهمه، خدا برهمه نیات آگاهه
چرا شما همه چیو قاطی میکنین گریه کردن برا امام حسین مگه با کمک کردن به بیچارهها مغایرت داره؟ ما این کار خوب و نکنیم چون یه کار خوب دیگه رو انجام نمیدیم؟ میشه بگیم نماز نخونین اگه تو زندگیتون دروغ میگین؟ یا اینکه چون دزدی میکنی راست گفتنتم به درد نمیخوره پس دروغ بگو... آقا اینا همه را هکار شیطانیه ... تو اگه میخوای کمک کنی امام حسین یا مجلسش جلو هیچ کیو نگرفته راهت بازه برو کمک کن !
خب اینا درسته ، خیلیا تو ظاهر دین موندن من حرفاتونو قبول دارم ولی نمیشه بگیم واسه امام حسین گریه نکنن چون بعضیا اینجورین این به نظرم تاثیر منفی میذاره ، اینا کامل دینداری نکردن فقط ظاهرشو دیدن
ولی من همیشه گفتم وبازهم میگم آدم یاباید رومی رومی باشه یا زنگی زنگی، اینکه من دزدی کنم بعد برای امام حسین گریه کنم به نظر شما من خوبم یا بد؟ اول اینکه به نظرمن امام حسین مظلوم واقع شد، کاری تاریخی وبا ارزش انجام داد، فدای خودخواهی وثروت اندوزی مردمان اون زمان شدهمه اینها درسته اما آیا امام حسین شهید شد که ما سالی ماهی یکباربراش گریه کنیم وهمین و همین؟ آیا امام حسین درطول عمرش کارهای مثبت دیگه ای انجام نداد که ما فقط ازدوران کودکی او که عزیزکرده پدربزرگش بوده و چند روز آخر عمر او مدام تبلیغ می کنیم و ذکرمی گوییم؟ او انسانی بزرگ بود که بزرگی رو به ما یاد داد، گریه کردن خوبه اما این گریه ها به تنهایی کافی نیست بایستی بهانه ای باشند برای شناخت او و اهداف بزرگش، دوم اینکه همیشه سوالی هست که ما پیروان آن حضرت بایستی از خودمون بپرسیم اون هم اینه که اگه همین الان ایشون زنده بود چکارمی کرد، آیا ازمردم به خاطر عزاداری ها و گریه ها تشکر میکرد واز اینکه مردم براش مراسم ترحیم میگیرن خوشحال میشد؟ یااینکه بادیدن فقری که مردمان بسیاری ازامت اسلامی چه درایران چه در افغانستان و عراق وپاکستان دارند رنج میبرد؟ اگر درخانه های پایین شهرسرکی میکشید وسفره های خالی بسیاری رو می دید از کشتن گاوها و گوسفندان وشترها چه حالی پیدا میکرد؟ گوشت هایی که تبدیل به قیمه و کباب ونذری هایی میشه که هزاران نفراز اونها دراین ایام تغذیه میکنن، هزاران نفر از افراد پولدار،کاسب ، کارمند ، ارتشی و گاهی هم افراد فقیر، اما کاش افرادی که دائما درخانه هاشان مرغ و گوشت می خورند اسم تبرک رو از روی این غذاها بردارند واجازه بدهند کسانی ازاین غذاها به خانه ببرند که درحسرت هفته ای یکبارگوشت خوردن هستند
صلی الله علیک یا ابا عبدالله الحسین