۶۹۹۴۶
۸ نظر
۵۰۰۲
۸ نظر
۵۰۰۲
پ

فرق ریه تهرانی ها با شهرستانی ها

رئیس بخش بیوتکنولوژی پزشکی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری از اجرای پروژه مشترکی با دانشگاه علوم پزشکی در زمینه عوامل بروز بیماری‌های صعب العلاج خبر داد و گفت: در این مطالعه به نتایج مطلوبی در زمینه اثرات آلایندگی هوا بر روی تغییر ژن‌ها و بروز برخی بیماری‌ها به دست آوردیم.

خبرگزاری مهر: رئیس بخش بیوتکنولوژی پزشکی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری از اجرای پروژه مشترکی با دانشگاه علوم پزشکی در زمینه عوامل بروز بیماری‌های صعب العلاج خبر داد و گفت: در این مطالعه به نتایج مطلوبی در زمینه اثرات آلایندگی هوا بر روی تغییر ژن‌ها و بروز برخی بیماری‌ها به دست آوردیم.

دکتر قاسم آهنگرانی تمرکز این تحقیقات را در زمینه نحوه بیان ژن‌ها و تعامل آنها در تعامل با شرایط محیطی دانست و افزود: در این راستا مطالعات زیادی انجام شده است ولی بیشتر بر روی ژن‌های شناخته شده است.

رئیس بخش بیوتکنولوژی پزشکی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری با تاکید بر آنکه در این طرح تحقیقاتی مطالعه بر روی ژن‌هایی که تاکنون گزارش نشده است، انجام شد، اظهار داشت: در این پروژه مطالعه بر روی ژن‌هایی که در بیماری سرطان بروز می‌کنند و تکثیر می‌شوند، متمرکز شدیم.

وی یادآور شد: دراین پروژه تحقیقاتی با استفاده از علم ژنتیک متدلوژی جدیدی برای مطالعه روی بیماری‌های شایع ارائه کردیم.

محقق این طرح به جزئیات این طرح اشاره کرد و ادامه داد: مطالعات اولیه نشان داد که تغییرات پیرامونی به ویژه آلودگی هوا بر روی تک تک سلول‌ها اثر می‌گذارد؛ چراکه آلودگی هوا باعث می‌شود که گازهایی چون ناکس، CO۲ (دی اکسید کربن)، CO (منواکسید کربن) و سایر عوامل واسطه‌ای دیگر آزاد شوند و با جذب آن از طریق ریه‌ها سطح این گازها در خون افزایش می‌یابد.

آهنگرانی با تاکید بر اینکه این امر منجر به فراهم شدن زمینه مناسب برای رشد میکروب در بدن می‌شود، خاطر نشان کرد: در این پروه تحقیقاتی که با دانشگاه علوم پزشکی تهران اجرایی شد بر روی اثرات این آلاینده‌ها بر روی ریه مطالعاتی انجام دادیم و نتایج قابل توجهی به دست آوردیم.

این محقق ادامه داد: در این مطالعه ریه افرادی که در شهر تهران با افرادی که در خارج از تهران زندگی می‌کردند، مطالعه و مشاهده شد که تقریبا الگوی بیان ژن‌های افرادی که در شرایط آلودگی هوا زندگی می‌کنند با الگوی افزایش بیان ژن بیماران مبتلا به آسم مشابه است در حالی که بیان ژن‌ها در افرادی که خارج از تهران زندگی می‌کنند از این الگو تبعیت نمی‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه این مطالعات نشان داد که در زمان آلودگی هوا اولین جایی که هدف قرار می‌گیرد ریه است، یادآور شد: بروز این اثرات به صورت آسم قابل مشاهده است ولی اثرات دیگری نیز دارد.

آهنگرانی با اشاره به شیوع بیماری‌هایی چون لوپوس و MS اظهار داشت: این بیماری از جمله معضلات قرن اخیر و هزاره سوم است که عوامل ایجاد کننده این بیماری‌ها آلاینده‌های زیست محیطی است که طیف وسیعی از بیماری‌ها را به همراه دارد.

رئیس بخش بیوتکنولوژی پزشکی پژوهشگاه مهندسی ژنتیک و زیست فناوری ادامه داد: نتایج به دست آمده از این مطالعات می‌تواند دیدگاه جدیدی برای پیشگیری از بروز بیماری‌های صعب العلاج و درمان بیماران باشد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با 15 سال گارانتی 10/5 ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت برترین ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نظر کاربران

    • رسول

      اونایی که از هوای تهران محرومند حتما قلیون بکشند.

    • babak

      یه تحقیق دیگه هم شده بود که گفته بودند ریه یک فردی که درتهران زندگی می کند و سیگار نمی کشد از ریه یه فردی که درشمال ایران زندگی می کند و روزی دوپاکت سیگار می کشد خرابتره، این یعنی اینکه صنایع و کارخانجات و ماشین ها خیانتی به انسانها و محیط زیست کردند که بی سابقه بوده، الان درکشورهای پیشرفته سوخت ماشینها کم کم تبدیل به سوختهای غیرفسیلی میشه اما ما هنوزم افتخارمی کنیم که سوخت ماشینها یا کارخانجاتمون ازبنزین و گازوئیله

    • مینو

      قابل توجه شهرستانیهای عزیزی که میگن ایران فقط تهران نیست ...
      خوش به حالتون که اعصاب راحت و آرامش و سلامتی دارین
      ما این امکانات با هزار جور مرض نخواستیم !!

    • سارا

      نه بابا راست میگی بیا جا عوضی هرچند ما اهوازیها بدتر از شماییم گوله گوله خاک میخوریم

    • محمد

      ام اس ms در اصفهان بالاترین بیماران را به خود در کشور اختصاص داده در تهران باز هم یک تدابیری برای الودگی دارند که در اصفهان ندارند ولی همه جا حرف حرف تهران است اصفهان را دریابید که اگر بدتر نباشه بهتر نیست

    • بدون نام

      اینقدر گفتین به نتایج مطلوب رسیدین آخرش یکی از اون نتایجتون رو هم واضح نگفتین. چقدر محتاطانه حرف زدین. تا اینجا شو که خودمونم میدونستیم که آلودگی روی سلامتی تاثیر داره خیلی هم وحشتناک تر از این چیزی که شما گفتین. دیگه نیازی به به این همه تشریفات نداشت...

    • فرشته

      همین شهرستانی ها با مهاجرت هاشون به تهران باعث این وضع شده اند.تهران را شلوغ و زندگی دراین شهر رابرای خود تهرانی ها سخت کرده اند.

    • پانی

      چقدر خسته کننده نوشتین. واسه 2 کلام خبر یک صفحه سفسطه بافی کردین!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج